Morden i Midsomer

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Morden i Midsomer

Inlägg av Wakuran »

Råkade snubbla över att senaste avsnittet av Morden i Midsomer på SVT ska ha seriemässetema. Småbyn är tydligen tillräckligt stor för det... Nåja, med alla turister kan det väl åtminstone komma in litet nytt blod, eller vad man ska säga.

https://www.svtplay.se/video/18630018/m ... awing-dead

Avsnittet sändes tydligen först 3 maj i USA och 16 maj i Storbritannien, men det är väl fortfarande tillräckligt nytt för att de flesta här inte ska ha sett det än...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Morden i Midsomer

Inlägg av Coppas »

Gick på ettan ikväll. Engelska deckare brukar ofta vara gedigna, men nog känns det att ”Morden i Midsommer” är inne på sin 20:e säsong. Uppläggen börjar bli alltmer krystade så man får väl snart se hur mycket mera det går att klämma ut ur just detta koncept.

Själva serietemat i kvällens avsnitt var väl även det mera åt det klichéartade hållet, dvs. serier var inget man tog på allvar... typ som rättsläkaren hävde ur sig att serier väl ogillas av de flesta äldre än fem år. Tyvärr handlar sånt här mest om att vissa grupper lätt kan göras till stereotyper och därmed kan förlöjligas. Oavsett hobbyintresse så blir jag både lite lätt trött på inställningen som sådan samtidigt som företeelsen irriterar mig.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Morden i Midsomer

Inlägg av trimble »

Ja det här var inte bra, "Morden i Midsommer" hade en gång sin charm men nu är uppläggen så krystade och klicheartade att serien har passerat bäst före datum för länge sen, lägg ned skiten.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Morden i Midsomer

Inlägg av Agentum »

Håller med, de håller det vid liv med respirator.

Slut med morden jst i det där området är nog en bra ide vid det här laget :-)

Såg inte detta avsnitt ska erkännas jag har redan själv lagt ner intresset för serien redan.
Men just brittiska serier kan ibland blu oerhört långa särskilt såpor, flera finns ju ännu som man mins från när man var barn och de var väk inte nya då heller.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Morden i Midsomer

Inlägg av Wakuran »

Är det några konkreta såpahandlingar i MiM? Jag tänkte mig att avsnitten i huvudsak var ganska fristående, men jag antar att man iofs kan ha oberoende bakgrundshistorier...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Morden i Midsomer

Inlägg av Agentum »

Nä det tror jag inta alls, det var bar ett avsteg jag gjorde angående långdragna brittiska såpor, säg tex Hem till Gården.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Morden i Midsomer

Inlägg av Wakuran »

Nu har förresten även jag sett avsnittet, och det jag framför allt noterade var hur fantasilösa alla cosplayers var... Orten Carver County hade typ två kända serieskapare (förutom fanzintecknaren Jerome Buchanan) - anonyma Aequitas och det bedagade mainstreamfenomenet Darwin Chipping, så hälften av besökarna verkade ha valt antingen Aequitas maskeradfigur eller någon Chipping-hjälte... (Kan ju iofs bero på att budgeten inte tillåter verkliga karaktärslicenser eller avancerade dräkter...)

Och i övrigt känns ju mördaren mer inspirerad av Scream-franchisen än egentliga serier...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Morden i Midsomer

Inlägg av rkaj »

Wakuran skrev:Är det några konkreta såpahandlingar i MiM? Jag tänkte mig att avsnitten i huvudsak var ganska fristående, men jag antar att man iofs kan ha oberoende bakgrundshistorier...


Jodå, det finns en kontinuitetshandling också ... Men den är är inte viktigare än att den underställs vad som händer med skådisteamet ... När hon som spelar kommissariens fru fick barn för några år sedan fick även hennes rollfigur och kommissarien barn. Förra säsongen fanns det en romans mellan assistenten och rättsläkaren, men hon (rättsläkaren) var utan vidare utbytt när den här säsongen började, så den romansen blev det inget mer av.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Morden i Midsomer

Inlägg av Sir-L »

rkaj skrev:[...]Förra säsongen fanns det en romans mellan assistenten och rättsläkaren, men hon (rättsläkaren) var utan vidare utbytt när den här säsongen började, så den romansen blev det inget mer av.

Inte var det utan vidare. Hon fick ju ett erbjudande som hon velade om hon skulle ta eller inte i ett par avsnitt (eller om det var i sista avsnittet i förra säsongen).
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Morden i Midsomer

Inlägg av KRax »

Äh, man får betrakta Midsomer som Kalle Anka: Morden sker i parallella universa. Det hade kunnat vara de här brotten och det hade kunnat vara de där. Man hade kunnat få sparken från margarinfabriken på det där sättet eller på det här sättet.

Serieavsnittet var ett av de lite sämre avsnitten, det måste sägas, med lite lösa trådar i slutet. Mest störde jag mig på att den där anonyme serietecknarens serier - som alltså skulle inbringa stora pengar på auktion och vara samlarbegärliga - dels behandlade byskvaller och dels förutsågs kunna passera obemärkt med oerfaren spöktecknare. Tjena moss!

Men! Det gav ändå en ganska positiv bild av Cons och serieläsande i allmänhet med assistenten som positiv budbärare. Cred för det!
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Morden i Midsomer

Inlägg av Kattmannen »

Jag älskar Morden i Midsomer, både äldre och nyare avsnitt. Det är inte bara i en och samma by allting sker, utan i grevskapet Midsomer (ibland händer det även utanför Midsomer). Har inte sett just avsnittet om serier. Men jag beundrar hur de kan variera temat i MiM, sen är det mycket annat man känner igen. Jag gillar väl MiM för att jag är lite anglofil, gillar den engelska landsbygds- och småstadsmiljön och rent allmänt gillar kriminalhistorier.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Morden i Midsomer

Inlägg av Coppas »

Brittiska deckarserier brukar ofta hålla hög klass, både vad gäller sådant som detaljer såsom miljöer etc. men även då för intriger/handling.

Kruxet med just MiM, då med tanke på att serien nu är ytterligare två år äldre, är att allt blir svårt att att variera i en förlängning. Att det är typ olika byar är en sanning med modifikation då det mesta följer samma mall om man säger så. Även flera brittiska författare har tillämpat samma metod, t.ex. Colin Forbes har skrivit en hel del berättelser som i sig nästan är identiska förutom namn på platser, personer och val av mordmetod mm. vilket ju då egentligen är i stort sett jämförbart med narrativen som förekommer i MiM och flera liknande serier.

Sedan kan nog igenkänningsfaktorn spela stor roll i sammanhanget. T.o.m. namnet på huvudpersonen i MiM är ju mer eller mindre samma trots byte av skådespelare.. Detta då serien i vissa länder marknadsförts som "Kommissarie Barnaby"... vilket man här löste med att den förste personen ersattes av sin kusin. Personligen tror jag sedan serien, hur trevlig den är, sjunger på sista versen och denna säsong var väl på endast fyra avsnitt.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Morden i Midsomer

Inlägg av Grumme »

Coppas skrev:Personligen tror jag sedan serien, hur trevlig den är, sjunger på sista versen och denna säsong var väl på endast fyra avsnitt.


Fr.o.m. säsong 15 så har det varit mellan fyra och sex avsnitt per säsong, så jag är hoppfull om att serien åtminstone ska hinna fylla 30 (2027) innan den läggs ner för gott. [:)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Morden i Midsomer

Inlägg av Coppas »

Frågan är hur länge man kan piska liket? Finns det publik så lär serien leva vidare, men börjar tittarsiffrorna dala så...

Ibland gäller det ju även att sluta på topp. En serie jag gillade var ”Lewis” som i sig var en avknoppning från ”Morse” men där lade man ju ned efter att skådespelarna kände att det malde på tomgång.

Måste säga att jag har förståelse för det för det är inte alltid lyckat att gå hela vägen och vidare in i kaklet.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Morden i Midsomer

Inlägg av Grumme »

Coppas skrev:Frågan är hur länge man kan piska liket? Finns det publik så lär serien leva vidare, men börjar tittarsiffrorna dala så...

Ibland gäller det ju även att sluta på topp. En serie jag gillade var ”Lewis” som i sig var en avknoppning från ”Morse” men där lade man ju ned efter att skådespelarna kände att det malde på tomgång.

Måste säga att jag har förståelse för det för det är inte alltid lyckat att gå hela vägen och vidare in i kaklet.


Jag håller med om att Midsomer är en bit ifrån sin storhetstid när det gäller kvalitet på intrigerna, men som jag brukar säga:
"Morden i Midsomer är lite som pizza. Även när det är dåligt, så är det ganska bra." [:)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Morden i Midsomer

Inlägg av Agentum »

Absolut kan britterna göra tv serier, det är väl mest när det blir för lååååångt om samma ställe man mer slötittar än följer serien.

Det hindrar på intet sätt andra brittiska serier med kanske lite mer begränsade säsonger att funka inom kriminal genren.

Sverige har ju med hjälp av Tyskland gjort mängder, det är ju vansinnigt många Beck tex, men tyskarna gillar dem tydligen mycket.

De första av dessa är givet klassiker tex Mannen på taket, men det är ju en historia för sig, då ville man väl ligga nära böckerna.

Britter ser givet inte svenska eller danska deckare, det är väl därför vi kan känna dig ss överhopade av genren då nästan alla kommer hit.
Det finns ju bra mindre kända serier med inom denna genre, de har sänts här men blev inte så stora och långa så de arvtogs.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar