Captain America: Return of the First Avenger 3D - Recension

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Captain America: Return of the First Avenger 3D - Recension

Inlägg av Labrador Road 26 »

Som vanligt kan det finnas eventuella spoilers så recensionen läses på eget bevåg innan man sett filmen.

Så är det åter igen dags för USAs supersoldat nummer ett att ta på sig masken och hänga skölden på ryggen. Idag har "Captain America: The Winter Soldier" eller "Captain America: Return of the First Avenger" som den heter här i Sverige biopremiär. Jag var eld och lågor över den första filmen med Cap, i den här omgången vill säga, det har gjorts filmer och serials med karaktären sedan 40-talet. I vilket fall som helst gav jag "Captain America: The First Avenger" en femma när den kom 2011. Det är med andra ord väldigt stora stövlar som nu ska fyllas av denna uppföljare. Den här gången delas regissörsstolen av bröderna Anthony och Joe Russo. Innebär det att den är dubbelt så bra då? Nej, tyvärr är det inte så enkelt. Den är inte heller dubbelt så dålig. Utan det är närmast så att man försöker och försöker men lyckas inte riktigt få till det, på flera olika plan.

Bild
Tyvärr är dräkten fortfarande inte serietidningslik och huvan eller hjälmen ser rätt keff ut med vingarna bara påmålade. Skölden däremot är riktigt bra.

De största bristerna i Cap 2 som jag ser det är på manusplanet. Nu har man lagt handlingen till att vara mer om politiskt käbbel och intrigspel istället för en tydlig kamp mellan gott och ont. Steve Rogers som så tydligt både i första filmen och i serien är reko snubbe blir här mer bitvis bara som en bricka i spelet mellan de olika fraktionerna. Han tappar lite av sin huvudroll på något sätt. Om man tänker sig honom som en schackpjäs så är han inte längre kungen på sitt eget bräde utan har blivit en löpare som andra styr. Visst han är ju i grunden en soldat och har väl egentligen inte ens kaptens grad, men det är synd att de inte tydligare är den ultimata superhjälten. De ignorerar även helt hans taktiska egenskaper och det blir mest bara fokusering på slagsmål. Som bitvis utförs snyggt med hjälp av skölden, men blir lite väl upprepat med smockor till höger och vänster och ett evigt fallande från höga höjder.

Bild
Cap får i filmen assistans av Black Widow, som utan någon närmare förklaring verkar vara anställd på S.H.I.E.L.D. Jag har tidigare beklagat mig över att de slarvat bort karaktären och mer nyttjat henne som ögongodis istället för den superhjältinna hon är.

Själva grundberättelsen hade nog passat bättre i en dramafilm där man kunnat ta ut svängarna än hårdare med alla intriger som staplas på varandera. Här faller de inte riktigt på plats som de borde. Captain America drar den här gången inte hela lasset på egen hand utan han får hjälp av Black Widow som han lärde känna i "The Avengers" som finns recenserad på annan plats här på Serieforum. Helt ny är The Falcon eller Sam Wilson som han egentligen heter. För de som inte läst serietidningen "Captain America" är han kanske inte helt bekant, men han var Caps medhjälpare under ganska många år. Nick Fury är föstås med på ett hörn också

Bild
Inte heller The Falcon får en serietrogen dräkt, tyvärr. Han halkar nästan in i storyn på ett bananskal, men han funkar ändå förvånansvärt bra.

