Rösta på en serieskapare

Här kan du skapa omröstningar. Är Kalle Anka starkare än Fantomen?

Rösta på en serieskapare:

Omröstningen slutade lör 28 aug 2010, 12:54

Ulf Jansson
4
22%
Magnus Knutsson
4
22%
Lee Falk
5
28%
Jean Giraud
5
28%
 
Antal röster: 18

Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Rösta på en serieskapare

Inlägg av Zara Hero »

Rösta på en serieskapare!
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rösta på en serieskapare

Inlägg av rkaj »

Eh, hur kan du ställa radarparet Ulf Jansson och Magnus Knutsson mot varandra? Och varför just de här fyra? Varför inte Terry Moore? Will Eisner? Ola Skogäng? Wendy Pini? Stan Lee? Neil Gaiman?

Å andra sidan, hade du haft med alla de alternativen (och massor med andra bra alternativ) hade det varit ännu svårare att bestämma sig för vem man skulle rösta på ... [8D]
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Rösta på en serieskapare

Inlägg av Peral »

Är inte mycket till omröstning om jag väljer alla fyra så jag väljer Magnus Knutsson
Användarvisningsbild
Tex Murphy
Fine
Inlägg: 254
Blev medlem: mån 24 aug 2009, 13:57

Re: Rösta på en serieskapare

Inlägg av Tex Murphy »

Vad är det här för omröstning, egentligen? Zara, fick du inte häromdagen veta att man inte startar omröstningar om allt möjligt bara för sakens skull? Här får vi ju egentligen inte ens veta vad omröstningen går ut på. Jag antar att vi ska rösta på den serieskapare som vi tycker bäst om, men det kan ju faktiskt vara så att vi ska rösta på den som skapat konstigaste serien, eller vem som är roligast, eller vem som är fulast - vi vet inte säkert eftersom det inte står vad omröstningen handlar om.
<ÔvÔ> Owly Rules!
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Rösta på en serieskapare

Inlägg av Zara Hero »

Meningen var att du skulle få chansen att få rösta på en serieskapare (eller flera!) istället för en massa tråkiga politiker -- som man ju måste göra den 19 september.
Skulle vara mycket roligare att gå och rösta om man kunde rösta på Gösta Gummesson, Gunnar Krantz, Nina Hemmingsson, Lena Furmark, Åsa Grennvall, Rolf Gohs med flera istället....
Usch för Fredrik Reinfeldt, Mona Sahlin, Ohly, Hägglund osv.

(Lite spex, men med en terapeutisk tanke i botten...)

(Från början testade jag att göra en röstning med bara ett alternativ, Jansson. Men det funkade inte. Och det kändes fel, på något sätt, att ställa Jansson och Knutsson MOT varandra...)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rösta på en serieskapare

Inlägg av Wakuran »

Zara Hero skrev:Och det kändes fel, på något sätt, att ställa Jansson och Knutsson MOT varandra...)

Det är väl iofs i praktiken det du gör här, men...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Rösta på en serieskapare

Inlägg av Peral »

Jag gillar omröstningarna, dessutom ät de här mycket lättare än riksdagsvalet, där man måste leva med resultatet i fyra år!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rösta på en serieskapare

Inlägg av Wakuran »

Det här resultatet måste du ju iofs leva med i all evighet...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Rösta på en serieskapare

Inlägg av Peral »

Sant, men jag tror inte jag kommer få några problem att leva med det. såvida jag inte blir attackerad av arga Moebius fans på gatan!
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Rösta på en serieskapare

Inlägg av Zara Hero »

Wakuran skrev:
Zara Hero skrev:Och det kändes fel, på något sätt, att ställa Jansson och Knutsson MOT varandra...)

Det är väl iofs i praktiken det du gör här, men...


Du har ju fyra röster. Så om du lägger en röst på Jansson och en på Knutsson (och ingen på de övriga) kan du undvika detta... nesliga...
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Rösta på en serieskapare

Inlägg av Zara Hero »

Peral skrev:Sant, men jag tror inte jag kommer få några problem att leva med det. såvida jag inte blir attackerad av arga Moebius fans på gatan!


