Gamla VHS till DVD

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
Användarvisningsbild
Seriefreak
Very Fine
Inlägg: 949
Blev medlem: fre 21 jan 2005, 17:55
Ort: Sverige
Kontakt:

Gamla VHS till DVD

Inlägg av Seriefreak »

Jag har 3 st gamla VHS Knasen filmer. En är ovanlig och heter Knasen i Topp Form. Som är en gammal hyrfilm. Om man vill bevara sina gamla VHS filmer, som det kommer bli dåligare och dåligare kvalité på. För VHS band håller inte så länge. Min pappa har en Kiss box ( en dvd med hårddisk ), om man nu sätter in VHS filmen i VHS:en, och sammtidigt spelar in det med Kiss boxen så blir det en fil på DVD:s hårddisk. Och DVD:n är kopplad till datorn, så man flyttar över filen till datorn från DVD:n. Och sen bränner filen på en DVD skiva.

Sen har du en DVD av en gamal VHS film, och DVD:n kommer hålla mycket längre. Och så är det ju skoj att ha något som ingen annan har.


Sen köper du ett DVD fodral. Scannar in VHS omslaget. Förminskar VHS filmens rygg så det blir 3 gånger så lite ( EX. 9 blir 3 ).

Sen ändrar du fodralet lite i text och annat så har du VHS fast i DVD.

//Seriefreak
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

Det sägs att egeninspelade DVD-skivor ha kortare hållbarhet än VHS. 3-4 år, sedan börjar skivorna tappa data. Jag är ingen expert, någon som vet mer kan väl rätta mig. Eller visa en länk till någon bra hemsida som beskriver problemet.

Däremot är ju bildförsämring pga slitage minimalt på en DVD jämfört med VHS. Men jag skulle nog spara VHSen iallafall.
Användarvisningsbild
Seriefreak
Very Fine
Inlägg: 949
Blev medlem: fre 21 jan 2005, 17:55
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Seriefreak »

Klart man ska spara sin VHS, det är ju orginalet. Men eftersom jag har en pappa som är expert på sånt här och han har lärt mig. Så en DVD har längre livslängd än en VHS. och en DVD föråldras inte lika mycket och inte lika fort heller.
Användarvisningsbild
Barklund
Fine
Inlägg: 419
Blev medlem: sön 29 okt 2006, 01:51
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Barklund »

[quote="Seriefreak"]

Klart man ska spara sin VHS, det är ju orginalet. Men eftersom jag har en pappa som är expert på sånt här och han har lärt mig. Så en DVD har längre livslängd än en VHS. och en DVD föråldras inte lika mycket och inte lika fort heller.
[/quote]
Ja, en DVD-skiva har bättre kvalitét än en VHS-kassett. Men en DVD-skiva räcker inte hur långt som helst heller.
Det är nog inga problem när det gäller musik eller filmer, men när det kommer till tvspel...[B)]
Användarvisningsbild
Seriefreak
Very Fine
Inlägg: 949
Blev medlem: fre 21 jan 2005, 17:55
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Seriefreak »

Nej men att ha den som DVD är en kul grej, och samtidigt bevara kvalitén ! Ja, TV - spel har inte så lång livslängd (skivor), men det beror ju också på hur man förvarar och använder dom.
Användarvisningsbild
Barklund
Fine
Inlägg: 419
Blev medlem: sön 29 okt 2006, 01:51
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Barklund »

Till slut kommer även dem bäst bevarade CD-skivorna att sluta fungera.
Användarvisningsbild
Seriefreak
Very Fine
Inlägg: 949
Blev medlem: fre 21 jan 2005, 17:55
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Seriefreak »

Det beror på hur du förvara dom, ligger dom i en hög och repar varandra så klart dom slutar fungera. Men om dom ligger i sina fodral, så blir det ju inga repor/skadar på dom.
Användarvisningsbild
Barklund
Fine
Inlägg: 419
Blev medlem: sön 29 okt 2006, 01:51
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Barklund »

[quote="Seriefreak"]

Det beror på hur du förvara dom, ligger dom i en hög och repar varandra så klart dom slutar fungera. Men om dom ligger i sina fodral, så blir det ju inga repor/skadar på dom.
[/quote]
Hållbarheten kan variera, men den kommer inte vara för all evighet. Sen beror det lite på hur ofta man använder dem.

