Gotham, ny TV serie

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av super85 »

Tycker Gotham tar ungefär lika mycket friheter som många andra versioner av serietidningar som Hollywood gör om. Jag brukar inte ha problem med friheter, jag gillar bara inte friheter som jag tycker gör tolkningen sämre. Och i Gotham så finns det en mängd ändringar som gör allt lite mer dumt, som det jag nämnt hur nästan "alla" karaktärer från Batman-mytologin verkar känna varandra redan trotts att det ska föreställa en av världens största städer.

Nåväl, serien har gått bra och FOX har köpt Säsong 2 .

Sen har serien börjat rulla igen, ett avsnitt sändes häromveckan och ett nytt sänds ikväll i USA.
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av Ray »

Har sett de fem första avsnitten började tröttna efter tre, men ville ändå ge det en chans då det är Batman universumet det gäller, men nej, det var inget för mig. Känns bara trög och trist. :(
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av Agentum »

Det är helt ok imo.

Man kommer dock på sig att heja på Penguin då skådeisen är väldigt bra och säg Fish som de hållit liv i är kass imo.

Nä jag ser inte problemet mot andra serier?

Vad exakt är fel?

Vet ni nånting als om seriebakgrunden eller har ni bara tänkt er den? inget problem för vad imo då jag inte ser det som nån slags tvungen kunskap.
Jag menar vissa ser det kanske som nåt nytt under solen.

I övrigt, var jag Jim Gordon dumpade jag gamla donnan omedelbart för den nya.

Dessutom har jag sett gnällande som mycket väl paserart om detta var en serieblaska med motsvarande.
9mm, i'm never further away than that.
Simpukka
Very Good
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 13 jan 2015, 13:23

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av Simpukka »

Följer Gotham jag oxå som gammalt Batman-fan även om nyheten att FOX skulle en "pre-teen" version av Batman-universumet först mottogs med blandade känslor. Nåja, har gillar det mesta jag sett hittills vilket är 1.a halvan av s1. Ska nog låta säsongen gå klart på först på teve innan jag kör marathon på de sista tio avsnitten eller så. (Såg att kanal 7 fö visade avsnitt 12 igår så då ligger dom högst någon månad efter USA vilket ju inte är fy skam).

Mitt största problem i början var att köpa Benjamin McKenzie som Jim Gordon eftersom jag helt associerar den skådespelaren med huvudpersonen i tonnårsdramaserien the O.C som väll gick för 10 år sedan! Så steget från "16-årig" bad boy till Jim Gordon tog ett tag att komma förbi! Men sak samma. Tycker serien kanske går lite väl överbord stundtals med "spot the reference" till serierna, efter pilotavsnitten kände jag mig nästan manad att anteckna alla blinkningar! Funderade då lite på varför, för att visa att dom själva (alltså manusgänget) är fans av serierna och behöver bevisa det för tittarna på detta sätt? Eller är batman-karaktärerna och deras "quirks" så pass etablerade i USA att det är allmängods?

Ja, pingvinen är riktigt bra och var för mig ett helt oväntat val som huvudskurk, är otroligt imponerad av skådespelaren. Kan nästan tänka mig att Joseph Göbbels gångstil var lite inspiration pga sin ena klubbfot (men också som studie i allmän evilness) .

Tror att den främst kritiken mot serien har varit att den är rätt så fånig stundtals, tänker på t.ex. avsnitt 3 eller då en "balongmördare" slår till...! Men som Batman-fan vill jag nog ändå läsa sådana scener och scenarion som just kärleksfulla blinkningar eller homage till t.ex. serierna från 50-talet och/eller teveserien från 60-talet med Adam West som ju bara skriker camp!

Tycker iallafall serien hittar sin form fint efter några avsnitt för att sedan fullkomligt explodera i och med avnsitt 7 "The Penguins Umbrella" (full av mindgames och dubbelspel!). Seriens största svaghet har nog varit Jim Gordons flickvän (och de storylines som handar om deras relation) som jag upplever som bara en allmänt ointressant bortskämd-rik-vacker-överklass karaktär i sin penthouse lyxvåning med glasfönster lika stora som väggen! Urk...

Ska också inflika att som fan av den gamla Doctor Who serien är det extra fint att se Alfred spelas av Sean Pertwee, son till Jon Pertwee som spelade den 3.e doktorn på 70-talet. :)
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av burnout »

Nu har jag inte läst någonting om Gotham i serie väg från tiden före Batman. Men jag tycker den är rentutsagt skitbra. Posien Ive, Cat och liknade roll figur som (jag tror blir fiender till Bruce) j före batman tiden-. Jag gillar serien om Gordon som rättskämpe. även om den går sent och jag brukar skippa massor utav serier som det är fortsättning på men denna följer jag. Pingving tycker jag är en av huvudfigurerna som man kan hata eller gilla- jag gillar hans karaktär.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av Agentum »

Ärligt vad är det här för pajaserier?

Är nån här intreserad av Fish AKA helikopteraceflier slash plötsligt human?

Nej inte jag heller, så skitnödigt allt är skrivet för just den karrakteren och varför? aldrig hört talas om fan förr ens.

Fast nu mins jag att var psycoticbitch på nån skitig klubb innebär alltid att man kan flya helikopter självklart och ta träffar från jaktbössor utan att det går hål i helikoptern ens, de där teleporterande vapnen.

Fanns det nån betydelse alls med hela historien på det där stället där nån lekte mr stitch?

Burnout: tja dert här är inte vad vi vet i form av Gotham PD före Batman vi ser ju att åldern på inblandade är off och vi vet att inte Batman kan visa sig i serien.
Så det är ju mest om Gordon och om han kan knäcka allt och bli Polischef i staden som han ju blev.

Men jo man kunde tittat på fle serier i ämnet kring just hur det var och GCPD funkade det finns redan.
Jag ger inte upp men nu får fan ointressanta folk dö av.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av Agentum »

Ok detta var ett bättre avsnitt och äntligen får de den menlösa Barbara att funka för nånting, jag började undra vad hon var till för ens.

Inte en glimt av Fish, skönt, men mer av The Riddler och Penguin som börjar nå en slags bristningsgräns nu.

Vet inget om nån Ogre tyvärr sen förr, men ok inte urtråkigt iaf.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av burnout »

Nu råkar man gilla serien Gotham och bänkar sig för att se den. Vad händer ? Jo tv 4:a nyheter i 7:an pga. några Fjantar som spelar ishockey. när matchen är slut så tänker man , ja nu byter dom tillbaka till 4:an så Gotham kan börja. Nejdå då är det samma nyheter i både 4 och 7. Ska sporten behöva flytta på allt????
Vem som vann vet jag inte, men för min del kan dom få varsin puck och fara till något varm ställe. [}:)] [}:)]
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av super85 »

Det är allmänt bra anser jag om sport får prioritet i sådana sammanhang. Det är trotts allt fler människor som följer SM-finalerna än de som vill titta på Gotham.

Sen finns ju diverse TV4 Play osv där du kan se asvnittet, koppla en sladd från datorn till TVn. så.

Ser inte sådana grejer ens som ett problem nuförtiden.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av burnout »

super85 skrev:Det är allmänt bra anser jag om sport får prioritet i sådana sammanhang. Det är trotts allt fler människor som följer SM-finalerna än de som vill titta på Gotham.

Sen finns ju diverse TV4 Play osv där du kan se asvnittet, koppla en sladd från datorn till TVn. så.

Ser inte sådana grejer ens som ett problem nuförtiden.



För mig får dom spela boll,puck eller vad som helst (fia med knuff är mer spännande). Men så fort det är något fjollande med sport så flyttas både det ena/andra åt sidan. Det finns hur mycket olika sportkanaler som helst, kan dom inte hålla till i dom. Nu råkade jag bli drabbad denna gång i en serie jag följer och det är inte många (Håll upp ett finger så är det den serien jag följer). Det som retar mig är att sporten kan gå över lik för att visas allt annat får flyttas.

Dom hade kunnat köra sporten i play i stället.

Slut OT
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av super85 »

Nä, bra att de visade Hockeyn istället. Helt rätt prioriterat.

På tal om fjollerier Penguins morsa är en av tv-historiens jobbigaste karaktärer.Tja hon tävlar om det med Fish Mooney. Annars har serien varit helt ok de senaste avsnitten. Inget fantastiskt, men helt ok.

Och Barbara var nästan en riktig karaktär i det senaste avsnittet.Inte att hon på något sätt är en sympatisk karaktär, men åtminstone något intressant med henne.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av Agentum »

Det här är igång igen och jag vet inte, käms som att de vill börja om, kanske pga inte allt för bra förstasäsong?

Svårt att säga så mycket men Fish var inte med, hoppas den figuren max kommer igen för att dö.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av super85 »

Jag titade också på första avsnittet.

Jo, det var väl ok att Fish inte var med. Köper dock inte att det är det sista vi sett av henne, hon lär dyka upp under säsongen i ett sånt där "överraskningsmoment" som alla ska bli så imponerade av.

Jag tycker att Mckenzie börjar bli varm i rollen som Gordon. Han lyckas hålla sitt skådespel på en seriös nivå i varje avsnitt, oavsett om om manuset är ok eller dynga. Börjar dock bli trött på "Jimpa Gordon får sparken från jobbet" historierna, kändes som det var ungefär tredje eller fjärde gången detta händer. Sen var det också lite märkligt hur han fick tillbaka jobbet, kändes som han gick över alla möjliga gränser där.

Barbara Gordon som ett psykfall är roligare än vad hon var från början. Men visst var det lite av en märklig "Elseworlds" variant de valde att ge oss av Jimpas fästmö?

Scenerna mellan Bruce och Alfred var igen roliga. Skrattade lite åt det där som Alfred sa att *SPOILER* det kanske inte är bra grej för en ung Bruce att se vad farsgubben haft för sig i sitt hemliga källar-kontor. Rätt roligt faktiskt .

Allmänt så verkar producenterna valt att köra att seriens ton/stil hoppar mellan brutalt våldsam och seriös och rakt av löjlig. Uppenbarligen så fungerar det någorlunda eftersom man redan är inne på andra säsongen.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av Agentum »

Jo storyn att han får sparken utan direkt vettig anledning i en stad som Gotham är lite segt, verkar lättare än i verkligheten iaf.

Sen Riddler eller vad han nu ska vara har avvikigt helt från upplagan imo, vet inte om jag tycker han ska vara psyksjuk mördare i första hand med fler personligheter i sig i kamp.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av super85 »

Såg nyss andra avsnittet. Lite spoilerfyllda tankar.

Jag är lite kluven på hur korta "event" den här TV-serien gör, det är på ett sätt uppfriskande att liksom sidohandlingar och andra grejer som man gör inte dras ut så att det tar hela säsongen för något att hända, men Gotham gör ofta saker i ett lite för snabbt tempo. I första avsnittet så fick Jim Gordon sparken i ungefär 15 minuter. I det här avsnittet så är det Alfreds tur att få kicken av unge Bruce Wayne och det tog ungefär tio minuter. De sparade åtminstone upplösningen på storyn där Harvey Bullock slutar som polis och börjar jobba som bartender men kommer sen på andra tankar till andra avsnittet.

Sen är det lite kul också hur DC verkar ha gett dem rätt så fria tyglar när det gäller birollerna. Folk görs till galna skurkar, och karaktär dör väldigt snabbt. Känns som att DC har sagt till producenterna att Bruce, Alfred, Gordon och några till, "kärnan" ska vara ungefär som i serierna, medans det är fritt fram att göra vad man vill med resten av karaktärerna.

Det här avsnittet gjorde ett sånt hårt jobb med att visa att "Jerome" är en ung Joker, att man t om snodde halva avsnittets handling från "The Dark Knight" och Heath Ledgers fina tolkning av karaktären. Eftersom det är så uppenbart att Jerome är Jokern så gissar jag att man även gör av sig med den karaktären för att göra en "twist". Alla tror att han är Jokern, därav så är han inte det. Lite så känns det som manusförfattarna skriver den här serien. En märklig scen i filmen är att Alfred och Bruce Wayne (som är en 13 årig grabb) släpps in så lätt i Gothams polishus efter att en massa hemskheter hänt där. Bara för att man är från en rik känd familj så borde inte folk kunna valsa in sådär fritt.

Sen verkade manusförfattarna sitta och fnissa ihop skojig dialog i avsnittet. T ex scenen där Lucious Fox och Alfred snackar i baren påbörjades som någon kass raggningsreplik, samt att Lucious Fox senare berättar att han ville berätta för Thomas Wayne att han älskade honom. De antyder att han menar som vän/människa, men ja, kändes allmänt som ett gäng grabbar velat hittat på den typen av dialog efter ha druckit några bärs.

Jag blev dock någorlunda underhållen som vanligt, vilket är väl meningen med TV serier.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av Agentum »

Tyvärr verkar storstaden Gotham väldigt liten, man kan knalla in på snuthäcken och ta ihjäl alla lätt på några gubbar och typ ingen kan göra nåt, inga fler stationer verkar finnas heller.

Riddler ogillar jag, det är ingen vidare version imo.

Om rödhåret ska vara the Joker är det illa ute, han kan vara nån dussinskurk det är allt imo, dö av.

Bensinscenen var dålig med, nån som smakat på bensin...? Inte de här iaf.

Nä det här avsnittet var skitdåligt tyvärr, jag trodde de ville bättra sig sen den klart ojämna första säsongen med dåliga skurkar utom Penguin.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av super85 »

Såg tredje avsnittet nyss. De har verkligen lite ad-hd när det gäller att stressa fram saker. T ex det här med Jerome/Jokern.

Var kul att se Selina igen. Sen såg avsnittet nästan snyggare ut än vanligt, varje scen såg ut som man spenderat en massa pengar på det, till skillnad från många (bättre) TV-serier som annars är bra , men varje storstad rätt tydligt är Vancouver eller Toronto eller något.

Undrar om Galna-Barbara ska vara någon föregångare till Harley Quinn?. De ändrar saker och gör twists hejvilt.

Sen är det lite märkligt hur långt många poliser tar det här med att någon massakerar deras kollegor. Jag hoppas nu att de inte stressar fram att Jimpa Gordon blir polismästare redan i nästa avsnittet eller något, skulle vara alldeles för tidigt.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av super85 »

Såg fjärde avsnittet. Helt ok för det mesta.

Uppskattade: Skapligt seriös ton, Silver Saint Cloud, att Bruce faktiskt inte bara sitter hemma i vardagsrummet eller i källaren, uppskattade att han var i skolan och Alfred tvingade honom springa hem. Gillar också att Jim Gordon verkar få lite problem med att hans "tjänster och gentjänster" med Pingvinen.

Lite kul med en Strike Force, Michael Chicklis pendlar där mellan karikatyr och någon som är tuff på riktigt.

Uppskattade inte : Trots att man undvek det mesta tramsiga i avsnittet så var "shootouten" nästan komisk. Den här nya Strike Forcen verkar inte vara höjdare på att använda skjutvapen? :roll: . Fnissade några gånger där, och tror inte det var meningen.

Sen är jag kluven på det där med Riddler och hans flera personligheter. Tycker dock skådisen var rätt bra med det materialet den här veckan.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av Agentum »

Jag har sett ikapp här för att jag ville se lite hur de skulle ändra det hela efter den dåliga period de haft.

Och de har lyft det, imo mycket genom att mer fått det till femtiotal i största del och fått bort det mer moderna som dock ändå finns i viss utrustning som används tex och fordon.

Jag personligen har svårt för Riddlers väg i detta men gillar Penguins väg då den drivs mer av pest eller kolera.

Bruce är just nu väldigt tafatt barn, jag hoppas han bränner till lite och visar vem han är.

Men tyvärr är inte detta topp showen för DC, men som sagt det har blivit bättre.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av super85 »

Håller med dig. Ja är rätt ärligt uttråkad av Riddler. Skådisen är bra, men karaktären känns mest bara som ett tråkigt psykfall.

Jag gillar Bruce i den form att han är ju ett barn, han spelar det realistiskt, det är alldeles för ofta ungar visas som små vuxna i tv-serier. Ogillar att Silver S:t Cloud verkar vara manipulerande och evil. Jag har alltid karaktären i serierna, onödigt om hon ska vara en elaking. Jag har accepterat att det här är andra versioner av karaktärerna men man behöver ju som sagt inte gilla alla versioner.

Sen är "shoot out" scenerna ofta alldeles för ...ja nästan "campy" det är som ett skämt att ingen i filmer/tv-serier kan träffa någon oavsett vilken galen bössa de använder.
Skriv svar