DJ:RÖV

Här kan du skapa omröstningar. Är Kalle Anka starkare än Fantomen?

Vad ska hända med DJ:RÖV?

Omröstningen slutade tis 24 aug 2010, 13:12

Bli film
0
Inga röster
Åka skateboard
0
Inga röster
kommentera musik
2
17%
bli interaktivt spel
1
8%
köras i radion
1
8%
träffa Socker-Conny
1
8%
bli en hund
0
Inga röster
träffa Laban
2
17%
träffa Laban och Kalle och Hobbe
0
Inga röster
frimärke
5
42%
 
Antal röster: 12

Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

DJ:RÖV

Inlägg av Zara Hero »

Ska Liljemark och de andra göra en återkomst?
Ska figuren DJ:RÖV återupplivas?
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: DJ:RÖV

Inlägg av Labrador Road 26 »

Har ingen som helst aning om vem det är, och som vanligt bidrar du inte med info om vad det är för något heller. Kan vara bra att antingen själv förklara vad det är för något om man skriver om det inte är allmän kännedom eller länka till där det finns utförligare beskrivning.

Så mitt alternativ i omröstningen blir börja med att krypa fram under stenen, om det ens är något att bry sig om denne filur/serie eller vad det nu är för något. Sedan skulle ett namnbyte vara klart rekommendabelt.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: DJ:RÖV

Inlägg av Zara Hero »

Labrador Road 26 skrev:Har ingen som helst aning om vem det är, och som vanligt bidrar du inte med info om vad det är för något heller. Kan vara bra att antingen själv förklara vad det är för något om man skriver om det inte är allmän kännedom eller länka till där det finns utförligare beskrivning.

Så mitt alternativ i omröstningen blir börja med att krypa fram under stenen, om det ens är något att bry sig om denne filur/serie eller vad det nu är för något. Sedan skulle ett namnbyte vara klart rekommendabelt.


BER SÅ MYCKET om ursäkt. Men DJ:Röv är faktiskt en liten kultklassiker, som nog åtminstone 65,8 % av Sveriges seriediggare gillar (och känner till).
En "Nördarnas Socker-Conny" skulle man kunna säga. ;)

http://seriewikin.serieframjandet.se/in ... J:R%C3%B6v
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: DJ:RÖV

Inlägg av Labrador Road 26 »

Mysko kultklassiker då ingen här på forumet har pratat om denne förutom du, eller en väldigt, väldigt liten kult kanske. Av beskrivningen på wiki så är det inget jag missat i alla fall. Ser helt ointressant ut i mitt tycke, och då har jag ändå vänt rätt mycket plattor.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: DJ:RÖV

Inlägg av Zara Hero »

Det ligger väl lite i själva definitionen av "kult-klassiker", att det är ointressant för alla som inte tillhör kulten.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: DJ:RÖV

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Har aldrig sett eller hört talas om det heller. Hårfin linje mellan kult-klassiker och obskyr smörja! :)
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: DJ:RÖV

Inlägg av Zara Hero »

Om en kultklassiker inte är obskyr är det knappast en kultklassiker.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: DJ:RÖV

Inlägg av Peral »

Zara Hero skrev:Det ligger väl lite i själva definitionen av "kult-klassiker", att det är ointressant för alla som inte tillhör kulten.


Jag gillade din definition av kult-klassiker
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: DJ:RÖV

Inlägg av jens-olof »

Tillhör de 34,2 % som inte gillade DJ:Röv. Enstaka grejer var genialiska,
men de flesta var ren smörja. Hade de haft ett "idéfilter" kunde den ha
blivit lite mer än "kult" för de närmast sörjande.

Hade alternativet "Tyna bort i evig glömska" funnits att rösta på, hade jag
valt det, nu avstår jag helt...

Jens
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: DJ:RÖV

Inlägg av Wakuran »

Varför finns inte alternativet "... i röven!" ?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: DJ:RÖV

Inlägg av Erik S »

Själv gillar jag DJ:Röv, även om konceptet endast höll för att läsa några enstaka strippar åt gången. Att få läsa en crossover mellan DJ:Röv och Laban vore episkt.
(Tycker LR_26 går lite väl hårt på, jag tror nog de flesta av oss serieentusiaster har koll på DJ:Röv. Man får väl tycka vad man vill om de udda serierna, men jag tror de flesta känner till dem i alla fall. Den hyfsat långa seriewikinartikeln kan ses som ett smärre bevis på kännedomen gällande serien.)
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: DJ:RÖV

Inlägg av Zara Hero »

Wakuran skrev:Varför finns inte alternativet "... i röven!" ?


