Shazam! DC recension

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Shazam! DC recension

Inlägg av super85 »

Shazam!
Regi: David F Sandberg ,Manus:Henry Gayden, I rollerna: Zachary Levi,Mark Strong,Asher Angel,Jack Dylan Grazer,Grace Fulton

Shazam! Är DC Comics senaste superhjälte som fått en egen långfilm. En karaktär som har en väldigt intressant historia med att från början vara en Superman-klon med en magisk twist för Fawcett Comics, och som sedan till slut efter diverse rättegångar hamnade hos DC . Att karaktären heter ”Captain Marvel” men får inte kallas det eftersom Marvel Comics också har en karaktär med det namnet (som också nyligen fått en långfilm!) gör inte karaktärens historia mindre intressant.

Själva konceptet är ju att en ung föräldralös pojke träffar en gammal trolkarl (rätt humoristiskt visat i filmen) som ger honom magiska krafter. Eftersom unge pojken,Billy Batson är ”pure by heart” och ärlig så är han värd krafterna, och genom att säga ”Shazam!” så förvandlas han till en vuxen Superman-liknande hjälte som kan skjuta elektricitet från sina fingrar. Hela konceptet är sådant att om det ska på något sätt fungera som långfilm, så måste även filmskaparna ha hjärtat på ställe. Regissören, svensken David F Sandberg lyckas med det för det mesta. Han lyckas med det betydligt bättre än jag tänkte att någon skulle göra den här karaktären. Man liksom samtidigt behåller hjärtat som att man sitter och fnissar åt hur löjligt allt är. Sen ger den också den känslan många filmer hade på 80-talet, filmer som sågs av barn men som kunde ha rätt vuxna ämnen och ibland vara rätt skrämmande.

Shazam! Är en bra familjefilm, men den har även skrämmande scener i den vilket jag ser som en positiv grej, det känns ofta att mer står på spel om det är skrämmande.

Zachary Levi som spelar ”Shazam!” fungerar väldigt bra. Hans dräkt är i stort sätt den moderna version av serietidningsdräkten, och han ser ut ungefär så som barn tänker att vuxna starka människor ska se ut. Han ser liksom överdriven ut, som en actionfigur. Men det fungerar. Och man köper totalt det att det är en 14 årig pojke som lever i en vuxen superhjältes kropp.

Asher Angel som spelar unge Billy gör det bra han med. Billy är föräldralös och vill inte synas, han rymmer från fosterfamiljer etc. Det som funkar är att Asher spelar unge pojken som någon som inte kan eller vågar vara sitt riktiga jag, och sen när han förvandlas till Shazam! (jag vill skriva Captain Marvel men ja...) så får han leva, och ta ut svängarna. Närmast han har en god kompis är Freddie Freeman (Grazer) som han tillsammans med gör youtube-videos om Shazams superhjälte-försök .

Regissören Sandberg(Annabelle:Creation) gör lite som James Wan gjorde med Aquaman, han slänger in det mest tokiga och galna han kan hitta från serierna. Det mesta finns där. Skurken Dr.Sivana (Strong) presenteras i introt, och att hans ”henchmen” är de sju dödssynderna. I filmen presenterade som rätt skrämmande monster. Det jag nämde tidigare att filmen är designad som en familjefilm men som blir ibland rätt skrämmande, funkar väldigt bra här. Sivana har inga problem med att mörda människor och göra illa barn. Nu gör ju ”bad guys” sådant i filmer, men det är just den biten att detta är en familjefilm som gör det mer effektfullt.

Manuset av Henry Gayden är nästan rakt av en förbättrad version av Geoff Johns och Gary Franks story som gick som en backup i Justice League för några år sedan. Och ja den är bättre än serieversionen. I serieversionen så framställs Billy som en dryg snorvalp, en av Geoff Johns ändringar jag alltid ogillat. Smart nog så ger filmskaparna Billy sympatiska drag redan i början och en rätt bra (fast enkel) story att ta sig igenom som karaktär.

Hela fosterfamiljen finns här och är exakt som de är i moderna serietidningarna. Grace Fulton som spelar Mary Mar...Mary är t ex jättebra och gör mycket med de begränsande scenerna hon har att vara med i.
Finns mycket i filmen som är spoilers, därav slutar jag skriva om det Finns väldigt mycket easter-eggs, spoilers, DC Comics /DC Universum/Captain Marvel närvaro i den här filmen.

Filmen är ju gjord med en bråkdel av budgeten vad t ex ”Aquaman” hade, men Sandberg har lyckats att göra det ”tillräckligt stort” , musiken av Benjamin Wallfisch (Bladerunner 2049) känns ibland klassiskt ”superhjältigt” och fotot av Maxime Alexandre (The Nun) är , speciellt under kvällscenerna riktigt snyggt. Humorn i filmen är ibland riktigt roligt, t ex ett utdraget skämt med en köpcentrums Jultomte var hysteriskt kul.

Hjärta och humor, samtidigt som en trogen filmatisering av Captain M../Shazam. Jag hade kul när jag såg denna.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Shazam! DC recension

Inlägg av Agentum »

Trams med namnet, den äkta Cap.Marvvel är långt äldre än Marvels olika hopkok med samma namn.

Dessutom anser jag inte att han i originalstil var en Superman klon mer än till det yttre.

Vid den tiden hoppade Superman runt superallvarlig och skrämde slag på olika bossar i sahället.

Saken var nog mest att Cap. Sålde dubbla upplagan mot Superman det sved nog.
Ändå fick inte DC död på figuren föränn en bit in på 59talet i en uppgörelse utanför domstolen, då var redan Golden age över så Fawcett hade sett att siiffrorna pekade nedåt.

Jag gillade 90talets försök med Power of Shazam, men senare blev de här figurerna rätt ointressanta för mig och hade inget med sin riktiga bakgrund att göra längre.

