Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Diskussioner om leksaker och nostalgia.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Svenska PVC-figurer

Inlägg av Sir-L »

Som jag skrev i Smurf-tråden:
Ny tidning, Smurfarna, ute nu. Man får en smurf-figur med på köpet, finns flera olika figurer. Figurerna är mindre än de vanliga och har en ögla.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Svenska PVC-figurer

Inlägg av Wakuran »

Sir-L skrev:Som jag skrev i Smurf-tråden:
Ny tidning, Smurfarna, ute nu. Man får en smurf-figur med på köpet, finns flera olika figurer. Figurerna är mindre än de vanliga och har en ögla.

Fast de kan väl inte sägas vara svenska?

Vet någon förresten vad som hände med de övriga plastfigurerna i Bamse-serien? Jag tror Joakim sa att Skalman drogs in för att benen bröts för lätt, eller något sånt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Svenska PVC-figurer

Inlägg av Sir-L »

Wakuran skrev:
Sir-L skrev:Som jag skrev i Smurf-tråden:
Ny tidning, Smurfarna, ute nu. Man får en smurf-figur med på köpet, finns flera olika figurer. Figurerna är mindre än de vanliga och har en ögla.

Fast de kan väl inte sägas vara svenska?
[...]

Eh, helt korrekt. Sorry, glömde titeln på tråden... Något som kan kan ju radera posten... (eler flytta den till lämpligare tråd)

EDIT. Fixat.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Inlägg av Rufus »

Intressant videoklipp om smurffigurer. Imponerande samling. Synd att det inte finns med någon länk till den websida som är omnämnd.

http://www.expressen.se/tv/galna-klipp/ ... -hyllorna/
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Inlägg av Nima »

"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Inlägg av Wakuran »

NSFW! Naken Smurfa runt 00.50. :oops:
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
bas03
Fine
Inlägg: 486
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:33
Ort: Sverige

Re: Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Inlägg av bas03 »

kungnima skrev:http://serieforum.se/phpbb3/viewtopic.php?f=7&t=8401&p=141907&hilit=smurfsamling#p141907

Togs upp i den här tråden [:)]



wee jag var först ;)

Wakuran skrev:NSFW! Naken Smurfa runt 00.50. :oops:


inget att hetsa upp sig över, måste jag hänvisa till Donnie Darko? :)
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Inlägg av Labrador Road 26 »

Museum of original figurines (Moof) har trevliga gallerier på mängder av bekanta franskbelgiska karaktärer.
http://moof.d2d.be/en/gallery.htm
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Inlägg av Rufus »

Dessa Heimo-figurer med Robin Hood trodde jag att jag hade komplett. Men WTF finns alltså även Broder Tuck och Sir Väs?

http://www.ebay.de/itm/ROBIN-HOOD-Walt- ... 2574cad47f
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re:

Inlägg av Mithroth »

Jocke S skrev:Bild

Jepp, öronen är största skillnaden. Den hade klart mindre öron, och annan form på dem...
Sen vänster bakfot också. Skiljer på några andra punkter också. [:)]
Men de här två var största synliga skillnader.


Kan rapportera att det där med vänster bakben inte verkar stämma. Har tre åsnor, småöron, där alla tre har hela hoven(?) på vänster bakben, i marken. Precis som storöronen har på Jockes bilder.

Bild
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
mr Ragnar
Fair
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 04 mar 2013, 12:46
Ort: Eskilstuna

Re: Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Inlägg av mr Ragnar »

Hej!

Jag hittade den här lilla figuren i en låda och undrar om någon här på forumet skulle kunna berätta lite mer om den? Jag har hittat lite info här och vet (precis som det står på förpackningen) att den är från MARX och ingår i en serie kallad Tv-Tinykins, är...vad jag förstår licensierad av Hanna-Barbera Productions 1961 och att det finns 36 olika figurer i just denna serie "Flintstones".

Vad jag skulle vilja veta är vart den kommer ifrån? Alltså om den såldes som leksak hos leksaksaffärer eller följde den med i ett paket flingor, med en serietidning eller något i den stilen?
Naturligtvis vore det ju även roligt att veta om det finns något värde i den? Som det ser ut har figuren aldrig lämnat originalförpackningen men förpackningen i sig har vad man skämtsamt kan kalla "patina" [;)]

Jag visste inte riktigt hur jag skulle göra för att publicera bilden och lade istället upp den i google docs, därav länken till bilden.
https://docs.google.com/file/d/0B3GUgSCKfMFtVFlUd0d4N1U4VTA/edit?usp=sharing
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Inlägg av Labrador Road 26 »

Välkommen till forumet.

Den bör nog ha sålts via leksaksaffärer, kanske inte i Sverige utan i USA eller England om det är troligt att personen som köpt den varit där. Serietidningar förr i tiden hade inte leksaker som nu för tiden, den kan knappast heller komma från flingor då de inte brukar ha den där typen av förpackning eller ens förpackning alls.

Min lekmannabedömning är leksaksaffären, troligen på 60-talet eller tidigt 70-tal. Några hundra borde den väl kunna gå för, bästa stället är nog Tradera eller Ebay, med lågt utrop så budgivning kommer igång.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Inlägg av burnout »

Den är ur Tv-serien på 60-talet och har för mig att dom aldrig såldes i här i S, finns några olika men polisen har jag aldrig sett. Dom brukar dyka upp på Tradera och kostar som LR säger kring 100.-, men polisen ska nog kosta lite till. Ska leta se om jag hittar en katalog om leksaker eller om den är borta.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Inlägg av Mithroth »

Tycker att de verkar vara svårsålda nuförtiden. Jag skulle nog sätta ett pris på runt 50-lappen.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Inlägg av Rufus »

Bör var från ca 1964, och med tanke på mängden av dessa Flinta-figurer som har dykt upp ur folks kvarlåtenskaper (på loppis och dyl) i Sverige, så bör de även ha sålts här.
Användarvisningsbild
Sy Barry
Fine
Inlägg: 217
Blev medlem: ons 16 nov 2005, 23:03
Ort: Morristown

Re: Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Inlägg av Sy Barry »

De som finns är Fred, Wilma, Barney, Betty, trafikpolis, brandman, Dino och Baby Puss. Mina är köpta på Tradera för cirka 70 kr per styck, lite mer om de är kvar i asken.
Det finns nätter då Fantomen lämnar djungeln och går på stadens gator som en vanlig man.
mr Ragnar
Fair
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 04 mar 2013, 12:46
Ort: Eskilstuna

Re: Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Inlägg av mr Ragnar »

Intressant! Jag tackar för välkomnandet, för snabba svar och mycket bra info! Figuren har tillhört min far eller farbröder, han kommer inte ihåg riktigt vem men i släkten var det många som flyttade till Amerika så det är inte långsökt att den kan ha köpts där under någon resa.

Sy Barry skrev:De som finns är Fred, Wilma, Barney, Betty, trafikpolis, brandman, Dino och Baby Puss. Mina är köpta på Tradera för cirka 70 kr per styck, lite mer om de är kvar i asken.

Så det innebär att i denna serie (36 different tv-tinykins) så finns fler tecknade filmserier representerade och att just The Flintstones utgörs av de åtta som du räknade upp?

burnout skrev:Den är ur Tv-serien på 60-talet och har för mig att dom aldrig såldes i här i S, finns några olika men polisen har jag aldrig sett. Dom brukar dyka upp på Tradera och kostar som LR säger kring 100.-, men polisen ska nog kosta lite till. Ska leta se om jag hittar en katalog om leksaker eller om den är borta.

Kul om den skulle visa sig vara lite mer ovanlig än övriga figurer. Om du vill kan jag ta någon bild till på förpackningen, det fanns lite text på baksidan om figuren. (Om det mot förmodan inte redan finns tillgängligt på google då vill säga [V] )


Vill även passa på att fråga närmst sörjande moderator om det går bra att posta url'er så som jag gjorde i föregående inlägg, på vissa forum är de förbjudna.
Jag tyckte att det var smidigt att använda google docs och tänkte fortsätta med det förutsatt att det är okej på forumet.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Inlägg av Wakuran »

mr Ragnar skrev:Vill även passa på att fråga närmst sörjande moderator om det går bra att posta url'er så som jag gjorde i föregående inlägg, på vissa forum är de förbjudna.
Jag tyckte att det var smidigt att använda google docs och tänkte fortsätta med det förutsatt att det är okej på forumet.

Generellt inga problem, vad jag hört...
Användarvisningsbild
Sy Barry
Fine
Inlägg: 217
Blev medlem: ons 16 nov 2005, 23:03
Ort: Morristown

Re: Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Inlägg av Sy Barry »

Här är en länk som visar andra figurer i serien.

http://www.icollector.com/TV-Tinykins-B ... c_i7421102
Det finns nätter då Fantomen lämnar djungeln och går på stadens gator som en vanlig man.
Skriv svar