Filmer med "comic book feeling" och bra musik!

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Filmer med "comic book feeling" och bra musik!

Inlägg av burnout »

Allan Kämpe skrev:Såg nyss om den gamla kultfilmen "Streets of fire" innehållande rockig musik. En annan av Walter Hills gamla filmer med "comic book feeling" är "Warriors", också den med skön suggestiv musik,



Dessa 2 filmer brukar jag se 3-4 ggr per år. Dom är mina favvosar. sen att jag fick tag i en hel del filmpostrar i helgen med dessa 2 i paketet är bara bonus. Skivorna är mycket bra med och där är jag nog inne på 2-3 omgången (sönderspelade kopior)

Labrador Road 26 skrev: Exemplet är taget direkt från filmen. Har letat och letat men just den låten verkar inte finnas utgiven på skiva.


Stämmer bra den finns inte med på någon inspelning + en låt till i filmen och det är när Cody ligger på taket och laddar geväret och det ska bra löst.

Sen har vi Heavy Metall filmerna som är rock rakt igenom med bra musik.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Filmer med "comic book feeling" och bra musik!

Inlägg av burnout »

Här blev det dubbelt. Ta Bort.
Senast redigerad av 2 burnout, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Filmer med "comic book feeling" och bra musik!

Inlägg av Labrador Road 26 »

super85 skrev:Matrix filmerna är ju rätt uppenbart sådana som fått mycket inspiration av både superhjältar och olika genren av amerikanska och japanska serietidningar.

Ser att du är inne på samma linje som TE angående manga som inspiration till Matrix.
http://www.serieforum.se/phpbb3/viewtop ... f=21&t=750
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Filmer med "comic book feeling" och bra musik!

Inlägg av super85 »

Jag har inte sett någon av Matrix filmerna på flera år. När jag såg dem så var första tanken att de var inspirerade en hel del av Stålmannen. T ex så avslutas första filmen att Neo snackar i telefon i en Telefonkiosk, sen, istället för att ta av sig sina Clark Glasögon, så sätter han på ett par solbrillor och flyger iväg som Stålis, med läderjackan som en mantel. I uppföljaren så nämns det t om att "Neo is doing his Superman thing!" när han flyger, och han hinner rädda flickvännen på ett lite "Superman/Lois" sätt också. Sen kändes fightscenerna allmänt som nånting från både asiatisk animation och animerad film.

Har även sätt någon "Behind The Scenes" dokumentär från inspelningen av antingen Matrix ellr Matrix Reloaded där Keanu Reeves (som är något av en serienörd) berättar stolt hur han noterade mycket "Frank Miller framing" osv när han kollade på storyboards. Sen klipps det mellan korta sekvenser från Matrix till bilder från typ SIN CITY som visar hur lika vissa rutor är.

Att Syskonen Wchowski även gjorde(producerade , delvis skrev) "THE ANIMATRIX" antyder väl åtminstone att de är fans av ANIME.

I superhjälte/serieväg så har de ju bland annat varit inblandade i "V FOR VENDETTA", ett "PLASTIC MAN" manus som det aldrig blivit något av, och även vid flera tillfällen visat intresse/ryktats att göra en Stålmannen film.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Filmer med "comic book feeling" och bra musik!

Inlägg av Labrador Road 26 »

super85 skrev:Att Syskonen Wchowski även gjorde(producerade , delvis skrev) "THE ANIMATRIX" antyder väl åtminstone att de är fans av ANIME.

Intressant att du gör kopplingen till anime, jag gör den definitivt till engelskans animated vilket inte antyder mer än att den är animerad/tecknad. Men det beror nog helt och hållet vilka referensramar man själv har och vilka man tror att bröderna har. För mig ligger det via Batman: TAS och Spider-Man: TAS mera logiskt att det står för The Animated Series inte The Anime Series, även om det i grunden blir samma sak så är det ändå en språklig skillnad.

