Årets serietidning 2016

Här kan du skapa omröstningar. Är Kalle Anka starkare än Fantomen?

Årets serietidning 2016

Agent X9
7
21%
Fantomen
5
15%
Kalle Anka Extra
2
6%
Knasen
1
3%
Litium
9
26%
Nemi
0
Inga röster
Nya Serieparaden
0
Inga röster
Pondus
2
6%
Seriemix
6
18%
Uti vår hage
2
6%
 
Antal röster: 34

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Årets serietidning 2016

Inlägg av Wakuran »

Grumme skrev:Bloom County var en absolut favoritserie under George Bush - Bill Clinton-åren i amerikansk politik.
Är det så underbart att han är tillbaka och tecknar om dagens USA? Var kan man läsa den i så fall? [|)]
Jag kan bara förställa mig hur han skulle ta tag i fenomenet Donald Trump... [8]

På Facebook, verkar det som.

Och det ser ut som man kan läsa åtminstone de senaste serierna utan att behöva logga in...

https://www.facebook.com/berkeleybreathed/
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Årets serietidning 2016

Inlägg av Göran Semb »

Facebook, plus att det nyss kom en samling av de nya serierna.

Sök upp Berkeley Breathed's Bloom County på Facebook -- eller, jag kan lägga in adressen: https://www.facebook.com/berkeleybreathed/?fref=ts
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Årets serietidning 2016

Inlägg av Göran Semb »

Göran Semb skrev:Facebook, plus att det nyss kom en samling av de nya serierna.

Sök upp Berkeley Breathed's Bloom County på Facebook -- eller, jag kan lägga in adressen: https://www.facebook.com/berkeleybreathed/?fref=ts


Edit: Aha, skulle ha gått till nästa sida så hade jag sett att Wakuran redan svarat.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Årets serietidning 2016

Inlägg av Rufus »

Det fick bli Seriemix helt enkelt, som är den enda av dom som jag har läst i år och partisk är man ju också, men de andra känns inte så intressanta längre. Dock läser jag gärna en gammal nostalgisk Agent X9 från 1970-talet.
Stranger
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 23:04

Re: Årets serietidning 2016

Inlägg av Stranger »

Sir-L skrev:
germund skrev:
Stranger skrev:Serieparaden har inte varit läsvärd sen 90-talet
Nu börjar det bli en intressant diskussion! Detta kanske bör brytas ut som en egen Serieparaden-tråd, men jag kör igång. Serieparaden är inte längre någon storsäljare, men tanken med tidningen är att vara ett flaggskepp för NYA stripp-serier. I princip allt material i Serieparaden är tecknat de senaste åren, med några få undantag (nu försvinner även Morrgan & Klös fr o m årsskiftet och de stripparna var från ca 2001). Problemet med "nya serier"-inställningen är att det knappt finns några serier alls som tilltalar alla läsare och publiken är enormt fragmenterad. Själv tycker jag Little Dog Lost (Vovve på vift) är bland de mest intelligenta, imponerande, underhållande, smarta humorstrippserier som gjorts, med underbara söndagssidor, men den tycks ingen annan gå igång på så jag var tvungen att lyfta ut min egen favorit ur tidningen. Norska Radio Gaga har åtminstone två superbegistrade fans här på redaktionen, men den tycks inte lyfta försäljningen. Så, vad är problemet med tidningen egentligen? Är det urvalet av serier? Vilka andra nya serier skulle vi i så fall välja för att FLER skulle gilla tidningen? Är det formen, dvs att tidningar över lag säljer sämre? Eller görs det helt enkelt inte tillräckligt intressanta seriestripps-serier längre?

För min del är det nog att jag förknippar titeln med den gamla, och således dess innehåll. Och även om jag gillade den så är det inte intressant för mig att köpa den. Hade jag insett att det är nya serier numera så kanske man kollat in något nummer och fastnat (även om jag tenderar mer att köpa tidningar med "äventyrsserier" i än humorserier).

Samma här. Några av serierna hade jag kanske gillat om dom introducerats i ett annat sammanhang, men det är SERIEPARADEN, och då måste det finnas Kalle och Hobbe, Mia, Över Gränsen och Morgan Och Klös.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Årets serietidning 2016

Inlägg av smorkin »

Grumme skrev:
germund skrev:
Göran Semb skrev:
germund skrev:Eller görs det helt enkelt inte tillräckligt intressanta seriestripps-serier längre?

Bloom County är tillbaka, och lysande.
Det är sant och den är bra! Tycker du den hade varit ett alternativ för Serieparaden eller är den för amerikansk?


Bloom County var en absolut favoritserie under George Bush - Bill Clinton-åren i amerikansk politik.
Är det så underbart att han är tillbaka och tecknar om dagens USA? Var kan man läsa den i så fall? [|)]
Jag kan bara förställa mig hur han skulle ta tag i fenomenet Donald Trump... [8]

Förutom att den fortlöpande publiceras på Facebook, som redan nämnts, finns det också redan en samling ute med det nya materialet:

https://smorkin.wordpress.com/2016/10/2 ... -new-hope/
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Årets serietidning 2016

Inlägg av rkaj »

Man kunde tydligen rösta på mer än ett alternativ, så min röst föll på både Fantomen, som haft ett riktigt bra år i år, och Seriemix.

