Sex i serietidningar

Diskussioner om erotiska serier.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Sex i serietidningar

Inlägg av KRax »

Wakuran skrev:Ganska kända figurer i amerikanska alternativ- resp. independentkretsar. Kan f.ö. skicka fler länkar om det önskas.



Är väl rätt kända överhuvudtaget? Rescenserade i New York Times Book Review och allt , har jag för mig. Skaraborg, du hittar dem garanterat på närmaste större bibliotek, antingen "Wigwam Bang" eller "Speedy Ortiz död". Till och med i mitt bibliotek i Bollnäs finns det en tjock och fet samling på engelska.

Hopey är också bi, några enstaka gånger i alla fall.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Sex i serietidningar

Inlägg av Wakuran »

Maggie är "generellt" hetero, men har Hopey som sin stora kärlek; Hopey är "generellt" lesbisk, men ligger med män ibland för kul skull, typ. Iallafall så jag förstått det. It's complicated.

P.S. Det är "Wigwam Bam", inte "Wigwam Bang".
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Linus van Pelt
Fine
Inlägg: 313
Blev medlem: fre 19 feb 2010, 14:36

Re: Sex i serietidningar

Inlägg av Linus van Pelt »

Ja, Maggie och Hopey är t.o.m. avbildade i tryckta Nationalencyklopedin från 1992 (uppslagsordet Hernandez, Jaime) så de är nog mer än ganska kända. Vad gäller bi-figurer bör man väl inte glömma Gustaf Salonius' Smygaren från gamla Svenska Serier.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Sex i serietidningar

Inlägg av Wakuran »

Linus van Pelt skrev:Ja, Maggie och Hopey är t.o.m. avbildade i tryckta Nationalencyklopedin från 1992 (uppslagsordet Hernandez, Jaime) så de är nog mer än ganska kända. Vad gäller bi-figurer bör man väl inte glömma Gustaf Salonius' Smygaren från gamla Svenska Serier.

Javisstja, det var så han hette. Hade alldeles nyligen en diskussion med andra seriefans, då vi inte kunde komma på vad serien hette.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Sex i serietidningar

Inlägg av Kattmannen »

Vet inte om det här är riktigt rätt tråd, eller OT.

Jag prenumererar sedan länge på Populär Historia. I ett nr var det en stor artikel om Disney. Där stod det om att en anställd hade gjort en film där Musse Pigg och Mimmi Pigg hade sex med varandra, som visades för Walt Disney och flera andra. Efteråt så frågade Walt Disney vem som hade gjort filmen, en av de närvarande sa att det var han, varvid Walt Disney avskedade honom på stående fot.

Är det någon här som känner till mer om den historien?
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Sex i serietidningar

Inlägg av Labrador Road 26 »

Kattmannen skrev:Jag prenumererar sedan länge på Populär Historia. I ett nr var det en stor artikel om Disney. Där stod det om att en anställd hade gjort en film där Musse Pigg och Mimmi Pigg hade sex med varandra, som visades för Walt Disney och flera andra. Efteråt så frågade Walt Disney vem som hade gjort filmen, en av de närvarande sa att det var han, varvid Walt Disney avskedade honom på stående fot.

Har inte hört just den storyn, men att Walt var en mycket bestämd herre som nog kunde focka folk om det inte passade. Så det låter väl tänkbart.

Sedan finns det ju rykten (och bitvis bevis) att tecknare hos Disney smugit in sexanspelningar lite då och då i sina filmer. Denna kille har nog läst in lite väl mycket dock.
http://www.youtube.com/watch?v=eIvMNfrZ-jU

Sedan kan man justera det hela så att det passar sina egna syften.
http://www.youtube.com/watch?v=RkUOYOc8ygA
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Sex i serietidningar

Inlägg av MagnusR »

Kattmannen skrev:Vet inte om det här är riktigt rätt tråd, eller OT.

