Gamla VHS till DVD

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

[quote="Agentum"]

Man kan säkert räkna med 20 år i hållbarhet på en märkes DVD som man själv bränt om man mest bara förvarar skivan.
Men om ni lägger dem ute i snön nåt år så kanske de inte funkar så bra sen hehe.
[/quote]
20 år är kortare än man tror. Jag har sålt hela min Disney-VHS-samling, men jag skulle tro att de flesta och bästa titlarna där kom ut 1980-88 = 18-26 år sedan. Mina favorit-serietidningar är alla 30-60 år gamla. Det är svårt att vara samlare om tekniken inte pallar.
Användarvisningsbild
Zan
Very Good
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 20:04

Inlägg av Zan »

Oavsett hur länge en DVD skiva håller innan den förstörs/försämras så har man alltid filen kvar på datorn och kan bränna ut ett nytt exemplar. Jag har också funderat på att föra över VHS till DVD pga att jag vill kolla på dem utan att försämra kvalitén varje gång.
Marvel tidningar köpes!
Användarvisningsbild
Eliasson
Fine
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 15:35
Ort: Sverige

Inlägg av Eliasson »

Jag har för mig att vhs är magnet remsor[8D] är nog därför dom går sönder lätt....kanske ska testa att hålla en magnet nära se vad som händer..
The Phantom's ways are so mysterious even strong men are known to run like children afraid of the dark.
Användarvisningsbild
Seriefreak
Very Fine
Inlägg: 949
Blev medlem: fre 21 jan 2005, 17:55
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Seriefreak »

Har du provat ännu? [:)]
Användarvisningsbild
Eliasson
Fine
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 15:35
Ort: Sverige

Inlägg av Eliasson »

Nej det har jag inte [:)] men nu ska jag se vad jag kan göra måste först hitta en magnet.
The Phantom's ways are so mysterious even strong men are known to run like children afraid of the dark.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Om du låter en stark magnet ligga ovanpå en vhs-kassett (eller alla typer som lagrar magnetiskt, som disketter, ljudkassetter, rullband, hårddiskar) kommer du så småningom inte att avläsa informationen korrekt, eller alls. På den typen av media finns små partiklar som ordnas i en speciell ordning för att lagra information, en magnet flyttar på partiklarna så informationen blir fel.

Det som troligen händer med en vhs är att bilden och blir knastrig/grynig, på en diskett går inte informationen att läsa om ettorna och nollorna hamnar fel, fast det finns ett företag i Norge som är hejare på att få ut information även på skadade diskar.

Om du ska testa så ta en kassett som du inte är rädd om, för du får knappast tillbaka informationen på rätt plats.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

[quote="Zan"]

Oavsett hur länge en DVD skiva håller innan den förstörs/försämras så har man alltid filen kvar på datorn och kan bränna ut ett nytt exemplar. Jag har också funderat på att föra över VHS till DVD pga att jag vill kolla på dem utan att försämra kvalitén varje gång.
[/quote]
Alltså i datorn idag är det ju ofta hårddiskar som du har informationen på, dessa har rörliga delar och jag skulle tro att du inte kan lita på att de ska fungera längre än en DVD skiva.

Kommande mer och mer är ju minneskort av olika typer, de är ju utan rörliga delar, de kanske håller längst.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4094
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Mycket intressant tråd. Jag har också hört att informationen på skivor, som man bränner själv, försvinner efter några få år. Bra att det finns märkes DVD-skivor och märkes CD-skivor som håller informationen längre. Vilka märken är bäst (håller längst)? Claes Ohlssons märkesprodukt när det gäller detta är Fuji Film. Hör dom till de bästa? Eller vilka är bättre och var får man tag på dom?
Användarvisningsbild
Padee
Fine
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 19:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Padee »

Kör uteslutande med TDK eller Emtec, Verbatim när det gäller lightscribe (bränna etikett direkt på skivan i brännaren) TDK och emtec köper jag i Ullared, bara 15 min dit så man köper när det tar slut. Kan rekomendera TDK's dvd-skivor. Funkat felfritt för mig och jag har kört samma märke(n) i 3 år nu.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Aningen OT: När jag fladdrat runt lite på forum för cd/dvd-bränning och liknande har jag sett väldigt goda vitsord för Verbatim som många hyllar som absolut främst. Fast jag har också sett diskussioner om att olika märken passar olika bra till olika brännare. Har sett märken som TDK, Maxell, Sony, Kodak nämnas som bra.

Sedan verkar också brännarna i sig vara olika pålitliga och brännarprogrammen, där många hyllar Nero, men jag också läst inlägg från folk som verkligen avskyr just Nero.

När jag bränt vanliga cd-rom (700 Mb) har jag lagt märke till att det brukar bli pålitligare om jag kör lägre hastighet, 24X istället för 48X. När man redan har tjugotalet silverfärgade drinkunderlägg behöver man inte fler.

Apropå andra format till dvd, hörde jag en story (inte säker på sanningshalten) om en kille som jobbade på något filmkopieringslabb (där man tar fram biografkopiorna) i USA som passade på att jobba "sent" och då även lät filmen passera genom en scanner så han sedan kunde kränga dvd-versioner nästan innan filmerna haft premiär. Enligt storyn blev han upptäckt, fick sparken och blev förstås också skadeståndsskyldig till filmbolagen.

