Vilka 91:an-tecknare är bäst?

Här kan du skapa omröstningar. Är Kalle Anka starkare än Fantomen?

Vilka 91:an-tecknare är bäst?

Rudolf Petersson
7
16%
Nils Egerbrandt
12
27%
Gunnar Persson
1
2%
Krister Petersson
11
24%
Jan Gissberg
1
2%
Jonny Nordlund
1
2%
Gert Lozell
10
22%
Tobias Sjölund
0
Inga röster
Anders Skoglind
0
Inga röster
Någon annan
2
4%
 
Antal röster: 45

Användarvisningsbild
Serieankan
Very Good
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 09 apr 2014, 13:08

Vilka 91:an-tecknare är bäst?

Inlägg av Serieankan »

91:an har tecknats av många genom åren, men vilka är dina favoriter?
Användarvisningsbild
Serieankan
Very Good
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 09 apr 2014, 13:08

Re: Vilka 91:an-tecknare är bäst?

Inlägg av Serieankan »

Skriv gärna varför ni röstar som ni gör, vad det är för speciellt med de tecknarna. ;)
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vilka 91:an-tecknare är bäst?

Inlägg av Erik S »

RP och Egerbrandt är de klassiska skaparna som båda utmejslade serien med varsamma händer och formade den till sin egen. De gjorde det med bravur och bjöd på tusentals sidor av oerhört gemytligt seriehantverk. Lozell är den bästa av de "nya" tecknarna, med ett härligt schwung i teckningarna och dessutom är han en mycket kompetent serieförfattare också.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Vilka 91:an-tecknare är bäst?

Inlägg av K-E Lindkvist »

Av de nu verksamma tycker jag att Gert Lozell är bäst (av samma anledningar som Erik S anger), och då jag är uppväxt med Nils Egerbrandt räknar jag honom som den som alla andra måste leva upp till. Min "bästa period" med honom var 70-talet.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Vilka 91:an-tecknare är bäst?

Inlägg av Rufus »

Jag saknar Olle Nilsson i listan. Kanske inte den bäste, men jag gillade ändå hans teckningsstil. Väldigt "enkel" teckningsstil men ändå bra.

Däremot har jag aldrig gillat Nils Egerbrants fula 91:an-teckningsstil. Och han visade i sin egna serie om Olli att han faktiskt kan teckna fint, så det är synd att han bytte till den fula stilen när han skulle teckna 91:an.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vilka 91:an-tecknare är bäst?

Inlägg av Wakuran »

Rudolf Peterssons stil var ju rätt ruff och murrig, så det var väl en anpassning till den, medan Olli snarare utgick från en slickad amerikansk cartoon-/barnserietradition.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vilka 91:an-tecknare är bäst?

Inlägg av RioGrande »

Håller med Erik och K-E.
Lozell håller dessutom (tillsammans med Reimerthi) på att göra en klassisk FRANSKBELGISK albumserie av 91:an. Jag har skaffat 30-åriga kriget. Och jag ser mycket fram emot albumpubliceringen av Skånska kriget. Som ser ännu bättre ut (att döma av de smakprov jag sett). Många sneglingar på kända Tintinsidor.
Användarvisningsbild
Serieankan
Very Good
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 09 apr 2014, 13:08

Re: Vilka 91:an-tecknare är bäst?

Inlägg av Serieankan »

Anders1 skrev:Jag saknar Olle Nilsson i listan. Kanske inte den bäste, men jag gillade ändå hans teckningsstil. Väldigt "enkel" teckningsstil men ändå bra.

Menar du då när han tecknade på 80-talet, eller efter hans comeback 2011? (Eller båda?)
Hans stil skiljer sig ju ganska mycket mellan nu och då, och han har försämrats mycket tycker jag. Och tror att de flesta håller med mig?
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vilka 91:an-tecknare är bäst?

Inlägg av larsa66 »

Rudolf Petersson fick min röst men det var på vippen att Egerbrandt fått den.

Peterssons var mer genuin och det är en annan känsla i linjerna. Egerbrandt anpassade ju sin egen stil efter denna och även om han gjorde det bra räcker det bara till en andraplats.

Sen finns det en massa duktiga tecknare både de som nämns här och inte... Olle Nilsson på 80-talet minns jag också. Benny Sundin tycker jag har en skön stil.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vilka 91:an-tecknare är bäst?

Inlägg av Göran Semb »

Har inte läst så mycket 91:an på sistone; många duktiga tecknare är det. Jag röstade på Nils Egerbrandt, Krister Petersson och Gert Lozell för att de dessutom är bra manusförfattare som var för sig tillfört något extra till serien -- Egerbrandt fulländade den renhjärtat bondskt naive men absolut inte dumme 91:an, Petersson har inte bara en underbart spänstig tuschlinje utan även en känsla för det absurda som han renodlat i Uti vår hage, och Lozell har skapat ett antal verkligt bra farsavsnitt med briljanta förvecklingar.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vilka 91:an-tecknare är bäst?

Inlägg av AndreasEriksson »

Jag saknar Jonas Darnell på listan, för mig var det han och Krister Petersson som definierade 91:an på 80-talet när jag började läsa den.

När det gäller influenser från franskbelgiska serier var det dessutom Darnell som var först, han gjorde ju ett antal "halvlånga" äventyrsberättelser som trycktes som bilaga på glansigt papper. En av dessa var en pastisch på Tintin-albumet "Det hemliga vapnet".
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vilka 91:an-tecknare är bäst?

Inlägg av RioGrande »

En Tintinpastisch, av Darnell? Har du möjlighet att scanna? Hade varit lite kul att se! Jag har inte läst 91:an sedan sjuttiotalet. Utom då Lozells historiska experiment.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vilka 91:an-tecknare är bäst?

Inlägg av AndreasEriksson »

Nej, jag har den inte i närheten och har förgäves sökt bildexempel på nätet. Det är i alla fall ett eget häfte som medföljde tidningen, borde vara 16 sidor inkl ett eget omslag som är direkt baserat på Tintin-omslaget.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Vilka 91:an-tecknare är bäst?

Inlägg av Sir-L »

AndreasEriksson skrev:Jag saknar Jonas Darnell på listan, för mig var det han och Krister Petersson som definierade 91:an på 80-talet när jag började läsa den.

När det gäller influenser från franskbelgiska serier var det dessutom Darnell som var först, han gjorde ju ett antal "halvlånga" äventyrsberättelser som trycktes som bilaga på glansigt papper. En av dessa var en pastisch på Tintin-albumet "Det hemliga vapnet".


RioGrande skrev:En Tintinpastisch, av Darnell? Har du möjlighet att scanna? Hade varit lite kul att se! Jag har inte läst 91:an sedan sjuttiotalet. Utom då Lozells historiska experiment.


Följde tydligen med som bilaga i 91:an nr 4 1995 och går att införskaffa här:
http://www.tradera.com/item/341536/2208 ... -bra-skick

En annan av bilagorna "91:an Karlssons äventyr", "I hetaste laget", finns att införskaffa här (samma säljare, Bergen10):
http://www.tradera.com/item/341656/2207 ... 1995-gd-vg
Användarvisningsbild
s4.
Very Good
Inlägg: 176
Blev medlem: lör 21 jul 2007, 22:25
Ort: Sverige

Re: Vilka 91:an-tecknare är bäst?

Inlägg av s4. »

Jonas Darnell
Användarvisningsbild
Serieankan
Very Good
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 09 apr 2014, 13:08

Re: Vilka 91:an-tecknare är bäst?

Inlägg av Serieankan »

Flera har skrivit andra än de som finns med i röstningen, men 0 har röstat på alternativet "Någon annan". Konstigt. [?]
Skriv svar