Tintin-figurer

Diskussioner om leksaker och nostalgia.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Tintin-figurer

Inlägg av burnout »

Kung Orne I skrev:Men den inställningen skrämmer man bort många från ett forum, tyvärr.

Jag vet inte riktigt om jag räknas som stammis, men jag är här varje dag, och jag läser en bråkdel av alla inlägg.



Det är lika för mig och även om jag är ner till "fjollträsket" 3-4 ggr per år så har jag glömt bort vad tintin affären ligger när jag kommer ned, Skulle jag passera den så skulle jag slinka in men att leta efter den? Nej det gör jag inte.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Tintin-figurer

Inlägg av Labrador Road 26 »

Kung Orne I skrev:Men den inställningen skrämmer man bort många från ett forum, tyvärr.

Jag vet inte riktigt om jag räknas som stammis, men jag är här varje dag, och jag läser en bråkdel av alla inlägg.

Och jag tycker fortfarande att inlägg av typen "är du dum, eller?" känns lite onödiga. Det enda dom leder till är att folk tröttnar på att läsa forumet.

Jag hoppas att folk läser mina och andras inlägg, det är därför vi gör dem. Om jag visste att ingen över huvud taget är intresserad av den kunskap som jag har att dela med mig av skulle jag sluta att dela med mig av den.

Synd att du inte vill uppmuntra till läsande av inlägg och trådar. Jag hoppas tvärt emot att så många som möjligt läser dem, och på ett eller annat sätt har nytta av dem, inte bara mina inlägg utan samtligas förstås.

Som jag sade har jag postat säkert runt tjugotalet gånger att det finns en Tintinbutik i Stockholm. Att det missats är synd, men det beror inte på att det är någon slags hemlig information. Som tur är tar jag det inte personligt att mina inlägg uppenbarligen inte lästs i det här fallet utan konstaterar bara att tillgänglig information inte kommer till gagn.

Burnout: Hojta till nästa gång du är i stan så visar jag dig var Tintinbutiken ligger, och/eller de andra seriebutikerna vi har i Stockholm.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tintin-figurer

Inlägg av Kung Orne I »

Labrador Road 26 skrev:Synd att du inte vill uppmuntra till läsande av inlägg och trådar.


Jag tycker att var och en ska läsa precis så mycket som man vill, och jag tycker inte att ett forum ska ha självutnämnda poliser som bestämmer hur mycket man ska läsa och som tillrättavisar dom som inte har läst alla trådar.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Tintin-figurer

Inlägg av Labrador Road 26 »

Kung Orne I skrev:Jag tycker att var och en ska läsa precis så mycket som man vill, och jag tycker inte att ett forum ska ha självutnämnda poliser som bestämmer hur mycket man ska läsa och som tillrättavisar dom som inte har läst alla trådar.

Självklart får var och en läsa så mycket eller lite som man känner för. Jag konstaterar att informationen om att det finns en Tintinbutik i Stockholm har nämnts ganska så många gånger. Säkerligen nästa lika många gånger som Comics Heaven eller Serieslussen nämnts (Staffars ligger nog före i och med att de medverkar på forumet också, Alvglans för att de även gett ut värderingsguide och serier som The Spirit, Modesty Blaise och Elfquest).

Jag tillrättavisar ingen utan konstaterar bara, med visst vemod, att fast jag och andra gör vad vi kan för att se till att informationen ska finnas tillgänglig och lätt sökbar så används den inte. Ska man ut och resa är det inte speciellt svårt att kolla forumets tråd för relevanta butiker på orten man ska till, om man nu är intresserad av att veta sådant.

Jag tycker det är synd att kunskapen som faktiskt finns här, som alla bidragit med, inte kommer till nytta. Jag tycker det är synd, men precis som du säger är det upp till var och en att själv välja. Vill man veta, så finns svaren här. Det är inte svårare än så. Jag tycker det är positivt att det finns så mycket kunskap samlad här och om den inte kommer till nytta så är det som jag ser det tragiskt. Med det sagt inte att jag tvingar någon till någonting.

Jag förstår faktiskt inte vad du menar att forumet ska vara, om inte en kunskapsbank. Men det spelar ingen roll, jag kan dela med mig av det jag kan på andra ställen, för folk som har större intresse än att beklaga sig över att det blir för mycket information att ta till sig.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tintin-figurer

Inlägg av smorkin »

Labrador Road 26 skrev:
Kung Orne I skrev:Jag tycker att var och en ska läsa precis så mycket som man vill, och jag tycker inte att ett forum ska ha självutnämnda poliser som bestämmer hur mycket man ska läsa och som tillrättavisar dom som inte har läst alla trådar.

Självklart får var och en läsa så mycket eller lite som man känner för. Jag konstaterar att informationen om att det finns en Tintinbutik i Stockholm har nämnts ganska så många gånger. Säkerligen nästa lika många gånger som Comics Heaven eller Serieslussen nämnts (Staffars ligger nog före i och med att de medverkar på forumet också, Alvglans för att de även gett ut värderingsguide och serier som The Spirit, Modesty Blaise och Elfquest).

Jag tillrättavisar ingen utan konstaterar bara, med visst vemod, att fast jag och andra gör vad vi kan för att se till att informationen ska finnas tillgänglig och lätt sökbar så används den inte. Ska man ut och resa är det inte speciellt svårt att kolla forumets tråd för relevanta butiker på orten man ska till, om man nu är intresserad av att veta sådant.

Jag tycker det är synd att kunskapen som faktiskt finns här, som alla bidragit med, inte kommer till nytta. Jag tycker det är synd, men precis som du säger är det upp till var och en att själv välja. Vill man veta, så finns svaren här. Det är inte svårare än så. Jag tycker det är positivt att det finns så mycket kunskap samlad här och om den inte kommer till nytta så är det som jag ser det tragiskt. Med det sagt inte att jag tvingar någon till någonting.

Jag förstår faktiskt inte vad du menar att forumet ska vara, om inte en kunskapsbank. Men det spelar ingen roll, jag kan dela med mig av det jag kan på andra ställen, för folk som har större intresse än att beklaga sig över att det blir för mycket information att ta till sig.


Problemet med ditt första inlägg i frågan tycker jag är att det är, om du ursäktar, rätt gnälligt och anklagande. Peral skriver att hen blev glatt överraskad över att hitta en Tintin-butik. Du vet att det har skrivits om butiken många gånger förut, inklusive i tråden om just seriebutiker. Nu kan det finnas en drös förklaringar till att Peral inte kände till butiken, som att alla inte läser alla trådar, att man innan resan kanske inte ens tänkt på att söka upp adresser till seriebutiker innan man åker (jag far ofta på semestrar utan att i förväg kolla upp seriebutiker eftersom det inte är det viktigaste med semestrar för min del, men skulle jag råka ramla över en skulle jag antagligen glatt titta in), osv.

Jag vet inte om någon sådan förklaring finns, du vet det inte heller, och det enda vi vet är att någon blivit glatt överraskad över att ha hittat en Tintin-butik och vill förmedla den glädjen. Men likafullt skriver du ett inlägg som känns som om du klagar på Peral och icke-kollen av seriebutiksinformation innan resan. Kan ha varit välmenande men tonen i inlägget är inte det.

Förslag: Varför inte skriva någonting sånt här istället, som råd, om du vill påpeka att butiken omnämnts flera gånger?

"Ett litet tips om du vill kolla seriebutiker innan resan nästa gång: Tråden om seriebutiker (<länk>) är full av utmärkta tips, och just Tintin-butiken finns omnämnd i tråden. Så om du kollar den innan så riskerar du inte att missa någon butik nästa gång [:)]"

Samma info, samma faktiska innehåll, men utan anklagelse och utan antaganden om varför Peral kollat/inte kollat tråden innan, och betydligt mindre risk för att mottagaren blir arg och därför ignorerar rådet.

Väldigt ofta är hur en sak sägs väl så viktigt som vad som sägs. Du må tycka vad du vill om det, men det är ett faktum att för väldigt många är det helt enkelt så [:)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tintin-figurer

Inlägg av UlfK »

Kung Orne I skrev:Men den inställningen skrämmer man bort många från ett forum, tyvärr.

Jag vet inte riktigt om jag räknas som stammis, men jag är här varje dag, och jag läser en bråkdel av alla inlägg.

Och jag tycker fortfarande att inlägg av typen "är du dum, eller?" känns lite onödiga. Det enda dom leder till är att folk tröttnar på att läsa forumet.


Jag vill gärna passa på tillfället att påpeka att Labrador Road 26 inte tillhör moderatorgruppen eller på annat sätt talar för Serieforum.se, och att vi har haft upprepade diskussioner med honom om ovanstående attityd.

Naturligtvis kräver vi inte att våra medlemmar och besökare läser alla inlägg. Vi kommer aldrig att ringa upp er och ställa kontrollfrågor om tre år gamla trådar. Vi tillåter till och med de av er som samlar serier att göra detta på vilket sätt ni vill. Faktum är att vi är så ovilliga att lägga oss i hur ni lever era liv att ni till och med får gilla Vilka. Serier. Ni. Vill.

(I varje fall udda veckor. Jämna veckor är det såklart Kronblom och Laban som gäller.)
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Tintin-figurer

Inlägg av Looding »

Labrador Road 26 skrev:Om man är stammis så räknar jag med att man läser i stort sett alla inlägg.

