Figursamlare, presentera er...

Diskussioner om leksaker och nostalgia.
Användarvisningsbild
Fridgemaster
Good
Inlägg: 35
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 15:12
Ort: Sverige

Inlägg av Fridgemaster »

9. Fridgemaster

Försöker samla ihop Kelloggs 1960-tals figurer. Robin Hood, Cirkus-serien mfl mfl
Användarvisningsbild
dr.comic
Very Good
Inlägg: 80
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 21:50

Inlägg av dr.comic »

1. dr.comic
2. madame mim
3. Kung Orne i
4. mithroth
5. Stenens Vise
6. Anders1
7. burnout
8. spindelmannenelektra
9. Fridgemaster
Användarvisningsbild
madam_mim
Very Good
Inlägg: 78
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 01:52
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av madam_mim »

Jaha, så läser man alla inlägg o en person har inte rabblat upp vad han samlar.....Pinsamt!!! Men förutom att jag är förlorad i Disney så går mitt samlande i två axlar. Dels har jag vissa favoriter, Disney, Tintin,Asterix,Betty Boop mm men nästan lika viktigt är tillverkaren,

Maia +Borges, Comics Spain, Heimo, Glass/kex-figurer u.s.w

Svårt o förklara, men även om Disney är mitt allt, så kan jag prioritera en Heimo-Flinta före en Bully-Anka om Flintan är min bild av Flinta/60tals-looken) o Bully-figure är nån obskyr Disco-New-Generation-Duck eller vad dom nu kallas.

Hjärtat bestämmer allt(lite plånboken oxå såklart) men allt som jag smälter för, vill jag ha.

Detta betyder att: jag har en del ganska, ovanliga Superhjältar
som jag gladeligen byter mot nån kul Disneyfigur, o att jag har figurer typ Spirou,Gaston mm som jag oxå kan byta mot nåt kul
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Så fungerar jag oxå. Jag brukar få frågan vilka figurer jag vill ha, men det går inte att svara på. Jag vill ha "dom som jag vill ha", och bestämmer mig när jag ser dom.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Jag samlar på figurer och annan Disneyana fram till ca 1975. Senare grejer känns inte lika roliga, men det är min subjektiva bedömning. Men därför kan jag inte riktigt uppskatta Maia + Borges, Comic Spain och Bully m.m., även när deras figurer är fina och mer välgjorda än nostalgiska Heimo.

Vad tycker ni förresten om franska JIMs figurer? Och om Marx? Dessa är inte med i katalogen, men de är kul, tycker jag. En annan kul sak är piratkopiorna från öst, även om det verkar vara få figurer som finns av dom. Jag har bara sett Musse. Men desto fler färgvarianter.

På bilden från vänster till höger: Marx, Heimo, JIM och öststatskopia.

[img]http://img513.imageshack.us/img513/7158/mussar2ot1.jpg [/img]
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

[quote="Anders1"]
Vad tycker ni förresten om franska JIMs figurer? Och om Marx? Dessa är inte med i katalogen, men de är kul, tycker jag. En annan kul sak är piratkopiorna från öst, även om det verkar vara få figurer som finns av dom. Jag har bara sett Musse. Men desto fler färgvarianter.
[/quote]

Vet ingenting om dessa. Berätta gärna!
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

[quote="Kung Orne I"]

Vet ingenting om dessa. Berätta gärna!
[/quote]

Jag vet inte mycket om dom. Kanske dr comic eller madam mim kan berätta en del om dom?
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Marx verkar vara en kopia av Heimo, fast mindre?
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="Kung Orne I"]

Marx verkar vara en kopia av Heimo, fast mindre?
[/quote]

Men lika fult gjord.[:o)] enligt mitt tycke.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Dom är inte jättesnygga, Heimo, men fyller mitt nostalgikonto ordentligt. [:p]
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Sandman
Fine
Inlägg: 211
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 03:38
Ort: Sverige

Inlägg av Sandman »

10. Jag samlar "lite" (som jag skev till Kung Orne I) på filmfigurer och TV-spelsfigurer. Gillar Shrek figurer.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

[quote="burnout"]

[quote="Kung Orne I"]

Marx verkar vara en kopia av Heimo, fast mindre?
[/quote]

Men lika fult gjord.[:o)] enligt mitt tycke.
[/quote]

Jag tycker dock att Heimos och Marxs figurer är fina. Särskilt om man jämför med t.ex. Kärnans Bamse-figurer.

Heimo var ett dotterföretag eller filial i Europa (Tyskland) för amerikanska leksaksjätten Marx.
Användarvisningsbild
dr.comic
Very Good
Inlägg: 80
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 21:50

Inlägg av dr.comic »

[quote="Anders1"]

[quote="Kung Orne I"]

Vet ingenting om dessa. Berätta gärna!
[/quote]

Jag vet inte mycket om dom. Kanske dr comic eller madam mim kan berätta en del om dom?
[/quote]

Trevligt med lite åsikter i ämnet tillverkare..
Tack för förfrågan anders1, men piratkopior, marxen
och andra övriga figurtillverkare har jag faktiskt
inte så bra koll på. Tyvärr ska man väl säga för det
finns säkert figurer och varianter som har "rysarstatus".
Sådant är alltid kul att få veta mer om och det är ju oftast
sådana här lite udda figurtillverkare som dom flesta kanske
inte samlar på som blir udda samlar rariteter framöver.
Så jag välkomnar verkligen dom som har dessa figurer att
presentera dom här inne på serieforum.se och gärna med bild.
- Jisses, tänk om det finns några sport goofy figurer som
jag inte känner till [|)][|)][:D][:p]

När det gäller kärnan figurer med bl.a bamse gänget så kan
väl jag också instämma i tråden att dom inte är så välgjorda
och där finns det mycket kvar att önska när det gäller kvalitet
och äkthet i tillverksninsprocessen. Dessa figurer tilltalar
inte mig!
Användarvisningsbild
madam_mim
Very Good
Inlägg: 78
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 01:52
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av madam_mim »

Marx har ju gjort en del fina figurer. Jag har en del små utsökta Disneyfigurer, o som Anders1 säger så är de föregångare till Heimo.

Jag har några Marx-miniatyr-figurer som är mini-versioner av Heimo.

Nu har jag lovat en del bilder när jag kommer hem i helgen(familjen lär väl kräva sitt också) men jag ska försöka hitta en MArx,en vanlig Heimo o en Magnum-Heimo o skicka en bild för storleks-jämförelse.

Måste också tillägga att Heimo(oavsett hur fula vissa figurer är) är
deom figurer jag växte upp med, så dom ligger mej varmt om hjärtat(som för flera här). Är ni också så 'patetiska' så ni inte vill göra er av med 'varianter'. Normalt sett, kanske Bully-figurer finns i 2(3?) färg-varianter.
Men Fûhrern på Heimo-werken in Deutschland hade noll koll på personalens färgsättningar. Det är ju nästan en bragd o hitta 2 Kalle Anka från Heimo som är lika. Detta innebär för mej, som är riktigt patetisk, att jag aldrig kan göra mej av med en Heimo-dubblett, för det finns ju inga....snyft..kvackk....

Nog om detta. Jag ska försöka bidra med bilder till detta eminenta forum under helgen
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Jag försöker undvika att vara lika patetisk, men det går...sådär. [:p]
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Å andra sidan är det trevligt att det finns så många färgvarianter, även om det blir mycket att förvara.
Användarvisningsbild
Sandman
Fine
Inlägg: 211
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 03:38
Ort: Sverige

Inlägg av Sandman »

Det här med öst/väst tycker jag är fascinerande vad det gäller Tyskland. Hittar man något det står made in BRD eller DDR på oavsett sak får man lite mer nostalgikänsla över det hela tycker jag. Har ni liknande känslor för era "saker". Ibland när man går på loppis eller liknande och får se något intressant och känner hur håren reser sig är för mig en av huvudandledningarna till samlandet.[|)]
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

[quote="Sandman"]

Det här med öst/väst tycker jag är fascinerande vad det gäller Tyskland. Hittar man något det står made in BRD eller DDR på oavsett sak får man lite mer nostalgikänsla över det hela tycker jag. Har ni liknande känslor för era "saker". Ibland när man går på loppis eller liknande och får se något intressant och känner hur håren reser sig är för mig en av huvudandledningarna till samlandet.[|)]
[/quote]

Jag kan bara hålla med. Hur kalla kriget och Västtyskland/Östtyskland inverkade på serierelaterade figurer är mycket intressant. Dessvärre står det dock aldrig Made in BRD eller DDR på dom. På Heimo-figurerna finns bara en liten oläslig stämpel med Walt Disneys copyright. På öst-figurerna finns ingenting.

Förövrigt har jag hört (eller snarare läst på internet) att det finns Mupp-figurer utgivna i DDR, vilka liknar Schleichs figurer mycket. Jag har dock inte sett några bildbevis eller nånting för att dessa överhuvudtaget existerar.

Sen finns det naturligtvis en hel del ej serierelaterade kul grejer att samla på när det gäller BRD- och DDR-nostalgi, och då framgår oftast ursprungsland bättre.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Jag har några plastindianer som det står "Made in Taiwan" på. Har Taiwan slutat tillverka skräp och Kina har tagit över helt?
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="Kung Orne I"]

Jag har några plastindianer som det står "Made in Taiwan" på. Har Taiwan slutat tillverka skräp och Kina har tagit över helt?
[/quote]

Tillverkningen brukar vandra runt.
Det börjar men riktiga grejor från Japan (mekaniska), Sen tog Hong-Kong upp/över mekanisk och små figurer (cowboys och sånt från England,Usa) under slutet 60-70 talet. Det vandrade vidare till Taiwan och vidare till Macao (ö mellan Kina/hong-kong) och Nu ligger det mesta i Kina(löner/miljö skiter dom i, det har med priset att göra) Det kommer nog att hamna i Indien snart. Sen att det finns andra länder som försöker att ha en del (spanien mfl)
Skriv svar