Labrador Road 26 skrev:Kattmannen skrev:Jag prenumererar sedan länge på Populär Historia. I ett nr var det en stor artikel om Disney. Där stod det om att en anställd hade gjort en film där Musse Pigg och Mimmi Pigg hade sex med varandra, som visades för Walt Disney och flera andra. Efteråt så frågade Walt Disney vem som hade gjort filmen, en av de närvarande sa att det var han, varvid Walt Disney avskedade honom på stående fot.
Har inte hört just den storyn, men att Walt var en mycket bestämd herre som nog kunde focka folk om det inte passade. Så det låter väl tänkbart.
Sedan finns det ju rykten (och bitvis bevis) att tecknare hos Disney smugit in sexanspelningar lite då och då i sina filmer. Denna kille har nog läst in lite väl mycket dock.
http://www.youtube.com/watch?v=eIvMNfrZ-jUSedan kan man justera det hela så att det passar sina egna syften.
http://www.youtube.com/watch?v=RkUOYOc8ygA
Vad gäller den första länken så är jag inte så bra på engelska, så jag hann ofta inte med att läsa de engelska texterna så bra. Suggestiv och bra musik hade lagts på, men det säger ju ingenting om Disney.
Annars fick man mest intrycket av att ”Den som söker den finner” bakom youtubeklippen. Verkar vara nått konspiratoriskt nojigt amerikanskt-moralistiskt bakom. Vad är det för fel om det görs filmer om häxor och andra fantasifigurer? Värre då att religiösa skrifter framställs som och blir tagna som sanningar fastän de är fullständigt orimliga.
De två Narnia-filmer som kommit på bio de senaste åren (Häxan och lejonet samt Caspian prins av Narnia) tycker jag var mycket bra, och följde originalen bra. Så vad gäller filmerna så ska man väl snarare vara kritisk till framlidne C S Lewis, om man nu ser någonting att vara kritisk mot. Jag ser inget pedofilt i skildringarna av Tumnus och Lucy.
Men under de senaste decennierna så är det mycket som har förändrats vad gäller synen på kontakten mellan vuxna och barn. När jag var liten fanns det barnböcker om ”Lilla Anna och långa farbrorn”, skulle inte funka att skriva idag.
Den andra länken ser inte direkt ut som något från äkta Disney-produktioner