Vad gäller skådespeleriet är det väldigt ojämt. Chris Evans som gör Steve Rogers/Cap får inte riktigt blomma ut ordentligt, det är nästan som om han lessnat lite på rollen. Scarlett Johansson klarar sig bättre och hon verkar mer och mer hemma i rollen som Black Widow. För hennes del slarvas det i manuset och varken hennes krafter eller prylar (läs Stingers) tas tillvara. Den vanlige biobesökaren lär inte ha en susning att hon är den sovjetryska motsvarigheten till Captain America. Anthony Mackie som The Falcon, Emily VanCamp som den lite flörtiga grannen och Cobie Smulders som Maria Hill är de som jag tycker framstår bäst i filmen. Värt att notera att ingen av karaktärerna presenteras över huvud taget utan man förväntas uppenbarligen att ha koll på vilka de olika personerna är. I ganska många av den här typen av superhjältefilm tar man in någon tung etablerad skådis och så även här. Robert Redford får axla den rollen i filmen och här blev jag klart förbryllad för han har verkligen gått ner sig och tappat all sin forna charm. Jag tror dock att åsikterna om hans insats kommer växla rejält, antingen gillar man det fullt ut eller inte alls. För mig var han en rejäl flopp och jag kan inte påminna mig att han varit så medioker någonsin tidigare.

Bild
Ett av alla slagsmål som Cap får ta sig an i den här filmen.

Produktionen i sig är förstås påkostad och det är ganska mycket Michael Bay-känsla över den. Både miljömässigt och när det gäller de obligatoriska actionsekvenserna. Det som är klart bäst i de fartfyllda momenten är i mitt tycke skölden. den nyttjar man väl även om jag hade uppskattat om man några gånger använt Zack Snyders grepp med slow motion. Här blir det filmen igenom full fart och ofta i en sådan intensiv klippning att det mest bara blir ett virrvarr av slag hit och dit. Den här typen av väldigt fartfylld action fungerar nog egentligen bättre i vanlig reguljär 2D än i 3D. När det gäller 3D:n i den här filmen så är den godkänd, inte lika väl nyttjad som i första filmen men adekvat. Bitvis är den vad jag kallar för skiktad, alltså att det blir som tre-fyra olika avstånd som respektive sak hamnar på istället för en mjuk övergång som i verkligheten. Detta är något som ganska många moderna 3D-filmer dras med och det stör inte så mycket, men det är ändå så pass markant att det bör nämnas.

Ljudeffekterna och musiken är det inte så mycket att säga om. De finns men utmärker sig inte på något sätt. Det är nästan lite synd att Captain America inte fått något storslaget klassiskt tema som man direkt förknippar med honom. Det återstår att se när något hjältetema närmar sig nivån på exempelvis Stålmannens tema från 70-talet av John Williams.

En sak som jag både gillar och ogillar är att här ger man ingen förklaring till vilka de olika personerna är. Är man inte förtrogen med serien är det nog väldigt många som man inte får något grepp vad de har för roll egentligen. Jag är ganska insatt i Marvels värld men även jag fick inte klarhet i några.

Bild
Peggy Carter gör ett kort gästspel i filmen.

Jag har kanske låtit som om jag ogillar nästan allt i filmen, men så illa är det inte. I mångt och mycket är den ok, varken dålig eller märkvärdigt bra, utan bara klart godkänd. En del saker är till och med riktigt bra, som mötet med Peggy Carter som hade den kvinnliga huvudrollen i första filmen. Det sidospåret hade jag gärna sett mer av. Även The Falcon var klart bra och hans actionsekvenser är bland de jag tycker fungerade bäst i filmen. 3D:n var över lag lagom mild, tillräckligt mycket för att kännas och ses, men inte så fladdrig som den ibland kan vara och som ger lite sjösjukeeffekt. Ska även passa på och ge en eloge till Paula Ekström som åter igen gjort en mycket bra översättning. Den svenska texten anpassas efter bilden också och placeras där den är minst ivägen för själva bilden.

Bild
Nick Fury tillsamman med Captain America och Black Widow även om hon vad jag minns inte nämns vid annat än sitt civila namn under hela filmen.

Ni kanske undrar varför jag inte tagit upp något om The Winter Soldier och skurkarna i filmen, men det är för att inte avslöja för mycket så det får ni se filmen för att få veta om. Jag hoppas dock att de i kommande filmer löper linan fullt ut med hjärnan bakom planerna.

