rkaj skrev:Hej ni som prenumerar på de här bilarna! Vad är egentligen vitsen med det? Ta inte illa upp, jag menar inte att kalle er idioter eller så utan undrar helt ärligt och nyfiket vad som är poängen.
Jag kan se tre olika poänger, men ingen av dem tycks applicera på det här: 1) att ha bilarna som tintintematiska leksaksbilar vore ju ballt, men knappast värt att betala så mycket som en sån här prenumeration kostar. Och de flesta av er som samlar på dem verkar ju sikta på "MOC", dvs orörda originalförpackningar. 2) Utmaningen att leta runt på marknader, i butiker och på tradera för att försöka bli komplett. Men att prenumerara tar ju bort den utmaningen. 3) Som rent ekonomisk investering. Men saker som från början görs som "samlarföremål" brukar ju sällan stiga särskilt mycket i pris. Även om någon av bilarna drar in 15000:- på tradera om tio år så är det väl nästan bara inflationstäckning, och då tror jag ändå att 69 av de 70 bilarna inte går så högt ...
Så vad ligger bakom ert intresse för de här prenumerationerna?
Min teori: Bilintresse och serieintresse. Välgjorda bilar som följer Hergés teckningar. Låter trevligt. Synd att man inte kan prenumerera längre... Men förr eller senare dyker det nog upp samlingar till salu... och kanske går de att köpa från utlandet fortfarande?
För min del är svaret enkelt: jag har en starkt dominant samlargen. Jag beställde första bilen och tyckte att den kändes väldigt välgjord och snygg och sen var jag fast. Jag samlar på massor av saker och har aldrig någon tanke på att tjäna pengar på mina samlingar, utan gör det för att jag blir glad varje gång jag tittar på mina tintinbilar/serietidningar/mynt/frimärken! Min fru kan inte alltid förstå varför en 45-åring köper leksaksbilar, men hon låter mig hållas och jag öppnar faktiskt förpackningarna för att kunna se på bilarna ordentligt.
Att samla inplastade bilar är inte min grej, liksom jag inte samlar på NM/M-tidningar utan nöjer mig med skick där jag kan läsa serierna. Som investering är det förstås vettigt att ha orörda prylar, men just nu är det nog en mycket bättre idé att gå in på börsen än att spara inplastade bilar om det är pengarna man är ute efter.
Tack för förklaringen! Då antar jag att du har dina bilar uppställda på något snyggt sätt så du kan titta på dem och bli glad, så att du ser själva bilarna och inte bara en mur av blåa pappförpackningar? Eller tar du fram dem och beundrar dem ibland och förvarar dem så effektivt som möjligt i lådor däremellan, det kan ju också fungera ...
Jag har en vitrin där jag ställer upp allt möjligt och där får några bilar stå. Ibland byter jag ut dem för att få variation, men jag har inte plats att ha alla framme samtidigt. Så de bilar som inte får stå framme ligger i kartonger i väntan på sin tid i rampljuset.
Är det någon som ha en lista på alla bilar som finns? För jag tänkte börja samla från album till album. Först ta alla bilar från Tintin i Amerika till exempel. Och då måste jag ju veta hur många som finns till varje respektive album.
Han har listat bilarna i den ordning Edition Atlas tillverkat/numrerat dem. Jeepen från Månen tur och retur del 1 är alltså den första, fast det albummässigt ligger i mitten.
Hörde förresten efter med Kim på (inofficiella) Tintin-butiken i Gamla Stan/Stockholm. Edition Atlas har lagt ner tillverkningen sedan ett tag tillbaka så inga fler/nya bilar från dem. Vissa är redan slutsålda hos dem, vet tyvärr inte vilka, några finns dock kvar i butiken. Det fanns även en del bilar i Tintin-butiken i Visby på Gotland. Där hade de även Tintin Transports, de nya lite mer påkostade bilarna från Moulinsart själva.
With great collections comes great responsibility. larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer. E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Labrador Road 26 skrev:Edition Atlas har lagt ner tillverkningen sedan ett tag tillbaka så inga fler/nya bilar från dem.
Kommer ni som samlar bilarna ha gapande hål, eller skickas prenumerationsbilarna ut tills ni har fått alla som finns att få, så att säga?
Tror att alla som prenumererar får komplett, om man inte avbryter sin prenumeration vill säga. Det var ett tag sedan jag hörde att man inte kunde påbörja en pren längre men tillverkningsstoppet var nog senare så de har nog lager för alla prenumeranter. Men det är bitvis en gissning, jag har inte sett några bekräftade uppgifter på det.
With great collections comes great responsibility. larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer. E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Labrador Road 26 skrev:Än så länge finns inga extra figurer som är i rätt skala, 1:35, tyvärr. Men plastsoldater från Airfix och liknande skulle nog kunna fungera som "statister".
Labrador Road 26 skrev: Det fanns även en del bilar i Tintin-butiken i Visby på Gotland. Där hade de även Tintin Transports, de nya lite mer påkostade bilarna från Moulinsart själva.
Du har inget tele.nr dit du kan PM:a mig så får jag kolla om dom har dom 2 sista åt mig. Sen är det vad dom kostar med.
Labrador Road 26 skrev: Det fanns även en del bilar i Tintin-butiken i Visby på Gotland. Där hade de även Tintin Transports, de nya lite mer påkostade bilarna från Moulinsart själva.
Du har inget tele.nr dit du kan PM:a mig så får jag kolla om dom har dom 2 sista åt mig. Sen är det vad dom kostar med.
With great collections comes great responsibility. larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer. E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Tack. Jo jag vet att "Tintin i Sovjet" var det första. Men jag sa heller aldrig att jag skulle ta de i albumordning. Jag ska ta de i den ordning jag känner för
Labrador Road 26 skrev:Än så länge finns inga extra figurer som är i rätt skala, 1:35, tyvärr. Men plastsoldater från Airfix och liknande skulle nog kunna fungera som "statister".
Jag som snurrade till det. Bilarna är i skala 1:43 så plastgubbarna i 1:35 blir för stora och de i 1:72 för små. Kan inte påminna mig att jag sett modell-tillbehör i precis 1:43.
With great collections comes great responsibility. larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer. E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
*Det finns klara fördelar med att bo i en storstad. Jag tror ägaren blev intervjuad i någon tidning och sa att "1:43 var ju den allra bästa skalan" eller något åt det hållet.
1:43 (eller "O Gauge") verkar f.ö. ha varit en väldigt vanlig skala förr i tiden, så det verkar finnas åtminstone äldre figurer att köpa till, och en del tillverkare som konstruerar nya.
Wakuran skrev:1:43 (eller "O Gauge") verkar f.ö. ha varit en väldigt vanlig skala förr i tiden...
Tydligen framför allt en tågskala "O scale (or O gauge) is a scale originally introduced by the German manufacturer Märklin around 1900. By the 1930s three-rail alternating current ~ AC O gauge was the most common model railroad scale in the United States and remained so until the early 1960s. In Europe, its popularity declined before World War II due to the introduction of smaller scales." var väl därför jag inte kände igen den, som den flygplansbyggare man är.
With great collections comes great responsibility. larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer. E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Wakuran skrev:1:43 (eller "O Gauge") verkar f.ö. ha varit en väldigt vanlig skala förr i tiden...
Tydligen framför allt en tågskala "O scale (or O gauge) is a scale originally introduced by the German manufacturer Märklin around 1900. By the 1930s three-rail alternating current ~ AC O gauge was the most common model railroad scale in the United States and remained so until the early 1960s. In Europe, its popularity declined before World War II due to the introduction of smaller scales." var väl därför jag inte kände igen den, som den flygplansbyggare man är.
Det verkar finnas några liknande skalor runtom i världen som 1:43.5 och 1:45 annars, men det kanske i praktiken inte märks så mycket om det bara handlar om figurer. (Med riktiga tåg kanske det blir problem att kombinera med fel räls.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
O eller 0 är ju också den skala som H0 / HO är hälfen av (H står just för Halv / Half). H0 är eller var i alla fall för några år sedan den totalt dominerande skalan för modelljärnvägar, även om de mindre skalorna N och Z nog har ökat på senare tid.
Wakuran skrev:1:43 (eller "O Gauge") verkar f.ö. ha varit en väldigt vanlig skala förr i tiden...
Tydligen framför allt en tågskala "O scale (or O gauge) is a scale originally introduced by the German manufacturer Märklin around 1900. By the 1930s three-rail alternating current ~ AC O gauge was the most common model railroad scale in the United States and remained so until the early 1960s. In Europe, its popularity declined before World War II due to the introduction of smaller scales." var väl därför jag inte kände igen den, som den flygplansbyggare man är.
Det verkar finnas några liknande skalor runtom i världen som 1:43.5 och 1:45 annars, men det kanske i praktiken inte märks så mycket om det bara handlar om figurer. (Med riktiga tåg kanske det blir problem att kombinera med fel räls.)
Jag kollade runt bland. mina leksaker och märkte att jag har en konduktör som är 4 cm hög. Det borde vara 1/43 om jag räknat rätt. Antagligen från 80-talet då min storebror höll på en del med Märklintåg.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.