Gwen Stacy i film och serie och andra seriefilmer

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Gwen Stacy i film och serie och andra seriefilmer

Inlägg av spindelmannenelektra »

Jag har just börjat här på forumet jag är en riktigt stor Spider-Man fan. Jag har märkt att det är många här på forumet som kan intressant och imponerande mycket om Spider-Man och Marvel. Är det möjligen någon som vet varför Gwen Stacy inte var med i den första Spider-Man filmen. I min egen lilla värld skulle jag gärna ha sett att den första filmen tog upp Gwen Stacys död. Hennes död är ju ändå något som speglar hela Parkers liv.

Visserligen tog det ett tag innan hon dog i serien, men det var ändå det, som jag ser det, som påverkat Peters Parkers liv mest. Det och hans morbors död självklart. Vad jag har läst och och hört från Kevin Smiths intervjuver med Stan Lee så vad det inte Stan själv som kom på att Gwen Stacy skulle dö. (se: Stan Lee's Mutants, Monsters & Marvels) Om jag kommer ihåg rätt var Stan bortrest när det skrevs om Stacy. Och Stan var tillfrågad om det var ok att ta död på Gwen och han svarade typ: "Ja det är nog bra för hans karaktär". Något i den stilen i alla fall. Vad det därför Stacys död inte togs upp i filmen? Eller ville ha de ha en mer positiv film? Är det någon som vet svaret?

Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av tfels »

Jag vet inte. Men jag gissar att de ville fokusera på Peter och MJ. Att blanda in en redan död person skulle kanske krångla till berättelsen för de biotittare som inte var så väl bekanta med Spider-man.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Exakt, hon dog 73 eller nåt sånt, de flesta som ser de här filmerna känner nog inte till henne ens så de tyckte väl att det var bäst att skippa den perioden i SM's liv.
Hon har helt enkelt varit död mycket längre än hon var levande i serien, de larvade ju till det hela med att låta henna fått barn med Osborn för ett tag sen, ett klart misslyckat tilltag imo.

Stan Lee var allt mindre inblandad personligen i serierna på 70-talet, han var mer en förgrundsman då för Marvel, visst gjorde han ju en del, men han hade massor av andra järn i elden.

9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Krian
Fine
Inlägg: 217
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 09:29
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Krian »

Har för mig att Sam sa att han inte ville ta med en karaktären Gwen bara för att ta död på henne (men Green Goblin då?). Sedan ska det vara en "familje-actionfilm" som hela familjen kan se (dock inte de under 7 år), och då skulle nog Gwens död vara i starkaste laget.

Personligen tycker jag att de skulle haft med Gwen och tagit livet av henne i slutet. MJ skulle ha figurerat i bakgrunden som party-tjejen, men i slutet skulle hon ha varit den som ställde upp för Peter (som i serien). Självklart skulle dilemmat om vem som egentligen orsakade Gwens död få stark effekt på Peter som även skulle påverkat film nr 2 och 3. Var Gwen redan död när Goblin knuffade henne eller var det Peters nätlinna, som bröt nacken på henne, som orskade henne död.
Användarvisningsbild
spidercrazy
Fine
Inlägg: 335
Blev medlem: mån 03 okt 2005, 16:18
Ort: Sverige

Inlägg av spidercrazy »

Jag kommer ihåg när jag läste äventyret om Gwen Stacys död första gången, det var när det gick som klassiker i Spindelmannen 1990. Jag var 14-15 och först tyckte jag bara det var tråkigt och deprimerande att läsa, nästan så man blev illamående. Så småningom efter att jag läst fler äventyr förstod jag hur bra det var. Men hurdan effekt skulle ett så 'vuxet' äventyr ha på en publik i 7-12-års åldern som det handlar om med Spiderman-filmerna? Då det är övervägande barn i filmpubliken får nog vi som vill ha vuxnare äventyr hålla oss till serierna även i fortsättningen.
Å nu pojk ska du få lära dig hur man pelkar en fnög!
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Intressant det var alltså så Sam sa. Ni har rätt det är ju en barn film. Å andra sidan är det väl bra att barn lär sig om döden tidigt? Gwen Stacys död har påverkat hela mitt liv mycket tror jag. Jag fick tag i Spindelmannen Gwen Stacys död nr 8 1979 rätt så tidigt. I mitten av 80-talet skulle jag tro, jag var inte mer än 10-11 år då skulle jag tro. Det var väl när Marvelklubben började som jag läste min första Spider-Man tidning med Juggernaut. Hur grym var inte den vilket nummer är det, 1 1985 skulle jag tro.

