Filmisar

Diskussioner om leksaker och nostalgia.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Filmisar

Inlägg av Kung Orne I »

Vet du vem som gjorde dom? Någon i Sverige? Hur kom Rasmus Nalle in i bilden?
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Filmisar

Inlägg av Rufus »

Kung Orne I skrev:Vet du vem som gjorde dom? Någon i Sverige? Hur kom Rasmus Nalle in i bilden?


Dom gjordes av Nellba AB i Malmö. Såsom jag har förstått det var detta ett enmansföretag men med medhjälpare
som hjälpte till då och då med vissa saker. Jag har glömt vad han hette, men han var immigrant från Tyskland, och
det är förmodigen därför som t.ex. flera av Tintin-bilderna är hämtade från tyska album.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Filmisar

Inlägg av Wakuran »

Anders1 skrev:... Jag har glömt vad han hette, men han var immigrant från Tyskland, och
det är förmodigen därför som t.ex. flera av Tintin-bilderna är hämtade från tyska album.

Jag trodde Tintin-albumen i princip såg likadana ut i hela världen. Finns det alltså specifika tyska utgåvor som skiljer ut sig i andra avseenden än språket?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Filmisar

Inlägg av Labrador Road 26 »

Vad jag vet så skiljer sig inte rutorna inne i albumen vanligtvis. Vissa rutor har tecknats om för specifika länder, i USA tog man bort svarta i bland annat KMG och TIA och här i Sverige är noshörningen i TIK inte sprängd, tyvärr. Möjligen kan pratbubblor med svordomssymboler se olika ut, såväl som en del onomatopoetiska ord som pang/bang exempelvis.

Var ett tag sedan jag kollade på Tintinfilmisarna men har inte lagt märke till någon skillnad jämfört med svenska albumen.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Filmisar

Inlägg av Wakuran »

I Iran har jag för mig att man tagit bort alla referenser till alkohol, och tecknat om rutor där män och kvinnor (Bianca Castafiore) rör vid varandra. Albumen ska ha getts ut ocensurerade före revolutionen. [B)]

http://www.tintinesque.com/archives/tin ... _iran.html
http://www.tintinesque.com/archives/cas ... kings.html
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Filmisar

Inlägg av Rufus »

Wakuran skrev:
Anders1 skrev:... Jag har glömt vad han hette, men han var immigrant från Tyskland, och
det är förmodigen därför som t.ex. flera av Tintin-bilderna är hämtade från tyska album.

Jag trodde Tintin-albumen i princip såg likadana ut i hela världen. Finns det alltså specifika tyska utgåvor som skiljer ut sig i andra avseenden än språket?


På en av de här bilderna finns det en dörr där det står "Achtung Hochspannung" eller nåt sånt och det finns även någon med en mindre pratbubbla med tyska. Det är vad jag minns just nu. Hinner inte kolla mer exakt just nu.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Filmisar

Inlägg av burnout »

Det är väl i Disney som dom stora fadäserna finns, blandning av figurer som aldrig skulle ha träffats. Fantomen,Tintin och en del andra är som efter tidningsrutorna.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Filmisar

Inlägg av Labrador Road 26 »

Eldörren finns i KOS precis när Tintin kommer fram till Klow.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Filmisar

Inlägg av Rufus »

burnout skrev:Det är väl i Disney som dom stora fadäserna finns, blandning av figurer som aldrig skulle ha träffats. Fantomen,Tintin och en del andra är som efter tidningsrutorna.


Japp, så är det.
kallamejnicke
Good
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 20 nov 2012, 12:24

Gamla idolbilder

Inlägg av kallamejnicke »

Hejsan.

Vet inte om det är rätt forum enda sidan jag hittade ni får radera tråden annars men jag gör ett försök.

Har två lådor med gamla idolbilder som jag fått ärva det är runt 800st och det är blandat med filmstjärnor, musik artister och sport profiler.

Borde väll vara samlarvärde på sånt om man hittar rätt personer eller?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Gamla idolbilder

Inlägg av Agentum »

Är der såna små som kallades "filmisar" från 50-60tal eller nåt?
De samlades och böts med vad jag förstår.

