Någon bra TV-serie ni vet?

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Nima »

Får absolut bli att jag ser den då! [:)] Gillar historiska serier/filmer!
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Magnus »

kungnima skrev:Får absolut bli att jag ser den då! [:)] Gillar historiska serier/filmer!


Ingen TV-serie, men vill du ha filmer med råbarkade legionärer så är tipset brittiska Centurion (2010)
http://www.imdb.com/title/tt1020558/
i samma stil som Gladiator och King Arthur.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Nima »

Magnus skrev:
kungnima skrev:Får absolut bli att jag ser den då! [:)] Gillar historiska serier/filmer!


Ingen TV-serie, men vill du ha filmer med råbarkade legionärer så är tipset brittiska Centurion (2010)
http://www.imdb.com/title/tt1020558/
i samma stil som Gladiator och King Arthur.


Den har jag missat! Lustigt, såg gladiator igår. Underbar.
Ska kolla upp denna. Tack för tipset!
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Magnus »

kungnima skrev:
Magnus skrev:
kungnima skrev:Får absolut bli att jag ser den då! [:)] Gillar historiska serier/filmer!


Ingen TV-serie, men vill du ha filmer med råbarkade legionärer så är tipset brittiska Centurion (2010)
http://www.imdb.com/title/tt1020558/
i samma stil som Gladiator och King Arthur.


Den har jag missat! Lustigt, såg gladiator igår. Underbar.
Ska kolla upp denna. Tack för tipset!


...och som en extra bonus, barbariska (Pikter) krigarkvinnor!! [^]
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Tack för tipset om Centurion, gillar regissören likväl temat så denna ska jag kolla.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Nima »

Pikter? Gillar allt som har med Kelter att göra, så nu blev jag ännu mer intresserad! Även om det iof bara är en teori att dem talade ett keltiskt språk..
Iaf, tack!
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Labrador Road 26 »

kungnima skrev:Pikter? Gillar allt som har med Kelter att göra, så nu blev jag ännu mer intresserad! Även om det iof bara är en teori att dem talade ett keltiskt språk..
Iaf, tack!

Här kan man läsa mer om piktiska.
http://en.wikipedia.org/wiki/Pictish_language

Intressant nog så finns pikter med i Prins Valiant (sjunde albumet) men också i Robert E. Howards "Conan"-värld Hyboria finns de.
http://hyboria.xoth.net/races/human_pictish.htm
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Nima »

Labrador Road 26 skrev:
kungnima skrev:Pikter? Gillar allt som har med Kelter att göra, så nu blev jag ännu mer intresserad! Även om det iof bara är en teori att dem talade ett keltiskt språk..
Iaf, tack!


Intressant nog så finns pikter med i Prins Valiant (sjunde albumet) men också i Robert E. Howards "Conan"-värld Hyboria finns de.
http://hyboria.xoth.net/races/human_pictish.htm


Dooh, blev glad då jag bara har ett Valiant-album, och det råkar vara just 7. Men fel 7:a [B)] Prins Valiant i Afrika är det visst..
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Magnus »

kungnima skrev:Pikter? Gillar allt som har med Kelter att göra, så nu blev jag ännu mer intresserad! Även om det iof bara är en teori att dem talade ett keltiskt språk..
Iaf, tack!


Det blev inte romarna som utrotade pikterna utan ett annat keltiskt folkslag, skottarna. Annars hade det blivit Pictland istället för Scotland.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Nima »

Magnus skrev:
kungnima skrev:Pikter? Gillar allt som har med Kelter att göra, så nu blev jag ännu mer intresserad! Även om det iof bara är en teori att dem talade ett keltiskt språk..
Iaf, tack!


Det blev inte romarna som utrotade pikterna utan ett annat keltiskt folkslag, skottarna. Annars hade det blivit Pictland istället för Scotland.


