Årets serietidning 2016

Här kan du skapa omröstningar. Är Kalle Anka starkare än Fantomen?

Årets serietidning 2016

Agent X9
7
21%
Fantomen
5
15%
Kalle Anka Extra
2
6%
Knasen
1
3%
Litium
9
26%
Nemi
0
Inga röster
Nya Serieparaden
0
Inga röster
Pondus
2
6%
Seriemix
6
18%
Uti vår hage
2
6%
 
Antal röster: 34

Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Årets serietidning 2016

Inlägg av nicklas.johansson »

Året börjar närma sig sitt slut och då är det naturligtvis dags att summera! I den här lilla omröstningen röstar vi om vilken som får bli "Årets svenska serietidning 2016". Då man bara kan ge upp till tio alternativ har jag valt ut några som jag tycker sticker ut lite extra för att sedan fylla på med lite blandat. Du har möjlighet att rösta på upp till tre alternativ. Fattas din favorit kanske det går att byta ut någon titel eller så får du ange ditt missnöje i kommentarsfältet! Må bästa tidning vinna!
P.S. Skriv gärna en motivering till dina val, det blir roligare då. D.S.
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Re: Årets serietidning 2016

Inlägg av nicklas.johansson »

Mina röster hamnar på:
Agent X9 - för årets upphämtning, tidningen har aldrig varit så bra som nu.
Kalle Anka Extra - Stabil tidning som levererat under många år nu, alltid ett nöje när den kommer i brevlådan.
Litium - årets nykomling, en tidning med stor potential att kunna bli hur bra som helst (tyvärr verkar det se mörkt ut för denna tidning, men jag hoppas jag har fel).
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Årets serietidning 2016

Inlägg av larsa66 »

Fantomen är svårslagen i år då det var jubileumsår och många intressanta serier både gamla och nya. Agent X9 tar andraplatsen. Den kan nog bli bättre bara den finner någon slags fåra. Det blandas kanske för mycket med gamla dagstrippserier och franska album. Personligen tycker jag inte Modesty ska vara huvudserie, men jag vet att den är populär. Litium är en tidning jag gärna sett fortsätta, men... så blir det knappast.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Årets serietidning 2016

Inlägg av Wakuran »

Jag röstar på Seriemix, även om jag personligen tycker den känns mer som ett fanzin än som en serietidning...

Men serietidningar läser jag ju sällan ordentligt längre...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Stranger
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 23:04

Re: Årets serietidning 2016

Inlägg av Stranger »

Serieparaden har inte varit läsvärd sen 90-talet
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Årets serietidning 2016

Inlägg av BoJustBo »

Seriemix, en tidning där redaktörerna väljer att publicera de serier de tycker är dom bästa som skickats in, inte dom som känns som dom kommer sälja bäst (som Modesty i X9)

Hade röstat för den även om jag inte haft mina serier i den med, men känns som det är något som borde nämnas ändå.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Årets serietidning 2016

Inlägg av Sir-L »

Min röst föll på Litium. Med motiveringen att det var en kul satsning av Egmont, även om urvalet vid första ögonkastet kändes som en 1990-tals tidning. Fantomen och Agent X9 är bra tidningar också, men ofta blir dessa liggande olästa hos mig. Seriemix är en bra satsning, men som nämns ovan så känns den mer som ett fanzin (eller Svenska Serier) och jag har väl aldrig varit riktigt såld på den mixen. Resten av tidningarna läser jag mest sporadiskt, eller inte alls.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Årets serietidning 2016

Inlägg av Wakuran »

Stranger skrev:Serieparaden har inte varit läsvärd sen 90-talet

Det finns väl inte en enda serie som är samma i de olika versionerna? Det är bara namnet och loggan som påminner...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Årets serietidning 2016

Inlägg av germund »

