Tintins-samlarbilar

Diskussioner om leksaker och nostalgia.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Tintins-samlarbilar

Inlägg av Labrador Road 26 »

Tintin4ever skrev:1. Vet man hur stor upplagan är på varje enskild bil?
(Lite nyfiken bara för att se om dom är samlarvärda eller om det är massupplagor!)
2. Är bilarna löstagbara/ rullningsbara eller sittor dom fast monterat på bottenplattan?

Välkommen till forumet.

1. De säljs både via prenumerationer i Europa (eventuellt även andra delar av världen) och via Tintin-butikerna, och andra butiker som har officiella Tintin-prylar, plus nätbutiker. Så upplagan är rätt så stor. En uppskattning är kanske 20.000 ex per bil eller så.

2. Nej de sitter fast. Det går att bryta loss dem men då kan man inte sätta fast dem igen, tyvärr. Har själv inte tagit loss någon bil, men fått berättat att det inte var helt lätt att få loss dem. Känner inte till om hjulen går att rulla men tippar på att det går. Sportbilen från Tintin i Sovjet har dock inte runda hjul så den skulle inte rulla särskilt bra.

Prenumererar man kostar varje bil 199 kr efter den inledande bilen. De syns väldigt ofta på Tradera också, ofta med lägre utropspris så det kan bli billigare att köpa dem därifrån, fast svårare att bli komplett om man tänkt sig ha alla 70 stycken.
http://www.tradera.com/Leksaksbilar-Sam ... rch=tintin
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Tintin4ever
Fair
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 03 jul 2011, 17:31

Re: Tintins-samlarbilar

Inlägg av Tintin4ever »

Ojdå, upplagan är ändå så pass stor [:0]
Som en jämförelse kan man ta samlarbilarna från posten åland
och deras prenumerations serie som ligger runt 7000-8000 st/ bil i upplaga.
Men, det är klart Tintin har en betydligt större marknad och i flera länder
vilket nog gör att den siffran är betydligt högre...

Attan, att dom också sitter fastmonterade gillade inte jag.
Jag vill känna rullförmågan och att kunna "smygratta" hemma när frugan
inte ser på [:o)]

Tusen tack för infot "Labrador Road 26"
Jungbeck
Good
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 18 jul 2011, 14:36

Re: Tintins-samlarbilar

Inlägg av Jungbeck »

Hej alla!
Jag är ny på forumet och har en fråga.
Jag vill gärna prenumerera på Tintinbilarna men enligt Edition Atlas så tar de inte emot några nya prenumeranter.
Är Edition Atlas det enda företaget som man kan prenumerera på dessa bilarna ifrån? Eller finns det andra också?
Mycket tacksam för svar.

:)
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Tintins-samlarbilar

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jungbeck skrev:Hej alla!
Jag är ny på forumet och har en fråga.
Jag vill gärna prenumerera på Tintinbilarna men enligt Edition Atlas så tar de inte emot några nya prenumeranter.
Är Edition Atlas det enda företaget som man kan prenumerera på dessa bilarna ifrån? Eller finns det andra också?
Mycket tacksam för svar.

:)

Välkommen till forumet.

Edition Atlas är företaget som tillverkar bilarna. Bästa tipset jag kan ge är att ringa direkt till den svenska kundtjänsten, numret finns någonstans tidigare i den här tråden. Så kanske du kan få en prenumeration i alla fall. Går det inte alls längre får du nog köpa dem via Tradera, där de dyker upp rätt ofta, eller via någon nätbutik som för dem. Tintin-butikerna har nog en del inne också, finns en i Visby och Officemakers i Gamla Stan i Stockholm bör ha några också. Känner inte till någon annan prenumeration än Edition Atlas själva.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
braxtallrik
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: tor 28 aug 2008, 21:26
Ort: Sverige

Re: Tintins-samlarbilar

Inlägg av braxtallrik »

Välkommen till forumet.

Jag ringde direkt till kundtjänst, precis som LR26 sa. Det var inga problem att bli prenumerant. Nu var det dock ett tag sedan (2 år kanske)så jag vet inte om man kan göra så fortfarande,men det är bara att prova.
Telnr är 020 79 31 38
Jungbeck
Good
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 18 jul 2011, 14:36

Re: Tintins-samlarbilar

Inlägg av Jungbeck »

Jag hade redan ringt den svenska kundtjänsten innan jag postade här. Enligt henne så gick det inte att bli prenumerant.
Kanske lika väl det. Det kanske tar bort lite av utmaningen att hitta alla 70(?) bilar :)
Det ska ju inte vara för lätt. Hehe.

Hur är Spix - Tintinbutiken i Stockholm?
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Tintins-samlarbilar

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jungbeck skrev:Jag hade redan ringt den svenska kundtjänsten innan jag postade här. Enligt henne så gick det inte att bli prenumerant.
Kanske lika väl det. Det kanske tar bort lite av utmaningen att hitta alla 70(?) bilar :)
Det ska ju inte vara för lätt. Hehe.

Hur är Spix - Tintinbutiken i Stockholm?

Tintin-butiken i Stockholm är nedlagd sedan något år, men Kim som hade den tidigare för rätt mycket av de officiella Tintin-sakerna fortfarande i sin nya butik Officemakers.
http://www.artmakers.se/Officemakers.htm

Ska förbi där om någon dag eller så, kan höra med henne då hur många bilar hon har inne.

Prenumerationen var för övrigt en rätt långdragen process, jag blev komplett rätt nyligen och det tog nog ungefär fem eller så för alla 68 bilar plus helikoptern och husvagnen att bli levererade.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Tintins-samlarbilar

Inlägg av burnout »

Labrador Road 26 skrev: Prenumerationen var för övrigt en rätt långdragen process, jag blev komplett rätt nyligen och det tog nog ungefär fem eller så för alla 68 bilar plus helikoptern och husvagnen att bli levererade.


Då saknar du 6 bilar "likt för bannat" Felar 2st för mig i komplett utgivning.

EDIT: 6 bilar kom inte ut i Sverige.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Tintins-samlarbilar

Inlägg av Labrador Road 26 »

burnout skrev:
Labrador Road 26 skrev: Prenumerationen var för övrigt en rätt långdragen process, jag blev komplett rätt nyligen och det tog nog ungefär fem eller så för alla 68 bilar plus helikoptern och husvagnen att bli levererade.


Då saknar du 6 bilar "likt för bannat" Felar 2st för mig i komplett utgivning.

EDIT: 6 bilar kom inte ut i Sverige.

Jo tack jag vet, men såg någon uppgift nyligen att de inte är gjorda av Edition Atlas utan av Moulinsart själva, men ska skaffa dem också vid tillfälle, tror att Kim har dem eller kan ta in dem.

De extra jag och Burnout pratar om är de 6 stycken som heter Tintin Transports.
http://www.tintinboutique.com/en/catalo ... sports-30/
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Tintins-samlarbilar

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Labrador Road 26 skrev:
burnout skrev:
Labrador Road 26 skrev: Prenumerationen var för övrigt en rätt långdragen process, jag blev komplett rätt nyligen och det tog nog ungefär fem eller så för alla 68 bilar plus helikoptern och husvagnen att bli levererade.


Då saknar du 6 bilar "likt för bannat" Felar 2st för mig i komplett utgivning.

EDIT: 6 bilar kom inte ut i Sverige.

Jo tack jag vet, men såg någon uppgift nyligen att de inte är gjorda av Edition Atlas utan av Moulinsart själva, men ska skaffa dem också vid tillfälle, tror att Kim har dem eller kan ta in dem.

De extra jag och Burnout pratar om är de 6 stycken som heter Tintin Transports.
http://www.tintinboutique.com/en/catalo ... sports-30/


Även om jag inte gillar Tintin är jag totalsucker för den här typen av props. Jag har sett lite bilder på hur några av er förvarar dem, men det blir ju på sätt och vis brutalt tråkigt att visa upp 70 MIB-bilar intryckta i ett högskåp eller i kartonger. Det går ju aldrig att göra en sån samling rättvisa om man inte har ett rum på 15 kvadratmeter dedikerat till bara bilarna? Och att ta ut dem och sätta på hyllor vore ju totalt helgerån, såklart.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Tintins-samlarbilar

Inlägg av Labrador Road 26 »

APenny4YourThoughts skrev:Även om jag inte gillar Tintin är jag totalsucker för den här typen av props. Jag har sett lite bilder på hur några av er förvarar dem, men det blir ju på sätt och vis brutalt tråkigt att visa upp 70 MIB-bilar intryckta i ett högskåp eller i kartonger. Det går ju aldrig att göra en sån samling rättvisa om man inte har ett rum på 15 kvadratmeter dedikerat till bara bilarna? Och att ta ut dem och sätta på hyllor vore ju totalt helgerån, såklart.