Skjuta blixtar med händena? Jises sånt trams.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Shazam! DC recension

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Trams med namnet, den äkta Cap.Marvvel är långt äldre än Marvels olika hopkok med samma namn.

Dessutom anser jag inte att han i originalstil var en Superman klon mer än till det yttre.

Vid den tiden hoppade Superman runt superallvarlig och skrämde slag på olika bossar i sahället.

Saken var nog mest att Cap. Sålde dubbla upplagan mot Superman det sved nog.
Ändå fick inte DC död på figuren föränn en bit in på 59talet i en uppgörelse utanför domstolen, då var redan Golden age över så Fawcett hade sett att siiffrorna pekade nedåt.

Jag gillade 90talets försök med Power of Shazam, men senare blev de här figurerna rätt ointressanta för mig och hade inget med sin riktiga bakgrund att göra längre.

Skjuta blixtar med händena? Jises sånt trams.


Böjandet för Marvel-hopkoken är väl litet Money Talks, framför allt nu när Marvel försöker satsa på kvinnliga ikoniska figurer som kan konkurrera med Wonder Woman.

Filmen verkar rätt kul, annars. Ska eventuellt ta mig förbi en passande biograf vid tillfälle.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Shazam! DC recension

Inlägg av super85 »

Kul att någon läser fortfarande det man skriver.

Ja Wakuran, det är en riktigt kul film [:o)] . Blev som sagt överraskad hur nära det är Shazam miniserien som kom några år sedan.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Shazam! DC recension

Inlägg av super85 »

Tack också för ditt inlägg Agentum

Trams med namnet, den äkta Cap.Marvvel är långt äldre än Marvels olika hopkok med samma namn.

Dessutom anser jag inte att han i originalstil var en Superman klon mer än till det yttre.


Du har nog en poäng där. Jag skulle också föredra att han kallades fortfarande Captain Marvel .

Vid den tiden hoppade Superman runt superallvarlig och skrämde slag på olika bossar i sahället.


Han skrämde slag på olika bossar men superallvarlig var han inte.

Skjuta blixtar med händena? Jises sånt trams.


Förväntar du någon form av diskbänksrealism med den här karaktären? du vet att dessa är för det mesta karaktärer som barn är menade att digga och de vuxna som har barnasinnet kvar också kan ha kul med? detta är en karaktär som säger ett "magiskt ord" och förvandlas till en superhjälte :D . Sen är det där med att karaktären manipulerar elektricitet och att det "blixtrar och dundrar" när han är på äventyr inte något filmen hittat på och det tror jag du vet också.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Shazam! DC recension

Inlägg av smorkin »

Jag gillade filmen; en hel del osammanhängande saker som att kapten Marvel hade en helt annan personlighet än Billy Batson som verkade vara sisådär 5 år yngre och utan allt känslomässigt bagage som Billy hade, men filmen var kul. Roligast kanske ändå var när jag några veckor tidigare var på bio där trailern för Shazam! följdes av trailern för Captain Marvel. Serienördig internhumor :-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Shazam! DC recension

Inlägg av super85 »

Jag tycker inte att Shazam hade en helt annan personlighet än Billy, jag såg det som att som "Shazam/Cap" så kunde Billy vara den unge tonåring som han själv ville. Filmen visar glimtar på att Billy har den personligheten, t ex när han skämtar med poliserna i början av filmen. Eftersom han haft en tuff uppväxt och haft det svårt rent allmänt så hade en blivit sådär dyster och introvert. Sen ger Captain Marvel/Shazam Billy en chans att vara så som de andra tonåringarna.

Kul förresten att du gillade filmen :).
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Shazam! DC recension

Inlägg av Agentum »

I original är han ju ett visserligen begåvat barn men i en vuxen kropp, han är inte en vuxen när han är Cap.

Det är användbart med, då han ju reagerar som den 12åring han är på mycket, visserligen har han SHAZAM gudarnas möjligheter men det gör inte honom till en annan människa när han är Cap. Marvel eller då Shazam nu då originalet väl är död och han då menas övertagit hans roll.

Och jag förstår givet att en film inte kan morsvara vad jag snackar om, de går givetvis med det som är säljande nu och för vanligt folk.

Sen får VI rita kors i taket om det blev bra [:o)]

Och det hör med blixtarna gör ju honom mer olik Superman för vanligt folk även om jag kunnat hålla låda om olikheterna ändå, bara det att han är 12 år liksom, cap. Marvel var ju långt före Superman med en familj med, detta kopierades av Mort Weisinger under 60talet över till Superman som ju då mer var en halvgud iaf.

Jag har slutat ha förväntningar på filmerna för even del, de är inte för mig de gjort dem.
Jag hoppas lite av pengarna håller serierna igång iaf så inte allt till slut är ett register där man köper rättigheter bara.

Rent handlingsmässigt håller ju filmerna låg klass i almänhet, skulle man läsa det i serietidningsformat skulle man knappast minnas det efteråt.

Därför har jag mer intresserat mig för TV serierna, där kan vissa verkligen få till det med små medel av och till.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Shazam! DC recension

Inlägg av super85 »

Filmen är extremt nära Geoff Johns version av Shazam. Väldigt sällan man ser en film där de så tydligt plockat en specifik run/version av en karaktär och gjort film baserat på det. Sen tyckte jag att filmen förbättrade på Johns version, specifikt den där grejen med att Johns skrev BIlly som en snorvalp och filmen valde att ändra på den biten.

Jag själv har gett upp en stor del av TV-serierna, de har upprepat sig så mycket de senaste åren, speciellt "Arrowverse" serierna från DC. Dock så gillar jag DCs "egna" grejer som de nu producerar.
Skriv svar