Spindelmannen 8 1979 och också 11 1979 är som jag ser de svenska guld numren för Spindelmannen. Vem skulle inte bli påverkad om sin livs kärlek dör och kanske pga av en själv? Det är väl ändå "grund- dilemmat" i Spindelns liv. Jag tror alla Spindelmannen kännare och Spider-Man kännare känner av denna tragisk romantika känsla eller förlust. Att inte ta med det i filmen tycker jag är mer eller mindre tjänstefel. Det är inte schysst mot karaktären. Därför vill jag mena att Sam måste frågat Stan Lee om det är ok om han skippar Gwen historien. För Stan Lee måste ju trots allt haft lite och säga om det eftersom han skapat figuren. (Ditko eller han har diskuterats...ide eller ritare) Det är klart att Stan tyckte det var ok för det var ju trots alls inte han som kom på att Gwen Stacys skulle dö.

I the "Amazing-Spider-Man" som jag anser är den enda riktiga "riktiga" Spider-Man tidningen så nämns ju Gwen Stacy hela tiden i alla fall ytterst ofta. Parker tänker ju väldigt ofta tillbaka på henne. Så nog måste nya och gamla Spider-Man läsare kännt till Gwen. Det skulle möjligen vara nya Ultimate-Spider-Man läsare som inte varit helt inne i det. Det blev rena rama skri bland Amerikanska Spider-Man fans när Stacy togs död av Carnage i den versionen.

Jag tycker 1.an skulle göras om med Gwen Stacy i huvudrollen. Det kanske är så att Spider-Mans största kärlek är Gwen. Jag visst Mary Jane gjorde den där sexiga dansen i tidiga nummer. Men jag anser att Mary Janes och Parkers förhållande har förskönats i efterhand. Visst Gwen var lite mesig men hon var öm och skör och spännande. Stan Lees fru påminner tydligen om Gwen Stacy, säger de. Hon instämmer själv med detta i intervjuv. (se: Stan Lee's Mutants, Monsters & Marvels, "Special Features, 2 Interviews). Därför måste jag säga att det där Sensational Spider-Man numret, " i en annan tid" när Peter och Gwen finner varandra ute i vid sjön och lever lyckliga är äckligt romatiskt och idylliskt.

Å andra sidan så har Mary Jane och Peter haft det mkt bra pga av Stacys död skulle jag tro. Gwen och Mary var ju rivaler men också goa vänner. Det är klart att både Parker och Jane har delad sorg. Man kunde kanske gå djupare i Mary Janes sorg över Gwen. Har de gjort det i någon tidning? Har inte läst allt har mkt Ultimate Spider-Man, Sensational Spider-Man, Untold Tales of Spider-Man, Team-Up Spider-Man, Spider-Man, Web of Spider-Man, Peter Parker Spiderman, Amazing Spider-Man men jag har inte läst t ex Mary Jane Loves Spider-Man. Tas Gwen upp mycket i den, skulle inte tro det, eller?

Det har verkligen romantiserat Mary Janes och Parkers kärlek i filmen. Till patetiskhet men också till perfektion så klart[:)]. Sen sätter de in Gwen som en helt annan person i 3:an, skamligt. Inte schysst mot orginalet alls. Visserligen kan vissa Spider-Man tidningar , typ Sensational Spider-Man gå för långt åt andra hållet. Jag håller med om att Gröna trollet, Green Goblin, Norman Osborns som skulle var far till Gwens barn var äckligt. Disaster. Lee säger ju att han skapar serierna genom att ha karaktärer och sen sätta dem i den mest besvärliga situation som han möjligt kan tänka sig. Men Osborn pappa, "yuk".

Ok Spider-Man filmerna är bäst men med Gwen från början hade varit ännu bättre. Ok jag tror även barn hade tyckt det. Jag tror det är viktigt att lära sig tidigt om smärtsamma förluster det är del av livet, det är bara att acceptera. Jag tror man kan lättare se det positiva i livet då. Så som Kevin Smiths Black Cat säger om Peter/Spindelmannen i att han kan alltid se det positiva i saker och ting.

In med Stacys död i en ny film om Spider-Man. Kanske blir så när Spider-Man filmen görs om 2015 som Super-Man och Bat-Man filmerna. Skulle grymt gärna se Gwen fallet filmatiseras. Det är serietidningarnas-ögonblick nummer ett punkt slut [:)][:)]
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Även om jag som stort Spidey-fan uppskattar de nya filmerna (den senaste något mindre) tycker jag de (Sam Raimi & Co) trasslat till det för sig redan från början. Några små saker i första filmen, några till i tvåan, och nu slutligen ytterligare "fel" i trean. Varför de överhuvudtaget förde in Gwen nu fattar jag inte alls. På tok för sent och hon kan inte få sin riktiga roll i Parkers liv. Upplägget skulle förstås ha varit Gwen i första filmen med MJ i bakgrunden, Black Cat/Felicia Hardy i tvåan och MJ som ny flickvän först i senaste filmen. Kan James Bond ha en ny tjej i varje film så kan PP/Spidey det också, tidningen är ju över 40 år och kan inte biobesökarna förstå en simpel sak undrar jag om de förstår en film som Titanic.

