Lite allmänna frågor om en serie

Diskussioner om erotiska serier.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Lite allmänna frågor om en serie

Inlägg av Kattmannen »

För ett bra tag sedan var jag på ett möte i tjänsten, i ett kontorslandskap. Såg då en serie på en anslagstavla som jag fotograferade av.

Jag vet inte riktigt hur man bifogar bilder och dessutom så är jag inte riktigt säker på om det är lagligt att sprida serien.

Det jag är nyfiken på är mest om serien i sig är formellt olaglig men även annars om var den kommer ifrån m.m..

Jag tycker själv inte att den är något att uppröras över eller göra någon anmälan om.

Jag är inte säker på om det här är rätt kategori heller. Admin får väl korrigera om det är fel. Det är ju en fråga också om gränsdragning för vad som är ok vad gäller serier som anspelar på sex.

Nåja, här kommer beskrivning av serien iafall;

Serien i fråga är i åtta rutor (två rutor i varje rad) och innehåller en liten pojke och en liten flicka, uppenbarligen två barn.

Ruta 1; Pojken säger att han har sex karameller.
Ruta 2; Flickan säger att hon har sju karameller.
Ruta 3; Pojken; jag har åtta kronor.
Ruta 4; Flickan; jag har en hel tia!
Ruta 5; Pojken; men du har inte någon sån här, eller hur?! Pojken på bilden har då dragit ner byxorna och visar sin hårlösa snopp.
Ruta 6; Flickan; Eeh… Nää… .
Ruta 7; Flickan; …men jag har en sån här… . Samtidigt som hon glatt drar upp kjolen och visar sin hårlösa snippa. ”?” över pojken.
Ruta 8; Flickan; Och med en sån här kan jag få så många av de där som jag vill! Pojken ser olycklig ut och fäller en tår.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Lite allmänna frågor om en serie

Inlägg av larsa66 »

Det är ju en klassiskt rolig historia. Påminner mig om dom historier som en gammal arbetskompis berättade.
Jag gillar den här typen av fräckisar :) Har svårt att tänka mig att den skulle vara stötande.

Den är ju t.o.m. feministisk!
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Lite allmänna frågor om en serie

Inlägg av RioGrande »

Är den realistiskt tecknad (dvs utan Disney-nosar) hjälper det nog inte det minsta.... Det kan nog bli Mangarättegång av detta... Allra värst förstås om den hade varit tecknad i Japan...
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Lite allmänna frågor om en serie

Inlägg av Looding »

larsa66 skrev:Den är ju t.o.m. feministisk!

Utveckla gärna.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Lite allmänna frågor om en serie

Inlägg av larsa66 »

Looding skrev:
larsa66 skrev:Den är ju t.o.m. feministisk!

Utveckla gärna.


Inget djupare, bara en snabb, kanske långsökt kommentar. Det är väl poängen att flickans könsorgan är flera gånger mer värt än pojkens.
Alltså har hon i framtiden, som kvinna inte bara samma värde utan dessutom högre.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Lite allmänna frågor om en serie

Inlägg av Looding »

Ja, det var en naiv tolkning som jag, på riktigt hoppas författaren ville förmedla, och att det är det som når fram till läsarna. Min tolkning, utifrån dylika buskis och fräckisar, är att flickan senare i livet kan få hur många karameller hon vill genom att sälja sin kropp. Jag hoppas jag har fel, men tvivlar på det.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Lite allmänna frågor om en serie

Inlägg av Rufus »

Det där är en gammal klassiker som förmodligen finns i lite olika versioner.

Förövrigt delar jag larsa66s tolkning av serien.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Lite allmänna frågor om en serie

Inlägg av Looding »

Anders1 skrev:Förövrigt delar jag larsa66s tolkning av serien.

Det glädjer mig!
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Lite allmänna frågor om en serie

Inlägg av Kattmannen »

Looding skrev:
Anders1 skrev:Förövrigt delar jag larsa66s tolkning av serien.

Det glädjer mig!


Jag delar nog också tolkningen av larsa66 [:)]
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Lite allmänna frågor om en serie

Inlägg av Kattmannen »

RioGrande skrev:Är den realistiskt tecknad (dvs utan Disney-nosar) hjälper det nog inte det minsta.... Det kan nog bli Mangarättegång av detta... Allra värst förstås om den hade varit tecknad i Japan...


Inga Disney-nosar, men inte så jätterealistiskt tecknad heller. Har iofs sett slarvigare tecknade serier. Ser inte ut som Manga.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Lite allmänna frågor om en serie

Inlägg av Kattmannen »

Looding skrev:Ja, det var en naiv tolkning som jag, på riktigt hoppas författaren ville förmedla, och att det är det som når fram till läsarna. Min tolkning, utifrån dylika buskis och fräckisar, är att flickan senare i livet kan få hur många karameller hon vill genom att sälja sin kropp. Jag hoppas jag har fel, men tvivlar på det.


