A GAME OF THRONES [Varning för spoilers!]

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
mikaelsol
Fine

Re: A GAME OF THRONES [Varning för spoilers!]

Inläggav mikaelsol » tis 17 jun 2014, 13:36

Gillade också att det var så många planteringar inför den kommande säsongen. Children of the forrest var väl kanske lite på gränsen för vad jag klarar av i fantasyväg egentligen (de där eldkloten som kastades var lite too much för mig). Har precis börjat läsa femte boken och gissar på att det är mer high fantasy i den än fjärde där typ ingenting händer …

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » ons 18 jun 2014, 10:43

Nä det blir inte High fantasy så långt det är skrivet, och det är iaf jag glad för.

Underliga fenomen och okända monster, mega fauna bortom är ju helt ok tycker jag.

Blir det high fantasy sliter jag sönder böckerna:-)

Jag gilar just att det är annat än sånt det handlar om, men jag litar på karln och tror inte det komer hända så det överskuggar konflikten i rikena.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » mån 13 apr 2015, 23:15

Igång igen med en ny säsong.

Jag hoppas inte all uppmärksamhet deta fått i modern tid förstör det hela.

Tjatig som jag är så är det ju så att vi som var med insåg redan på 90tal att det här var bra skit, så jag unnar verkligen Martin alt detta, men samtidigt vill jag ju att gubben ska slutföra deta, för det får inte bli utan slut som pissfolk som Jordan och Eddings körde på när de räknade ord för betalningen

Men ok inte tala illa om döda nu, men iaf jag hoppas att han inte glömmer det han lovat oss som hoppad på för så länge sen för de nya so m inget vet imo.

Avsnitte, tja det är en startup för säsongen och vi får se hur pjäserna kan tänka sig placeras.

Simpukka
Very Good

Inläggav Simpukka » tis 14 apr 2015, 10:35

Det är ganska otroligt vilken hype denna serier åtnjuter, stort uppslag på kulturdelen på Svd etc. Tyckte s1 var horribelt dålig bortsett från de kanske sista avsnitten men sen tog dom sig i kragen och det har varit bra och värd att följa sen dess. Tydligen har redan de 5 första avsnitten av s5 läckts men i dålig kvalitet och så bråttom har man ju inte att man måste se allt på en gång.

Kul att du nämner Jordan som ju drog ut på WoT med alldeles för många böcker bara för att dö av sin blodsjukdom ellervaddetvar utan något slut i sikte ... Nu tror jag ifs inte att Martin kommer gå samma öde till mötes han är väll vid full vigör, men med tanke på farten han producerat de sista böckerna lär det ju dröja länge innan serien blir klar i bokform. HBO-serien kommer bli klar innan dess (tror tom att det finns någon klausul i kontraktet som gör att dom inte behöver vänta på nytt bokmaterial att filma utan kan skriva "eget" manus efter det).

Och Eddings ja... hehe läste om Elenium-triologin i höstas som man tyckte var helt fantastiskt som 14-åring... fick väll ett annat intryck denna gång för att uttrycka det milt... ;)

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tor 16 apr 2015, 23:07

Jo det käns som att de nog hade lite knapert med pengar där i början vilket flera här noterade, med tex dåliga bakgrunder tex.

Nu måste de ju vid sidan av sälja tv-serien ha gjort nästan lika mycket på allt runtomkring.
Det finns ju en ände på just detta har det sagts, så det är möjligt att det är närmare än man tror idag, eller så är fler införstådda med vad som är tänkt hända.
Dock som sagt det har varit på gång i över 15 år nu och först iom tv-serien upptäkts av "vanligt" folk.

Jag har säkert påpekat det förut men världen för folk som inte kände till fantasy trodde innan alltid att Tolkien var en högstanivå och det vet vi ju är helt fel, man kan göra väldigt mycket med en fantasysetting och som tur är fick just denna chansen att visas upp.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tor 18 jun 2015, 23:58

uj, bara jag igen.