Nu fick Gwen (SM3) en roll som hon aldrig haft i serien, som någon slags konstigt tidsfördriv för en personlighetsförändrad Parker. Även om förstås Bryce Dallas Howard slår menlösa Kirsten Dunst med hästlängder så har man fullständigt massakrerat originalberättelserna. Trodde Sam att han skrev en What if-historia? What if Gwen Stacy never died and Spider-Man met her after getting involved with Mary-Jane Watson and the Marvel Superheroes Secret War never happened and the symbiote just crashed on earth just so they could use the black suit in the movie and some other messed up bullshit.

- Hej, jag heter Sam Raimi och jag älskar Spider-Manserien så nu gör jag filmer om honom. Hmmm, jag tycker det är fånigt med armband med patroner fyllda av någon hemlig substans skapad av en tonårsnörd så jag låter den mänskliga spindeln producera nätgegga inte ur häcken som en spindel utan ur handlederna för det är mera logiskt. Jag gillar romantik också så jag lånade en av tjejerna ur serietidningen och låter henne för enkelhetens skull vara granne istället för den där tjejen som vuxna försökt para ihop med huvudrollen under lång tid, de som tittar på filmen skulle nog inte fatta annars. Den där första flickvännen, hon som dog på någon bro tror jag, asch får se hur jag gör med henne, kanske slänger in henne i en senare film, folk vet ändå inte vem hon är. Spindelmannen behöver inga direkta fans i filmen som den där pajasen Flash Thompson eller vad han nu heter, det räcker med att folk köper massor av biljetter så är jag nöjd, så Flash eller vad han nu hette igen kan få en liten fullständigt obetydlig roll. Plåtdräkter är coolt, inte tusan kan ett grönt troll ha en tygdräkt, nej metall ska det vara. Jaså var det någon kort romans mellan PP och någon brutta på blaskan han fotar för, tja släng in henne då men vi gör samma sak med henne som med den där Flash eller vad han nu heter, ge henne några få repliker det får räcka. Hoppsan jag höll på att glömma att brorsan måste ju ha en roll i filmen, vi får hitta på någon roll åt honom, jag vet en assistent åt den där cigarrökande tidningsmurveln, strunt samma om han redan har en chefredaktör, han får några repliker så är han nöjd. Jaha, då är väl nästan allt på plats, en hjälte, hans tjej, en skurk, ett äldre par som tagit hand om hjälten, oj fasiken har skurken en son, hoppsan vad ska vi göra med honom då. Jo jag vet, låt honom få bli en surmulen nolla som bara glider omkring utan någon som helst verklighetsankytning. Wow nu har vi en fullfjädrad succé.

- Hejsan, det är Sam Raimi igen, filmen gick så bra att jag bestämt att göra en till. Den här gången tänkte jag att skurken skulle vara en stor idol för hjälten, innan han blir skurk, helt otroligt vilket genidrag. Den där jäkla cigarrökaren vill ha sin son med, jaha då slänger vi in några scener med honom. Wow, nu kom jag på något fräckt, han kan väl gifta sig med tjejen, det trasslar till privatlivet för hjälten och det är tydligen något fansen brukar uppskatta. Lika bra att låta förra skurkens son fortsätta vara en surmulen nolla. Blir nog en succé det här också.

- Hejsan kära biobesökare, Sam Raimi här igen. Det gick så bra de två tidigare gångerna att jag nu gör en tredje film. Jäkla tjat om att någon snubbe som heter Venom ska vara med så jag slänger in honom på slutet. Såg någon riktigt snyggt omslag på en tidning och där hade hjälten en svart dräkt, tänk er det, en svart dräkt, och då tänkte jag den ska vi också ha. Fick reda på att den där svarta dräkten tydligen lever och kommer från någon okänd planet, tänker låta den krascha precis bredvid hjälten och lifta med hem till honom. Den där levande sörjan kan tydligen ändra form och ha sig, någon berättade att det räcker med att hjälten tänker sig vilka kläder han vill ha så ändrar den sig. Äh, det låter jönsigt, vi kör bara på att han blir helt personlighetsförändrad, lite som han blir Darth Vader, bara för att han har en svart dräkt. Skurken som jag tänkte ha, fick jag reda på är snäll numera, men det löser jag enkelt genom att låta honom få några scener med trassligt privatliv det får räcka. Den där surmulna nollan till son får bli ett nytt grönt troll, snowboard är poppis det såg jag på något extremsportprogram, lika bra att låta hans flygmojäng se ut som en snowboard som flyger, fan vad coolt. Tydligen saknar en del fans den där tjejen som ramlade ner från en bro eller vad det nu var. Nu vet jag, jag låter henne vara med när hjälten är Darth Vader ett tag, så kan det bli några svartsjukescener med den vanliga tjejen, och då kan jag få in lite schyssta danssteg i stil med Saturday Night Fever också när hjälten ändå är skruvad. Tre skurkar, den där Venom som några vill ha in, sandsnubben med privata problem som jag vill ha in och den där jäkla sonen som bara glider omkring utan att någon fattar varför. Äh, bakar ihop alltihop i en sörja, det spelar ingen större roll, det är ju ändå sista filmen jag gör om den här killen.