Det vanliga dilemmat, bryta förpackning eller inte, eller som i detta fall, bryta loss dem från bottenplattan. Snyggaste displayen jag sett var någon som byggt upp ett helt diorama med Moulinsart (slottet inte företaget) och en slingrig väg där bilarna färdades i karavan. Tror inte det var samtliga 70 utan kanske 30 eller så, men så in i bomben läckert. Moulinsart var nog dock inte helt skalenlig med bilarna, tror till och med att han ställt ut Tintin-figurer utanför slottet. Själv funderar jag på om man skulle ta och göra en variant på scenen i Det hemliga vapnet, kanske med scenen ur Koks i lasten innanför murarna.

Bild

Bild
Den svenska Volvo PV 444/445 som är med i högerkanten finns dock inte med bland modellbilarna. [B)]
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tintins-samlarbilar

Inlägg av Wakuran »

Alla de där figurerna går ju inte att köpa annars, så det blir till att tillverka egna i cernitlera, eller liknande. (Verkar snäppet enklare och billigare än riktig lera eller andra plaster.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Jungbeck
Good
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 18 jul 2011, 14:36

Re: Tintins-samlarbilar

Inlägg av Jungbeck »

Vad är ett skäligt pris att betala per bil, enligt er?
Är lite osäker, har hört lite alla möjliga förslag men tänkte jag skulle fråga er som är varma i kläderna.
:D
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Tintins-samlarbilar

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Alla de där figurerna går ju inte att köpa annars, så det blir till att tillverka egna i cernitlera, eller liknande. (Verkar snäppet enklare och billigare än riktig lera eller andra plaster.)

Skulle inte ha alla människor i så fall, utan en scen inspirerad av, med fokus på bilarna, som förstås då kommer från alla möjliga album.
Jungbeck skrev:Vad är ett skäligt pris att betala per bil, enligt er?
Är lite osäker, har hört lite alla möjliga förslag men tänkte jag skulle fråga er som är varma i kläderna.
:D

Prenumerationspriset inklusive leverans var/är 199 kr per bil. Så 50-150 kr låter rimligt skulle jag säga, lägre för T-Forden från Kongo och den röda sportbilen (minns inte märke just nu) från Faraos cigarrer då de sålts för 35 kr som startbil. Detta gällande begagnade på Tradera alltså, i butik blir det högre.

Den "svenska" utgåvan av bilarna (utom Transports) har också äkthetsintyg på svenska, vilket kan vara bra att veta. Två av fordonen är svartvita, sportbilen och dressinen från Tintin i Sovjet, så de ska alltså vara så, de har inte glömts bort att målas.

Än så länge finns inga extra figurer som är i rätt skala, 1:35, tyvärr. Men plastsoldater från Airfix och liknande skulle nog kunna fungera som "statister".
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tintins-samlarbilar

Inlägg av Wakuran »

Labrador Road 26 skrev:Än så länge finns inga extra figurer som är i rätt skala, 1:35, tyvärr. Men plastsoldater från Airfix och liknande skulle nog kunna fungera som "statister".

Om man är intresserad av sånt här skulle jag gissa på att det finns modellbyggarforum och liknande på nätet där man kan få mer info.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Tintins-samlarbilar

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:
Labrador Road 26 skrev:Än så länge finns inga extra figurer som är i rätt skala, 1:35, tyvärr. Men plastsoldater från Airfix och liknande skulle nog kunna fungera som "statister".

Om man är intresserad av sånt här skulle jag gissa på att det finns modellbyggarforum och liknande på nätet där man kan få mer info.

