Någon bra TV-serie ni vet?

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Labrador Road 26 »

De jag kollat på under senaste tiden är följande:

666 Park Avenue - Något så ovanligt som skräck, jag är egentligen ingen skräckfantast alls men som tur är frossas det inte blod och inälvor allt för ofta. Som så ofta numera är det kvinnorna som lyser bäst i denna serie, Rachael Taylor i huvudrollen är ljusår före sin stela och ointressanta pojkvän spelad av Dave Annable. I övrigt är det framför allt Terry O'Quinn (Lost) och Vanessa Williams som paret Doran som driver "spökhuset" som är seriens stora behållning. Man kan skönja lite inspiration från Ghostbusters och The Shining och säkert en hel del annan skräck också. Den har lite av kammarspel över sig också då 95 procent av serien utspelar sig inne i "The Drake Building". Jag får känslan att denna serie nog troligen kommer gå hem hos den kvinnliga publiken aningen mer än den manliga. Godkänd skulle jag säga även om jag som sagt inte är så väldigt förtjust i skäck.
http://www.imdb.com/title/tt2197797/
https://www.youtube.com/watch?v=BEUSk1SyHvc

The Lying Game - Ytterligare en i raden av dessa serier där det vartefter framkommer att i stort sett allting ingår i någon slags storslagen plan men där man bara får små ledtrådar i taget. Alexandra Chando gör de dubbla huvudrollerna trovärdigt och lyckas spela dem så pass olika att det inte känns som samma rakt igenom. Det är trevligt att återse Adrian Pasdar (Heroes) igen, även om han nog inte är riktigt lika sympatisk denna gång. Jag tycker dock Allie Gonino som lillasystern är den som lyfter den här serien, även om hon nog egentligen mest är tänkt som utfyllnad. Över lag lyckas de slänga in lagom mycket "cliffhangers" och även fast man vet om att det är enligt mall 1A så lyckas de oftast med att överraska.
http://www.imdb.com/title/tt1798274/
http://www.youtube.com/watch?v=IgLj0f_5OcI

Just nu har jag precis börjat se om den gamla äventyrsserien "Tales of the Gold Monkey" och blev förvånad över att den är klart mer våldsam och vuxenanpassad än vad jag mindes den som. Den har nog inte åldrats helt med värdighet, känns lite för mycket 80-tal över den, fast den utspelar sig på slutet av 30-talet. Men den har helt klart sin charm om man gillar den här typen av äventyr, det är väldigt mycket Bruce Campbell över den utan att ha något med honom att göra.
http://www.imdb.com/title/tt0083488/
http://www.youtube.com/watch?v=emiGxazDXRo

I övrigt är det några flygplansfaktaserier bland annat Wings of the Luftwaffe och Great Planes, om diverse krigsplan från andra världskriget.
http://www.youtube.com/watch?v=y8TOi0GUz1o
http://www.youtube.com/watch?v=6UDLnjh9Y0M
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Nima »

I dag såg jag kom sista avsnittet av Spartacus och det var bland det absolut bästa (om inte DET bästa) som jag någonsin sett i tv-väg.
Skådespeleriet var på topp och känslorna var överväldigande.

Underbart fint att se på.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Agentum »

Falling Skies, nu 3 säsonger.

En slags modern V, som det kanske skulle gjort idag.

Men trots vad jag förstår stor uppbackning från många håll så klarra den inte riktigt av att nå toppen, Wlking Dead utskåpar den helt på ett enklare sätt och med bättre skådisar jag gissar att de ser det som fienden.

Men de vet inte när man växlar upp och när mna ligger lågt alls.

Det är inget fel på serien direkt men den lämnar en ganska oberörd, jag trodde efter första säsongen att de skulle bli bättre men de har mest fått mer specialeffekter, viktigt jo men som sakt det är inte bra nog, det är svårt med en riktigt röd tråd ocvh med folk som verkar "äkta".

Efter WD 3dje säsong så är det här så mycket sämre, men det är också påhittat utan förlaga, och ofta är inte tv-series writers så hejdlöst bra dt har bevisats om och om igen imo med säg Lost osv, skit alla kommer strunta i för evigt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Grumme »

Jag och sambon har börjat kolla på "The Borgias".
Inte Game of Thrones-klass kanske, men intressant tidsålder och intressanta miljöer, och Jeremy Irons gör som alltid en bra rollprestation.

Mycket blod och naket, så inget för de yngsta. [8]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Peral »

Den danska serien Klovn är en av de roligaste serier jag sett!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Agentum »

Falling skies en 4e säsong, nästan lite förvånande, men ok Spielberg finns bakom den, de har ändrat vad den hanslar om lite hit och dit och inget verkar vara så bra, så nu har de ändrat inriktning igen.

Splittrad är bara förnamnet och visar att en genomtänkt historia som leder nånstans måste arbetas fram först, hur än man säg använder specialeffekter och annat så döljer det inte att de som skrivit det hela inte är så väldigt engagerade.

Gissar att den på nåt sätt hålls igång med respirator.

Tänk allt bra vi sett dumpats genom åren, ok det går ju att se på men ärligt man fattar typ inget med de plötsliga nya koncepten som bara dyker upp som om de bakom det hela såg på de serier som har bäst kritik för tillfället och så försökte de ändra på det hela.

En serie som var så här skulle mna klia sig rejält i huvet över, en massa bar bortglömda trådar och så nya krokar uthängda för att se om nånting nappar, imo bör man nog fixat det efter 3 säsonger redan om man ska ha en serie som har löpande handling.

Det hela käns lite som när Goeoge Lucas påstod att han alltid vetat hur SW 1-3 skulle vara men att de inte kunde göras när det begav sig, mycket troligt haha [:D]

Eller Lost som väl måste vara ett exempel på att ingen tänkte ut nånting helt utan man hittade på vartefter tills ingen begrep vad fan som hände.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Agentum »

Ärligt Falling Skies?????!!??

Först är det om att aliens med tyngre vapen och anna teknik tar över världen, så folk som lever drar runt i grupper ungefär som Walking Dead eller nåt.
Sen så minsann tillfångatas typ tonåringar av aliensfigurerna och får nån inopererad alienorganisk grej på ryggen som de stapplar runt med, sen så ger den teknologin oanade krafter minsann och plötsligt kan människorna möjligen ta bort dem men då vissa inte behöver lyda marsmänniskorna så vill de ha dem kvar.

Sen så är det plötsligt att de hittar en skyddad zon efter att et flygplan av allt har landat och berättat om den, så dit ger de sig och nu är det om frizonen och hur nån anna aliengform som ska bekämpa de första och deras slavaliens, men dessa bygger nåt skumt vapen verkar det som.

Leder ingenstans typ och man börjar undra vad fan är det om, iaf ut på vägarna igen efter attacker och annat, nu kommer de till en anna stad och där blir de fångade av de första marsmänniskorna med plötsligt ny teknik som spärra in dem i staden där de inte för hur jag vet hur verkar som vissa blir kastade i en cell som ändå inte funkar och resten lever av det aliensgubbarna kastar ned.
Men barnen är nu plötsligt i en slags indoktutionskola löjligt överdrivet liknade Hitlerjugend med brunskjortor och andra konstigheter, de ska lära sig hur de ska förända världen efter whatever.

Så finns det en annan "zon" där plötsligt nån unge växt upp på 1 år till att var i 20års åldern eller nåt som kan magiliknade saker så folk även sånna kända tidigare dyrkar henne som en gud.

Andra former av aliens med okänd funktion har plötsligt dykt upp och de som kom från nåt annat ställe verkar plötsligt inte värst på hugget.

Alltså jag begriper inte ett skit av det, jag menar även V på 80-talet hade ju iaf nån form av storyline det följde, det här har inget alls det har fulla möjligheter med specialeffekter mot förr men det hjälper inte ett skit.

Att detta fått en 4de säsong är sensationellt imo, men som sagt Spielberg har en hand i det och han kanske matar pengar i det no matter what.

Att jag ens sett på det är för en undran vad tusan de ska hitta på nu för att verka intressant:-)

Alltså V den nya varianten hade en usel förstasäsong men en bättre andra ändå lades det ned, vi har de här som hamnade i en alternativ jordvärld med dinosaurier, ok det var kanske inte världsomvändande men fullt begripligt, lades ned.

Bah, nu vill man ha med GoT och WD, att ha råd med specialeffekter osv är fasen inte en garanti för nånting det är då klart, kassa skådisar(eller iaf såna som får totala personlighetsförändringar med tiden) och obegriplig handling är ändå nåt som fäller allt.

Ok om man tycker nån serie är dålig, att man inte gillar det den handlar om, men det kan man ju inte skylla på just nån utan man väljer att inte se det bara.
Jösses.
Jag har emellertid en bra idé för en ev. 5e säsong, att huvudpersonen vaknar upp och så står Bobby Ewing i duchen och allt var bar en dröm hittils.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Wakuran »

Det dyker upp ett maskhål som rebootar hela skiten?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Agentum »

Hehehe, jo det är ett alternativ, men ok tråden var om BRA tv-serier, jag vet inte vad denna är och tydligen inte de som skriver den heller:-).
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Mithroth »

Jag har aldrig tyckt att Falling Skies var "bra". Det har varit okej som tidsfördriv men nu orkar jag inte med den längre. Började se på säsong fyra men insåg att det är som vanligt. Varje säsong börjar i stort sett om på noll och handlingen upprepas igen och igen.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Ray »

Red widow började jag kolla på igår, inte sett innan, riktigt bra faktiskt
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av mikaelsol »

Vet inte om någon tipsat om tv-serien Fargo här men den är j-drigt bra. Mord, knepiga figurer, vinter, spänning. Första avsnittet kan upplevas som lite segt, men så är det ju med de flesta TV-serier (serier är bäst som serier ju).
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Peral »

Jag har blivit ett stort fan av "Penny Dreadful" som jag sett på HBO-Nordic, mycket tack vare Eva Greens skådespeleri, hon matchar nära nog min personliga favorit Sofia Helins agerande i Bron!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Agentum »

"Legends" är ok som det verkar iaf, jag har inte bestämt om jag gillar det ännu men jag gillar idén att en agent under etablerade kompletta täckmantlar att ta av och ta på, som kan vara vem som helst nästan övertygande i princip inte vet om den han tror är honom själv egentligen är en annan täckmantel (Legend).

En snubbe med bekymmer kan man lugnt säga, en Marc Spektor inom FBI.

Ok det är väl inte helt relaistisk med hans team direkt, men ok lite får man ju svälja efter al fördummande CSI år om hur folk egentligen går till väga för att fånga bovar:-)

Kolla själva.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Ala
Fine
Inlägg: 219
Blev medlem: tis 27 maj 2014, 09:30
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Ala »

Lite tips:
The Sopranos (Min absoluta favorit-serie. Sett den ett flertal gånger, lika bra varenda gång.)
True Detective (Bland det absolut bästa jag sett på TV någonsin. Magi rakt igenom.)
The Shield (Korrupta snutar i gangland i LA. Gillar du filmer som Training Day är den här perfect.)
The Wire (Ännu ett mästerverk från HBO. Inte ett dåligt avsnitt.)
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av K-E Lindkvist »

SvT har nu gjort samtliga fem omgångar av Polisen i Strömstad med Per Oscarsson i huvudrollen tillgängliga i Öppet arkiv. Jag har ägnat en stor del av julledigheten åt att titta på dessa och med viss välvilja konstaterar jag att de i mångt och mycket fortfarande är sevärda. Främst för fina skådespelarinsatser men också nostalgifaktorn väger in. Hu så hemskt modet var på 80-talet. Hade man verkligen såna där bylsiga pastellfärgade jackor till vardags...? Berättartempot är med nutida mått mätt ytterst makligt, men det är ingen nackdel då i alla fall jag under helgerna vill varva ner och ta det så lugnt som möjligt.