Ovanstående monologer från Sam Raimi får tas med en nypa salt. Jag gillar över lag filmerna, men de målar in sig i ett hörn som blir mindre och mindre för varje film. På tiden att Stan Lee säger stopp och belägg.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Krian
Fine
Inlägg: 217
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 09:29
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Krian »

Jag tycker inte att man ska se filmerna som "den riktige spindelmannen". Det här är en tolkning av honom och alla kring honom. Alla har sina visioner och idéer hur man skulle kunna göra filmerna bättre, och det är givetvis kul att kunna diskutera det. Men att hacka ner på regissören för alla saker man gillar känns lite väl i överkant. Han har en stor del av produktionen men så har även producentenerna och filmbolaget i sig.

Ett väldigt bra exempel är DareDevil, den filmen klippte de bort 30 minuter av. Detta var inte regissörens önskan, det var filmbolaget som ville ha en lättsmällt actionfilm. Inte någon avancerad handling. Jämför de olika verisionerna av filmen och se skillnaden. Visst, det är inte en fempoängare men det är en klar förbättring. helt plötsligt är det en sammanhängade historia.

Sam gjorde den dyraste filmen i historien, jag tror inte att han fick helt fria händer att göra precis vad han ville. Ju fler "karaktärer" det är en film desto fler leksaker kan det säljas. Merchandise är även det en inkomstkälla för bolagen som de gärna drygar ut. Jag håller med om att del tre kunde ha varit väldigt mycket bättre, och hur jag skulle vilja ha historien i ettan har jag redan skrivit om tidigare i tråden. I övrigt är det förstårligt att de fick minska ner en hel del av karaktärerna. Det är en film som inte ska vara för lång och då funkar det inte att göra alla karaktärerna rättvisa. De måste ju hålla fokus på huvudstoryn.

Framtiden? trean lämnade många öppna dörrar och avslutade hela "osborn-historien". Fyran skulle kunna vara en ny start (ser gärna själv nya skådisar, regisör etc), MJ skulle kunna ha rest iväg och Peter kanske utvecklar sitt förhållande till Gwen eller kanske introduceras Black Cat. Som många andra tror även jag att Lizard kommer att göra sin entré, och Kraven skulle då kunna komma till amerika för att jaga honom. Såklart hamnar Spindeln mitt emellan dem. Återigen ett intressant dilemma.
Användarvisningsbild
Dionysos
Fine
Inlägg: 236
Blev medlem: ons 01 mar 2006, 16:12
Ort: Sverige

Inlägg av Dionysos »

Sen har ju knappast Sam Raimi total konstnärlig frihet, han utför ju ett jobb åt hans chefer, som i sin tur har krav för att produkten ska gå med vinst, men det är ju ingalunda några hemligheter. Jag gillar filmerna med Spidey starkt (och som LR 26 säger, del tre något mindre)och får väl klia Krians rygg, då jag också anser att man får se filmerna om Spindelmannen som en version/vision av en känd modern mytologisk figur. Inte som en direkt serieadaption. Men jag ser fram emot fler filmer, med samma crew då jag tycker de lyckats riktigt bra.
I love the smell of arsenik in the morning
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Tack labrador road 26 för en rolig beskrivning. Men Stan var ju med i bakgrunden hela tiden av filmen, borde han inte sagt ifrån. Det är klart som jag nämde tidigare i detta ämne Stan Lee kanske inte bryr sig så mkt om Gwen Stacys död i alla fall. För det var inte hans ide. Hade jag själv skapat en seriehjälte så skulle jag velat att filmskaparna härmat min hjälte så mkt som möjligt. Daredevil är väl mer lik tidningen eller? Ni har rätt, Krian och Dionysos det är pengarna som styr mkt, men Stan kan säga ifrån om han vill. Fast det är ju en succe trots allt.

Jag älskar Spider-Man filmerna. Jag har sett 3:an fyra gånger redan skall se den mer gånger. Den är ju underbar, men visst jag saknar Stacys roll och också som nämnts Felicia Harding, The Black Cat. Kunde de inte haft med deras förhållande mer? Exakt, var är den riktiga Flash Thomson (Var var han i filmen med sin blonda kalufs [:I]) Kanske kommer i någon ny serieversion av filmen?

Jag tycker om allt Spider-Man material, det kanske är sjukligt men sån är jag. Jag älskar Nicholas Hammond Spider-Man filmerna/vhs från 1978-80, har dem allihopa. Skall sälja dem snart på min hemsidebutik: www.adventureinlines.com/SPINDELMANNEN-BUTIK.htm. De är ju störtsköna. De är riktigt roliga faktiskt. Vilken skillnad det var på den tiden. Spindelmannen är ritad när han flyger i luften, det är så komiskt att titta på så jag vet inte vad. Fast man kan se att de har fått med 70-tals andan i filmerna. John Romita känslan. Spindelmannen på 70 talet var ju grym. Allt kretsad så nära Peter, Flash, Norman, Harry, Betty, Ned, Jonah Jameson, Johns son. Allt är så mäktigt i Stans lilla värld. Spider-Man är ju inte direkt en världsvan typ. Jag kommer ihåg något nummer då han är ute i skogen, han trivs inte där. Han är så löjligt underbart urbaniserad. Författarna sitter där och tittar ut över New York och skriver om denna Spider-Man. Vilket underbart jobb. Vem skulle inte dö för ett sånt jobb. Att bara kunna explodera ut sin kreativitet till maximum. Är det så det är att vara serietecknare? En dag hoppas jag kan lyckas med då är jag världens lyckligaste människa.

Tillbaka till Gwen. Jag vet inte vad det är men jag saknar henne så. Men det är en härlig "saknads-känsla" det är ju den jag hade velat att alla Spider-Man films tittare skall få känna. Det spelar ju ingen roll om filmen är, om jag får citera Dionysos tänkvärda beskrivning; "en version/vision av en känd modern mytologisk figur". Hon saknas trots allt. Vi har ju alla våran egen barndoms kärlek som vi ibland drömmer oss bort med som en av Spider-Man författarna en gång skrev. Kan inte komma på vem. Gwen Stacys dödsfall kan ju också från ett djupare perspektiv tolkas som en metafor av "barndoms kärleken". Långsökt men ni kanske förstår vad jag menar. Gamla flickvänner är ju så gott som döda för en men ändå inte. [8)]

Sam har gjort världens bästa filmer punkt film. Fast det hade jag tyckt om vem som helst hade gjort den. Så stor är Spindelmannen för mig. Intressant det du skriver om dina ideer om 4:an Krian. Jag har svårt att få till något manus själv för fyran då jag tycker allt har mixats ihop så mkt i 1-3:an. Det är ju ingen direkt kronologisk ordning. För många go bitar har redan plockats. Hur skall de kunna få till en 4:an det vet jag inte. Felicia Harding, ja tack. Kevin Smith kan väl få regissera den, har alla Kevin Smiths filmer de är ju hur mäktiga som helst. Vissa riktiga serietidningsfilmer om bland annat marvel nördar, de är bäst. Chasing Amy, Dogma, Clerks, Kevin Smiths Stand Up Comedy 1 & 2, Mallrats (bäst), mäktiga filmer.

Ja Kevin Smith skulle nog få liv i Stacy, Katten, Betty, Flash, John Jameson, Norman etc. Visst det skulle bli lite "Jay and Silent Bob" (Kevin Smiths huvudkaraktärer, multi serienördar) stuket på det men det hade varit underbart. Stan Lee är ju stort fan av Kevin Smith också så han hade nog inget emot att Smith skulle göra det. Fast Smith tycker väl att det är för stort projekt också. Han tackade nej till Bat-Man filmen.

Vilket fall som helst Sam får gärna göra filmen igen eller vem som helst för den delen. Bara den blir gjord. Jag ser väl på den 10ggr också. När jag ser Spider-Man filmerna så får man ju "flash-backs" från hela ens liv eftersom den följt med mig hela mitt liv.

Ser gärna Ben Riley i fyran.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Måste nog förtydliga att jag gillar Spideyfilmerna riktigt mycket, fast jag blev besviken på den senaste (sista?) och jag gillar Sam Raimis andra filmer också. Monologerna ovan är ironi/sarkasm/satir och ska inte tas bokstavligt. Jag är dock full av frågetecken varför de tog med Gwen nu i trean, då hennes roll blev väldigt konstig.

spindelmannenelektra: När Parker trasslar med nätet och en matbricka i första filmen är det Flash Thompson som blir träffad och fajten i korridoren senare är med honom. Han hämtar MJ i en sportbil på kvällen och det är då PP får begäret efter en bil. I James Camerons manus som jag läst inledningsscenerna från åker PP på stryk av Flash innan han springer efter skolbussen, och hade den varit med hade korridorfajten blivit mer av en revansch.

Flash hade för min del gärna fått släntra in på Daily Bugle och skällt ut Jameson och upplyst honom att Spidey är "the greatest".

Kevin Smith gör mycket bra filmer men jag är inte helt övertygad om att han skulle vara rätt man för eventuella uppföljare även om han är den störste "fan-boy"-regissören som gör filmer i USA. Skulle han då ta med Harrys drogperiod och denne köper sitt knark av Jay/Silent Bob? I intervjufilmen Mutants, Monsters and Marvels pratar Stan Lee och Kevin Smith just en del om första numret Harry knarkar och att de valde att köra tidningen utan "Comics Code" några månader innan GL/GA upptäckte att Speedy injicerade tunga droger (heroin?).

