Tintin actionfigurer

Diskussioner om leksaker och nostalgia.
Användarvisningsbild
Miltin
Fair
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 15 feb 2008, 14:02

Tintin actionfigurer

Inlägg av Miltin »

Finns det någon som har koll på följande actionfigurer med Tintin.
På Ebay har jag hittat 4 olika figurer: Tintin, Haddock, Dupond och professor Kalkyl
Figurerna är ca 23 cm höga och kan röra armar huvud, bål och ben.
De är tillverkade av ett franskt företag som heter Seri 1985.
Texten på asken verkar dock vara holländsk, eller belgisk. "De avonturen van Kuifje".

På baksidan av förpackningarna står fler figurer listade än vad som omnämts ovan. Dessutom finns flera fordon och extra kläder listade.
Ex: Helikopter, Kamel (Krabban med guldklorna), gorillan Ranko, Tintins klädsel med kilt o basker från Den svarta ön mm

Grejen är att jag inbillar mig att jag såg dessa fordon, figurer och extrakläder på storköpet Obs! (numera Coop) i Bäckebol utanför Göteborg city i mitten av 80-talet. Det kan vara inbillning, men jag tror inte det. Mitt starkaste minnen är just Tintins Svarta ön-utstyrsel och jeepen från Tintin i Kongo.

Snälla. Finns det någon där ute som kan bekräfta eller komma med ytterligare information?

Själv äger jag bara Kapten Haddockfiguren, men Tintin (Kuifje)och professor Kalkyl (Tournesol) finns just nu till salu på ebay.
(Se länkar nedan)

/Mile


Bild
Bild
Bild

Hej och välkommen till SerieForum! Hoppas du skall trivas här!
Jag fixade till bilderna, (/img) (byt ut ( till [ och ) till ]) ska vara efter adressen.

/Erik S - Mod