Filmisar

Diskussioner om leksaker och nostalgia.
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Samlarbilder och filmisar

Inlägg av Robrocker »

Finns det någon samlarguide för filmisar på nätet eller finns det som katalaog? Jag har en bekant som vill kolla upp en bunt Beatlesfilmisar.. =)
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Ursprungligen postat av Robrocker

Finns det någon samlarguide för filmisar på nätet eller finns det som katalaog? Jag har en bekant som vill kolla upp en bunt Beatlesfilmisar.. =)




Finns en liten katalogfolder som heter "filmstjärnekatalogen".
Men det står inga värden i den bara när dom kom,hur många som ingår och vilka serier dom tillhör.

Dessa har jag hittat åt din kompis
Lilla Beatles serien 5 bilder (små nr till vänster) 1964
Svarta popnummerserien 78st ska bli 2st större bilder på beatles på baksidan.
sen finns dessa lite större bilder 6,3x9 cm från USA
beatles sv-v 1-50 1964
beatles diary färg 1-58+ 1964 (dagboksblad på baksidan)
beatles 2 51-135 1965 sv-v
beatles 1-50 färg sportstime

England 5,7x8,1
Beatles 1-105 sv-v 1964(blå autograf)
del 2 61-105 1964 (försättning på ovan)
A&BC popserien 1-50 1964 (beatles ingår)
Beatles färgbilder 1-40 1965

Finland 5,3x8
beatles 1-60 1964 (jekki-Hellas på baksidan)

det kanske finns mera med detta var i katalogen för tilfället (utan att lusläst den)
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

I Serie FA finns det väl också en del Beatles? Just Serie FA är värda en del pengar.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Jag tog bara med dom jag hittade som hastigast, det ingår Beatles i många serier. Hittar man inte dom i listan jag lade med så får man gå nr,serier om det står till höger/vänster. jag räknade med att dom bilderna han sökte lösningen på tillhör dom vanligaste.Annars får han ta en foto så kanske vi kan hjälp till att klura ut det.
katalogen går att beställa (ca 100:- tror jag) men i så fall skicka mig ett PM så slipper jag lägga namn och adress här, jag har ingen e-post till han.
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Ok, tack så mycket men finns det någon slags värdetabell för filmisar i den katalogen?
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Robrocker skrev:
Ok, tack så mycket men finns det någon slags värdetabell för filmisar i den katalogen?



Nej.
Användarvisningsbild
madam_mim
Very Good
Inlägg: 78
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 01:52
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av madam_mim »

Serie FA har inga Beatles-bilder. Serie HB o BA o serie G innehåller flest Beatles-bilder av serier med 'filmis'-format. Svarta popnummerserien innehåller 78 bilder, men det är bara ett fåtal som har Beatles-motiv. Däremot bildar baksidan Beatlesbilder om man pusslar ihop dom. Sedan finns det ganska många Beatlesfilmisar från serier utan nummer o namn, dom är ju lite svårare o ha koll på. Mina favoritbilder är ett par filmisar där Beatles o Cassius Clay poserar tillsammans.

Sedan en liten kunskapsfråga: Det finns cirka 1600 olika Disneyfilmisar, men vilka är svårast? Seriesam brukar sälja 'kompletta' Disney-samlingar, men han har aldrig med dessa, skäms!!
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

madam_mim skrev:Sedan en liten kunskapsfråga: Det finns cirka 1600 olika Disneyfilmisar, men vilka är svårast? Seriesam brukar sälja 'kompletta' Disney-samlingar, men han har aldrig med dessa, skäms!!


Svårast är Alfa-bilderna, Aroma-bilderna och Hemmets Journals Jorden runt med Kalle Anka & Musse Pigg. Men dessa kanske inte räknas som "filmisar"? Svåraste bilderna i det typiska samlarbildformatet är nog Nordisk Tonefilms Pongo (fyra olika samlarbilder).
Användarvisningsbild
madam_mim
Very Good
Inlägg: 78
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 01:52
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av madam_mim »

Anders1 skrev:
madam_mim skrev:Sedan en liten kunskapsfråga: Det finns cirka 1600 olika Disneyfilmisar, men vilka är svårast? Seriesam brukar sälja 'kompletta' Disney-samlingar, men han har aldrig med dessa, skäms!!


Svårast är Alfa-bilderna, Aroma-bilderna och Hemmets Journals Jorden runt med Kalle Anka & Musse Pigg. Men dessa kanske inte räknas som "filmisar"? Svåraste bilderna i det typiska samlarbildformatet är nog Nordisk Tonefilms Pongo (fyra olika samlarbilder).