Kommer just nu inte på vem som kan vara den ultimata regissören för nya Spider-Manfilmer men manuset tycker jag Stan Lee bör få göra om han nu klarar att göra ett fullständigt manus och inte bara synopsis som det tydligen var ofta i fallen med serierna.

spindelmannenelektra: Förstår inte riktigt ditt manus ovan, är det någon slags brytande av fjärde dimensionen? Förstår inte heller på vilket sätt Elektra och Nick Fury har med handlingen att göra. Är det för att Scarlet Spider och/eller Spider-Man inte registrerat sig (Superhuman Registration Act i Civil War) och nu är S.H.I.E.L.D. där för att hämta dem? Är GS en klon, och var är Schakalen i sådana fall?

Välkommen till forumet också, om ingen redan sagt det.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Tack för välkomnandet. Detta är forumet är helt underbart, tack för att det finns.

Angående Flash i Spider-Man filmen osv. Ja det hade varit bra om Peter fått stryk först håller med. Jag hade gärna sett en mer autentisk Flash, blont hår, kortare. Den där grabbiga, sportiga extrem Spider-Man älskande Flash. Och sen blev ju Flash och Parker vänner, kommer det i 4:an? Flashs accepterande av Parker?

Det här med droger är ju ingen höjdare. "Det är fair-play som gäller" är mitt eget motto. Men Smith kan faktiskt det här med kärlek. Han skulle kunna få stå för "känslo-biten" i 4:an. Då tänker jag inte på hans "skämt" (?) om att "suga kuk hit och dit". Han är mycket bra på känslor tycker jag. Såg nyligen "Jay and Silent Bob do Degrassi The Next Generation". Tänkte innan filmen fördomsfullt. Nu kommer de väl sälja knark till de stackars ungarna och skämta om det. Men så var det inte alls, utan bara en klockren kärlekshistoria, då Kevin faktiskt också visar sig vara en hyfsad skådespelare. Uteliggare bakgrund osv, vem som helst kan hamna där osv. Klockren.

Sen när Kevin beskriver Felicia Hardings vänskapliga och kärleksfulla känslor till Parker i slutet av "Spider-Man/Black Cat: The Evil That Men Do". Så knyter han ihop lösa trådar på ett bra sätt. Visst det är bisarrt här och där, men "so what". Har alltid gillat när det är erotisk "tension" mellan Spidey och olika tjejer han stöter på. Men han är ju trogen vilket jag ser upp till.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Är inte impad av Kevin Smith, hans Dardevil serie var väl ok, men filmen var katastrof.
Jag avskyr hans återuppväckande av Green Arrow, sämsta skit jag läst på länge.

LR26: appropå Speedy, vad förväntar man sig av en figur med det namnet?:-D
Och jo det var heroinist han var och blev därmed dumpad av GA.

Visst var Marvel före med att beröra drogproblem, men det var väldigt oexakt på nåt sätt.
GL/GA var väl egentligen en av de första samhälskritiska superserierna, de käns kanske lite gammeldax idag, men kolla vad DC höll på med tidigare, mest nonsens egentligen (inget fick påminna om den verkliga världen) och tyvärr återgick de till nonsens efteråt igen efter GL/GA och Batman bra år då i början av 70-talet, dröjde länge inna de började rycka upp sig, annars tror jag på största allvar att de hade varit utdöda nu.

De sålde bara yta, deras serier var mycket snyggare än Marvels, men vad hjälpte det när de bara körde den gamla standardskiten om och om igen, bara få titlar stack ut under 70-talet och under 60-talet var det mer eller mindre självmål, vilken dynga.

New Teen Titans sägs ha räddat DC från att få lägga ner många av sina titlar, den sålde så bra att den bar företaget genom en kris, att de losade en inkkompetent EIC som Infantino var av godo också..
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Agentum, Kevin Smith har gjort många filmer det är säkert någon du blir imponerad av, men tanke på hur många som blir det. De är väldigt många serietidnings-fantaster som älskar hans filmer, just därför att de kan känna igen sig. Vet inte vilken film du tyckte var katastrof. Han gjorde inte Dardevil. Jag tycker Smith är helgrym. Du tycker i ärlighetens namn mycket är skräp. Tyck gärna det är skräp men föklara gärna varför. Här får du en lite listan på alla hans filmer och varför de är bra/inte bra

Clerks Tror inte det finns med svensk översättning än. Skandal. Jag skulle tro detta är världens mest kända "independent" film. De lade inte ner mycket pengar på att göra denna film. Den handlar om några som jobbar i en affären och vad som kan hända där. Detta är Smiths "Outrageous Directorial Debut". Den är väldigt enkel spårig men ändå störtskön. Snabba repliker snabba svar.Det är mycket diskussioner kring Star-Wars, seriefigurer, andra karaktärer m.m. Dessa människor påminner faktiskt mycket om folk här på forumet, de är i alla fall intresserad av att snacka serier etc. Spelar bla hockey på taket på deras affär även när de har öppet. Bortser man från lite småstads mentalitet (som är kul också) tråkig rasism och drog propaganda så är filmen urskön. Det är med den här filmen som Kevin slog igenom. Alla känner väl igen denna film, men jag tänkte jag kör en lite recension ändå. Den är väldigt vulgär och det är väl därför Amerikanerna älskar den, den spränger ju väldigt många gränser. Betyg: 5 av 5.

Clerks Uncensored Animated Den här är den tecknad varianten av filmen. Ingen höjdare faktiskt med det var kul att den gjordes. Betyg: 1 av 5.

Mallrats Detta är nog min favoritfilm. Om 30-35 åriga serietöntar som har problem med tjejer. De läser serier, diskuterar serier och slås om att komma först till serietidningsaffären. X:Men diskuteras, Spider-Man tas upp. Stan Lee dyker upp i filmen också. Dessa killar har inget egentligen inget liv men det är ju det som är så ball. Man känner ju igen sig en hel del. Planscher av Marvel figurer på sina väggar. Tjejer som är trötta på att det är för mkt snack om serier. Störtskön. Den här agentum tycker du om. Tyvärr inte så mkt DC snack men det kan vara lite om det med. Sen är ju Silent Bob och Kevin Smith med i filmen och de är ju ganska ovanliga karaktärer, minst sagt.
Betyg: 5+++ av 5

Stan Lee´s Mutants, Monsters & Marvels Har jag och labrador road 26 diskuterat förut i tråd. Det är Kevin Smith som intervjuvar Stan Lee. Intressant. Man får svar på en hel del man har undrat över. T ex som jag nämnt innan i tråd att Stan var inte den som kom på att de skulle ta död på Gwen. Får en hel tips av Stan hur man skall tänka när man skriver en serie. Sevärd.
Betyg: 4 av 5

Chasing Amy Också en serietidnings film, vulgär och rolig. Den handlar mkt om serietidnings-världen. "En mycket underhållande och lättsam film med snabba repliker och massor av tänkvärdheter", står det på baksida på dvd.
Betyg: 4,5 av 5

Dogma Detta är film med lite tankar om religion m.m. Det börjar i bra tempo men sen tycker jag den blir lite väl ostrukturerad. Det är ingen riktig röd tråd, men den är definitvt sevärd, man skrattar en hel del.
Betyg: 3,5 av 5

Jay and Silent Bob Strikes Back Detta är ingen bra film. Det blir för jobbigt att endast se Jay och Silent Bob springa omkring och larva sig bland stjärnorna. Men samlare som jag är har jag den trots allt på vhs och dvd.
Betyg: 1 av 5

An Evening With Kevin Smith Detta är "stand-up-comedy" på hög nivå. Kevin håller igång dig, men det är lite för mycket "do you want to give me a blow-job jokes". Kul att Silent Bob pratar och Jay är tyst, det är ju tvärtom i alla deras filmer. Tycker det är kul när han diskuterar sina filmer och skämtar om Star Wars, serietidningar, seriefilms regissör m.m. Jag lyssnar lätt på han i 3h.
Betyg: 4 av 5

Jersey-Girl
En romantisk film. Inga serietidnings referenser men en Kevin Smith film. Rätt skön och enkel. Väldigt "down-to-earth".
Betyg: 4 av 5

Jay & Silent Bob do Degrassi-The Next Generation. (Det var den här jag refererade förut Agentum inte den andra Jay and Silent Bob filmen) Finns inte på svensk text.
Den här går hem hos mig, mindre drog försäljning. Djupare budskap. Om en helt vanlig elev som hamnar på gatan. En mysig och tänkvärd film. Kanske ett för abrupt slut annars mkt bra.
Betyg: 4,5 av 5

An Evening with Kevin Smith 2. Evening Harder: Denna stand up comedy är också kul och relativt underhållande. Det är ju en hel del upprepningar från 1:an men jag är nöjd ändå. Igen för mycket tråkiga sex skämt. Detaljer från han och hans tjejs sex liv var väl lite i överkant. Men det är säkert många som tycker sånt är kul. Man får reda på lite om hur det är att vara serietidningsförfattare. Han skriver och regissera en hel del. Hans serietidning, "Jay and Silent Bob", har jag inte ens orkat läsa men det är nog inte i min smak.
3,5 av 5

Clerks 2. Denna film är ju lika skön som Clerks 1. Jag diggar den. Speciellt när "Lord of the Rings Tönten" slår tillbaka och manöverar ut denna andra serie och filmkritikern. Samma personer som i Clerks befinner sig nu på Hamburger Bar istället för en Video affär. Det handlar lite om glädjen i det lilla. Många vill faktiskt jobba i en video affär, hamburgerbar så länge man har goa arbetskompisar. Sevärd, absolut.
Betyg: 4 av 5

Ytterliggare serietidnings filmer där Kevin Smith bl a är med:

Comic Book The Movie. Köpte denne för jag är en serietidningsnörd. Blev rätt besviken. Men det var kul att få lite inblick på hur det är på seriemässor i USA. Serier är ju hur stort som helst därborta. Lite snabba intervjuer med Stan Lee och Kevin Smith. Gav mig ingenting, allt för snabba intervjuver, inga bra frågor. Klart är man intresserad av "Commander Courage" så kanske man borde se denna film, den handlar mkt om honom, historik etc.
Betyg 1 av 5.

Comic Book Confidential. Klockren. Man får inblick hur serietidnings författarna tänker, medverkande; Stan Lee, Lynda Barry, Charles Burns, Sue Coe, Will Einsner, Frank Miller, Jack Kirby, Gilbert Shelton m. m. Intressant för mig som ett Marvel fan att få lyssna på lite andra serietidnings-författare.
Betyg: 4 av 5

Har ni inte sett Mallrats, se den. Den är as ball.


Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Blir inte helt lätt att splitta upp denna tråd, då flera inlägg är både On- och Off-topic, enklast är nästan om spindelmannenelektra ändrar rubriken till något mer passande som omfattar alla ämnena. Det görs genom att använda funktionen i första inlägget och där ändra rubriken. Går också att flytta tråden till Filmavdelningen där den nog passar bättre. Hälsning LR 26 - Moderator.

Du glömde Kevin Smiths film Jersey Girl med Ben Affleck och Liv Tyler, finstämd men utan seriereferenser.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Tack bra

Jersey-girl, det stämmer, inlagt.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Tycker du är lite för hård mot Jay and Silent Bob Strikes Back som har både en underhållande scen med Mark "Luke Skywalker" Hamill och Catwoman-kopiorna Sissy, Missy, Chrissy och Justice. Även Dogma ger jag högre betyg, gillar skarpt Damons sanslösa mördar-ängel.

I Youtube-tråden finns ganska många klipp med Smith listade:
http://www.serieforum.se/topic.asp?TOPIC_ID=1350

EDIT: Spidey-Elektra hoppas du sparade texterna, lägg in synopsis/manuset i en egen tråd, forumet har absolut inget överflöd på egenhändigt fixade manusidéer. Vill du ta bort hela inlägg använder du enklast X ovanför det inlägg du vill radera.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Det är sparade få se vad jag gör av dem... Ditt inlägg längre upp: "spindelmannenelektra: Förstår inte riktigt ditt manus ovan, är det någon slags brytande av fjärde dimensionen? Förstår inte heller på vilket sätt Elektra och Nick Fury har med handlingen att göra. Är det för att Scarlet Spider och/eller Spider-Man inte registrerat sig (Superhuman Registration Act i Civil War) och nu är S.H.I.E.L.D. där för att hämta dem? Är GS en klon, och var är Schakalen i sådana fall?" kanske borde tas bort då jag tagit bort hela seriestrippen?

Jag vet inte, jag tycker hela filmen är fånig när de skall springa runt till en massa "stjärnor". Men visst jag tittar på den och skrattar jätte, jätte lite.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Spider: nä du har rätt han gjorde inte Dardevilfilmen.

Han är dock rätt okänd här i landet och knappast ett namn som säljer.

Håler med dig när det gäller betyg på tex comic book the movie, verkligen uselt skräp.

Jag tycker helt enkelt inte att han är så lysande, inte som serieförfattare heller, ibland blir jag lite less på folk de tar in från film/tv-seriebranchen för att skriva serier, inte sällan är de helt ignoranta till vad figuren har för bakgrund och har för personlighet.

Nu har det ju blivit ett väldigt utbyte mellan serieförfattare o tv-serie författare som tex Heroes och Lost där seriefolk är inblandade.

Ibland kan det ju bli bra, men det märks att tv-serier har en annan typ av teknik för sina manus, det är inte bara att överföra det hela på serierna som då blir hejdlöst dekomprimerde imo.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Kevin Smith kanske inte kände till Green Arrow. Men när det gäller Spider-Man så är han påläst. I Spider-Man/Black Cat: The Evil That Men Do tycker jag att han får till det ordentligt. Robert A. Andrade skriver så här om tidningen: "I think the story is excellent and I like when my childhood heroes are done from an adult point of view". Tänk om Smith kunde ta sig an Gwen Stacy. Kevin Smith skämtar om hur han kom med i serietidningbranschen i Kevin Smiths Stand-up-Comedy 2 . Stan Lee fick upp ögonen för mig när jag gjorde en dvd om "serietidnings-freak". (Mallrats) Det är kanske det man skall göra för att få in en fot i branschen.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Skriv svar