Red Sonja (filmen)

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 07:53
Ort: Fjelie

Red Sonja (filmen)

Inlägg av FredrikLähnn »

Såg denna artiklen i DN idag och började fundera på filmen om Red Sonja som här beskrivs som en total flopp.
Vet inte hur den gick ekonomiskt men själv tycker jag den är rätt kul - om man inte ställer för höga krav på saker som skådespeleri och verklighetsanknytning [;)]
Så frågan är alltså: vad tycker ni om Red Sonja filmen?
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Red Sonja (filmen)

Inlägg av Labrador Road 26 »

FredrikLähnn skrev:Såg denna artiklen i DN idag och började fundera på filmen om Red Sonja som här beskrivs som en total flopp.
Vet inte hur den gick ekonomiskt men själv tycker jag den är rätt kul - om man inte ställer för höga krav på saker som skådespeleri och verklighetsanknytning [;)]
Så frågan är alltså: vad tycker ni om Red Sonja filmen?

Menar du den gamla filmen med Nielsen, så tycker jag den är ok, inte urusel utan ok. Är man svag för barbarfilmer över lag ocg betar av de flesta man kan så bör man även se Red Sonja (1985), finns andra barbarrullar som är sämre i min mening.

Menar du den nya så har jag av förklarliga anledningar inte sett den än, men kommer att göra det när den gått upp nästa år. Är dock till skillnad mot rätt många andra inte helt förtjust i nya medlemmen i rollistan, Megan Fox. Det är ju rätt uppenbart varför de stoppat in henne, och jag har (hade?) förhoppningar på att filmen ska vara mer än ett pretty face.

Artikeln i DN tyckte jag var klart undermålig, intressant ämne, men kasst genomförd. Till och med den snabbaste sökning på imdb visar att det är fler än tre Godzillafilmer gjorda.

En är att filmbolagen är så rädda för riskerna med nya filmmanus att de hellre använder sig av gamla, även om de har floppat tidigare.

Dock inte ett ord om manusförfattaren strejken 2007-08 som fortfarande, om möjligvis till och med mer nu, slagit hårt på vilka filmer som görs. Inte konstigt att bolagen fick söka sig till äldre filmer/tv-serier då inflödet av nya originalmanus var drastiskt lägre.
http://en.wikipedia.org/wiki/2007%E2%80 ... ica_strike
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Red Sonja (filmen)

Inlägg av UlfK »

Labrador Road 26 skrev:Artikeln i DN tyckte jag var klart undermålig, intressant ämne, men kasst genomförd. Till och med den snabbaste sökning på imdb visar att det är fler än tre Godzillafilmer gjorda.


Som Godzillagillare måste jag gå off-topic och påpeka att de säger att det blir tredje gången gillt om man spelar in en ny Godzilla-film. De tror m.a.o. att det finns två innan. De nämner den ena, Godzilla från 1998. Då misstänker jag att de tror att den första filmen är Godzilla, King of the Monsters!, den underliga amerikanska omklippningen/nyinspelningen från 1956 av den japanska ??? (Go ji ra) från 1954.

Så det kan vara så att artikelförfattaren anser att de snart trettio filmerna som filmstudion Toho producerat handlar om ödlan Gojira, medan det bara finns två amerikanska filmer om ödlan Godzilla. Och i så fall är ju art.förf. faktiskt väldigt insatt i sitt ämne. [:o)]
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Red Sonja (filmen)

Inlägg av Labrador Road 26 »

UlfK skrev:Så det kan vara så att artikelförfattaren anser att de snart trettio filmerna som filmstudion Toho producerat handlar om ödlan Gojira, medan det bara finns två amerikanska filmer om ödlan Godzilla. Och i så fall är ju art.förf. faktiskt väldigt insatt i sitt ämne. [:o)]

Jo jag förstod nästan att han valde att ignorera de japanska originalen, men då det inte utryckligen stod utskrivet tycker jag det var en undermålig artikel om ett i sig intressant ämne. Han hänvisar också bara till The Shadow med Alec Baldwin, och missar totalt allt övrigt i pulphjältens historia, noveller, radioteatrar, serials för bio och förstås de otal serietidningsvarianterna.

The popularity of a radio announcer – known as The Shadow – for Street and Smith’s Detective Story Hour convinced the publishing house to create a magazine for the character.

Street and Smith turned to newspaperman and magician Walter B. Gibson to bring The Shadow to life in the firm’s first character pulp magazine. Gibson, using the pen name Maxwell Grant, wrote 282 of the 325 Shadow novels.

http://thepulp.net/theshadow.html

Utan tvekan en av de mest framgångsrika pulpkaraktärerna, och i och med att OTR-episoderna (Old Time Radio) nu är public domain och lätt tillgängliga via internet så har karaktären fått ett visst uppsving tillsammans med figurer som Doc Savage, Sam Spade och Philip Marlowe.

