Tintin på TV

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
Användarvisningsbild
General Fredrik
Very Good
Inlägg: 107
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 12:45
Ort: Sverige
Kontakt:

Tintin på TV

Inlägg av General Fredrik »

nån som ser på tintin på mornarna i svt 1?
General Fredrik

Mitt Gröngölings Forum
http://grongolingarna.forumportal.se/index.php
-----------------
Innehar Titlarna
D.O.M.H.E.R.R.E= Duktig Ornitolog Med Hedervärd Engagerad Redighet och Rekord Energi

S.T.U.T.= Stabil Tålmodig och Uthållig Typ

O.R.G.B = Operation Rädda Greve Bernad
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Inlägg av impeesa »

Tv på morgonen? På sommaren? Då är jag ofta lite trött i ögat. Är det hela avsnitt eller följetong?
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="impeesa"]

Tv på morgonen? På sommaren? Då är jag ofta lite trött i ögat. Är det hela avsnitt eller följetong?
[/quote]
Det är halvtimmesavsnitt ur Nelvanas serie gjord 1991.
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=70466&a=841364&lid=puff_841358&lpos=lasMer

Tyvärr är det förstås "fel" röster, speciellt Haddock.

General Fredrik: en liten undran bara, tycker du att den här frågan behöver en egen tråd? I annat fall flyttar jag (eller någon av de andra) in inläggen till Stora Tintin-tråden. Let us know. LR 26 - Moderator.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Dubbningen i Nelvanas "Tintin" är inte precis den bästa jag hört, ett exempel är i "Enhörningens Hemlighet" där den ene av bröderna Vogel talar skånska när Maxim inte gör det.

Dessutom är "Nelvana-Tintin" fylld av ögonblick som säkert är menade att vara dramatiska, men som jag istället skrattar högt åt (det kanske bara är jag som har märklig humor).

Trots det är jag lite svag för serien, kanske är det nostalgi-spöket som hemsöker mig.

På tal om dubbningen, jag hade "Blå Lotus" på kassettband när jag var liten och då var rösterna utmärkta, särskilt Mitsuhiratos som fortfarande är en av de bästa skurk-röster jag hört.

Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Donald Anka
Good
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 14:49
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Donald Anka »


[quote="impeesa"]

Tv på morgonen? På sommaren? Då är jag ofta lite trött i ögat. Är det hela avsnitt eller följetong?
[/quote]

Jag har för mig att dom går i repris nån gång runt 18:30 - 19:00, lill brorsan sitter som klistrad framför TVn när det är tintin.
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

[quote]

På tal om dubbningen, jag hade "Blå Lotus" på kassettband när jag var liten och då var rösterna utmärkta, särskilt Mitsuhiratos som fortfarande är en av de bästa skurk-röster jag hört.


[/quote]

Jag har samma och några fler tintin på cd, men jag misstänker det är samma fast i nyutgåva. Den är utgiven av Barnens skattkammare med Tomas Bolme som Tintin. Sen har jag en skiva av Karusell med Solens Tempel (även lite kristallkulor). Där gör Jakob Hård Tintin, och den här är mycket sämre.

(Så klart att jag ser på Tintin. Sitter just nu och väntar på det)
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
JörgenS
Fine
Inlägg: 251
Blev medlem: mån 01 aug 2005, 17:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av JörgenS »

Fast jag tycker inte att dessa från 1991 är så katastrofalt dåliga. Att det är något korkat att göra Haddock till göteborgare bara för att han är sjöman håller jag med om och de når inte ens i närheten upp till Bolmekassetterna, men de är ändå helt OK, tycker jag.
Transform and roll out!

/JS10
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Vad är egentligen problemet med att ha en göteborgarröst till Haddock? Jag håller med om att rösterna i Nelvana-tintin inte är lysande, de låter lite gnälliga och oengagerade överlag, och skillnaden mellan bröderna Vogel är ju fånig.