Man kan nog säga att de blev bättre och bättre med tiden (med undantag av den andra, Polisen som vägrade ge upp, vilken har den svagaste historien av dem). Men redan i den första, Polisen som vägrade svara, är det spännande värre. Kuriosa: I den spelade Evabritt Strandberg mot både sin tidigare man, Lars-Erik Berenett (senare känd för Roland Hassel-filmerna) och sin dåvarande, Olle Ljungberg, som gestaltade rånare vilka stötte på oförutsedda problem med den egensinnige polischefen i Strömstad...
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Grumme »

K-E Lindkvist skrev:SvT har nu gjort samtliga fem omgångar av Polisen i Strömstad med Per Oscarsson i huvudrollen tillgängliga i Öppet arkiv. Jag har ägnat en stor del av julledigheten åt att titta på dessa och med viss välvilja konstaterar jag att de i mångt och mycket fortfarande är sevärda. Främst för fina skådespelarinsatser men också nostalgifaktorn väger in. Hu så hemskt modet var på 80-talet. Hade man verkligen såna där bylsiga pastellfärgade jackor till vardags...? Berättartempot är med nutida mått mätt ytterst makligt, men det är ingen nackdel då i alla fall jag under helgerna vill varva ner och ta det så lugnt som möjligt.

Man kan nog säga att de blev bättre och bättre med tiden (med undantag av den andra, Polisen som vägrade ge upp, vilken har den svagaste historien av dem). Men redan i den första, Polisen som vägrade svara, är det spännande värre. Kuriosa: I den spelade Evabritt Strandberg mot både sin tidigare man, Lars-Erik Berenett (senare känd för Roland Hassel-filmerna) och sin dåvarande, Olle Ljungberg, som gestaltade rånare vilka stötte på oförutsedda problem med den egensinnige polischefen i Strömstad...


Har inte sett alla delarna i serien, men just Polisen som vägrade svara minns jag mycket väl, och gillade verkligen tillvägagångssättet.
Det går liksom inte att komma med krav, om man inte får ut dem till rätt personer. [:o)]
Dessvärre så skulle något liknande inte vara möjligt idag, med mobiltelefoner som dessutom har internet. (Eller skulle man kanske kunna ställa dit en störsändare samtidigt som man kapar linjerna till de fasta telefonerna? [8] )
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Grumme »

Flera år efter alla andra så har jag och min sambo upptäckt den fenomenala serien "The Big Bang Theory".
Jag har sett fragment av den på tv och tyckt att den verkar väldigt tramsig, men efter att ha sett den från början så är vi helt sålda. [^]
Det bästa är att vi bara är på säsong två än så länge, och därmed har en hel skrälldus med godsaker osedda. [:)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Agentum »

Jo det har ni.
För mig så blev den sämre på senare år och mer en typisk relationshumor serie, och imo förlorade det mesta just då.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av K-E Lindkvist »

Till BBT:s försvar kan anföras att det för det mesta (undantag finns förstås) är de sitcoms som har någon form av utveckling av personer, miljöer och liknande som blir de verkliga långkörarna med tvåsiffriga säsongssiffror (Cheers, Friends, All in the Family + Archie Bunker's Place, Happy Days, Frasier med flera) medan de som är statiska i sitt upplägg sällan blir mer än fem (Dick Van Dyke Show, WKRP in Cincinatti, Taxi, Love & War) ovsett hur briljanta de än är. För egen del har jag fortfarande stort utbyte av BBT även om igenkänningsfaktorn har minskat. [;)]

På min arbetsplats verkar så gott som alla konstruktörer utom chefen slaviskt följa BBT och vi är alla överens om att det skulle kunna vara folk i vår bekantskapskrets den handlar om (om än något skruvat, naturligtvis). Chefen har flera gånger blivit uppmanad att börja titta hon också så skulle hon kanske förstå sina medarbetare bättre, men vägrar kategoriskt. Hon tycker att hon redan vet tillräckligt om Sheldon & c:o utifrån diskussionerna vid fikabordet... [:o)] Det är långt kvar tills BBT hoppar över hajen, tycker jag!
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Skriv svar