Serieåret 2015.

Här kan du skapa omröstningar. Är Kalle Anka starkare än Fantomen?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Serieåret 2015.

Inlägg av Agentum »

Jag kan hålla med om att billigt tryck och papper passar de som också vill betala lågt för produkten.
Särskilt om det rör sig enbart om reprinter i princip.

Är det dyrt försvinner den kundkretsen allt mer de med.

Kanske är svensk serietidningsmarknad död, eller så slog man ihjäl den med alla idiotiska stripseriebasserade analogier som verkar nästan osäljbart i längden.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Serieåret 2015.

Inlägg av Ray »

Jag håller med agentum här på varenda punkt!
Användarvisningsbild
Noname
Very Good
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 20:49
Ort: Denmark

Re: Serieåret 2015.

Inlägg av Noname »

2016 ser våldsam ut i Danmark - Zoom kommer med 50 böcker och album och Förlaget RW med 25. Sedan finns alla de andra förlag hur många av dem också expanderar sitt program. Kanske 200-250 album / böcker kan vara en gissning för 2016. Det ska bli intressant med den nya Allan Falk / Ric Hart bokserien från Zoom som kommer med 4 böcker i 2016, med tre album i varje bok. SODA är också tilbake på danska från Zoom med 3 album i 2016.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serieåret 2015.

Inlägg av Wakuran »

Den där danska Allan Falk/ Rick Hart-utgivningen känns litet märklig. Man börjar med ganska sena album, med låga snittbetyg på Bedetheque... Enligt förlaget så ville man ha album som inte redan kommit ut på danska, men sanningen kanske snarare var att man kunde samtrycka med något annat europeiskt land, eller liknande...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Noname
Very Good
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 20:49
Ort: Denmark

Re: Serieåret 2015.

Inlägg av Noname »

Wakuran skrev:Den där danska Allan Falk/ Rick Hart-utgivningen känns litet märklig. Man börjar med ganska sena album, med låga snittbetyg på Bedetheque... Enligt förlaget så ville man ha album som inte redan kommit ut på danska, men sanningen kanske snarare var att man kunde samtrycka med något annat europeiskt land, eller liknande...

Jag tror Allan Falk serien är samtryckt, men det är inget problem, eftersom det kommer att bli tryckt år på bokryggen av dessa böcker, da de är sammansatta årgangsvis, så du kan bara sätta dem rätt som de publiceras.

Nya serien från Cobolt är "Thorgal - Wolf", den sista Thorgal serien där saknas på danska. Där är också Thorgal albumserien, Thorgal bokserien och Thorgal - Kriss av Valnor (nr 6 kommer d. 12/01/16) på danska.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Serieåret 2015.

Inlägg av RioGrande »

Wakuran skrev:Den där danska Allan Falk/ Rick Hart-utgivningen känns litet märklig. Man börjar med ganska sena album, med låga snittbetyg på Bedetheque... Enligt förlaget så ville man ha album som inte redan kommit ut på danska, men sanningen kanske snarare var att man kunde samtrycka med något annat europeiskt land, eller liknande...

Men för sisådär 15 år sen (?) eller så kom de åtta eller tio första Allan-albumen på danska (urspr från 50-talet), hos Carlsen. Så de danskar som var på hugget då har ju dem. Det kan vara förklaringen till att man inte kör från början. Sedan har ju Zoom/Mooz den lite egna principen att ALDRIG köra någonting från början. Att aldrig förklara någonting. Aldrig kommunicera.
Användarvisningsbild
Noname
Very Good
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 20:49
Ort: Denmark

Re: Serieåret 2015.

Inlägg av Noname »

RioGrande skrev:Men för sisådär 15 år sen (?) eller så kom de åtta eller tio första Allan-albumen på danska (urspr från 50-talet), hos Carlsen. Så de danskar som var på hugget då har ju dem. Det kan vara förklaringen till att man inte kör från början. Sedan har ju Zoom/Mooz den lite egna principen att ALDRIG köra någonting från början. Att aldrig förklara någonting. Aldrig kommunicera.


:D

Allan Falk Album 1-12 är också publicerat i danska albumen, och 13-34 + 38, 58 är publicerat i Fart & Tempo / Jet

Många av Zooms seriene är typiskt några andra förlag har tidigare publicerat, därför börjar de inte med de första album
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Serieåret 2015.

Inlägg av germund »

K-E Lindkvist skrev:Och på tal om Germund så håller han och Johan K på att förnya Agent X9 till snudd på oigenkännelighet (som också det är positivt menat). Trevligt att de lyssnar på förslag om lämpligt innehåll för tidningen. [;)]
Nu har jag dock precis lämnat projektledningen för Agent X9 i Mikael Sols händer. Trist - för mig, alltså - men jag hinner inte med allt annars och jag fick i alla fall vara med och planera 2016 som blir ett kanon-år.
Skriv svar