OK, jag var lite otydlig, menade 'riktiga' filmisar o NT-bilderna med Pongo va ju klockrent. Enda gången jag ser dom till salu så är dom i uselt skick. NT-serien är ju gjord i mjukt papper så jag letar med ljus o lykta efter dom i hufsat skick.

Av bilder jag känner til annars, är väl Aroma-bilderna ovanligast. Alfa-bilder ser man ju nån gång ibland, men Aroma ser jag nästan aldrig.

Det ska ju tydligen vara en filmis/samlarbildsmässa i Sthm i slutet av oktober. Nån som vet mer om detta? Är det återkomamnde mässa, är det ockerpriser, eller kan det vara värt o åka dit? Tacksam för info
Användarvisningsbild
dr.comic
Very Good
Inlägg: 80
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 21:50

Inlägg av dr.comic »

Phuu, detta samlarvirus som man har åkt på tar vist aldrig slut :-)
Nu har jag hittat mitt gamla disney filmis album från min bardom
och jag måste erkänna att det kliar i fingrarna att börja komplettera dessa..hur ser marknaden ut, dyra, många samlare etc?
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

dr.comic skrev:
jag måste erkänna att det kliar i fingrarna att börja komplettera dessa..hur ser marknaden ut, dyra, många samlare etc?


Svar på frågorna.
1. Hård (stora serier)
2. i bland (beroende på skick)
3. Ohja

Råd.
Sälj dom du har eller spar dom som minne.
Användarvisningsbild
dr.comic
Very Good
Inlägg: 80
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 21:50

Inlägg av dr.comic »

burnout skrev:
dr.comic skrev:
jag måste erkänna att det kliar i fingrarna att börja komplettera dessa..hur ser marknaden ut, dyra, många samlare etc?


Svar på frågorna.
1. Hård (stora serier)
2. i bland (beroende på skick)
3. Ohja

Råd.
Sälj dom du har eller spar dom som minne.


Hejsan burnis, du verkar vara insatt i disny filmisarnas värld.
Vet du om det finns några "rysarbilder" i bland dessa.
Jag har för mig att "pongo" filmisarna ska vara supersvåra att hitta i bra kvalitet. Hur är det med övriga serier?
Jag tror mig veta att det finns 78 st bilder i varje serie från
1964-1966 (stora c)...fyll gärna på...

Jag blir nog kompl. filmissamlare nu till figurerna, fick en riktig nostalgikick när jag tittade på dom. [|)][:D]
Användarvisningsbild
lynyrd
Fair
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 10:17

Inlägg av lynyrd »

hej är det nån som har filmisar i serie N till salu
mvh johan
soppen35
Good
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 13 mar 2013, 13:14
Ort: Norge
Kontakt:

Re: Filmisar

Inlägg av soppen35 »

Holder på å legge ut alle mine dubletter på en side på Facebook nå. Der kommer jeg også til å legge ut liste over Filmisar jeg mangler. Så hvis det er noen flere her som samler og vill bytte, så er linken her....

https://www.facebook.com/pages/Filmisar ... 2692397432
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Filmisar

Inlägg av Kung Orne I »

Hur tänkte dom här? :shock:

Bild
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Filmisar

Inlägg av Wakuran »

Ganska usel omteckning också... [B)]

Bild
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Filmisar

Inlägg av MagnusR »

Kung Orne I skrev:Hur tänkte dom här?


Oj, är det en officiell produkt eller en piratgrej?

/Magnus
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Filmisar

Inlägg av Rufus »

MagnusR skrev:
Kung Orne I skrev:Hur tänkte dom här?


Oj, är det en officiell produkt eller en piratgrej?

/Magnus


Den är helt officiell. Jag har den själv. Jag nämnde den förövrigt i min artikel om Disneysamlarbilder i NAFS(k)uriren.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Filmisar

Inlägg av Kung Orne I »

Undrar hur det har gått till? Någon tafflig tecknare har ritat av originalet från Rasmus Nalle, trott att det var Dumbo, och sedan har den fått vara med på Disneys filmisar. Jag misstänker att Disney INTE fick möjlighet att ge sitt godkännande...
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Filmisar

Inlägg av Rufus »

Någon form av godkännande eller snarare licens att göra samlarbilder med Disneyfiguer, lär han ha haft. Han gjorde även många andra samlarbilder, dock ej med Rasmus Nalle (förutom den) på den tiden.
Skriv svar