Stranger skrev:Serieparaden har inte varit läsvärd sen 90-talet
Nu börjar det bli en intressant diskussion! Detta kanske bör brytas ut som en egen Serieparaden-tråd, men jag kör igång. Serieparaden är inte längre någon storsäljare, men tanken med tidningen är att vara ett flaggskepp för NYA stripp-serier. I princip allt material i Serieparaden är tecknat de senaste åren, med några få undantag (nu försvinner även Morrgan & Klös fr o m årsskiftet och de stripparna var från ca 2001). Problemet med "nya serier"-inställningen är att det knappt finns några serier alls som tilltalar alla läsare och publiken är enormt fragmenterad. Själv tycker jag Little Dog Lost (Vovve på vift) är bland de mest intelligenta, imponerande, underhållande, smarta humorstrippserier som gjorts, med underbara söndagssidor, men den tycks ingen annan gå igång på så jag var tvungen att lyfta ut min egen favorit ur tidningen. Norska Radio Gaga har åtminstone två superbegistrade fans här på redaktionen, men den tycks inte lyfta försäljningen. Så, vad är problemet med tidningen egentligen? Är det urvalet av serier? Vilka andra nya serier skulle vi i så fall välja för att FLER skulle gilla tidningen? Är det formen, dvs att tidningar över lag säljer sämre? Eller görs det helt enkelt inte tillräckligt intressanta seriestripps-serier längre?
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Årets serietidning 2016

Inlägg av BoJustBo »

germund skrev:Eller görs det helt enkelt inte tillräckligt intressanta seriestripps-serier längre?

Där slog du nog tyvärr huvudet på spiken.
Det är lite av en öken där bara de tamaste serierna överlevt.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Årets serietidning 2016

Inlägg av Sir-L »

germund skrev:
Stranger skrev:Serieparaden har inte varit läsvärd sen 90-talet
Nu börjar det bli en intressant diskussion! Detta kanske bör brytas ut som en egen Serieparaden-tråd, men jag kör igång. Serieparaden är inte längre någon storsäljare, men tanken med tidningen är att vara ett flaggskepp för NYA stripp-serier. I princip allt material i Serieparaden är tecknat de senaste åren, med några få undantag (nu försvinner även Morrgan & Klös fr o m årsskiftet och de stripparna var från ca 2001). Problemet med "nya serier"-inställningen är att det knappt finns några serier alls som tilltalar alla läsare och publiken är enormt fragmenterad. Själv tycker jag Little Dog Lost (Vovve på vift) är bland de mest intelligenta, imponerande, underhållande, smarta humorstrippserier som gjorts, med underbara söndagssidor, men den tycks ingen annan gå igång på så jag var tvungen att lyfta ut min egen favorit ur tidningen. Norska Radio Gaga har åtminstone två superbegistrade fans här på redaktionen, men den tycks inte lyfta försäljningen. Så, vad är problemet med tidningen egentligen? Är det urvalet av serier? Vilka andra nya serier skulle vi i så fall välja för att FLER skulle gilla tidningen? Är det formen, dvs att tidningar över lag säljer sämre? Eller görs det helt enkelt inte tillräckligt intressanta seriestripps-serier längre?

För min del är det nog att jag förknippar titeln med den gamla, och således dess innehåll. Och även om jag gillade den så är det inte intressant för mig att köpa den. Hade jag insett att det är nya serier numera så kanske man kollat in något nummer och fastnat (även om jag tenderar mer att köpa tidningar med "äventyrsserier" i än humorserier).
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Årets serietidning 2016

Inlägg av K-E Lindkvist »

Jag saknade Herman Hedning bland alternativen. Jonas Darnell och övriga medarbetare (Grahn, Wanloo, Hjelmgren med flera) lyckas producera en mycket välgjord och framförallt rolig tidning med rejält bett i humorn (jag förstår att den inte passar alla) och med något undantag endast svenskt material varannan månad. Det är väldigt styvt gjort!

Annars föll mina röster på Agent X9 som visserligen framstår som något spretig men i stort sett lyckas med att ha något för alla smaker i varje nummer (blir spännande att se vad som kommer efter Velvet) och Kalle Anka Extra. Den köper jag visserligen inte själv, men vet att den uppskattas mycket av yngre människor (organiserade ankister) i min bekantskapskrets och alltid håller en hög kvalité på innehållet. Don Rosa förtjänar att också finnas tillgänglig för en mindre bemedlad läsekrets utan krav på lyxutgåvor.

Angående diskussionen om nyare strppserier har jag för dålig koll för att kunna tillföra något, känns det som. De jag läser inskränker sig till Zelda och Dick Tracy (och Hälge när jag kommit över ett ex av lokaltidningen). Det jag sett av Carpe Diem har dock tilltalat mig. Generellt sett blir nog skämtstrippar något utslätade för att nå en så stor distribution som möjligt.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Årets serietidning 2016

Inlägg av RioGrande »

Röstar på X9 (tack vare Velvet, Silas C, Largo W)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Årets serietidning 2016

Inlägg av Wakuran »

BoJustBo skrev:
germund skrev:Eller görs det helt enkelt inte tillräckligt intressanta seriestripps-serier längre?