Sedan upplägget med att "det egentligen är Conan" fast under annat namn i Red Sonja känns väldigt kvällstidningsvinklat. Det är för tusan en helt annan karaktär som råkar påminna om Conan, främst på grund att Arnold spelat båda rollerna.

Själv har jag ingenting direkt emot att man gör remakes på historier som har potential men som inte riktigt genomfördes på ett bra sätt tidigare. Hellre ett sådant upplägg än Poliskolan 25, Fredag den 13:e del 97, Saw XXVII och så vidare.

Ser dock fram mest emot Marvels Avengers-upplägg, där de betar av hjälte för hjälte innan de smäller till med gruppfilmen.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Red Sonja (filmen)

Inlägg av UlfK »

Labrador Road 26 skrev:Själv har jag ingenting direkt emot att man gör remakes på historier som har potential men som inte riktigt genomfördes på ett bra sätt tidigare. Hellre ett sådant upplägg än Poliskolan 25, Fredag den 13:e del 97, Saw XXVII och så vidare.


Sant, men det känns som om man nu gör "Polisskolan 1 - försök 25" istället. [:I]

Labrador Road 26 skrev:Ser dock fram mest emot Marvels Avengers-upplägg, där de betar av hjälte för hjälte innan de smäller till med gruppfilmen.


Yes! Snart dags för Iron Man 2!
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 07:53
Ort: Fjelie

Re: Red Sonja (filmen)

Inlägg av FredrikLähnn »

Labrador Road 26 skrev:Menar du den gamla filmen med Nielsen, så tycker jag den är ok, inte urusel utan ok. Är man svag för barbarfilmer över lag ocg betar av de flesta man kan så bör man även se Red Sonja (1985), finns andra barbarrullar som är sämre i min mening.

Menar du den nya så har jag av förklarliga anledningar inte sett den än, men kommer att göra det när den gått upp nästa år. Är dock till skillnad mot rätt många andra inte helt förtjust i nya medlemmen i rollistan, Megan Fox. Det är ju rätt uppenbart varför de stoppat in henne, och jag har (hade?) förhoppningar på att filmen ska vara mer än ett pretty face.


Det var den gamla klassiska jag menade [;)]

UlfK skrev:Sant, men det känns som om man nu gör "Polisskolan 1 - försök 25" istället. [:I]


När jag var liten (typ 10-12 år) ansåg jag att just "Polisskolan" (de första 6 som jag sett på då) var några av världens bästa filmer. Dock var jag rätt svältfödd vad gällde filmer på den tiden [B)]
Förtydlighetens skull kan jag ju tillägga att de inte längre ligger på topp 10 (eller topp 100 för den delen) [;)]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Red Sonja (filmen)

Inlägg av Agentum »

En risig sak är ju att Red Sonja inte är en original Conan figur, jag ser inte vitsen helt enkelt, dock lär vi inte se figuren på film igen.

En ny Conan vore dock kul, en lite mer seriös den här gången och inet nån form av klantig dumskalleaction som de äldre är.

Fasen de tyckte man var dåliga när de var hyfsat nya:-)
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 07:53
Ort: Fjelie

Re: Red Sonja (filmen)

Inlägg av FredrikLähnn »

Den första Conan-filmen är ju underbar! [;)]
Conan är med i varje scen men det tar typ 25 minuter innan han säger något och då säger han:
"To crush your enemies, see them driven before you, and to hear the lamentation of their women!"

Men jag håller med om att det skulle vara intressant med en ny film som var mer trogen karaktären.
Användarvisningsbild
bas03
Fine
Inlägg: 486
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:33
Ort: Sverige

Re: Red Sonja (filmen)

Inlägg av bas03 »

Jag fick Red Sonja på VHS av mamma för många år sen, hon hette Sonja så hon tyckte det var lite roligt :)
Tror inte jag lyckades se klart filmen utan att somna dock.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Red Sonja (filmen)

Inlägg av Agentum »

FredrikLähnn skrev:Den första Conan-filmen är ju underbar! [;)]
Conan är med i varje scen men det tar typ 25 minuter innan han säger något och då säger han:
"To crush your enemies, see them driven before you, and to hear the lamentation of their women!"

Men jag håller med om att det skulle vara intressant med en ny film som var mer trogen karaktären.

Det kanske kan vara kul om man inte vet någonting som helst om Conan, annars inte.