Jag prenumererar sedan länge på Populär Historia. I ett nr var det en stor artikel om Disney. Där stod det om att en anställd hade gjort en film där Musse Pigg och Mimmi Pigg hade sex med varandra, som visades för Walt Disney och flera andra. Efteråt så frågade Walt Disney vem som hade gjort filmen, en av de närvarande sa att det var han, varvid Walt Disney avskedade honom på stående fot.

Är det någon här som känner till mer om den historien?


Googlande ger flera varianter på historien, men ingen säker bekräftelse.

/Magnus
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Sex i serietidningar

Inlägg av Kattmannen »

Labrador Road 26 skrev:
Kattmannen skrev:Jag prenumererar sedan länge på Populär Historia. I ett nr var det en stor artikel om Disney. Där stod det om att en anställd hade gjort en film där Musse Pigg och Mimmi Pigg hade sex med varandra, som visades för Walt Disney och flera andra. Efteråt så frågade Walt Disney vem som hade gjort filmen, en av de närvarande sa att det var han, varvid Walt Disney avskedade honom på stående fot.

Har inte hört just den storyn, men att Walt var en mycket bestämd herre som nog kunde focka folk om det inte passade. Så det låter väl tänkbart.

Sedan finns det ju rykten (och bitvis bevis) att tecknare hos Disney smugit in sexanspelningar lite då och då i sina filmer. Denna kille har nog läst in lite väl mycket dock.
http://www.youtube.com/watch?v=eIvMNfrZ-jU

Sedan kan man justera det hela så att det passar sina egna syften.
http://www.youtube.com/watch?v=RkUOYOc8ygA


Vad gäller den första länken så är jag inte så bra på engelska, så jag hann ofta inte med att läsa de engelska texterna så bra. Suggestiv och bra musik hade lagts på, men det säger ju ingenting om Disney.

Annars fick man mest intrycket av att ”Den som söker den finner” bakom youtubeklippen. Verkar vara nått konspiratoriskt nojigt amerikanskt-moralistiskt bakom. Vad är det för fel om det görs filmer om häxor och andra fantasifigurer? Värre då att religiösa skrifter framställs som och blir tagna som sanningar fastän de är fullständigt orimliga.

De två Narnia-filmer som kommit på bio de senaste åren (Häxan och lejonet samt Caspian prins av Narnia) tycker jag var mycket bra, och följde originalen bra. Så vad gäller filmerna så ska man väl snarare vara kritisk till framlidne C S Lewis, om man nu ser någonting att vara kritisk mot. Jag ser inget pedofilt i skildringarna av Tumnus och Lucy.

Men under de senaste decennierna så är det mycket som har förändrats vad gäller synen på kontakten mellan vuxna och barn. När jag var liten fanns det barnböcker om ”Lilla Anna och långa farbrorn”, skulle inte funka att skriva idag.

Den andra länken ser inte direkt ut som något från äkta Disney-produktioner [V]
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Sex i serietidningar

Inlägg av Kattmannen »

MagnusR skrev:
Kattmannen skrev:Vet inte om det här är riktigt rätt tråd, eller OT.

Jag prenumererar sedan länge på Populär Historia. I ett nr var det en stor artikel om Disney. Där stod det om att en anställd hade gjort en film där Musse Pigg och Mimmi Pigg hade sex med varandra, som visades för Walt Disney och flera andra. Efteråt så frågade Walt Disney vem som hade gjort filmen, en av de närvarande sa att det var han, varvid Walt Disney avskedade honom på stående fot.

Är det någon här som känner till mer om den historien?


Googlande ger flera varianter på historien, men ingen säker bekräftelse.

/Magnus


Jag återgav historien fritt ur minnet. Kommer inte ihåg nu när PH hade artikeln om Walt Disney. Men min erfarenhet efter 14 års prenumeration på PH är att den är noggrann med historiska fakta, även om enstaka slarvfel och korrekturfel kan förekomma.
Skriv svar