I Blade Runner som även den kan ses ha gett viss inspiration till Matrix finns Animoid Row som syftar på varken anime eller animated utan animal och (an)droid då det är där konstgjorda djur köps och säljs.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Filmer med "comic book feeling" och bra musik!

Inlägg av Wakuran »

Anime antas ju vara ett lånord antingen från engelskans "animation" (med japansk fonetik animéshon) eller franskans "dessin animé", då det ett tag på 70-80-talet verkar ha varit väldigt många fransk-japanska samproduktioner.

Jag har inte sett Animatrix än (ska ha en DVD någonstans) men det låter rimligt att Wachowskis var inspirerad av dystopisk Sci Fi-anime som Ghost in the Shell och Akira, som inte riktigt verkar ha funnits i väst. (Fransmännen verkar också ha gjort en del sci fi-animation under 80- och 90-talet, men av det jag sett så var det mer bizarrt och flummigt.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Filmer med "comic book feeling" och bra musik!

Inlägg av super85 »

Warnervideo.com. Warner Bros. Pictures. November 6, 1999. Interview with the Wachowski Brothers. Retrieved November 29, 2012. "We liked Ghost in the Shell and the Ninja Scroll and Akira in anime. One thing that they do that we tried to bring to our film was a juxtaposition of time and space in action beats."


The Wachowskis' approach to action scenes drew upon their admiration for Japanese animation such as Ninja Scroll and Akira.[5] Director Mamoru Oshii's 1995 animated film Ghost in the Shell was a particularly strong influence;[5] producer Joel Silver has stated that the Wachowskis first described their intentions for The Matrix by showing him that anime and saying, "We wanna do that for real".[72][73] Mitsuhisa Ishikawa of Production I.G, which produced Ghost in the Shell, noted that the anime's high-quality visuals were a strong source of inspiration for the Wachowskis. He also commented, "... cyberpunk films are very difficult to describe to a third person. I'd imagine that The Matrix is the kind of film that was very difficult to draw up a written proposal for to take to film studios". He stated that since Ghost in the Shell had gained recognition in America, the Wachowskis used it as a "promotional tool".[74] The action scenes of The Matrix were also strongly influenced by live-action films such as those of director John Woo.[69] The martial arts sequences were inspired by Fist of Legend, a critically acclaimed 1995 martial arts film starring Jet Li. The fight scenes in Fist of Legend led to the hiring of Woo-ping as fight choreographer.[75][76]


Dessa tagna från The Matrix engelskspråkiga Wikipedia sida

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Matrix
Användarvisningsbild
Jinime
Fine
Inlägg: 322
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 22:28
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Filmer med "comic book feeling" och bra musik!

Inlägg av Jinime »

Ja, bröderna Wachowski har sagt flera gånger att de lånat från olika anime filmer, särskilt Ghost in the Shell. Detta gäller framförallt bildspråket. Vissa scener är helt identiska med Ghost in the Shell. The Matrix har rejält med "comic book feeling" men saknar bra musik. Eller vad som är "bra" är ju helt subjektivt, men det är mest dödsmetall som spelas vilket JAG inte tycker är bra.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Filmer med "comic book feeling" och bra musik!

Inlägg av BoJustBo »

Här ska återupplivas.

En film som jag aldrig sett beskriven som serietidnings aktig men som definitivt påminner om mycket manga såsom Baki the Grappler eller Tough är Van Dammes tidiga film Bloodsport. Och grym musik har den ju med.


En annan film som definitivt har serie relationer även om den inte är baserad på en serie är den gamla animerade transformers filmen. Jösses vilket nostalgi soundtrack, och då är det endå en film jag inte såg föränn typ 2008 =P Den bara låter som barndom.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Filmer med "comic book feeling" och bra musik!

Inlägg av Allan Kämpe »

Musiken till Bloodsport var verkligen vacker!

Musiken till Paul Schraders Cat People gillar jag...https://www.youtube.com/watch?v=_HvJfeS ... 6F4ED6666F
Skriv svar