Jepp finns forum och sajter om både modellbyggande/dioaramor och customizing av figurer. Om jag inte missminner mig var det forumets modellexpert Jens-Olof som fått tag på dekaler till Mosquito så man kan göra så de ser ut som de Khemedska i Koks i lasten.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Tintins-samlarbilar

Inlägg av jens-olof »

Labrador Road 26 skrev:
Wakuran skrev:
Labrador Road 26 skrev:Än så länge finns inga extra figurer som är i rätt skala, 1:35, tyvärr. Men plastsoldater från Airfix och liknande skulle nog kunna fungera som "statister".

Om man är intresserad av sånt här skulle jag gissa på att det finns modellbyggarforum och liknande på nätet där man kan få mer info.

Jepp finns forum och sajter om både modellbyggande/dioaramor och customizing av figurer. Om jag inte missminner mig var det forumets modellexpert Jens-Olof som fått tag på dekaler till Mosquito så man kan göra så de ser ut som de Khemedska i Koks i lasten.


Åh, kände trycket direkt där; [:o)]

Några dekaler finns kanske fortfarande att få tag på;
http://www.insigniamag.com/cd002.jpg
http://www.insigniamag.com/cd005.jpg

Fast sidan är några år gammal...

Jens

Tog bort överflödiga taggar.
/Admin
Senast redigerad av 1 Mithroth, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tintins-samlarbilar

Inlägg av Wakuran »

Labrador Road 26 skrev:
Tintin4ever skrev:1. Vet man hur stor upplagan är på varje enskild bil?
(Lite nyfiken bara för att se om dom är samlarvärda eller om det är massupplagor!)
2. Är bilarna löstagbara/ rullningsbara eller sittor dom fast monterat på bottenplattan?

Välkommen till forumet.

1. De säljs både via prenumerationer i Europa (eventuellt även andra delar av världen) och via Tintin-butikerna, och andra butiker som har officiella Tintin-prylar, plus nätbutiker. Så upplagan är rätt så stor. En uppskattning är kanske 20.000 ex per bil eller så.

2. Nej de sitter fast. Det går att bryta loss dem men då kan man inte sätta fast dem igen, tyvärr. Har själv inte tagit loss någon bil, men fått berättat att det inte var helt lätt att få loss dem. Känner inte till om hjulen går att rulla men tippar på att det går. Sportbilen från Tintin i Sovjet har dock inte runda hjul så den skulle inte rulla särskilt bra.

Jag knyckte litet på min bil, "Coupé-Spider", för att testa, och det verkar inte som hjulen kan rulla om man inte fixar till bilen i efterhand. Bakhjulen kunde "vickas" fram och tillbaka, men framhjulen inte alls.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Reymer
Good
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 19 apr 2007, 10:18
Ort: Sverige

Re: Tintins-samlarbilar

Inlägg av Reymer »

Jag har hållit på rätt länge med de här bilarna men saknar fortfarande 24 av de 70. Men nu på sista tiden har det börjat gå lite långsamt med leveranserna. Är det fler som har märkt det?
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tintins-samlarbilar

Inlägg av rkaj »

Hej ni som prenumerar på de här bilarna! Vad är egentligen vitsen med det? Ta inte illa upp, jag menar inte att kalle er idioter eller så utan undrar helt ärligt och nyfiket vad som är poängen.

Jag kan se tre olika poänger, men ingen av dem tycks applicera på det här: 1) att ha bilarna som tintintematiska leksaksbilar vore ju ballt, men knappast värt att betala så mycket som en sån här prenumeration kostar. Och de flesta av er som samlar på dem verkar ju sikta på "MOC", dvs orörda originalförpackningar. 2) Utmaningen att leta runt på marknader, i butiker och på tradera för att försöka bli komplett. Men att prenumerara tar ju bort den utmaningen. 3) Som rent ekonomisk investering. Men saker som från början görs som "samlarföremål" brukar ju sällan stiga särskilt mycket i pris. Även om någon av bilarna drar in 15000:- på tradera om tio år så är det väl nästan bara inflationstäckning, och då tror jag ändå att 69 av de 70 bilarna inte går så högt ...

Så vad ligger bakom ert intresse för de här prenumerationerna?
Skriv svar