Undrar om någon tryckare funderat på att trycka extra exemplar av dyra titlar för att sedan sälja dessa?

[quote="burnout"]

Har en funderig som jag ska ställa här bland sånna som vet kanske. Hur får man över dubbel/super 8 grejor till dvd?
[/quote]
Passade på att läsa hela tråden, och här är ett tips för att förvara film. Om du har möjlighet ska de ligga väl förslutna i frysen. Skulle du möjligtvis råka ha film av nitrat måste den absolut ligga i frysen eller kylskåp annars kan den själv-antända (explodera), och det blir en rejäl brasa kan jag lova. Nitratfilm kan man identfiera på texturen och lukten men jag kan inte förklara hur det luktar. Fast risken att det är nitrat är väldigt liten om inte filmerna är från innan 50-talet. Troligast är att du har acetat- (skör) eller polyesterfilm (modern/hållbar) men även nya filmer ska förvaras frysta för att hålla längre.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Jocke
Fine
Inlägg: 407
Blev medlem: lör 23 jul 2005, 18:40
Ort: Saint Lucia
Kontakt:

Inlägg av Jocke »

Bästa är väl att rippa av VHS sakerna till ett litet NAS med raid. Ett måste snart när alla semesterbilder ligger som jpg :-)
Om jag fick en krona för varje hjärna du inte har Svampbob, skulle jag ha en krona!
Jocke @ Bamsesamlarna.com - http://www.bamsesamlarna.com - Sökes: Bobo 1978-80 i bra skick!
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

[quote="labrador road 26"]

Aningen OT: När jag fladdrat runt lite på forum för cd/dvd-bränning och liknande har jag sett väldigt goda vitsord för Verbatim som många hyllar som absolut främst. Fast jag har också sett diskussioner om att olika märken passar olika bra till olika brännare. Har sett märken som TDK, Maxell, Sony, Kodak nämnas som bra.[/quote]
Strunta i märkena! De är bara bokstäver på paketet. Det som räknas är vem som producerat dem. Det ser man på mediakoden, som kan avläsas med speciella program.

Här finns en artikel med utvärdering av olika mediakoder:

http://www.digitalfaq.com/media/dvdmedia.htm

Som ni ser är Mitsubishi, TDK och Sony mycket bra - men det står inte alltid deras namn på lådan! Verbatim tillverkar inte själva, men jag tror de köper från Misubishi.

Jag köpte en Anwell-spindel från wesellcd en gång, under namnet "White Top", och det ångrade jag djupt. Jag fick bränna dem på 1x-hastighet (lånmgsamt) för att klara ungefär 50%. Hemskt! Princo är inte heller bra, men ändå märkbart bättre.

Numera köper jag bara skivor där mediakoden anges. Anges den inte är risken stor att det är Anwell-skräp.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="labrador road 26"]


[quote="burnout"]

Har en funderig som jag ska ställa här bland sånna som vet kanske. Hur får man över dubbel/super 8 grejor till dvd?
[/quote]
Passade på att läsa hela tråden, och här är ett tips för att förvara film. Om du har möjlighet ska de ligga väl förslutna i frysen. Skulle du möjligtvis råka ha film av nitrat måste den absolut ligga i frysen eller kylskåp annars kan den själv-antända (explodera), och det blir en rejäl brasa kan jag lova. Nitratfilm kan man identfiera på texturen och lukten men jag kan inte förklara hur det luktar. Fast risken att det är nitrat är väldigt liten om inte filmerna är från innan 50-talet. Troligast är att du har acetat- (skör) eller polyesterfilm (modern/hållbar) men även nya filmer ska förvaras frysta för att hålla längre.
[/quote]


Det är inga Nitratfilmer för dom vet jag kan tända bara genom att titta på dom. Dom är nog Polyesterfilm. Det är nästan 2 bananlådor med disney och jag tror inte hon jag lever under samma tak med skulle uppskatta om hon tittade i frysen efter köttfärs och hittade en massa filmer skulle bli glad.[:o)] Hon tycker det är mycket grejor redan nu och skulle jag fylla frysen med åkte nog jag ut i "Kylan" [:D].
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Inlägg av impeesa »

[quote="Ingemar"]



Numera köper jag bara skivor där mediakoden anges. Anges den inte är risken stor att det är Anwell-skräp.
[/quote]

Går det att hitta mediakoder när man köper en hel spindel med dvd-skivor? Vilka skivor/affärer blir det då?
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

[quote="impeesa"]

[quote="Ingemar"]



Numera köper jag bara skivor där mediakoden anges. Anges den inte är risken stor att det är Anwell-skräp.
[/quote]

Går det att hitta mediakoder när man köper en hel spindel med dvd-skivor? Vilka skivor/affärer blir det då?
[/quote]
Onlinebutikerna (Discsonline och Wesellcd) redovisar ofta mediakoder. De gör det inte på alla, så jag köper de som har. Och att köpa DVD-R någon annanstans än online är ju bara fånigt, de kostar 3-5 gånger mer i butik på grund av piratskatten.
Skriv svar