Scotti/scoti/skoter kallades dem väl? Kallades senare, tillsammans med sina grannar Irerna för Gaeler. Folkgrupp som hade utvandrat från Irland och bosatt sig i västra Skottland. Deras rike kallades för Dal Riada om jag inte tar fel. Pikterna bodde ju mer i centrala/östra delarna av Skottland, och deras rike kallades Pictland/Pictavia. Efter stridigheter enades dem och blev kingdom of Alba. Dagens skottar är väl en blandning av just dessa Skoter, Pikter, Britoner/Britter/britoner med inslag av germanska grupper som Anglo-Saxare & Nordmän.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Magnus »

kungnima skrev:
Magnus skrev:
kungnima skrev:Pikter? Gillar allt som har med Kelter att göra, så nu blev jag ännu mer intresserad! Även om det iof bara är en teori att dem talade ett keltiskt språk..
Iaf, tack!


Det blev inte romarna som utrotade pikterna utan ett annat keltiskt folkslag, skottarna. Annars hade det blivit Pictland istället för Scotland.


Scotti/scoti/skoter kallades dem väl? Kallades senare, tillsammans med sina grannar Irerna för Gaeler. Folkgrupp som hade utvandrat från Irland och bosatt sig i västra Skottland. Deras rike kallades för Dal Riada om jag inte tar fel. Pikterna bodde ju mer i centrala/östra delarna av Skottland, och deras rike kallades Pictland/Pictavia. Efter stridigheter enades dem och blev kingdom of Alba. Dagens skottar är väl en blandning av just dessa Skoter, Pikter, Britoner/Britter/britoner med inslag av germanska grupper som Anglo-Saxare & Nordmän.


Jag kanske uttryckte mig lite drastiskt, men från 500-talet till 900-talet växte det västliga kungadömet Dál Riata i betydelse samtidigt som Pictland tappade i betydelse. Kanske var det främst pikternas kultur och språk som försvann mer och mer. Senare härskare av Scotland räknar sitt ursprung från västrikets förste kung, Fergus Mór.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Nima »

Kan ta och rekommendera "Boardwalk Empire" för de som ej har sett. Mycket bra serie. Väldigt bra skådespelarinsatser, inte minst av Stephen Graham som jag har börjat gilla mer och mer ju mer jag ser av honom.

Kan även nämna "Camelot" som var ganska bra tidsfördriv. Skådespelarinsatserna här håller inte precis samma klass, men serien var ändå ganska underhållande.

En annan serie som just har börjat gå (3 avsnitt har kommit uti skrivande stund) är "Once Upon a Time". Ni som prenumererar på DCs tidningar kan ha sett en bild från den på andra sidan av omslaget på några av tidningarna. Från skaparna av Lost (som jag för övrigt inte har sett) och jag gillar verkligen gamla folksagor/sagor så detta kan kanske vara något. Tycker den känns mysig på något sätt i alla fall.

Nämnde väl "How I Met Your Mother" tidigare i tråden, men har börjat gilla den här säsongen mer än tidigare. Vad som får mig att gilla serien mer än andra sitcoms just nu är att den är helt random. Väldigt oförutsägbart vad som ska hända/vad karaktärerna ska säga osv.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Agentum »

Mer sagostjälande förekommer i Grimm som en ny serie heter.

Det är sammakopplat med de sagor bröderna Grimm skrev, ännu iaf, men förflyttad till moderna USA (suck som vanligt).
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Henka
Very Good
Inlägg: 50
Blev medlem: tis 25 okt 2011, 10:30

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Henka »

TV serien Grimm påminner inte så lite om Supernatural...
“The chances of surviving are… slim.”
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Agentum »

Ok, den har jag inte sett alls, jag kom att tänka lite på hur populärt det blev efter Fables att ta sånan här saker från Europa främst, jag vet inte om de har sagotörst där i USA.

Fables är ju uselt när det handlar om nåt amerikanskt nästan uteslutande, det finns helt enkelt inget att ta "hemma" i det här fallet.

Jag vet inte om jag orkar se den där supernatural, har du några meningar om upplägget?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av MAD »

Jag tyckte första avsnittet av Grimm kändes helt ok, andra avsnittet däremot kändes som konventionellt trams... antar att jag får ge det ett tredje innan jag bestämmer mig...

Håller nog inte med om att Grimm skulle påminna om Supernatural, den serien tycker jag är fantastisk (har dock bara sett de första 4 säsongerna eftersom min flickvän inte tycker den är så intressant). Upplägget är två bröder som är monsterjägare, skulle säga att första säsongen i princip har tagit en massa gamla klassiska skräckfilmer och komprimerat dem till 40min avsnitt :D Sen börjar den få lite mer röd tråd och sådär...
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Agentum »

Ok, jag får ta mig tid då, jag är kraftigt allergisk nämligen mot en viss typ av amerikanska tv-serier, men det märker jag rätt snart om det är.

Jag vet inet vad jag ska säga om Grimm, men jag håller med om att det var lite för uppenbart första rödluvan och vargen sen guldlock och de 3 björnarna, de skulel inte bygt det så precist på det, en variant där de inet följer sama mönster som i deras respektive sagor är ju intressantare, det är ju så Fables klarat sig.

Det blir ju inet direkt vettigt om den här siste Grimmen (hur nu de kan mena det då det bor många fler i Europa och ättlingar högst troligt finns här) hela tiden helt appropå springer på olika sagor skrivna av hans förfäder, jag emnar han är ju vanlig polis inte polis för sagoavdelningen.

Nä jag vet inte, jag håller med dig, man får avvakta och se om de inte kan komam upp med nåt vettigare än bara en slags actionbetonad modern variant av allt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Agentum »

Har sett Piloten nu men fan det är 7 säsonger.

Det är väl lite spinoff på de populära spökjägarprogremen med mer än då att det är riktiga fulingar de jagar, men det här med att de redan är upplärda i att slåss mot monster alltså det kändes rätt B, som at man vet allt om alla monster osv.

Lite för mycket tonåringar only där, en man kan ju inet dömma en serie på bara ett avsnitt, jag har sett betydligt sämre som folk hyllar, när det blir för amerikaniserat då orkar jag inte längre helt enkelt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Agentum »

Har sett mer och det är ju inet skräckfilmer så att säga uitan sägner och sådant det baserar sig på i första hand, men det är väldigt lösryckt och rätt på, och klart inriktat på en yngre publik med sin musik mm.

Grimm växte en aning i 3dje avsnittet fatikst och inklandet av bloodhund igen ger ju ett intressant scenario, här är det ju klart om olika fraktioner av sagoväsern även om jag denan gång inte begrep vad de skulle vara för nåt, men det kan ju kvitta.

Supernatural är dock ok att glo på, de äju mer införstådd med vad de håller på med och åker tydligen land och like runt i sin Chevelle, och det är alltid en het brud som dyker upp i varje avsnitt som sen liksm blir slut och sen inget mer med det, så nej dessa två serier är inte besläktade mer än att de innehåller övernaturliga element.

Primeval säsong 5 är på väg upp såg jag, en serie som varit klart brokig genom åren, med stora förändringar när folk velat sluta osv.

Det har bar varit bra tycker jag just när det varit nånting från långt före histoisk tid tagit form, första avsnittet första säsontgen är ett bar exempel, äen om det inte överenstämmer med var forskaran vet så är Gorgonerna någar av de fruktansväraste monster som levar och de var mer besläktade med oss än med de efterkommande dinosurierna.
Detta är en UK serie så den är inte lika hypad så att säga, den uppkom nog efter att BBC gjort sina walking med dinosaurs osv som var värsledande på området.

Var bered på en helr del dåligt skådespelande och nonsens, men en del riktigt bra gjort dotorskapat material imo, men så är jag intressead av alla prehistoriska tider.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av MAD »

Har inte tittat så mycket på TV de senaste dagarna, köpte Skyrim i fredags... och så håller vipå och packar eftersom vi flyttar imorgon... Jo, Grimm ska väl som sagt få ett tredje avsnitt innan vi bestämmer oss. Supernatural förändras en hel del mellan säsongerna och får mer av en röd tråd än den hade i början.

Såg en del av Primeval när den var ny men vi tröttnade efter en säsong tror jag... har du sett Terra Nova på tal om dinusaurier? Vi har sett de första 5 avsnitten och tycker den är ganska charmig, vet inte ifall den håller i längden, har inte helt bestämt oss för om vi gillar karaktärerna och upplägget än, men ett par avsnitt till kommer det bli.
Skriv svar