Vilken sorts serier gillar du bäst?

Här kan du skapa omröstningar. Är Kalle Anka starkare än Fantomen?

Vilken sorts serier gillar du bäst(

Humorserier
7
22%
Strippar
0
Inga röster
Äventyrsserier
15
47%
Superhjälteserier
4
13%
Undergroundserier
2
6%
Annan
4
13%
 
Antal röster: 32

Användarvisningsbild
Serieankan
Very Good
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 09 apr 2014, 13:08

Vilken sorts serier gillar du bäst?

Inlägg av Serieankan »

Hej!
Som titeln lyder undrar jag vilken sorts/genre på serier ni gillar bäst? [?]
Det vore roligt att veta vad som är populärast här på forumet.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Vilken sorts serier gillar du bäst?

Inlägg av Rufus »

Egentligen är det nog humoristiska äventyrsserier, som jag gillar bäst.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vilken sorts serier gillar du bäst?

Inlägg av Isegrim »

Jag gillar bra grejer mest, dåliga grejer tycker jag inte om.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Vilken sorts serier gillar du bäst?

Inlägg av Grumme »

Humorserie är fundamentet i mitt serieläsande/-samlande, men även äventyrsserier med humor inslag kan fungera.

Exempel på humorserier jag gillar:

Pondus
Zelda
Disneyserier (kvalitativt material, typ Barks, Rosa, Gottfredson m.fl.)
Arne Anka
Rocky
Uti vår Hage
Jan Berglin

Exempel på äventyrsserier med humor jag gillar:

Zorn & Dina
Lite äldre Spidermanserier, där det finns en hel del roliga kommentarer

Albumförlaget har dock fått mig att uppskatta lite mörkare serier också, genom sin utgivning av Tredje testamentet, Metabaronerna, Bouncer m.m. [:)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Vilken sorts serier gillar du bäst?

Inlägg av Rufus »

Just Gottfredsons Musse-serier hör till mina absoluta favoriter och det är bl.a.
dom som jag tänkte på med "humoristiska äventyrsserier" tillsammans med
det bästa från Peyo och Goscinny m.fl. Längre humorserier alltså.

Även t.ex. undergroundserieskaparen Gilbert Sheltons Stålsvinet skulle jag vilja kategorisera in där.
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Vilken sorts serier gillar du bäst?

Inlägg av MAD »

Jag är lite av en allätare och har väldigt svårt att välja en kategori som bättre än de andra... framförallt beror det på vid vilket tillfälle jag läser vilken typ som passar bäst just då.
Ifall jag bara har en kort stund på mig och vill slå ihjäl tiden passar stripserier perfekt, har nyligen köpt ett gäng Doonesbury TPB som jag plöjer igenom, men ifall jag ska ligga på kvällen och läsa nån timma innan det är sovdags tar jag gärna någon äventyrsserie (fick hem ett Kickstarterprojekt med en webserie som blivit publicerad i en ordentlig HC som hittills är fantastiskt bra enligt mig, Digger) eller möjligtvis superhjältar som Astro City eller liknande.

Sen sitter jag gärna och tar en cig i solen på balkongen (brukade vara storrökare men nuförtiden blir det nån enstaka gång vid speciella tillfällen) med en Lucky Luke eller Asterix eller liknande som tar en dryg kvart att läsa istället...
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vilken sorts serier gillar du bäst?

Inlägg av RioGrande »

Mina två huvudkategorier:
1. Franskbelgiska albumserier. (Komiska äventyrsserier och realistiska äventyrsserier.)
2. Obskyra svenska undergroundklassiker.
Sen gillar jag även rätt mycket annat också, som är fint eller kul.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vilken sorts serier gillar du bäst?

Inlägg av larsa66 »

Äventyrsserier fick min röst.
Jag gillar humor och superhjältar också men det är nog realistiska äventyrsserier som är bäst.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Vilken sorts serier gillar du bäst?

Inlägg av Peral »

Äventyrsserier fick min röst, Tintin, Tarzan, Spirou, Terry och Piraterna, Modesty Blaise, Freddy Lombard, Taxi, Ratte, Buz Sawyer, Buck Ryan, Asterix, m.fl. Jag blir glad bara av att lista dem.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Vilken sorts serier gillar du bäst?

Inlägg av Cadial »

Rostade ocksa pa aventyrsserier. Nu har de snart ensam majoritet I riksdagen (50 % I skrivande stund).
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Vilken sorts serier gillar du bäst?

Inlägg av Looding »

Intressantare skulle vara att veta vad folk gillar i respektive genrer. Många gillar troligtvis mer än en av ovanstående genrer men har oftast en favoritserie inom varje. Jag kan absolut inte kryssa i ett alternativ; vissa dagar vill jag läsa Spirou andra dagar vill jag läsa Rocky.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vilken sorts serier gillar du bäst?

Inlägg av RioGrande »

Sant. Testet hade nog sagt mer om alla fått kryssa tre alternativ (och det dessutom funnits fler alternativ att välja på).

////
Katergorin "Annan" blir meningslös om den inte kombineras med ett skrivfält: "ange vilken!"
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vilken sorts serier gillar du bäst?

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Sant. Testet hade nog sagt mer om alla fått kryssa tre alternativ (och det dessutom funnits fler alternativ att välja på).

////
Katergorin "Annan" blir meningslös om den inte kombineras med ett skrivfält: "ange vilken!"

Jag funderar på "alternativserier", typ sånt från Galago och Epix. (Väldigt bred kategori, iofs...) De kanske får ligga under "undergroundserier", även om den termen mer specifikt syftar på en våg mellan 60- och tidiga 80-talet.

Och "komiska äventyrsserier", som nämnts tidigare.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vilken sorts serier gillar du bäst?

Inlägg av RioGrande »

Epix var väl mest vuxenserier? (+ äventyrsserier (komiska och realistiska))
Du menar i själva verket Pox, inte sant?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vilken sorts serier gillar du bäst?

Inlägg av Wakuran »

Epix, jo, kanske en hel del av utgivningen var bredare än man har för sig i efterhand. Men Robert Crumbs nedtonade, kåseriska 80-talsgrejer och liknande kvalar ju in.

Pox var ju mer klassisk "underground"... Provokation som en viktig beståndsdel... Fast de publicerade ju iofs också Gilbert Hernandez och sånt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Fletcher
Very Good
Inlägg: 73
Blev medlem: fre 09 jul 2010, 17:46

Re: Vilken sorts serier gillar du bäst?

Inlägg av Fletcher »

Fler kategorier att rösta på skulle inte skada, men av de befintliga röstade jag på äventyrsserier. Hög spänning, intressanta berättelser (som ibland hämtar inspiration från historiska händelser) och med inslag av humor - allt i samma näve. Vare sig de är realistiska eller orealistiska. Men jag läser mycket annat också förstås, t.ex. humorserier och superhjälteserier.
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Vilken sorts serier gillar du bäst?

Inlägg av mikaelsol »

Jag gillar svenska självbiografiska serier främst. Sen gillar jag Walking Dead och Saga. Kriss de Valnor rockar min båt också.
Användarvisningsbild
Serieankan
Very Good
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 09 apr 2014, 13:08

Re: Vilken sorts serier gillar du bäst?

Inlägg av Serieankan »

Går det inte att redigera och lägga till fler svarsalternativ?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vilken sorts serier gillar du bäst?

Inlägg av Agentum »

Jösses omöjligt att välja en, jag gillar bra serier bara:-)

Och det saknas massor, detta är högst inriktat på enbart det senaste i serieväg utom triperier möjligen, jag är inte så intresserad alls av det moderna mer än allt som inte är superhjältar skriva av kassa författare som hypats så det är löjligt, de gamla grejorna från 50tal osv dvs de alternativa serierna som växte med superhjältarnas död, de är ännu intressanta även i moderna varianter, släpp serierna fria i USA och lägg ner det mesta gäspigt standardmässiga superhjälteskräp som redan gjorts bättre för evigheter, ryck in det när ni kan sätta ihop nåt fånhuven.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vilken sorts serier gillar du bäst?

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Jösses omöjligt att välja en, jag gillar bra serier bara:-)

Och det saknas massor, detta är högst inriktat på enbart det senaste i serieväg utom triperier möjligen, jag är inte så intresserad alls av det moderna mer än allt som inte är superhjältar skriva av kassa författare som hypats så det är löjligt, de gamla grejorna från 50tal osv dvs de alternativa serierna som växte med superhjältarnas död, de är ännu intressanta även i moderna varianter, släpp serierna fria i USA och lägg ner det mesta gäspigt standardmässiga superhjälteskräp som redan gjorts bättre för evigheter, ryck in det när ni kan sätta ihop nåt fånhuven.

Det känns litet som det är direktmarknaden som är problemet, och att den varit väldigt superhjältefokuserad. Borde kunna bli en bredare marknad i takt med att serierna tar sig in i bokhandlarna.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar