Preacher

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Preacher

Inlägg av Wakuran »

Råkade just snubbla över att Preacher precis haft premiär som TV-serie. Den amerikanska premiären var igår, och den svenska redan idag på Viaplay.

Viaplay har jag ju inte själv, men det kan ju finnas andra forumiter som har och vill diskutera...

http://news.viaplay.se/preacher-kommer- ... l-viaplay/
http://viaplay.se/serier/preacher
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Preacher

Inlägg av Agentum »

Jo jag ska glo ikväll tänkte jag.
Jag snor det av nätet bara.

Lite nyfiken är jag hur de ska kunna göra detta rättvisa.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Preacher

Inlägg av super85 »

Typiskt pilotavsnitt. Skådespelarna är alla bra i rollerna, annars så är det mycket setup, även om AMC är en schysst kanal och första avsnittet är över en timma lång så känns mycket som uppbyggnad.

Snyggt fotad, vissa bilder påminner väldigt mycket om serietidningarna, och bra jobb med musiken. Skapligt våldsamt är det också.

Svårt att säga hur det håller i längden, men tillräckligt bra för att se andra avsnittet. Sen när man ser det så önskar man att "Constantine" hade fått chansen på en kanal som AMC istället för vanlig TV i USA.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Preacher

Inlägg av Agentum »

Jag är tveksam till Tullip, hur kunde det var svårt att ens iaf blondera sig?

Det stjälper inget och kvittar för de som bara ser detta.

Dock hade jag glömt en hel del, jag läste den här senast för säkert 15 år sen och jag hade glömt saker som är imo kul i serien men som ju blir hopplöst i en TV serie, dels alla hopp i tid till figurernas särskilt då Cassidys bakgrund eller figurer som Arswface's liv och leverne det bar går inte att få in och fungera ens, så ärligt jag hoppas de skippar det.

Sen vet vi som läst alt en del väldigt långtgående delar i storyn som käns klart mindre kul att känna till så jag hoppas det iaf är modifierat en aning.

Jag gillade när Cassidy och Custer snackade med sina helt olika dialekter i fängelset där hehe, jag tänkte inte riktigt att Custer var riktigt så redneck Texan.

Ja hela första är bar en uppbyggnad, vet man inget mer om saken så kan jag undra lite vad som man tuycker, ok att det blir våldsamt där på slutte och man ju förstår att det hans till punkt och pricka lydande röst som gör detta.

Håller inte detta alls så blir det ett av det sämsta i floppar som gjorts då det bygger på tid, annars är storyn ändrad och det blir mer avsnitt för avsnitt då går det ju att bara köra hur man vill även om det inte blir "Preacher"av det.
Vissa saker är så udda i serien att jag inte alls tror det öht går att överföra ens, som en del klart avvikande folk på alla nivåer(även Gud själv för fan) och huvudpersoners extrema utnytjande av en annan, grovt, det måste man antingen dra ner på väldigt eller helt lämna ute.
Egentligen är det nästan otroligt att DC gav ut detta [;)]

Constatin eller hellre Hellblazer hade funkat bättre som tv serie om man ser på det.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Preacher

Inlägg av super85 »

Nu har de ju valt att göra Tulip som en lite annorlunda (till utseendet) karaktär, kan förstå att någon vill ha henne som blond, men jag vet inte om det på något sätt hjälper mot "annorlunda så dåligt" mentaliteten . Tycker du det var något fel med hennes skådespel Agentum eller ogillar du bara att hon inte ser ut som i serierna?

Tycker första avsnittet gjorde ett bra med just känslan med rubbade saker som fanns i serietidningen. T ex just att de faktiskt har med "Arseface" och cameon med "Tom Cruise" var exakt i den stil som påmminner om Ennis/Dillon.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Preacher

Inlägg av Agentum »

Bara utseendet, du vet man identifierar ju direkt över till serien, så skillnader står ut en del.

I övrigt gör väl inte det någon skillnad och jag vill se mer innan jag bestämmer om det är bra eller inte.

Med det om seriens svåra sidor för TV blir det alltid hur nervattnat kommer det vara, för det kommer ge ett jäkla liv än idag om de skulle presentera allt så som det är i serien, det var liv om saker då och detta i denna dag når ju överallt.

Vi får se [:)]
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Preacher

Inlägg av super85 »

Eftersom det är AMC så undrar jag om de kör något som med Breaking Bad att vissa av avsnitten var betydligt mindre klippta på DVD än de var när de visades på TV.

Sen är ju TV-serier alltid en annan grej, finns inget t ex med "Walking Dead" (samma kanal som Preacher) som jag saknar, möjligtvis att de inte får svära lika mycket, som sagt, inte för att svära gör något bättre, men i vissa fall märker man hur karaktärer säger rätt erm "udda" saker eftersom man inte kan skrika grejer rakt ut. Sen något som vi pratat om förut, budget är ju en stor del av detta. De lär inte riktigt ha möjligheten att göra allt som hände i serien heller ;).
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Preacher

Inlägg av Wakuran »

Fick tips om en Preacher-podcast på mailen. Vet inte om det kan vara intressant.

https://itunes.apple.com/us/podcast/pre ... 18936?mt=2
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Preacher

Inlägg av Mithroth »

Okej, det här föll mig inte alls i smaken. Tyckte den övergripande känslan var helt annan än serien gav. Cassidy var den som kändes mest lik från originalet, Jesse var okej, Tulip var som en helt annan karaktär. Men okej, de kommer inte följa serien utan göra en egen ny version av det. Hade andra förhoppningar men det kommer väl glädja andra. Jag skippar detta och fortsätter drömma om en återupplivning av Constantine :)
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Preacher

Inlägg av MAD »

Jag känner mig försiktigt positiv till serien. Satt och kollade med min flickvän häromdagen och vi uppskattade den båda två. Med tanke på att det är två decennier sedan både hon och jag läste serien så är väl vårt minne av den minst sagt luddigt. Av de minnena jag har så tyckte jag att Casidy var den som var närmast serien medan hon sa att Tulips karaktär var det (även om hon först reagerade på att hon inte var blonderad :-) ), så vi var väl inte överens om detaljerna.

