Hellboy II: The Golden Army

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Hellboy II: The Golden Army

Inlägg av spindelmannenelektra »

Bild

Den här recension får i alla fall mig taggad att se Hellboy II. Det verkar som den blir bättre än 1:an i alla fall, se recension här:

http://www.salon.com/ent/movies/review/ ... index.html
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Jag har precis läst igenom Hellboy II: The Art of the Movie TPB

Bild

Så jag är också ganska taggad iför filmen.[:)]
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Är det mening att den blåa fiskvarelsen ska vara ungefär som 3CPO?, jag tyckte han verkade hårdare i de animerade rullarna.

Tråkig roll iaf.

Kul film, mycket att titta på och hade man läst serien så hade man säkert fått än mer utbyte av den.
Men, Tre Oooh, Crap's kan den ju få av mig iaf.

Ni som läst får väl avgöra om det här är vad ni väntade er, själv tycker jag Helboy själv är den enda som står ut lite, de andra är ganska bleka egentligen, men man kanske ska se detta som film 1.

Roligare än de moderna Star Wars iaf, de tycker jag är botten iofs.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Du har uppfattat det helt rätt.
Abe Sapien, som den blåa fiskvarelsen heter, är en betydligt tuffare och mer mångsidig karaktär i serierna.
Men det är väl inte helt ovanligt, att när filmen görs så satsar man på huvudfiguren och resten av figurerna får blekare framtoning.
Därför läser vi serierna och filmerna är bara lite extra bullshit.[:)]
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

hehe, ok, trist ändå, varför måste EN figur vara huvudrollen?

Det är Abe jag menar ja och han får i filmen en rejäl personlighetsförändring mot vad jag sett förr.

Dock är jag fortfarande på G med att börja läsa Hellboy, det verkar vara värt det.

För övriga så är filmen många ggr bättre än den äldre live actionfilm som finns, tekniken finns idag till att göra filmer som kan uppvisa vad som helst nästan.
Det som de dock inte kan specialeffekta in är ju sånna saker som personligheter mm.

Fan vem vet om 10 år kanske vi har helt digitala filmfigurer, filmstjärnor, teoretiskt borde det funka, givetvis måste alltid nån finnas bakom även detta för att det ska funka.
När jag tänker efter är vi väl på randen där nu.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Missförstå mig rätt, Hellboy är säkert en ganska bra film, men det ligger i filmformatets begränsande förutsättningar att det måste skäras och förenklas en hel del.
Hellboy och hela batteriet av agenter i BPRD (Bureau for Paranormal Research and Defense) skulle passa mycket bättre som TV-serie. Formatet är mer passande. Ge uppdraget till någon av Joss Whedons kaliber och det blir kanske något riktigt bra.
När jag tänker på det på det sättet, så blir jag ganska övertygad. Det skulle kunna bli något i klass med gamla favoriter som X-Files och Buffy the Vampire Slayer.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Inlägg av impeesa »

Magnus skrev:
Ge uppdraget till någon av Joss Whedons kaliber och det blir kanske något riktigt bra.
När jag tänker på det på det sättet, så blir jag ganska övertygad. Det skulle kunna bli något i klass med gamla favoriter som X-Files och Buffy the Vampire Slayer.


Glöm inte Firefly, sanslöst kul serie.
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

impeesa skrev:[br
Glöm inte Firefly, sanslöst kul serie.


Top of the line! Min favorit.
Och den la de ner efter bara 15 avsnitt. Helgerån!
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Buffy? bläää imo.

Jag trro det kan bli bra mycket bättre, för mig då givetvis., Buffy kräk.......
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Agentum skrev:
Buffy? bläää imo.



Omoget uttalande.[8]

Jag tyckte ungefär likadant efter att ha sett några lösryckta avsnitt när de sändes på tv.
Kompisar som hävdade att den var bra trodde jag det hade slagit slint för.
Men när jag såg serien som DVD-boxar var det en helt annan sak. Man får grepp om kontinuiteten och serien har sina kvaliteter.
Men man kan hoppa över säsong 1. Den är ganska sunkig.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Nä, det där får du mig aldrig att gå med på, jag hatar idén som sådan och då blir det svårt.

Jag gillade inte Runaways av den snubben heller.

Firefly var välgjord dock, jag brukar somna til sk sci-fi TV serier med deras ofta värdelösa skådespeleri och enkla uppbyggnad, men denna var ju bra, blev den för dyr eller ville ingen se den?

