Spirou eller Tintin?
-
- Avstängd
Spirou eller Tintin?
Vilken föredrar du, Spirou eller Tintin?
- Olof Gustafsson
- Very Fine
- Kontakt:
Re: Spirou eller Tintin?
man kan visst rösta på: Vilken föredrar du Spirou eller Tintin?
haha
Nej, men lägger min röst på Tintin.
haha

Nej, men lägger min röst på Tintin.
Mvh, Olof.
Spirou 100 p.
Tintin 99 p.
(Nästan dött lopp)
Tintin 99 p.
(Nästan dött lopp)
- Magnus Knutsson
- Very Good
Två av världens hittills bästa serier i formen komiska äventyrsserier. Mycket lika på ett sätt, de tillhör den franskspråkiga kulturen. Olika på andra sätt, t ex i tonen, Tintin är i grund och botten alltid allvarlig, hos Spirou finner man alltid en distans, serien tar sig inte alltid på allvar.
Men välja en av dem, varför skulle man det? Bägge finns och det ska vi vara glada för!
Men välja en av dem, varför skulle man det? Bägge finns och det ska vi vara glada för!
-
- Near Mint
Hör, hör.
Jag har läst så gott som alla Spiroualbum,men bara några stycken Tintin.Fast jag tycker att Tintinfilmerna är väldigt roliga,mycket roligare än dom tecknade serierna.Och dom är fantastiskt skickligt gjorda,men jag retar mig på professor Kalkyl,har alltid tyckt att det är så orealistiskt att han är så j-a bombad i pallet!
![Oskyldig [V]](./images/smilies/icon_smile_disapprove.gif)
![Nicka bifall [^]](./images/smilies/icon_smile_approve.gif)
![Skratta [:D]](./images/smilies/icon_smile_big.gif)
![Oskyldig [V]](./images/smilies/icon_smile_disapprove.gif)
manter
manter skrev:Jag har läst så gott som alla Spiroualbum,men bara några stycken Tintin.Fast jag tycker att Tintinfilmerna är väldigt roliga,mycket roligare än dom tecknade serierna.Och dom är fantastiskt skickligt gjorda,men jag retar mig på professor Kalkyl,har alltid tyckt att det är så orealistiskt att han är så j-a bombad i pallet!![]()
![]()
Tur för dig då, att du aldrig träffat någon professor i verkliga livet...
Zara Hero skrev:manter skrev:Jag har läst så gott som alla Spiroualbum,men bara några stycken Tintin.Fast jag tycker att Tintinfilmerna är väldigt roliga,mycket roligare än dom tecknade serierna.Och dom är fantastiskt skickligt gjorda,men jag retar mig på professor Kalkyl,har alltid tyckt att det är så orealistiskt att han är så j-a bombad i pallet!![]()
![]()
Tur för dig då, att du aldrig träffat någon professor i verkliga livet...
Agreed!
![Skratta [:D]](./images/smilies/icon_smile_big.gif)
![Grin [:o)]](./images/smilies/icon_smile_clown.gif)
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Haha! En yrkeskategori som lockar till sig vissa personlighetstyper...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Zara hero,hur kan du uttala dig om det,du kan ju inte ha den minsta aning om vilka jag träffat i mitt liv.Faktum är att jag träffat en hel del professorer,alla har med god marginal haft betydligt bättre hjärnfunktioner än Kalkyl. ![Meh! [xx(]](./images/smilies/icon_smile_dead.gif)
![Meh! [xx(]](./images/smilies/icon_smile_dead.gif)
manter
Jag tycker nog det är väl hård kritik mot mannen som revolutionerade det syldaviska rymdprogrammet.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Jag vet inte om Professorn är bombad, han är nog mer introspektiv och väldigt lomhörd
Till och med hunden är betydligt mer klartänkt än professorn!O.K. jag förstår att poängen med det hela är att Kalkyl ska vara överintelligent och ha hjärnan full av hyperkomplicerade tekniska konstruktioner och därför är på ett annat plan.men JAG tycker inte det är så värst kul då jag tycker att han är lite väl världsfrånvänd för min smak.Men det finns förstås hur många som helst som tycker det är jätteskojigt,smaken är ju som baken!
![Nudge nudge [8]](./images/smilies/icon_smile_8ball.gif)

![Meh! [xx(]](./images/smilies/icon_smile_dead.gif)
manter
manter skrev:Zara hero,hur kan du uttala dig om det,du kan ju inte ha den minsta aning om vilka jag träffat i mitt liv.Faktum är att jag träffat en hel del professorer,alla har med god marginal haft betydligt bättre hjärnfunktioner än Kalkyl.
Såg inte ditt svar tidigare. Nu minns jag inte hur jag tänkte längre. Som jag ser det kan min mening (som är väldigt luddigt formulerad) tolkas på flera sätt.
![Nej [:I]](./images/smilies/icon_smile_blush.gif)
Jag har också träffat många professorer, både manliga och kvinnliga, både briljanta och stolliga.
Jag har inte läst så många Tintin, så därför hamnade min röst på Spirou. Av de Tintin jag läst så tycker jag att de inte har fallit mig i smaken. Men Spirou däremot, en riktig 100 poängare 

-
- Fine
Röstade på alternativ 3; bägge är lika BRA!
Svår omröstning. Det är som att jämföra om man tycker bäst om sushi eller kotlettgryta. Eller om man som restaurangbetygsättare skulle jämföra ett kebabställe och en lyxkrog. Det är olika genrer. Både Tintin och Spirou är bra på sina sätt.
Svår omröstning. Det är som att jämföra om man tycker bäst om sushi eller kotlettgryta. Eller om man som restaurangbetygsättare skulle jämföra ett kebabställe och en lyxkrog. Det är olika genrer. Både Tintin och Spirou är bra på sina sätt.
Fan jag vet inte, Tintin är ju en pelare för europeisk seriehistoria och bar det kanske inte Spirou är men ändå så köpte ju jag de här samlingsböckerna, Tintin har jag bara albumen av.
Jag kan inte välja, jag bara kan inte.
9mm, i'm never further away than that.
Agentum skrev:Fan jag vet inte, Tintin är ju en pelare för europeisk seriehistoria och bar det kanske inte Spirou är men ändå så köpte ju jag de här samlingsböckerna, Tintin har jag bara albumen av.
Jo, Tintin (serien, tecknaren - Hergé - och tidningen) är en pelare för Ligne Claire-traditionen, Spirou (serien, tecknarna - framför allt Jijé och Franquin - och tidningen) är en pelare för Marcinelle-traditionen. Om man kollar in fransk-belgiska serier närmre har både Tintin och Spirou betytt något enormt.