Lite sorgligt, det är bra iaf och brutalt med, nu är de ungefär så långt jag läst vilket ger en rysning, jag hoppas han inte faller till föga för de veka typer som bara sett serien och gullar för mycket med figurerna, han måste tänka på att det kom så här långt beror till stor del på att vad som helst nästan kunde hända och vem som helst kunde dö oväntat.

Det klart det måste finnas hjältar men nog finns det folk som kan avluta liven ännu som har fått mycket kameratid.

Jag menar jag hoppas han vet var det bär sen förr annars kan det gå illa.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » fre 19 jun 2015, 02:10

Oj spoke to soon ser jag, wow inte väntat alls.

Intressant.

Simpukka
Very Good

Inläggav Simpukka » lör 19 sep 2015, 16:55

Sent om sider så kollade jag igenom s5 nu först. Mjo fortfarande tillräckligt bra för att fortsätta följa nästa säsong och att det låååångsamt börjar röra sig mot något slags slut som nu kanske inte känns alltför avlägset... kanske? Det känns som att dom förlägger mer och mer av handlingen till Essos nu eller vad kontinenten som ska förställa den europeiska kontinenten heter. Arya/Massie Williams är bra hela tiden och Tyrion och Varys i Meereen kan bli kul att följa.

Dorne "rescue mission"-storyn blev inte så bra dock, miljöerna bestod enkom av plastiga guldpalats och kändes lågbudget bara, svårt att engagera sig, alla skådespelarna kändes för spanska och ingen verkade ta det särskilt seriöst. Boltons i Winterfell känns dock helt rätt, riktigt sjuka störda elaka djävlar som man nästa börjar gilla!

På tal om elakingar som man upptäcker att man faktiskt börjar gilla efter ett tag (ett slags berättartalang jag faktiskt inte sett hos särskilt många andra än Martin!) så var det extremt plågsamt att se Cersei/Lena Headey i en "viss" scen. Hur man ens som skådespelare orkar genomföra något sådant förstår jag faktiskt inte. Jag har känt det till och från genom serien men det verkar liksom finnas något "jävligt sjukt" (i brist på en bättre formulering) i George RR Martin som kan tänka ut sådana här saker. Har han någon sexuell läggning mot sadism - då det måste nästan finnas någon viss böjning mot sådant för att som författare ens kunna tänka ut sådana saker.. ? Man känner inte "haha det var rätt mot den karaktären" utan man mår bara dåligt av att se det och tänker på hur skådespelaren mår som måste genomlida en sådan lång utdragen förnedring... urk behövde skriva av mig känner jag för det där vara bara så sjukt... Nåja kommer hålla på henne genomgående nu i s6! :D

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » sön 20 sep 2015, 07:32

Tja bodydoubles används flitigt iofs, men jag förstår.

Och det är väl att utan liknande uppgång och fall och vridande och vändande på vad du ska tycka om figurerna har alltid varit behållningen med det hela.

Och förstås dödandet av typiska hjälten figurer.

Simpukka
Very Good

Inläggav Simpukka » mån 21 sep 2015, 21:00

Jo garanterat att dom använde bodydoubles i den sekvensen men där står ju ändå skådespelaren inför hundratals (för att inte nämna alla miljoner tittare sen) och visar upp allt och lite till. Hon kom ju inte undan såattsäga... Nåja hoppas verkligen Headey fick en extra tjock lönecheck för detta. Listan på kvinnliga huvudrollsskådisar i GoT som ännu inte visat allt är nog väldigt kort nu...

Det är ju en konst att kunna skriva karaktärer som inte är endimensionellt goda eller onda, Martin har ju behärskat den konsten vilket han ju absolut ska berömmas för. Kan fö inte rakt av komma på särskilt många fler författare som kan detta...

Hehe ja jo nästa sista avsnittet av s1 ja! "I did not see that one comming" som man säger...! Det var nog då man började förstå att detta skiljde sig från dussin fantasy och att detta kanske var något som man ville fortsätta kika på. Serien hade känts väldigt medioker tills dess.

Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Ray » sön 25 okt 2015, 05:06

Vill minnas att hon sa att det inte var hon i nakenscenerna överhuvudtaget, då hon var gravid. Finns med på extra materialet på dvd utgåvan.

Simpukka
Very Good

Inläggav Simpukka » mån 26 okt 2015, 12:13

Aha ok men skönt för henne då! Fasiken det gjorde dom riktigt bra isåfall med body double och diverse kamera magi. Och skönt för Headey då att helt slippa det!

Simpukka
Very Good

Inläggav Simpukka » tis 05 jan 2016, 17:13

Verkar som att den kommande boken "Winds of Winter" inte hinner bli klar innan säsong 6 av GoT som börjar nu i april...

Kanske inte så stor överraskning men vaddå manuset till s 6 måste ju ha varit färdigskrivet sedan länge med tanke på att det mesta borde vara inspelat vid detta laget.

Jaha så gick det teveserien han ikapp böckerna i en rask takt och sen tog det för lång tid för Martin att få ihop nytt material och allas skyhöga förväntningar lär väl ha varit bidragande stressfaktor... Vi får hoppas att han inte gör en Robert Jordan bara...

Martin har bloggat själv om läget:

http://grrm.livejournal.com/465247.html

Historiskt ska detta visst vara rätt så unikt också

The case of GAME OF THRONES and A SONG OF ICE AND FIRE is perhaps unique. I can’t think of any other instance where the movie or TV show came out as the source material was still being written

Alternativt att HBO hade kunnat köra en fan säsong som bara baserades på fan ficiton av GoT så Martin kunde få ett år till på sig att bli klar med boken. Hade ju säkert blivit en hit! [V]

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tis 05 jan 2016, 21:54

Det finns ju små kortare berättelser om samma värld men längre tillbaka tidsmässigt bara när Drakkungen var kvar.

Problemet är väl att vi skulle ha förståelse för nåt sånt för att vänta in en bok, men de flesta skulle inte ha det, de kom på tåget sent och nu har de bråttom att se klart.
Så är det idag.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tis 21 jun 2016, 15:06

Ja jösses nu vilka scener i GOT, det börjar väl bli ett slut här vilket ses att folk ganska fort byter kontinent bla.

En riktigt superskurk får sitt nu med.

Jag håller fast att detta varit en av de allra bästa TV serier i all tider.

Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Ray » tis 21 jun 2016, 15:12

JA helt jävla underbart att kräket fick vad han förtjänade! Det är det man har väntat på i säkert 3 säsonger nu.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tis 28 jun 2016, 19:13

Ja och det rullar på, detta avsnitt kan vara det bästa nånsin imo då de får mer spelfilmskvalitet på det med tex bakgrundsmusiken mm, sånt lyfter ofta en film.
Men är också nåt som allt mer glömts bort imo.

Fantastiskt,

Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Ray » ons 29 jun 2016, 06:25

Misstänker nästa säsong är sista. Såg på nätet att det bara blir 7 delar som bygger på en outline av författarens två sista outgivna böcker!
Dom skrev också att det filmas mycket slag. Vet inte hur sant detta är, nätet är ju inte alltid pålitligt. Hoppas det inte är sista!

Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Mithroth » ons 29 jun 2016, 19:41

http://www.independent.co.uk/arts-enter ... 07461.html

Två kortare säsonger till har det ryktats om tidigare och enligt de här uttalandena verkar det gå åt det hållet.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » ons 29 jun 2016, 22:20

https://youtu.be/S8yvnG0yqnY

Grym soundtrack där när wildfiern smäller.

Nu är Cersei the mad queen kan man säga.
Jag tror inte Jamie ens gillar detta, blodbad.

Återgå till "Film, TV och bio"