Såg om serien och filmen, trist att det inte blev mer, jag har så svårt för sci-fi med olika raser där en har prickar på huvet eller en annan piroger i pannan.
Här fick vi ju en sci-fi med människor, bitterljuvt slut dock.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Jag svarar på ett aningen antikt inlägg, jag har varit borta ett tag men är tillbaks nu ...

Agentum skrev:
Fan vem vet om 10 år kanske vi har helt digitala filmfigurer, filmstjärnor, teoretiskt borde det funka, givetvis måste alltid nån finnas bakom även detta för att det ska funka.
När jag tänker efter är vi väl på randen där nu.


Jo, jag tror vi är där nu egentligen. Skulle ett av de stora filmbolagen satsa en budget på att göra en storfilm helt datoriserat och få det att se ut som riktiga skådespelare så skulle man nog inte kunna se det.

Final Fantasy - the spirits within kom 2001, och med en budget som nog var avsevärt mindre än för de riktigt stora "traditionellt gjorda" filmerna. Och redan den innehåller scener där de renderade figurerna är så verkliga att man kan tro det är riktiga skådespelare om man bara ser de scenerna. Det var sju år sedan, tekniskt har det hänt en hel del sedan dess ...
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Efter att ha lånat "Buffy" i box måste jag hålla mad Magnus. Den är bra. Det blir annorlunda att se allt på en gång. I vecko avsnitt funderar man på "japp! vad hände nu". Du har har fel "Agentum" om "blää" man måste nog se det i en följd.

Hellboy 2 ser jag fram i mot på dvd (missade den på bio,osäker om den varit här på bio).

Hero luta åt "blää" med dom nya avsnitten, mycket rörigt 0ch dålig resume. Hoppas det blir bättre.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

De var inte lite CGI på Beowulf heller.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Comic man
Fine
Inlägg: 508
Blev medlem: sön 29 jun 2008, 23:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Comic man »

Ja, nu är det inte långt kvar och som man har väntat. Det är nu alla ljusskygga, hemligstämplade Hellboy-dyrkare börjar leta fram the Baby ur garderoben inför den höstliga monsterjakten. [:o)] Ska jag erkänna så tycker jag att detta är årets mest intressanta, seriebaserade film. Kanske främst för att det är del Toro (Pan's Labyrint bl.a.) som har regisserat den. Fast andra må argumentera att Batman eller liknande har högre prioritering, men inte jag. Därför är det som vän av ordning jag inflikar att Sverigepremiären är den 26 september. [infogad glädjedans som inte syns i inlägget]
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Pans Labyrint överaskade mig possitivt, ok många skulle säkert säga tet det var en tjejfilm, men jag gilade den skarpt.
Den är fruktansvärt dyster helt enkelt när man inser sanningen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Sandman
Fine
Inlägg: 211
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 03:38
Ort: Sverige

Inlägg av Sandman »

Hellboy II får hela 5 av 5 möjliga i recensionen i Allt om FILM.
Hemsida för filmen: www.hellboyfilmen.se
Apropå Pans Labyrint så har Guillermo del Toro själv berättat att den filmen tog oerhört hårt på hans psyke under hela utvecklingen. Men han la ner sin själ helt och fullt i arbetet, kanske för mycket till och med. Han höll nästan på "att gå under i processen"[:I] Dock om han idag kan charma publik och kritiker så till den grad som han verkar ha gjort med Hellboy så kan man väl tro att han mår bättre idag.[:)]
Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Inlägg: 269
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 07:53
Ort: Fjelie

Inlägg av FredrikLähnn »

Den var ju ganska psykologisk - Pans Labyrint alltså.

Kan knappt bärga mig tills Hellboy 2 går upp på bion - hoppas att de gestaltar Abe lite bättre...
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Pans Labyrint tycker jag var klart annorlunda och väldigt speciell.

Jag brukar inte gilla den typen av filmer annars.

Och vist Hellboy 2 är ju en totalt annorlunda film på alla sätt, men som sagt jag tyckte inte om den blå snubben, han var helt personlighetsförändrad till nära på C3PO.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Inlägg: 269
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 07:53
Ort: Fjelie

Inlägg av FredrikLähnn »

Håller med, del Toros tolkning av Abe var inget vidare.

Jag tycker iofs att de ändrade onödigt mycket i alla karaktärerna men i de flesta fallen funkade det.
Skriv svar