Där slog du nog tyvärr huvudet på spiken.
Det är lite av en öken där bara de tamaste serierna överlevt.

Oavsett kvalitet, så känns det inte som det görs några stora strippserier längre. Åtminstone inte för dagspress. Det känns som den senaste som slagit riktigt stort varit Dilbert, och den kom ju redan under 90-talet...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Årets serietidning 2016

Inlägg av Göran Semb »

germund skrev:Eller görs det helt enkelt inte tillräckligt intressanta seriestripps-serier längre?

Bloom County är tillbaka, och lysande.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Årets serietidning 2016

Inlägg av germund »

Göran Semb skrev:
germund skrev:Eller görs det helt enkelt inte tillräckligt intressanta seriestripps-serier längre?

Bloom County är tillbaka, och lysande.
Det är sant och den är bra! Tycker du den hade varit ett alternativ för Serieparaden eller är den för amerikansk?
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Årets serietidning 2016

Inlägg av Göran Semb »

Med rätt urval skulle den funka, tror jag -- vi är ju väl medvetna om Trump även i Sverige, så även de stripparna skulle säkert fungera, och han går ju inte in på detaljnivå i den amerikanska politiken.
(Däremot får jag ge Breathed rätt i att de politiska 80-talsstripparna nog knappast håller för nyare generationer.)

Samtidigt tycker jag också att Radio Gaga är en briljant humorserie, som förtjänar en större publik; det är synd att den inte är populärare.
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Re: Årets serietidning 2016

Inlägg av nicklas.johansson »

K-E Lindkvist skrev:Jag saknade Herman Hedning bland alternativen.

Tyvärr verkar det som att det inte går att ändra alternativen så här i efterhand.

germund skrev: Är det urvalet av serier? Vilka andra nya serier skulle vi i så fall välja för att FLER skulle gilla tidningen? Är det formen, dvs att tidningar över lag säljer sämre? Eller görs det helt enkelt inte tillräckligt intressanta seriestripps-serier längre?


Jag har inte köpt ett enda nummer av Nya Serieparaden och medans den gamla fanns köpte jag den ändå bara på loppisar, så jag kanske inte är rätt människa att ta till orda men jag har inte upplevt att den har någon "huvudserie" sedan Kalle och Hobbe försvann. En bärande titelserie helt enkelt.

Många av de humorserier som jag gillar går redan i Pondus eller Nemi men den roligaste "nya" (allt är som bekant relativt) serien är ändå i mitt tycke Garfield minus Garfield. Gustaf är ingen ny serie men när de suddar ut honom och lämnar Jon åt sina funderingar är det magiskt bra. http://garfieldminusgarfield.net Gustaf är för övrigt en serie som jag hittat tillbaka till det senaste halvåret och det tack vare barnen...
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Årets serietidning 2016

Inlägg av germund »

nicklas.johansson skrev:jag har inte upplevt att den har någon "huvudserie" sedan Kalle och Hobbe försvann. En bärande titelserie helt enkelt.
Nu när vi lagt in Ernie i Serieparaden blir det den nya "titelserien", men annars stämmer det – det finns inte någon serie som verkligen står ut i popularitet. Jag tror att Dilbert är den mest populära serien i Serieparaden, följd av Monty, men jag har inga belägg för det mer än inkomna mail från läsare.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Årets serietidning 2016

Inlägg av Grumme »

germund skrev:
Göran Semb skrev:
germund skrev:Eller görs det helt enkelt inte tillräckligt intressanta seriestripps-serier längre?

Bloom County är tillbaka, och lysande.
Det är sant och den är bra! Tycker du den hade varit ett alternativ för Serieparaden eller är den för amerikansk?


Bloom County var en absolut favoritserie under George Bush - Bill Clinton-åren i amerikansk politik.
Är det så underbart att han är tillbaka och tecknar om dagens USA? Var kan man läsa den i så fall? [|)]
Jag kan bara förställa mig hur han skulle ta tag i fenomenet Donald Trump... [8]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Skriv svar