Angående Serieparaden verkar det föreligga någon sorts kommunikationsmiss? Min känsla av den utifrån omslagen var att det är i stort sett samma serier som jag tröttnade på någon gång vid sekelskiftet, men så säger germund att det är flaggskeppet för nya humorstripserier? Har jag tittat så slarvigt? Eller lyckas omslagen så dåligt med att kommunicera innehållet? Har den bytt inriktning helt nyligen? Eller betyder "nya" i sammanhanget bara att Monty, Morrgan och klös, etc fortfarande produceras?
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Årets serietidning 2016

Inlägg av germund »

Många av serierna i Serieparaden har absolut producerars i många år, t ex Monty och Mutts, men urvalet i tidningen görs från strippar tecknade de senaste åren. (Nu lämnar dock Mutts tidningen fr o m nr 1/2017.) Hittar vi helt nya, syndikerade strippserier som kan tillföra tidningen bredd och göra den mer intressant tar vi supergärna in dem, men det har varit svårt att hitta sådana. Jag får ständigt intrycket att det mest intressanta syndikerade materialet i USA är de politiska skämtteckningarna, och de platsar knappast i Serieparaden - kanske i en alternativ, politisk tidning, men det är frågan om den skulle ligga hos ett förlag som Egmont. Som jag skrev, min egen superfavorit Vovve på vift sågades helt av läsarna och varje ny serie vi tar in måste ha potentialen att attrahera en viss mängd läsare så tidningen överlever och vi har ingen patentlösning på det. Ernies plats i Serieparaden kan diskuteras, men jag ville ha kvar Ernie i Egmonts svenska utbud i någon form. Sen måste inte materialet vara amerikanskt - vi kör ju tex Radio Gaga och Fingerpori - men det bör tillföra tidningen något nytt utan att stöta bort befintliga läsare.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Årets serietidning 2016

Inlägg av Rufus »

Jag saknar förövrigt Kalle Anka & Co bland de röstningsbara alternativen. Förvisso kanske inte tidningens toppår just 2016, men en alltjämt bra tidning.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Årets serietidning 2016

Inlägg av rkaj »

germund skrev:Hittar vi helt nya, syndikerade strippserier som kan tillföra tidningen bredd och göra den mer intressant tar vi supergärna in dem, men det har varit svårt att hitta sådana. [...] varje ny serie vi tar in måste ha potentialen att attrahera en viss mängd läsare så tidningen överlever [...]


Om det fanns med några sidor med en ny (för tidningen och ofta för Sverige, och fortfarande med själva stripparna inte äldre än några år) titel i varje nummer, eller att varje sådan "provserie" får en chans över två eller möjligen till och med tre nummer skulle själva nyheten kanske locka många läsare, även om varje enskild sådan serie inte lockar så starkt? De serier som får positiva reaktioner kan ju ges en chans som återkommande serie i tidningen.

Vad gäller mängden existerande syndikerade serier tror jag absolut inte att ett sådant upplägg vore orimligt, men det kanske skulle innebära väldigt mycket extra jobb att fixa rättigheterna till en ny serie i varje eller vartannat nummer ..?

Fast tittar jag på omslaget till (vad jag antar är) senaste numret av Serieparaden så ser jag Ernie, Dilbert och Monty, där i alla fall de två sistnämnda är mer avskräckande än lockande för mig personligen, även om jag gillade allihop för ett kvarts sekel sedan ...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Årets serietidning 2016

Inlägg av Wakuran »

germund skrev:Jag får ständigt intrycket att det mest intressanta syndikerade materialet i USA är de politiska skämtteckningarna, och de platsar knappast i Serieparaden - kanske i en alternativ, politisk tidning, men det är frågan om den skulle ligga hos ett förlag som Egmont.

Politiska skämtteckningar? De jag har sett har oftare känts obegripliga än roliga...

Och så känns det ju ofta som man bara tycker det är kul om man delar tecknarens politiska uppfattning...

(I USA görs det tydligen så mycket skämtteckningar att de flesta tidningar inte har fasta skämttecknare, utan bara köper in teckningar som stödjer tidningens ståndpunkter...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Re: Årets serietidning 2016

Inlägg av nicklas.johansson »

Ja, jag tror vi får anse omröstningen avgjord och vinnaren blev Litium följd av Agent X9 på e andra plats och Seriemix på tredjeplats. Det är ju lite tråkigt att det inte verkar bli någon fortsättning på vår 2016-års favorit, inte såvitt jag har hört iallafall, men det är väl så när ekonomerna ska bestämma och en tidning skall bära sig själv redan första året. Och här halkade jag in på en diskussion vi haft tidigare, så jag släpper den bollen.
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Årets serietidning 2016

Inlägg av Sir-L »

nicklas.johansson skrev:Ja, jag tror vi får anse omröstningen avgjord och vinnaren blev Litium följd av Agent X9 på e andra plats och Seriemix på tredjeplats. Det är ju lite tråkigt att det inte verkar bli någon fortsättning på vår 2016-års favorit, inte såvitt jag har hört iallafall, men det är väl så när ekonomerna ska bestämma och en tidning skall bära sig själv redan första året. Och här halkade jag in på en diskussion vi haft tidigare, så jag släpper den bollen.

Kul, Litium är en värdig vinnare. Och absolut synd att det inte verkar bli en fortsättning. Men Egmont kanske kan våga sig på en liknande satsning med lite andra (hyfsat nya) serier, på 5-6 nummer kanske? (Förhoppningsvis avslutande ark för alla serierna denna gång)
Tycker Egmont ska ha kredit för att de vågade göra satsningen på Litium! Och lite kul att man kunde köpa hela paketet på en gång.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Årets serietidning 2016

Inlägg av Wakuran »

Hagel var väl också ganska uppskattad när den kom... Problemet är väl att distributionen inte funkar... Egmont är de enda som har råd till bred distribution, och de lägger ned tidningarna efter 3-4 nummer då de inte lönar sig...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar