Gotham, ny TV serie

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av Agentum »

Ok en ny del 4 då.
Bäst av alla ännu imo.

Vi får se vad som egentligen händer med diverse karaktärer och hur Penguin spelar sitt spel tex.

Klassiskt sett var Gotham under maffiastyre på sitt vis, Falcone och e andra heter nåt med Morini eller nåt sånt, de slåss här och utnytjas av andra.

Riktigt bra detta fat jag tyvärr inte kan få mjölktänderna Bruce vettig fast ha han väl är det här.
En konstightet är att Borgmästaren förordar Arkam penetrariry som nåt Gotham behöver, som att det upfans just då, vi vet att så är inte fallet utan usprunget är långt tillbaka i tiden.

Men intressant skurk imo.
Fast Fish är inte så intressant, jag antar att det ska leda till nåt dock.

Ett bra avsnitt imo, och jo jag vet att super85 nog plockar isär det men det är helt ok som motpol.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av super85 »

Fjärde avsnittet, även om fortfarande ojämnt, är det bästa hittils.

Dialogen är bättre, karaktärerna för det mesta pratar som normala människor, regin/fotot fortfarande riktigt bra, och det känns som saker som musik, klippning etc blir bättre och bättre. Skurken, en hitman som wastar politiker, är lagom kall, och det att allt han säger känns klyschigt känns nästan som något coolt. Alfred diggar jag, grabben som spelar Bruce Wayne är en bra skådis, det är synd att det materialet han har är så konstigt. För något avsnitt sedan så lyssnade han på mörk musik och tecknade mörka bilder, nu pratar han och beter sig som en vuxen Bruce Wayne? går lite fort det där. Och sen, oavsett det löftet Gordon gav Bruce, så är det faktiskt lite märkligt med scener när en vuxen man har vettig dialog om organiserad brottslighet, mord, polisarbete,politik etc med en 11-12 årig grabb.

Nu visar avsnittet för det mest på förbättring, så det är kanske elakt att dissa, men jag gör det ändå. Att Bullock vid ett tillfälle säger hur mycket han älskar enkla fall/brott ursäktar inte seriens allmänna "knep" hur poliserna luskar fram information. T ex här så säger Bullock att han känner någon gammal hitman som sitter i finkan, sen åker Gordon och Bullock dit och snubben berättar vilket alias han har, vilket vapen han använder, och vart han bor och jobbar!!! [:D] , liksom kom igen nu! inget annat polisarbete? Fish Mooney är något mindre löjlig i avsnittet men man väljer att skriva henne enbart som någon som är pilsk på tjejer i det här avsnittet. Antar att eftersom Montoya inte var med så var man helt tvungna att få lite tjejer som kysser varandra i avsnittet [V] .....

Gordons flickvän skrivs för första gången som en normal människa i det här avsnittet och ges t om rätt skaplig dialog. Tyvärr så väljer manusförfattarna att få henne att separera med Gordon (åtminstone tillfälligt) genom att hon försöker tvinga fram polis-information från Gordon, men Gordon vägrar....så den här människan får inte Gordon att berätta den typen av hemligheter så säger hon "I CANT LIVE THIS WAY".... och detta är då en helt vuxen människa. Pingvinens sätt att lösa sina "Lose ends" på slutet var också klyschigt och man gissade vad som skulle hända där rätt snabbt.

oavsett dessa grejer, så förbättrar sig serien.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av Agentum »

Jo men det är en begränsad tid på avsnitten, ok att han känner en i branchen sen förr som kan ge information, som ju fö inte gör nån skillnad.

Gordons flickvän är ointressant imo, whatever hare ma nlust att hojta, hur bor de ens där de gör kolla klockan med fönstret liksom på en snutlön?

Att Penguin var uppenbar just med godsakerna ändar inget imo, han har fan blåst hela bygget, vem bryr sig om några nollor?

Han är på väg och han är falsk som fan om det gynnar honom.

Fish är som sagt obegriplig ännu, vad vill hon ha? ingen aning hon gör inte mycket iaf.

Du har 45min super85, vad läger du in?
Jag har sett massor av superserier som varit fiasko i jämförelse, jag förstår om du vill ha perfektion, och vem vill inte det?

Men det här är inte skit som spå mycket de försökt med genom åren som alltid hoppar hajen pga att man vil visa allt fort.

Men ok jag visste givetvis att du skulle ha synpunkter och det är helt ok och driver denna tråd vidare om inte annat Jag otydlig eller felaktig och du styr upp, jag är ok med det.:-)

Men ok efter Walking Deads första säsongstart var det förstås svårare att reglera allt [:)]
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av super85 »

Jo men det är en begränsad tid på avsnitten, ok att han känner en i branchen sen förr som kan ge information, som ju fö inte gör nån skillnad.


Jag har inga problem med att de får information från någon. Tycker bara att scenen var skojig, han kunde lika gärna ha lagt till att han vet snubbens skostorlek, vilken typ av öl han gillar och vad hans playlist är. För mig spelar det inte alltid någon roll hur bra sången är, om artisten sjunger den så fint och bandet lirar bra så kan jag digga det. Gotham får ha helt orealistiska grejer, men måste presentera dem så att det liksom inte träffar en fartgupp.

hur bor de ens där de gör kolla klockan med fönstret liksom på en snutlön


Jag gissar på att Gordons flickväns föräldrar är rika.

Att Penguin var uppenbar just med godsakerna ändar inget imo, han har fan blåst hela bygget, vem bryr sig om några nollor?

Han är på väg och han är falsk som fan om det gynnar honom


Man har redan etablerat att Pengy wastar alla som står i hans väg. Tycker att det börjar bli lite för enkelt för honom.

Fish är som sagt obegriplig ännu, vad vill hon ha? ingen aning hon gör inte mycket iaf.


Det hon vill är att "ta över" all verksamhet, hon nämner ju i nästan alla avsnitt hur diverse bossar som Falcone etc börjar bli gamla och gaggiga. Sen är ju hennes karaktär en sådan som ska vara typ en "bro" mellan Gothams "vanliga" gangsters/maffia-snubbar och de freaks som Batman kommer att tampas med. Hon ska vara nästan en hybrid karaktär, en gangster som är egentligen lika CRAZY som Mad Hatter eller Jokern. Den karaktären skulle kunna bli något om Jada Pinkett Smith och regissörerna/manusförfattarna skulle försöka göra något mer subtilt och realistiskt med henne. Hittils så är det för det mesta som någon karaktär från 60-talets Batman TV-serie.

Du har 45min super85, vad läger du in?
Jag har sett massor av superserier som varit fiasko i jämförelse, jag förstår om du vill ha perfektion, och vem vill inte det?


Jag kräver inte alls perfektion, jag hoppas och önskar på någon form av jämnhet. Hittills har kvalitén hoppat helt galet i avsnitten, vissa karaktärer pratar som i ett seriöst drama, medan andra låter som tecknade figurer. Dialogen har också ibland varit under all kritik. Jag vill att karaktärerna ska låta som riktiga människor, och att poliserna då och då ska göra något som känns som den typen av sysslor polisen egentligen gör.Det här avsnittet var ett steg åt rätt håll.

Men det här är inte skit som spå mycket de försökt med genom åren som alltid hoppar hajen pga att man vil visa allt fort.


Vissa serier gör det ja. Men om vi är ärliga så för att vara en serie som nog är menad att gå länge, så har de visat väldigt mycket på 4 avsnitt.

Men ok jag visste givetvis att du skulle ha synpunkter och det är helt ok och driver denna tråd vidare om inte annat Jag otydlig eller felaktig och du styr upp, jag är ok med det


Nja, mest ville jag ju bara prata om avsnittet. Jag tycker det är kul om folk tycker olika och kan diskutera det :). Tycker inte att du har fel i något, vi kanske bara ser saker från andra vinklar och sånt.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av super85 »

Läste häromdagen att Gotham fått en full säsong på 22 avsnitt av Fox.

http://deadline.com/2014/10/gotham-full ... ox-850394/

Bra att den går såpass bra. Sen tycker jag själv att 22 avsnitt är oftast lite overkill. Jag föredrar nästan alltid serier som har färre avsnitt per säsong eftersom det då inte blir "filler avsnitt", den typen av avsnitt som känns som dåligt skrivna fill-in serier inom serietidningsindustrin.

Föredrar hur vissa kanaler, typ Showtime, HBO, FX, AMC etc brukar ha runt 12-13 avsnitt per säsong.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av Agentum »

Håller med 10-12 avsnitt brukar bli dunderbra med samma pengar, men ok vi hoppas de förstår nu att satsa rätt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av Agentum »

HEY! JIM! IT'S LUNCHRIME......To hell wiht it.

Komik i inledningen där liksom är nån död eller liknade hos rånade snubben, nähe, och så går han bara för det är Lunch!

Nåväl en del mycket underligt här, tyvärr ät Fish obegriplig med vad hon plaerar och de lägger väl mycket tid på det imo då det ju ändå inte går framåt.
Och visst att just Cat skulle glida ner för huven på en bil var väl lite underligt av alla jäkla ställen hon kunna var ficktjuv just då.

Behållningen är ju Jim och Bullock mot varandra får iaf migf att garbva flera ggr då de är så olika och har olika metoder men ändå blir de lite radarpar här.

Sen ryckte väl Bruce med Alfred upp sig en del efter att varit extremt trist imo hittils och troligen för att han verkligen kommer på nåt som även får Alfred att förstå att här är nånting på tok i Waynes afffärsimperium.
Penguin glider vidare på hal is men klarra sig med en hårsmån.
Själva huvudtemat om den här Vipergasen var väl rätt seriemässigt men ledde egentligen inte till mer än att just visa att nåt är ruttet i Waynes.

Slutet gav mig inget, vad var det om?

Nåt jag missat där?
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av super85 »

Femte avsnittet är ok. Seriens ton och stil verkar vara att hoppa mellan seriöst och nästan cartoony , och tja, om de får det att funka, så kör hårt. Tycker dock att det ibland blir fortfarande ojämt.

Det som är bra:

Bruce&Alfred scenerna och Wayne Enterprises. Intressant och bra skådespel mellan de två.

Gordon&Bullock var rätt roliga i det här avsnittet.

Fotot. Serien fortsätter se väldigt snyggt ut.

Jag tror vi klarade oss igenom utan att Pingvinen dödade någon.

Avsnittet innehåll inga scener med Barbara Gordon och Renee Montoya.

Dåliga:

Jag uppskattar att man vill ge Venom en origin, men nu är vi inne på superkrafter och sättet att introducera det på var både cartoony och nästan "out of the blue". Vissa av scenerna och dialogen är så udda att jag faktiskt garvade högt några gånger. Ibland är det menat att vara det, men ibland är det bara kasst.

Skurkarna skulle kunna tona ner ostigheten.


Sen avslutningsvis så tycker jag inte det är något svårt med Fish Mooney här. Hon är fortfarande en jobbig karaktär, men hon i det här avsnittet så var hon lite mindre irriterande än förut.

Det är väl skapligt tydligt att hon smider fortfarande planer eftersom hon vill ta över, så hon "samarbetar" med alla för att nå sitt mål. Det med slutet är ju att hon försöker komma in på hjärtat av Falcone. Mooney har ju refererat till tjejen som hennes "vapen". Falcone är då målet.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av super85 »

Sjätte avsnittet fortsätter trenden på att förbättra lite av allt. Intressant skurk, bra scener mellan karaktärerna och bra tempo och ett avslut med en fungerande cliffhanger.

Det enda jag kan gnälla på var att polisarbetet fortsätter att ibland vara på en väldigt kass och barnslig nivå. Montoya och Allen ser en lodis med skojig brytning i Gothams hamn som säger sig ha sett Gordon avrätta en snubbe. Finns inget lik, och väldigt lite som tyder på att någon är död, men det räcker? "We got him! we got him now!" ? riktigt j*vla kasst. Serien är på god väg att göra Montoya som är en rätt trevlig karaktär i serietidningarna, till en väldigt dryg och löjlig karaktär i den här TV-serien.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av Agentum »

Jo Gordon medaljerad och diplomerad polis för heoriska insatser osv, då räcker en uteliggare till att alltså få en domstolsföreläggning att arrestera honom, ärligt löjeväckande totalt.

Bullock röck ju upp sig dock och löste vad det här med The Goat var om, en intresssant tanke om inte annat iaf om än svårförklarlig.

Lite väl mycket Nigma med kanske, men jag hoppas de har en poäng med det eller vill de att även döva och blinda ska begripa vem han är?

Penguin är galen som vanligt och som du säger ger en cliffhanger här, han har en riktig vän nu, bäst morsan ser upp.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av super85 »

Ett annat plus med avsnittet var att Jada Pinkett Smith som spelar Fish Mooney verkade vara på semester ;). Jag är glad att hon inte var med.

Annars så är bitarna mellan Montoya och Barbara de överlägset sämsta, tillsammans med att "polisarbetet" ibland skrivs så extremt lågt som i det här avsnittet. Fattar inte att ingen i manus/regi/producent gänget bad dem att skriva om scenen med uteliggaren.

Jag håller med om det du säger Nigma. Subtilt är något som inte existerar i TV-serien, här zoomades det in på hans kaffemugg med frågetecknet på....två gånger, och ännu en gång måste en karaktär säga "What is it with you and Riddles!!!?"
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av Agentum »

Bra avsnitt, jäkligt smart upplägg nu.

Man börjar fatta vad som är vad.

Ett plus för att Fish får må dåligt med, det njuter man av.

Dock Barbara jäkla våp, jobbig, vilken skitroll.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av super85 »

Barbara känns nästan som en skämtkaraktär. Som om manusförfattarna med flit velat skapa en totalt ointressant, korkad och löjlig människa som ingen på något sätt kan gilla. Märkligt. Tycker lite synd om skådespelerskan,även om hon säkert får en skaplig lön.

Själva serien har höjt sig väldigt mycket från de första 2 avsnitten till de senaste (sjunde och åttonde) och det är ju välproducerat och underhållande. Samtidigt som att det är ojämnt ändå. Känns som vissa av manusförfattarna hanterar stilen betydligt bättre än andra.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av Agentum »

Seenaste avsnittet, rätt ok ändå med att de utvecklar både Bruce och Gordon.

Vi får se vissa ljusningar från poliserna iaf tack vare Bullock spom imo blir bättre och bättre.

Dock är jag rätt kall för Fish och hennes inpnaterade spion hos sin egna högsta boss, ärligt jag har svårt att svälja henne alls.

Barbara är våpigare än normalt och beter sig imo löjeväckande, kan man hoppas på at hon försvinner ur serien?

Penguin fortsätter hänsynslöst att göra nåt för sig när han har möjlighet.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av Agentum »

jaha ett till av stapeln, rätt ok ändå.

Dock så satt man och önskade att Gordon inte kan få hem sitt våp nånsin igen.

Jag hoppas hon försvinner ur bilden helt, det var klart en snedträff den karraktären.
Lite kul med Bruce och Selina, som trots att hon ljuger för sig själv trots allt får ur honom ur sitt lillgamla skal.

Men visst är hon lite eld och vatten redan nu.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av Mithroth »

Tycker att det fortsätter kännas lite påtvingat fortfarande. Selina flyttar in tillsammans med Bruce, Dent verkar vara betydligt schizofren redan i avsnittet han introduceras i.

Sen triangeldramat Gordon. Barbara och Montoya behöver jag väl inte ens skriva något om hur meningslöst det känns.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av super85 »

Det med Harvey Dent var så överdrivet. Ja gillar det konceptet att Dent har kort stubin och kan "lacka ur" riktigt ordentligt , något som man gjorde snyggt i Batman TAS och något som Aaron Eckhart spelade mer subtilt och snyggare i "The Dark Knight". Här var det mest skrik och gap utan förvarning. Var också coolt första gången när Harveys halva ansikte gömdes i skuggor, men det hade räckt en gång, inte att man upprepade det flertal gånger.

Scenerna mellan Selina och Bruce var helt ok. Serien kör ju med att alla verkar känna alla och att alla möter varandra även om det bor flera miljoner i staden. Serien är ju underhållande, men subtil som en hammare, och ibland undrar man vad det är manusförfattarna och producenterna vill göra med serien.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av Agentum »

En till av stapeln, Selina lär Bruce lite gatutrick för tjuvar.

Kassa sk proffesionella lännmördaree jag ra henne, idagens MMA väld är sånna fightscener trams rakt av, mna kan inte strypa ut folk med en enda arm på det sättte, särskilt inte kvinna mot man.

Men överlag intressant och Alfred fick visa sin förmåga som jag hoppas de tar upp nån gång med, de flesta kan ju inte tro hans bakgrund är att var butler bara.

Arkham? tja ska bli kul att se vad Gordon möter där.

Dock trist tat inte Fish fick på käften nåt denna gång.

Vi såg ju Ivy igen med här hon är på gatan med men är yngre än Selina och Bruce, det kan ju upp.levas underligt att Bruce skulle lära sig en hel del streetgrejor av just Selina, så har det nju aldrig hänt, mne det är ju bättre än ingenting vi förväntar ju oss inte tat TV serien kommer leva tills han hänger på sig Draculadräkten.
Så jag har överseende med det, han har levt en väldigt skyddad tillvaro så allt av detta gav honom nju nåt även om det går stick i stäv med serierna.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av super85 »

Det är alltså "Mid Season Finale" avsnitt 10, blir paus nu på den . Har inte hunnit se den en. Skriver mina tankar om det senare.

Alfred har ju varit "militärläkare" i serierna sen nån gång 60-70 talet , och det är något vissa andra versioner också varit, Michael Caine som Alfred antydde ju också i "The Dark Knight" att han varit i det militära när han var ung.

Mycket av "Gotham" är ju hur ska vi säga "inspirerat" från Geoff Johns "Batman Earth One", och där är ju Alfred ex-soldat.


Vi såg ju Ivy igen med här hon är på gatan med men är yngre än Selina och Bruce, det kan ju upp.levas underligt att Bruce skulle lära sig en hel del streetgrejor av just Selina, så har det nju aldrig hänt, mne det är ju bättre än ingenting vi förväntar ju oss inte tat TV serien kommer leva tills han hänger på sig Draculadräkten.


Finns mycket i Gotham som "aldrig hänt" , de tar friheter eftersom de ibland litar mer på att kända karaktärer ska få tittarsiffrorna att vara bra istället för att manusarbetet ska vara på topp. Som tidigare nämnt, DC har gett serien OK att få visa Batman på riktigt i sista avsnittet av serien.
Användarvisningsbild
Ala
Fine
Inlägg: 219
Blev medlem: tis 27 maj 2014, 09:30
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Gotham, ny TV serie

Inlägg av Ala »

Kollade på de första två avsnitten nu när det började på TV4 i tisdags. Helt okej, men det imponerade inte på mig direkt. Tycker de tar sig lite väl mycket friheter med den mytologi som jag känner. Men kommer nog kolla ett par avsnitt till åtminstone och se om det tar sig.
Och ja, jag vet. Man får ta det som en fristående historia, ett alternativt Batman-universum. Men ändå.
Skriv svar