Mycket här i livet kan man ju tolka på olika sätt.

Jag hoppas inte att kvinnor ska sälja sina kroppar.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Lite allmänna frågor om en serie

Inlägg av Sir-L »

Kattmannen skrev:[...]
Inga Disney-nosar, men inte så jätterealistiskt tecknad heller. Har iofs sett slarvigare tecknade serier. Ser inte ut som Manga.


Är det inte "Den unge Spirou" då? Eller kanske det var "Titeuf". Jag har för mig jag har läst den någonstans.
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Lite allmänna frågor om en serie

Inlägg av mikaelsol »

Tror tvärtom att den hade varit olaglig i Japan. Läste senast igår om en japansk konstnär som spridit en fil för 3D-printar så att folk skulle kunna skriva ut en kopia av konstnärens kön, vilket alltså var olagligt. De censurerar ju kön rätt hårt där överlag, om jag fattat saken rätt.

Skämtet känns dock igen. Det är väl en standardfräckis. Borde sitta uppe i de flesta personalrummen på förskolorna.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Lite allmänna frågor om en serie

Inlägg av Kattmannen »

Det var varken Titeuf eller Den unge Spirou som den här serien var ifrån.

Det kontor där jag såg den hörde inte till någon förskola.
Användarvisningsbild
little fox
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 08 sep 2013, 11:20

Re: Lite allmänna frågor om en serie

Inlägg av little fox »

Nu är jag lite sen till diskussionen här, men jag tolkar det glasklart som att innebörden är att om man har en snippa så kommer man inte att ha några problem att "få" snoppar, alltså att locka till sig män, snarare än att man ska slå mynt av sitt kön. Det är ingenting som jag själv tycker är speciellt roligt eller fyndigt, men inte heller stötande, jag har aldrig förstått varför könet i sig behöver censureras och gömmas undan. Så länge det inte involverar våld eller sexuellt utnyttjande så förstår jag inte problemet.

Som en parentes kan jag väl också säga att feminism är inte att värdera det kvinnliga könet högre, utan att sträva efter att kvinnor ska ha samma rättigheter och möjligheter som män.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Lite allmänna frågor om en serie

Inlägg av Cadial »

little fox skrev:Som en parentes kan jag väl också säga att feminism är inte att värdera det kvinnliga könet högre, utan att sträva efter att kvinnor ska ha samma rättigheter och möjligheter som män.

Riktigt sa enkelt ar det inte. Det finns massor av olika sorters feminism. Serien kanske tillhor den form som placerar kvinnan hogst upp I hierakin, t ex (Wikin):
Reverse gender polarity is the form of difference feminism that asserts that women, per se, are superior to men. It developed as the opposite of traditional gender polarity that asserts that men, per se, are superior to women.
Användarvisningsbild
little fox
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 08 sep 2013, 11:20

Re: Lite allmänna frågor om en serie

Inlägg av little fox »

Cadial skrev:
little fox skrev:Som en parentes kan jag väl också säga att feminism är inte att värdera det kvinnliga könet högre, utan att sträva efter att kvinnor ska ha samma rättigheter och möjligheter som män.

Riktigt sa enkelt ar det inte. Det finns massor av olika sorters feminism. Serien kanske tillhor den form som placerar kvinnan hogst upp I hierakin, t ex (Wikin):
Reverse gender polarity is the form of difference feminism that asserts that women, per se, are superior to men. It developed as the opposite of traditional gender polarity that asserts that men, per se, are superior to women.


Ja visst, jag generaliserade, men jag tror nog att strävan efter jämnlikhet är med råge den mest utbredda formen av feminism i Sverige idag. Men om du tycker det är kul att klyva hårstrån, knock yourself out.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Lite allmänna frågor om en serie

Inlägg av Wakuran »

Sir-L skrev:
Kattmannen skrev:[...]
Inga Disney-nosar, men inte så jätterealistiskt tecknad heller. Har iofs sett slarvigare tecknade serier. Ser inte ut som Manga.


Är det inte "Den unge Spirou" då? Eller kanske det var "Titeuf". Jag har för mig jag har läst den någonstans.

Kan det vara Svenska Stupido eller Dass-Tidningen?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Lite allmänna frågor om en serie

Inlägg av Sir-L »

Wakuran skrev:
Sir-L skrev:
Kattmannen skrev:[...]
Inga Disney-nosar, men inte så jätterealistiskt tecknad heller. Har iofs sett slarvigare tecknade serier. Ser inte ut som Manga.


Är det inte "Den unge Spirou" då? Eller kanske det var "Titeuf". Jag har för mig jag har läst den någonstans.

Kan det vara Svenska Stupido eller Dass-Tidningen?

Ytterst tveksamt att jag läst den där. Ingen av dessa titlar är min "kopp te".
Skriv svar