Doom Patrol TV-serie, DC

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Doom Patrol TV-serie, DC

Inlägg av super85 »

Doom Patrol

Av: Jeremy Carver . I rollerna : Brendan Fraser, April Bowlby, Diane Guererro,Timothy Dalton,Matt Bomer.

TV-serie versionen av DCs udda och lite X-men liknande (även om Doom Patrol kom ut innan X-men i tidningsform!) superteam är den andra live-action TV serien från DC Comics egen producerade Streaming tjänst"DC Universe". Den första, "Titans" handlade också om ett team. Doom Patrol är dock med alla sina tokigheter en annorlunda TV-serie i jämförelse med "Titans".
Jag har fått chansen att se de första fem avsnitten och gillar det . Jag skrev tidigare om "Titans" och hur de försökte att få allt att se ut som "netflix klass" eller "långfilmsklass"..jag tror att Warner Brothers gett denna serie betydligt högre budget än de gjorde med Titans. Avsnitten är också ungefär en timme långa.

TV-serieversionen påminner en hel del om klassiska Doom Patrol, blandat med mycket av den typen av tokigheter Grant Morrisons Doom Patrol hade. Alla "medlemmar" är i stort sätt kufar, och serien gör (lite som Deadpool filmerna) saker som att bryta den fjärde vägen med jämna mellanrum. Man namedroppar grejer som "pretantiösa förtexter" "Grant Morrison fans" och "de få som köpt DC Comics appen". Det är roligt och annorlunda.

TV serien är skapad av Jeremy Carver (Supernatural) även om vi träffade teamet redan i ett avsnitt av "Titans". Niles Caulders roll har blivit ersatt av Timothy Dalton (i Titans spelades rollen av Bruno Bichir) och han har varit väldigt bra i de avsnitt jag sett. "The Chief" som han kallas har en hel del fuffens för sig, samtidigt som Dalton lyckas spela honom så att man känner sympati för karln. Diane Guererro som spelar "Crazy Jane" med en massa olika personligheter och superkrafter är också toppen, det är stor skillnad på de personligheterna och hon lyckas spela allt från barn, till någorlunda stabila vuxna till totala galningar.

Rent allmänt så är rollistan imponerande. Den känns för mig tillräckligt bra för att hålla långfilmsnivå.
Brendan Fraser spelar Cliff Steele/Robotman, racingföraren som hamnar i en olycka och Niles Caulder räddar honom, eller installerar hans hjärna i en robot. Fraser gör rösten och Flashback scenerna, medans en annan skådespelare spelar Roboten. Det är rätt kul att designen på Robotman är den samma gamla designen från serietidningarna. Inte riktigt den typen av robotar man brukar se i modern Scfi.

Matt Bomer (som var nära att spela Superman för flera år sedan) spelar Negative Man/Larry Trainor. Negative Man som exakt som i serierna, ser ut som en mumie med solglasögon. Ex testpilot som har någon märklig demon i sig som ibland hoppar ut och flyger iväg och ställer till med oreda.

April Bowlby är "Elasti Woman"/Rita Farr, och hon är också väldigt lik serieversionen, men hittils har man inte utnyttjat hennes krafter, mestadels så blir hon en stor klump/deformerad när hon blir upprörd.

Alan Tudyk spelar stora skurken Mr.Nobody och är väldigt rolig. Han dyker även ibland som berättarröst i serien.
Som sagt, udda kufar, men sen är inte serietidningen speciellt normal heller.

Det finns mycket märklig humor i TV-serien ,men den passar in väldigt bra. Allt från talande hästar till domedags-syrsor och annat skoj.
Jag nämde tidigare att serien känns som den är gjord med stora resurser, superkrafter visas ofta, TV-serien filmas i Atlanta, och man har dyra flashback sekvenser där Larry Trainor visas som testpilot, eller Clif Steele kör Racerbil.
Manusen känns mer genomtänkta här. Titans story var lite hackig i sin första säsong. Här känns det som skaparna vet vilken typ vilken story de vill berätta.

Den enda som känns lite TV-billigt är TV-seriens version av Cyborg. Geoff Johns är en av producenterna för TV-serien (i en mindre roll än han är i Titans) och han vill alltid ha med Cyborg i TV och film. Joivan Wade som spelar honom är inte dålig, men jag hade önskat att Ray Fisher som spelade karaktären i "Justice League" filmen skulle ha spelat karaktären. Sen känns designen på honom plastig och lågbudget. Det tar ifrån själva skådespeleriet när karaktären ser ut som något från en betydligt billigare produktionen.

Rent allmänt, baserat på 5 avsnitt, så har DC skapat en ny hit med "Doom Patrol".
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Doom Patrol TV-serie, DC

Inlägg av Wakuran »

Hur kan man se den här TV-serien i Sverige?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Doom Patrol TV-serie, DC

Inlägg av super85 »

Hej Wakuran! , tack för feedbacken på det jag skrev! kul att du uppskattade det! ;)


Antingen gör man det såpass lagligt som möjligt, i mitt fall så lånade jag lösenord från en amerikansk bekant och tittade på DC appen, med VPN givetvis.

Annars så får du göra det på det mer olagliga sättet som kidsen gjort i Sverige i 20 år. Eller så väntar du tills den finns på Netflix. T ex "Titans" dök ju upp väldigt snabbt efter att DC visat den på sin streaming service i USA och Kanada.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Doom Patrol TV-serie, DC

Inlägg av super85 »

Inget större liv på den här tråden men påpekar att den här TV-serien blev förnyad för en Säsong 2.

Om Titans led av att den hade lite för många karaktärer men för få avsnitt för att få storyn att funka helt, så var Doom Patrol annorlunda. Skulle dock säga att 15 avsnitt var gränsfall, här kunde de dragit ner något avsnitt.

För de som har HBO appen/streaming tjänsten, så går det att se Doom Patrol nu i Sverige med den.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Doom Patrol TV-serie, DC

Inlägg av Agentum »

Har den nåt från Grant Morrisons variant? Isf mycket urban myths ch klart udda skurkar.
Har hört att den aldrig varit ur tryck sen den gjordes, ich Grant Morrison var otrolug där med aninal man ich Doom patrol, det var liksom ingen som väntat sig det han gjorde så fort, men ofta var de ju redan serieförfattare i UK innan, det gäller ju Alan Moore ned, de hade dragit slipstenen mycket längre än amerikanerna.

Det kan man se på 70-89 tal brittiska serier är på en helt annan nivå på många sätt än amerikanernas.
Det var därför det upplevdes som allt kom från ingenstans.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Doom Patrol TV-serie, DC

Inlägg av super85 »

Den har väldigt mycket från Morrisons Doom Patrol. Mycket udda grejer, och en skurk som talar till publiken . Mycket sjuk humor.
Skriv svar