I vilket fall som helst tänkte vi ge serien några avsnitt innan vi bestämmer oss, tror inte den kan komma till sin rätt om man inte ger den åtminstone en chans att visa hur de tänkt lägga upp det.

Nu blir det alltså 3 serier som vi kommer försöka hålla oss uppdaterade med (GoT, Last Week Tonight och Preacher), det ska väl inte vara helt omöjligt på en vecka.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Preacher

Inlägg av smorkin »

MAD skrev:Jag känner mig försiktigt positiv till serien. Satt och kollade med min flickvän häromdagen och vi uppskattade den båda två. Med tanke på att det är två decennier sedan både hon och jag läste serien så är väl vårt minne av den minst sagt luddigt. Av de minnena jag har så tyckte jag att Casidy var den som var närmast serien medan hon sa att Tulips karaktär var det (även om hon först reagerade på att hon inte var blonderad :-) ), så vi var väl inte överens om detaljerna.

I vilket fall som helst tänkte vi ge serien några avsnitt innan vi bestämmer oss, tror inte den kan komma till sin rätt om man inte ger den åtminstone en chans att visa hur de tänkt lägga upp det.

Nu blir det alltså 3 serier som vi kommer försöka hålla oss uppdaterade med (GoT, Last Week Tonight och Preacher), det ska väl inte vara helt omöjligt på en vecka.

Totalt OT: Om ni gillar Last Week Tonight så rekommenderar jag helhjärtat Full Frontal with Samantha Bee. SB var en av de bästa medhjälpare på The Daily Show under Jon Stewart, och när den senare slutade startade SB alltså en egen show. Hur kul som helst, elak till max (på ett bra sätt), och min nuvarande favorit i genren satiriska aktuella nyhetsprogram [^]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Preacher

Inlägg av MAD »

Fortsätter väl OT då det inte sändes något Preacher igår. Vi har funderat på om det skulle vara värt att ge Samantha en chans, vi gillade aldrig henne så mycket i the Daily Show men efter din rekommendation så var det väl dags :-)

Vi har sett två avsnitt hittills och jag måste säga att jag gillar fortfarande inte hennes stil, plus att hela showen kändes mycket ytligare än Last Week Tonight. Vi tyckte dock att inslaget om Syriska flyktingar i andra avsnittet var ganska bra så vi tänkte nog ge henne ett par avsnitt till innan vi bestämmer oss helt. Funkar ju särskilt såna här veckor när det är uppehåll på Last Week...

/OT
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Preacher

Inlägg av super85 »

Såg andra avsnittet igår av Preacher.

Helt ok och intressant tycker jag. Det bästa var flashback sekvensen till år 1881. Extremt snyggt, som en blanding av John Ford och serietidningen.

Tycker andra avsnittet var något bättre än piloten, och fortfarande tillräckligt bra för att fortsätta titta.

Musiken funkar bra i serien också.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Preacher

Inlägg av Agentum »

ok, de flesta som har nåt intresse av deta ser ju att det inte följer serien.

Men ändå tycker jag det håller en hög nivå, det är helt klart okonventiellt i mycket så som det ju ska vara.

Med löjliga USA är det ju alltid detta med att en stor del av landet är nåt jävla bibelbälte utan nån form av humor och som ärligt är rtent tragiska rent allmänt som människor.

Att ropa om Gud och liknade låter en bete sig hur fan man vill.

Iaf, jag tycker det är bra detta ännu.

Jag gillar purgatoriumet i helvetet.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Preacher

Inlägg av super85 »

Har mött bland de trevligaste och otrevligaste människor jag träffat från bibelbältet i USA. Lite samma grej som jag upplevt med muslimer, riktigt goda och vänliga människor till kompletta psykfall, rätt sällan mellanting.

Rätt underhållande har första säsongen hittils varit, har inte sett säsongsavslutningen än, men ska göra det idag. Hoppas säsong 2 (som redan fått grönt ljus) blir en roadtrip.

Jag gillade också sista 10 minuterna av avsnitt 9, rätt coolt.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Preacher

Inlägg av super85 »

Säsong 2 har börjat nu.

Jag har sett de två första avsnitten. Blir lite som skaparna av TV-serien sa, att säsong 1 var mer av en "prequel" till vad serietidningen var. Även om den givetvis tog enormt mycket friheter.

Säsong 2 verkar vara en förbättring på det mesta.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Preacher

Inlägg av Agentum »

Tja jo det börjar bli intressant och som sagt inte mycket från serierna har ju använts ännu.

Nu ör det ju iaf knappast fritt fram att använda Rösten
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Preacher

Inlägg av Agentum »

Jag hoppas de vågart använda de tja väldigt udda grejorna med, folk har ju nu fattat tycke för vissa figurer och tja vi vet ju.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Preacher

Inlägg av Agentum »

Bra avsnitt det femte.
Att de börjar visa attdet finns andra sidor hos huvudpersonen än de man gillar.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Preacher

Inlägg av super85 »

Får se hur det utvecklar sig. i Serietidningen så lyckades man skapa karaktärer som man konstant på något sätt gillade trots deras brister och hur grisiga de än var. Här har de varit rakt av R*vhål ofta och det känns svårare att gilla i "live action" till skillnad från serierna.
Skriv svar