Den första filmen gav jag en femma i betyg, tyvärr blir betyget till denna uppföljare lägre. En klart stabil trea är den i mina ögon värd. [:o)] [:o)] [:o)]

Jag kan inte komma på någon anledning till att inte se den utan har man sett ettan bör man absolut se "Captain America: Return of the First Avenger" också. Den ingår för övrigt förstås också i hela det fortlöpande The Avengerskonceptet.

Som brukligt i de här filmerna dyker Stan Lee upp i en mindre men passande roll i filmen. När det gäller bonusscen så bjuds man inte bara på en utan två den här gången. Den första relativt tidigt i eftertexterna och den andra sist av alltihop så sitt med andra ord kvar till slutet. Eftertexterna bjuder också på riktigt snygg animering, vilket var en av filmens höjdpunkter.

Captain America: Return of the First Avenger
Premiär: 26 mars 2014
Längd: 2 timmar 16 minuter
Åldersgräns: Från 15 år (Det är rätt ovanligt med 15 årsgräns på den här typen av film, har ni yngre barn får dessa alltså vänta med att se den)
Format: De flesta visningar är i 3D men det finns även visningar i 2D, i alla fall i Stockholm.
http://www.imdb.com/title/tt1843866/

Första trailern.


Trailer nummer två.


Recensionerna på "Captain America: The First Avenger" och "The Avengers" finns här:
viewtopic.php?f=37&t=7537
viewtopic.php?f=37&t=8403
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Captain America: Return of the First Avenger 3D - Recens

Inlägg av Magnus »

Tack, som vanligt en utmärkt recension!

Jag kommer inte att springa till bion för att se filmen, det gör jag nästan aldrig med superhjältefilmer.
Det får bli en DVD-tittning, någon slö kväll framöver.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Captain America: Return of the First Avenger 3D - Recens

Inlägg av Labrador Road 26 »

Här finns fler recensioner av "Captain America: Return of the First Avenger".
http://www.kritiker.se/film/captain-ame ... t-avenger/

Har ni inte ännu sett ettan rekommenderar jag den varmt för det är en alldeles utmärkt film.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Captain America: Return of the First Avenger 3D - Recens

Inlägg av Peral »

Riktigt roligt att läsa en LR-recension igen! Personligen har jag lite svårt för Captain America och hans sköld. Det känns som ett förlegat koncept, något som hör hemma på 50-talet när USA verkligen sågs som de goda! Men allt för mycket har solkat den bilden sedan dess. Långt in på 70-talet var det okej att i amerikanska TV-serier framställa indianer som blodtörstiga galningar, vars enda intresse var att skalpera vita oskyldiga amerikaner och kavalleriet var de goda som dök upp i rättan tid och räddade upp situationen. Länge framhölls bilden av att USA var den lidande parten i Vietnam kriget och att det dog fler amerikaner än vietnameser i detta krig. I och med en friare och mer kritisk granskning så framstår inte längre USA som de goda. Man släppte inte en utan två atombomber över Japan, det var McCarthy förhören där man bedrev hetskampanj mot alla som inte levde upp till the American-way. Attackerna mot Cuba som inte ville vara ett paradis för amerikanska gangsters, Chile, Latinamerika, Guantanamo, NSA, CIA med mera. Så en Captain America som håller upp en sköld mot omvärldens ondska känns som en väldigt förlegad bild. Dessutom finns det så mycket häftigare vapen bland superhjältarna än någon som springer omkring med en sköld, bara för att nämna Wolverines klor.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Captain America: Return of the First Avenger 3D - Recens

Inlägg av super85 »

Jag älskar Captain America när man skriver honom "rätt". Såg filmen igår, och tyckte den var en riktig höjdare. Ska skriva en recension senare, LR:s recension är välskriven, men håller inte riktigt med om allt han skriver.