Filmerna var skräp allihop anser jag, de försökte inet ens göra nåt av dem.

En dag kanske rättvisan kan segra och ge oss en äkta Conanfilm utan stendumma idioter som inte pratade för att de inte kunde engelska, vilket högst troligt var den verkliga anledningen.

Jag spottar på skiten.
9mm, i'm never further away than that.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Red Sonja (filmen)

Inlägg av Cadial »

Arnold VAR ju verkligen Conan, inte bara kroppen utan t o m ansiktet. Vad spelar det for roll om en barbar inte kan engelska; tyska kanns mer barbariskt, mer cimmerianskt.
Sonja? Kan ingen ringa Lady Gaga, hon skulle bli perfekt!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Red Sonja (filmen)

Inlägg av Agentum »

Skitprat, Conan är svarthårig till att börja med, han är kanske inte superklipsk, men är snabb att lära sig och ingen fåne du kan lura, kort sagt han kan allt mer eller mindre.

Du vet mindre än ingenting egentligen om du går efter fiaskofilmerna, där handlar det mer eler mindre om en väldigt obegåvad barbar.

Att han hade kroppen räcker inte, jag lovar tat de kan göra det bättre idag lekande lätt.

Sonja ä inet en Conan figur utan är lånad från en av Howards andra noveller, hon var placerad i medeltiden och hette SonYa vill jag minas.

Conans stora riktigt bedrövande affär var med Belit piraten, men det var ju så att de där dumskallarna aldrig ens läst en bokstav ur varken böcker eller ens Marvels serier som ligger ganska nära vad Conan är.

Jag är jävligt less på folk som utalar sig om det här utan att veta halv sju ens, kan ni läsa ens?
Eller hittar ni på efersom ni går på bara för tat ni såg filmerna med blöjor en gång i tiden?

Jag vill ge Conan en chans till och denna gång ska han vara just Conan den mörktögde svarthårige halvvilden som lever av sin listighet och klättrar som en apap på stadsmurarna.

Ok nu blir många arga, men för mig är det viktigt att inte se dessa skräpfilmer ens värt vad de betalade för att spela in eländet.

Sen håller jag helt med om att efter en 6-700 sidor Conan i serieform så är man lite less på hur förbskat jävla bar han är, men det r en ren bisak

Jag menar allt var uppsatt och så tar de en fåne som är tom i skallen i huvudrollen liksom, de bryr sig inte ens om att ordna det efter hur det var, just för att rättighetera var väldigt billiga vid den tiden.

Senare köpte en snubbe allt originalmaterial med Howards brevkorenspodans bla med Lovecraft som ofta fejdade lite på halvalvar då de kom från helt olika bakgrund, dock använde sig Howard av de gamla gudarna vid några tillfällen så han måste iaf ha beundrat Lovecrafts verk något, nåväl han gav en spottstyver för hela skiten..

Lovecraft som fö dog utblottad och sörjd av ingen.

Jag får ursäkta om ditt inlägg var ett skämt mest, då du nämner Lady GaGa tex.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Red Sonja (filmen)

Inlägg av Zara Hero »

Håller inte riktigt med om denna beskrivning av Conan, att han skulle vara listig och "kunna nästan allting". Även i serierna (åtminstone de delar av serien som tecknades av Barry Windsor-Smith) är Conan ganska naiv och lättlurad. Han blir ofta rånad på det lilla guld han lyckats få tag på. Inte sällan är det när någon kvinna [;)] är inblandad som det går illa för honom. Alkohol får honom också, från och till, på fall.
Han är stark, ja. Han är snygg, ja. Han är mänsklig, ja. Men ingen Odysseus, ingen Einstein. [;)] Det är min syn på Conan. Eftersom han levde i ett fullständigt fiktivt Fantasieuropa är det däremot fel att automatiskt tänka sig honom som german (med österrikisk brytning). Där går jag på din linje.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Red Sonja (filmen)

Inlägg av Agentum »

Det blir han inte alls, möjligen förloar han det då han inte lever för rikedommar.

Windsor-Smith f.ö är ett taget nam för att verka intrassantare, dock en bra tecknare, men han var inte författare.

Visst är Conan svag för vin kvinnor och sång, men han är inet den idiot filmerna framställde det får du aldrig fram.

Tack att du på slutte går på min linje iaf, han var en barbar från norden med instinktiv överlevnadsförmåga, därför hade jag gärna sett en ny variant som bättre passar grundfiguren.

Svårt att säag vad an bör ta till manus dock, elefanttornet är ju anska icke action, men det kanske skulle kunna vara med som en del i en Conan film.

Den är bra i Marvelavarianten och något bättre i DK varanten anser jag, Busiek vet alltid hur man gör på nåt sätt.

Vi kanske ska låta honom förbli serefigur då har vi iaf nåt tat vara stolta över så att säga för serierna är sällan helt borta utan det fanns alltid någon slags kontakt till Conna från 30-talet, kanske för att alal brev och påbörjade hstorier kommit fram i ljuset.

För vi har tat göra med en människa som aldrig blev rik och berömd här Howard tog livet av sig när hans mor dog och hans alster trycktes först i pulptidningar likt Lovecraft som ingen på än längre tid såg någonting i och då var han död med dock inet wsjälvmord, men det är tragiskt vad S&F föreegångaren till fantasy var egentligen med tanke å hur många stora trummor det slagits på sen 60-talet nångång när Michael Mooorcock fortsatte det hela med bla sin Elric.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Red Sonja (filmen)

Inlägg av Rosen »

Labrador Road 26 skrev:Sedan upplägget med att "det egentligen är Conan" fast under annat namn i Red Sonja känns väldigt kvällstidningsvinklat.

Dock dök den vinkeln upp redan när filmen var ny. Bl.a Starlog kallade honom "a character who looks like Conan, talks like Conan and fights like Conan, but is called Kalidor for copyright reasons".

Det var rätt många år sedan jag såg 'Barbarernas hämnd' senast, men jag minns att jag var fascinerad att de hade lyckats hitta en aktris som fick Ahnulds skådespeleri att se bra ut...
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Marhulken
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 21:14

Re: Red Sonja (filmen)

Inlägg av Marhulken »

Själv är jag en obotlig barbarfilmssucker, så Red Sonja (eller "Barbarernas hämnd", som den döptes till här i Sverige) från -85 får helt klart godkänt av mig. Särskilt då den är amerikansk (eller tja, holländsk-amerikansk) - egentligen var ju som alla vet argentinarna och italienarna bäst på det här med barbarfilm på 80-talet. Den är underhållande trots sin relativt höga budget, mycket passande (inte nödvändigtvis "bra") skådisar, innehåller rafflande svärdsfighter, monster etc. Dessutom är ju Janet Ågren med i filmen. :)
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Red Sonja (filmen)

Inlägg av Labrador Road 26 »

Marhulken skrev:Dessutom är ju Janet Ågren med i filmen. :)

Det hade jag missat totalt att det var en svensk med i den. Fick kolla upp vem hon var och hittade denna rätt färska artikel om henne.
http://hd.se/landskrona/2007/08/12/bors ... i-italien/
Finns en del klipp med henne på Youtube från olika italienska produktioner under namnet Janet Agren.

Hittade dessa tre olika affischer för kommande filmen 2011 om nu datumena håller denna gång. Det är Rose McGowan som spelar Red Sonja. Lustigt nog är hon listad att även vara med i en kommande Conan-film, men inte som Red Sonja utan någon annan karaktär.
http://www.imdb.com/title/tt0816462/

Bild

Bild

Bild
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Marhulken
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 21:14

Re: Red Sonja (filmen)

Inlägg av Marhulken »

Labrador Road 26 skrev:
Marhulken skrev:Dessutom är ju Janet Ågren med i filmen. :)

Det hade jag missat totalt att det var en svensk med i den. Fick kolla upp vem hon var och hittade denna rätt färska artikel om henne.
http://hd.se/landskrona/2007/08/12/bors ... i-italien/
Finns en del klipp med henne på Youtube från olika italienska produktioner under namnet Janet Agren.

Jepp, hon är bl.a. med i de italienska toppfilmerna City of the Living Dead (regisserad av mästerskräckregissören Lucio Fulci) och Mangiati vivi ("Eaten Alive", sleazig kannibalrysare).
Användarvisningsbild
anteqwerty
Fine
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 15:33
Ort: Sverige

Re: Red Sonja (filmen)

Inlägg av anteqwerty »

Dwayne (the rock) johnsson spelade the scorpion king i filmen the scorpion king och den figuren han spelade verkade mer återspegla den Conan som Agentum beskriver än vad filmerna med arnold gör, gjorde.

Så någon som möjligtvis skulle kunna spela Conan är väl just Dwayne. Problemet är väl just det där med barbar från norden då Dwayne just inte ser så nordisk ut.
Det finns två saker som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten jag är dock inte säker på den förstnämnda!
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Red Sonja (filmen)

Inlägg av Peral »

Å andra sidan ser inte Conan speciellt nordisk ut heller, mer morisk
Skriv svar