Frimärket indirekt. Dvs gamla tiders frimärken som slickades.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: DJ:RÖV

Inlägg av Peral »

När blev frimärken självhäftande?! Så länge sedan var det väl inte sedan jag skickade ett personligt brev...
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: DJ:RÖV

Inlägg av Zara Hero »

Slickning den mest personliga hälsningen? [8]
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: DJ:RÖV

Inlägg av Labrador Road 26 »

Erik S skrev:Själv gillar jag DJ:Röv, även om konceptet endast höll för att läsa några enstaka strippar åt gången. Att få läsa en crossover mellan DJ:Röv och Laban vore episkt.
(Tycker LR_26 går lite väl hårt på, jag tror nog de flesta av oss serieentusiaster har koll på DJ:Röv. Man får väl tycka vad man vill om de udda serierna, men jag tror de flesta känner till dem i alla fall. Den hyfsat långa seriewikinartikeln kan ses som ett smärre bevis på kännedomen gällande serien.)

Mitt intryck är snarare det motsatta, att ytterst få känner till den, 12 som röstat och ska man ha det som måttstock hamnar den i en väldigt liten fanzinklass. Att det finns en lång text på Seriewikin betyder egentligen ingenting, den kan ju vara skriven av antingen ett inbitet fan (typ Zara Hero här på forumet) eller upphovsmännen själva. Skulle jag skriva femton A4-sidor om Seriesamlar-Sture för Seriewikin skulle det inte innebära att han tillhör en de mest kända karaktärerna i serie-Sverige.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: DJ:RÖV

Inlägg av Zara Hero »

Det viktiga i det här sammanhanget är väl att de inblandade skaparna var David Liljemark, Thörn och Gärdenfors som senare hyllats och firats och tjänat stora slantar (för helt andra, mer "konventionella", projekt).
Det är inte lika säkert att "Seriesamlar-Sture" skulle fått vara kvar i Seriewikin med så många sidor (trots allt har ju Seriewikin, precis som Serieforum, redaktörer som bedömmer de olika textbidragen och deras relevans :).).
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: DJ:RÖV

Inlägg av Wakuran »

Jag vet inte hur stora slantar de har tjänat iofs... =S Eller Simon Gärdenfors kanske tjänar litet mer än han gjorde under sina första serier om hur han levde på socialbidrag. [B)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: DJ:RÖV

Inlägg av Zara Hero »

Vad?
Jag trodde detta var David Liljemarks hus....
http://www.google.se/imgres?imgurl=http ... m=1&itbs=1
Användarvisningsbild
aakeforsmark
Fine
Inlägg: 362
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 08:22
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: DJ:RÖV

Inlägg av aakeforsmark »

Visst är väl den en kultklassiker. Det var ju en del av den process som skulle leda till den "nya galagogenerationen" som väl numer håller på att utgöra den "mellangamla galagogenerationen". Men jag tror att den ligger bäst där den ligger.
http://forsmarx.se
http://forsmark-stralandetider.blogspot.com
Användarvisningsbild
Ola He
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: fre 11 nov 2005, 09:45
Ort: Sverige

Re: DJ:RÖV

Inlägg av Ola He »

Det är svårt att överhuvudtaget prata om "kändisskap" när det gäller seriefigurer, men nog är DJ:Röv välkänd inom tämligen stora seriekretsar; definitivt för alla dem som läste Mega-Pyton när det begav sig. Obskyr jämfört med 91:an och Rocky, men knappast mer obskyr än andra kultklassiker som Åke Jävel eller James Fjong. Liljemark och Gärdenfors kan inte heller kallas obskyra idag. (Fast "stora slantar"?... hrmm....)

Zara Hero anger ju dessutom figurens namn tydligt, så den som är intresserad bör inte behöva ödsla många sekunder på att ta reda på mer om figuren, just saying...


/ola
Välkommen till [url="http://seriewikin.serieframjandet.se/"]Seriewikin[/url].
Skriv svar