(Mina Megadrive-spel...[:(])
Användarvisningsbild
Seriefreak
Very Fine
Inlägg: 949
Blev medlem: fre 21 jan 2005, 17:55
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Seriefreak »

Om man inte kan hur man ska göra, så finns det ju alltid någon affär som konveterar VHS till DVD goggla på det, så kommer det upp massa länkar.
Användarvisningsbild
Eliasson
Fine
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 15:35
Ort: Sverige

Inlägg av Eliasson »

dvd skiva med bra kvalitet håller länge...sök på dom som gör skivorna, köper du biliga skivor försvinner dom nog som Tohmas säger efter 3-4 år. sen är det ju bra om man inte förstör dom[:D]
The Phantom's ways are so mysterious even strong men are known to run like children afraid of the dark.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

citat:
Ursprungligen postat av Seriefreak

Min pappa har en Kiss box ( en dvd med hårddisk ), om man nu sätter in VHS filmen i VHS:en, och sammtidigt spelar in det med Kiss boxen så blir det en fil på DVD:s hårddisk. Och DVD:n är kopplad till datorn, så man flyttar över filen till datorn från DVD:n. Och sen bränner filen på en DVD skiva.

Sen har du en DVD av en gamal VHS film, och DVD:n kommer hålla mycket längre. Och så är det ju skoj att ha något som ingen annan har.


Låter ganska smidigt. Själv har jag en video-till-Firewire-konverterare, så jag spelar upp min VHS och spelar in på datorn. Resultatet blir väl ungefär detsamma.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Är det Firewire till en pc eller Mac? Hur mycket ungefär kostar hårdvaran?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

[quote="labrador road 26"]

Är det Firewire till en pc eller Mac? Hur mycket ungefär kostar hårdvaran?
[/quote]
Den är drivrutinsfri så det ska funka lika bra till båda. Själv kör jag Mac (med iMovie). Det var ett tag sedan jag köpte den, över disk på Macoteket.

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=56506&product_id=594662

Den verkar kosta ungefär 2000 idag. Det är inte jättebilligt men den funkade bra som sagt. Det skulle inte förvåna mig om det finns billigare lösningar, eller rentav billigare leverantörer av samma burk.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Har en funderig som jag ska ställa här bland sånna som vet kanske. Hur får man över dubbel/super 8 grejor till dvd?
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

[quote="burnout"]

Har en funderig som jag ska ställa här bland sånna som vet kanske. Hur får man över dubbel/super 8 grejor till dvd?
[/quote]
Det har vi löst genom att lämna in i fotoaffär. Hur de sedan gör vet jag inte men det blir rätt bra. Det var iofs till VHS eftersom det var några år sedan
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Det låter dyrt att lämna in en proppad bananlåda med Disney,Skräck och Humorfilmer för att få dom överspelade på Vhs när det är på väg att dö ut.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

[quote="burnout"]

Det låter dyrt att lämna in en proppad bananlåda med Disney,Skräck och Humorfilmer för att få dom överspelade på Vhs när det är på väg att dö ut.
[/quote]
Absolut, men numera kan man säkert få det direkt på DVD.

Ska man fixa det hemma får man väl närmast filma av projektorduken.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Man kan säkert räkna med 20 år i hållbarhet på en märkes DVD som man själv bränt om man mest bara förvarar skivan.
Men om ni lägger dem ute i snön nåt år så kanske de inte funkar så bra sen hehe.

fabriksskivor komer givetvis hålla längst.

Men jag menar jag har massor med hembrända CD skivore som är kanske en 10 år och de fungerr ännu, så 3-4 år är nog ett absolut minmum på en skräpskiva.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rickard
Very Good
Inlägg: 95
Blev medlem: ons 31 maj 2006, 22:29
Ort: Skåne

Inlägg av Rickard »

[quote="Agentum"]


Men jag menar jag har massor med hembrända CD skivore som är kanske en 10 år och de fungerr ännu, så 3-4 år är nog ett absolut minmum på en skräpskiva.
[/quote]
Jag har också massor av gamla skivor jag brände i slutet på nittiotalet eller så och de är bara enstaka som slutat fungera.
So far, so good, so what!
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av jens-olof »

[quote="labrador road 26"]

Är det Firewire till en pc eller Mac? Hur mycket ungefär kostar hårdvaran?
[/quote]

Köp en "LG Combo" i stället, kombinerad Video och DVD som klarar att kopiera!

Jens

Skriv svar