Om de är värda nåt idag vet jag inte, vissa saker blir ju kult och kommer igen.
9mm, i'm never further away than that.
kallamejnicke
Good
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 20 nov 2012, 12:24

Re: Gamla idolbilder

Inlägg av kallamejnicke »

Tack för svaret.

Hittade en sida http://www.abm.se/leopolds/Samlarbilder.html så dom verkar ju va värda en del men kan ju va så att dom köper in lite billigare o sen säljer vidare har inte kunnat prata med dom än.

Någon annan som vet mer?
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Gamla idolbilder

Inlägg av Rufus »

Serie FA lär vara värt en hel del. Särskilt om det är med Elvis Presley eller Marilyn Monroe.
kallamejnicke
Good
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 20 nov 2012, 12:24

Re: Gamla idolbilder

Inlägg av kallamejnicke »

Tack för snabbt svar igen.

Har både elvis och marilyn monroe efter en snabb koll kan jag se att jag en del disney med.

Ska kolla upp den tråden tack.
svenneduva
Fair
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 28 jan 2015, 13:49

Re: Filmisar

Inlägg av svenneduva »

Jag har hittat ett par oöppnade paket med filmisar på en vind. Paketen är klart blå och klart rosa och det står 10 samlarbilder bytesbilder, orden tecknat står på varsin sida om korten i mitten. Baksidan är bara grå. Någon som vet när dessa kan vara tillverkade och av vilket bolag? Det översta kortet i ett blått paket är ett par indianer med texten 131. Indiankärlek under bilder. Inget mer och inget som talar om när eller vilket bolag.

Bild
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Filmisar

Inlägg av Rufus »

svenneduva skrev:Jag har hittat ett par oöppnade paket med filmisar på en vind. Paketen är klart blå och klart rosa och det står 10 samlarbilder bytesbilder, orden tecknat står på varsin sida om korten i mitten. Baksidan är bara grå. Någon som vet när dessa kan vara tillverkade och av vilket bolag? Det översta kortet i ett blått paket är ett par indianer med texten 131. Indiankärlek under bilder. Inget mer och inget som talar om när eller vilket bolag.


Sent 1970-tal eller tidigt 1980-tal. Nånstans där. (1979-1981)

Det bör ha varit Nellba AB i Malmö som tillverkade även dessa.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Filmisar

Inlägg av burnout »

Kan meddela att nu finns Överlunds tjocka filmbilds katalog ute till salu "En Värld av Filmisar" rekommenderas
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Filmisar

Inlägg av Rufus »

burnout skrev:Kan meddela att nu finns Överlunds tjocka filmbilds katalog ute till salu "En Värld av Filmisar" rekommenderas


Del 1 har funnits ute i några månader. Del 2 ska vara på gång, och i den ska det vara med mycket Disney och annat serierelaterat.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Filmisar

Inlägg av burnout »

Rufus skrev:
burnout skrev:Kan meddela att nu finns Överlunds tjocka filmbilds katalog ute till salu "En Värld av Filmisar" rekommenderas


Del 1 har funnits ute i några månader. Del 2 ska vara på gång, och i den ska det vara med mycket Disney och annat serierelaterat.



Såg det, det var lite med nu. inga Tintin och knapert med Disney.
Användarvisningsbild
Steamboat Willie
Very Good
Inlägg: 107
Blev medlem: tis 06 feb 2007, 21:25
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Filmisar

Inlägg av Steamboat Willie »

Jag har frågat om del 2, och det verkar som om den kommer först i början av nästa år, vilket är lite synd, Jag hade gärna köpt den till jul! :-)

Vad som tydligen skall vara med är Alfa, Aroma, Marabou-bilder osv. bilder i andra format än filmisar. Huruvida den skall täcka 1960–1985 (där huvuddelen av Disneyfilmisar och andra Seriefigurer gavs ut av Nellba) är lite mer oklart.
// Steamboat Willie
Skriv svar