Men om man nu ska ha en Svensk röst till den gamle sjöbussen Haddock så tycker jag en göteborgare kan passa bra. Fast det kunde gärna vara en med lite mer buller och bas i rösten ...
Användarvisningsbild
JörgenS
Fine
Inlägg: 251
Blev medlem: mån 01 aug 2005, 17:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av JörgenS »

Jo, det finns ett problem, tycker jag. Haddock är inte göteborgare och det utspelas inte i Göteborg vilket gör att jag tycker det låter lite fel, inte minst när 80 % av de andra karaktärerna har fransk brytning på sina röster.
Transform and roll out!

/JS10
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Naturligtvis är Haddock inte Göteborgare. Å andra sidan borde ingen av figurerna prata svenska alls. Om man gör en översättning till svenska så måste man ju välja just svenska röster som passar.

Någon fransk brytning har jag inte lagt märke till, men det är möjligt att det är just det jag tycker låter gnälligt och oengagerat (det blir nog lätt följden av en medveten fransk brytning, däremot inte nödvändigtvis av en fransos som lär sig prata svenska).

Att "utländska" (från huvudpersonernas perspektiv) bipersoner bryter är rimligt, men "hemmarösterna" bör vara väl valda svenska röster.
Användarvisningsbild
Vichy
Good
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 19:33

Inlägg av Vichy »

Dupountarna snackar med någon löjlig fransk brytning även om det låter ganska bra!
Användarvisningsbild
tryphon
Good
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 01 okt 2007, 14:52

Inlägg av tryphon »

Det bästa med dessa filmer jämfört med tidigare tecknade varianter är väl att de följer grundhistorien på ett bra sätt. Teckningsmässigt är väl dock Tintin i Hajsön till exempel överlägsen.
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: tintin

Inlägg av Furienna »

Även om den inte kan gå upp mot seriealbumen, så måste jag ändå gilla den här TV-serien. Det är ju ändå Tintin!
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: tintin

Inlägg av Grumme »

Och priset för årets trådbump går till...

[;)] [:o)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: tintin

Inlägg av larsa66 »

Furienna skrev:Även om den inte kan gå upp mot seriealbumen, så måste jag ändå gilla den här TV-serien. Det är ju ändå Tintin!


Denna menar du?



Minns det som en härlig tid då jag och min yngsta dotter såg vartenda avsnitt dom visade på hennes sommarlov. Dom veckor jag jobbade eftermiddag i varje fall.
Var den gjord i Kanade? Inte lysande animationer men respektfullt mot förlagan ändå.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: tintin

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:Var den gjord i Kanade? Inte lysande animationer men respektfullt mot förlagan ändå.

Fransk-kanadensisk samproduktion, tydligen.

Det brukar ju bli rätt knackigt med TV-animation. Deadlines och budget gör det nästan till en nödvändighet.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: tintin

Inlägg av Furienna »

larsa66 skrev:
Furienna skrev:Även om den inte kan gå upp mot seriealbumen, så måste jag ändå gilla den här TV-serien. Det är ju ändå Tintin!


Denna menar du?



Minns det som en härlig tid då jag och min yngsta dotter såg vartenda avsnitt dom visade på hennes sommarlov. Dom veckor jag jobbade eftermiddag i varje fall.
Var den gjord i Kanade? Inte lysande animationer men respektfullt mot förlagan ändå.

Just den är det! Förresten är det roligt att försöka räkna upp äventyren, som vi får se klipp från i signaturen.
Användarvisningsbild
Ala
Fine
Inlägg: 219
Blev medlem: tis 27 maj 2014, 09:30
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Tintin på TV

Inlägg av Ala »

Tintin-serien är ju guld rakt igenom. Älskat den ända sedan jag var liten.
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Tintin på TV

Inlägg av Furienna »

Kanske den inte riktigt lyckas fånga gnistan från seriealbumen, men den är klart sevärd. Jag har den på DVD, men typiskt nog har jag inte sett på den än.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Tintin på TV

Inlägg av Grumme »

Furienna skrev:Kanske den inte riktigt lyckas fånga gnistan från seriealbumen, men den är klart sevärd. Jag har den på DVD, men typiskt nog har jag inte sett på den än.


+1 på den. [B)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Skriv svar