Steve Rogers är ju en man från 30-40 talet. Hela grejen är ju att han är från en annan era. Så jag älskar honom, och hans sköld. Att karaktären är Old School, lite som Stålmannen, tycker jag bara gör honom starkare.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Captain America: Return of the First Avenger 3D - Recens

Inlägg av super85 »

Captain America: The Winter Soldier

Regi : Anton Russo&Joe Russo Manus:Chrstopher Markus,Stephen McFeely. I rollerna: Chris Evans,Scarlet Johansson, Samuel L Jackson,Robert Redford, Sebastian Stan,Antony Mackie .



I uppföljaren till Captain America: The First Avenger försöker Steve “Cap” Rogers anpassa sig till att leva I en modern värld (han är trots allt en pigg 95 åring men naturligt att han har mycket att ta igen) och den rollen han har i den. Han tvivlar på att fortsätta sitt jobb eftersom världen inte är likadan som den var då. Samtidigt så dyker nytt motstånd upp med den myststiske Sovjet-Agenten som enbart är känd som ”The Winter Soldier”.


Jag anser att Captain America: The Winter Soldier är en uppföljare som är en förbättring på originalet. Originalet som regisserades av Joe Johnston lyckades rätt bra med att få in lite matiné-feeling, men var i sin helhet en film som jag hade svårt att bli alltför hypad över. Sen brast jag ut i garv när ett gäng superskurks-nazister utbrast ”HEIL HYDRA”. Generellt sätt så ”köpte” jag inte riktigt originalet, inte Evans skådespel, och inte skurkarna, och action-sekvenserna var för det mesta enbart OK. Sen hade "ettan" det där uttjatade att man presenterar serietidningsdräkten som nånting lite löjligt som man kan fnissa åt. Av en regissör som Johnston så tyckte jag att det var helt onödigt och det skämtet var redan gammalt när Singer regisserade sin första X-Men film.

Uppföljaren av bröderna Russo verkar vara inspirerad av en del politiska thrillers från 70-talet. Väldigt mycket handlar det om hur man inte kan lita på någon, och ”väggarna har öron” osv. Att Robert Redford har en roll i filmen som SHIELD snubben Sebastian Shaw bidrar till den känslan. Ingen svår roll för Redford, men han ger den tillräckligt med rutin och tyngd att filmen gynnas av det. Jag gillar hela känslan av att man vet inte vem som är skurk, vem som döljer något, och vem i smyg

*SPOILER* *****************

är en del av HYDRA och vill infiltrera SHIELD och döda miljontals människor. Twisten med SHIELD fungerar ju, men den är lite småbillig. Att man kör både en "Allt du känner till är en lögn" blandat med att skurkarna är så j*vla duktiga och onda att de styrt och ställt hela världen sen andra världskriget...typ.

Evans är den här gången bra som Cap. Jag köper karaktären direkt, han framstår som ärlig, och han gör rollen med charm. Evans är bättre här än vad han var i förra filmen och Avengers. Finns detaljer, t ex att han har en lista med rekommendationer från folk (filmer,musik osv) vad han missat när han var han var nerfrusen. Rätt roliga småsaker jag uppskattar. Det är första gången som sagt när jag verkligen gillar Captain America/Steve på film. Här är en rakt igenom den Cap jag gillar från serietidningarna. Jag älskar skölden btw :).

Scarlett Johansson är rätt cool som Black Widow, men dock måste sägas att det känns som manusförfattarna jobbat lite för hårt med att försöka få varenda replik hon säger att låta både kewlt och roligt samtidigt. Jag gillar också attraktiva kvinnor med ett gott självförtroende, men här känns det lite som man försökt för mycket så att det ibland blir lite onaturligt. Alla repliker måste inte vara sådana som folk har som citat på nätforum.

Skådespeleriet är rätt bra faktiskt, och t ex Samuel L Jackson som Fury är mer ”skådespelaren Samuel L Jackson” än den där skrikande karikatyren han ofta varit i både Marvel och andra filmprojekt de senaste 10 åren.

Athony Mackie fungerar bra som Falcon, och även lite som en modern version av Cap på ett sätt, en kille med lite likadan bakgrund som Cap. Även om alla inte läst Brubakers Captain America serier så är det ju inte svårt att gissa vem som är ”The Winter Soldier”. Hur som helst så funkar den karaktären också, lagom creepy, lagom personligt, och coola designen från serierna är i stort sätt intakt. Det är igen fantastiskt bra roll för Sebastian Stan, men han gör mycket med det han har att jobba med, och det är väl egentligen det man kan begära.

Actionscenerna är till en stor del av den typ där man vill visa hur häftigt bra Captain America är emot vanliga mänskliga motståndare och mycket där är riktigt välgjort. Det finns lite av det där moderna att allt ska klippas så jäkla snabbt att man ibland missar grejer, och önskar att man varit lite mer långsamma för att smällarna skulle få mer känsla. Men generellt så är de ändå bättre än i ettan. Många jakter, hopp, explosioner osv och allt håller en hög nivå, vilket det också ska göra eftersom såpass mycket cash slängs in på filmer som denna.

Fotot av Trent Opaloch är också rätt bra, ett lite mer "realistiskt" foto fungerar utmärkt för den här filmen, och ibland..ibland så blir det t om lite 70-tals känsla av någon anledning i den :). Henry Jackmans musik fungerar också men måste medge att som så ofta med moderna filmer så minns jag väldigt lite av musiken.

Captain America: The Winter Soldier är en av de bästa filmer som Marvel själv producerat. En förbättring på originalet och underhållande rakt igenom. Tillsammans med (första) Iron Man så är det här nog det bästa Marvel gjort. Värd att se på bio.

Skulle säkert ge den en fyra av fem när det gäller betyg.
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Captain America: Return of the First Avenger 3D - Recens

Inlägg av mikaelsol »

Personligen tycker jag den verkar suga för jag gillar inte konceptet "serier till film", så jag tänker verkligen inte se denna.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Captain America: Return of the First Avenger 3D - Recens

Inlägg av Peral »

Superhjälteserier är trots allt gjort för att presenteras i serieform och oerhört svårt att överföra till filmformat, det kan aldrig bli lika bra.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Captain America: Return of the First Avenger 3D - Recens

Inlägg av Labrador Road 26 »

Det har gjorts både superhjältefilmer och andra filmer som bygger på serier som är riktigt, riktigt bra. Ibland är filmen till och med bättre än serien, och ibland är förstås serien bättre. Om man rakt av sågar alla filmer som har en serie som grund kommer man att gå miste om många bra filmer. Som filmrecensionerna här på forumet visar är de inte sämre eller bättre än övriga utbudet av film. Det är också en enormt stor skillnad på de olika seriefilmerna, vissa är modell "blockbuster" eller popcornrulle som jag brukar kalla dem, andra är långt mer lågmälda, ytterligare andra som är nästan experimentella och sedan några som bara är allmänt kassa.

Förhoppningsvis kan recensionerna och de övriga diskussionerna om seriefilm ge ett hum om vilka filmer som är sevärda och vilka som inte är det.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Captain America: Return of the First Avenger 3D - Recens

Inlägg av super85 »

mikaelsol skrev:Personligen tycker jag den verkar suga för jag gillar inte konceptet "serier till film", så jag tänker verkligen inte se denna.


Dagens första "spottar kaffe och fnissar" :lol: . En man med principer!. Filmskapare har gjort film&Tv så länge , och de varierar så otroligt mycket. Något som "The Walking Dead" är så otroligt långt ifrån typ "Superman The Movie" osv. Jag älskar båda. Nuförtiden så är t ex majoriteten av superhjältefilmer oftast åtminstone sevärda, och det är stor skillnad på hur det var på t ex 80-90 talen.
Skriv svar