Då räknar du ordentligt fel. Jag är här dagligen, flera gånger om dagen, sen många år tillbaka, så jag räknar in mig i "stammisarna". Inte fan läser jag varje inlägg i varje tråd. Jag läser det som verkar vara av intresse för mig, och så bör alla andra göra kan jag tycka. Det är samma tankesätt som homohat. Det angår inte de som hatar, alltså ska de ge fan i att bry sig. Om någon startar en tråd om mönster på bildäck så blir den oläst av mig, likaså om någon skriver om Marvel-serier, inte för att ingen tycker det är intressant utan för att jag inte tycker det är intressant. Så fortsätt du räkna med att folk läser allt du skriver, men så är det inte och det borde du förstått kan jag tycka.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tintin-figurer

Inlägg av Kung Orne I »

Så fungerar nog de flesta i alla forum...
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
bas03
Fine
Inlägg: 486
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:33
Ort: Sverige

Re: Tintin-figurer

Inlägg av bas03 »

Ibland saknar man faktiskt Facebooks gilla-knapp i forum... tumme upp till smorkin.

Förövrigt handlar inte denna tråden om Tintin längre så vi kan väl gå tillbaka till det nu.

Är det någon som har en komplett serie av Esso/Belvision som kan slänga upp en bild? (Har inte kollat om det finns i andra trådar men vi kan väl lägga upp det i denna också i så fall.)
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Tintin-figurer

Inlägg av Rufus »

bas03 skrev:Ibland saknar man faktiskt Facebooks gilla-knapp i forum... tumme upp till smorkin.

Förövrigt handlar inte denna tråden om Tintin längre så vi kan väl gå tillbaka till det nu.

Är det någon som har en komplett serie av Esso/Belvision som kan slänga upp en bild? (Har inte kollat om det finns i andra trådar men vi kan väl lägga upp det i denna också i så fall.)


Det finns, se första inlägget i denna tråd:

viewtopic.php?f=38&t=1761
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Tintin-figurer

Inlägg av Peral »

För att utveckla Tintin-historien så var det inte jag som upptäckte affären, utan det var en i mitt sällskap som upptäckte Tintin affären och pekade ut den för mig. De gick vidare nedför gatan, det gjorde inte jag. Cirka tio minuter senare kom de och letade upp mig i butiken och frågade "Vart tog du vägen?" Jag svarade "Vad menar du? Detta är en Tintin-affär!"
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Tintin-figurer

Inlägg av Peral »

Labrador Road 26 skrev:
Kung Orne I skrev:Jag tycker att var och en ska läsa precis så mycket som man vill, och jag tycker inte att ett forum ska ha självutnämnda poliser som bestämmer hur mycket man ska läsa och som tillrättavisar dom som inte har läst alla trådar.

Självklart får var och en läsa så mycket eller lite som man känner för. Jag konstaterar att informationen om att det finns en Tintinbutik i Stockholm har nämnts ganska så många gånger. Säkerligen nästa lika många gånger som Comics Heaven eller Serieslussen nämnts (Staffars ligger nog före i och med att de medverkar på forumet också, Alvglans för att de även gett ut värderingsguide och serier som The Spirit, Modesty Blaise och Elfquest).

Jag tillrättavisar ingen utan konstaterar bara, med visst vemod, att fast jag och andra gör vad vi kan för att se till att informationen ska finnas tillgänglig och lätt sökbar så används den inte. Ska man ut och resa är det inte speciellt svårt att kolla forumets tråd för relevanta butiker på orten man ska till, om man nu är intresserad av att veta sådant.

Jag tycker det är synd att kunskapen som faktiskt finns här, som alla bidragit med, inte kommer till nytta. Jag tycker det är synd, men precis som du säger är det upp till var och en att själv välja. Vill man veta, så finns svaren här. Det är inte svårare än så. Jag tycker det är positivt att det finns så mycket kunskap samlad här och om den inte kommer till nytta så är det som jag ser det tragiskt. Med det sagt inte att jag tvingar någon till någonting.

Jag förstår faktiskt inte vad du menar att forumet ska vara, om inte en kunskapsbank. Men det spelar ingen roll, jag kan dela med mig av det jag kan på andra ställen, för folk som har större intresse än att beklaga sig över att det blir för mycket information att ta till sig.


Jag reste inte ensam till Kungliga Hufvudstaden LR. Hade jag föreslagit att vi skulle tillbringa all tid i Sthlms alla seriebutiker, så hade jag fått rest ensam till Stockholm. Men när någon (som jag beskrev i föregående inlägg) pekar ut en Tintinbutik så är jag ganska ostoppbar. Så att efterforska alla seriebutiker jag skulle kunna tänkas missa under Sthlms veckan, skulle kännas ganska frustrerande. Nu hann jag ändå besöka fyra seriebutiker och förutom Tintinfigurerna köpte jag några saknade Asterixalbum, en Spirou i Australien, ett gäng Seriemagasinet och Dylan Dog. När det gäller att läsa alla inlägg, så följer jag inte slaviskt trådar jag saknar kunskap om, såsom samlande av tidningar och figurer. I staben har vi medlemmar mycket mer lämpliga att bedöma dessa inläggs förtjänster och brister. Jag skulle bara riskera att göra bort mig om jag gav mig in på att kritisera dessa inlägg.
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Tintin-figurer

Inlägg av Furienna »

Jag fick den här muggen med kapten Haddock på när jag gick och såg filmen på bio. :)

Bild
Skriv svar