Bäst att du håller dig på trottoaren.
:)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Rösta på en serieskapare

Inlägg av Peral »

Jag får tacka för att du avleder deras ilska från mitt röstsvek! Tror de verkligen att den Monghövdade Moebius Mobben låter sig luras av ett så enkelt knep?!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Rösta på en serieskapare

Inlägg av Labrador Road 26 »

För egen del ser jag ett problem med att inte samtliga är serieskapare, utan vissa är manusförfattare eller tecknare. Använder man bara beteckningen serieskapare innebär det för mig att man gör båda delarna.

Sedan ifrågasätter jag syftet med omröstningen över huvud taget, vad ska den leda till eller visa/bevisa? Är det ren lek så anser jag att de olika trådarna i Loungen är bättre lämpade för detta, så som "Gissa bilden", "Slå bilden över din", "Sista bokstaven" (eller vad den nu heter) och liknande.

Själv lägger jag min röst på Frank Cho denna gång, för den resan han gjort från svartvita strippserier till färglagda serietidningar.
http://www.comicvine.com/frank-cho/26-3169/
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Rösta på en serieskapare

Inlägg av Peral »

Frank Cho är mycket duktig, läste Liberty Meadows på nätet förr, men slutade eftersom de repriserar samma epioder om och om igen på comics.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rösta på en serieskapare

Inlägg av Wakuran »

Labrador Road 26 skrev:För egen del ser jag ett problem med att inte samtliga är serieskapare, utan vissa är manusförfattare eller tecknare. Använder man bara beteckningen serieskapare innebär det för mig att man gör båda delarna.

Det är inte den definitionen vi använder för serieskapare på Seriewikin, då räcker det med att vara endera. Vi har övriga artiklar som manusförfattare, serietecknare och tuschare för att precisera.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
miran97
Very Good
Inlägg: 81
Blev medlem: mån 09 aug 2010, 13:35

Re: Rösta på en serieskapare

Inlägg av miran97 »

Don Rosa?
Life and times of Don Rosa
Kommer Snart!
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Rösta på en serieskapare

Inlägg av Nima »

miran97 skrev:Don Rosa?


Nu är ju han inte med på omröstningen.. [:p]
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Rösta på en serieskapare

Inlägg av Allan Kämpe »

Jag la min röst på Jean Giraud men jag skulle vilja lägga ett gott ord för; Mark Schultz (köpte 3:e volymen av Cadillacs and dinosaurs i Stockholm igår), för Russ Manning (Tarzan-tecknare & RobotMagnus-tecknare), för Bourgeon (Resande med vinden & Sirenens sång), Eugen Semitjov (som hade en oerhörd potential som serietecknare - undrar vad han hade kunnat åstadkomma i dag med moderna hjälpmedel som ritbräda m.m.).
Bild
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rösta på en serieskapare

Inlägg av Wakuran »

Jag tvivlar på att konstnärligheten sitter i ritbrädan.

Jag minns en scen i Liftarens Guide till Galaxen då några boknördar åker tillbaka i tiden för att ge en författare något supermäktigt ordbehandlingsprogram för att han ska kunna skriva bättre, men det som händer är att det bara blir mediokert skräp, hans klassiker oåterkalleligen försvinner, och okynnestidsresor blir förbjudna.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Rösta på en serieskapare

Inlägg av Allan Kämpe »

Wakuran skrev:Jag tvivlar på att konstnärligheten sitter i ritbrädan.

Jag minns en scen i Liftarens Guide till Galaxen då några boknördar åker tillbaka i tiden för att ge en författare något supermäktigt ordbehandlingsprogram för att han ska kunna skriva bättre, men det som händer är att det bara blir mediokert skräp, hans klassiker oåterkalleligen försvinner, och okynnestidsresor blir förbjudna.


Jag håller fullständigt med om att konstnärligheten knappast sitter i ritbrädan. Ändå tror jag att Semitjov inte skulle varit sen att utnyttja moderna hjälpmedel som bidrar till ett snabbare, enklare och effektivare sätt att producera serier. Men själva det grundläggande artisteriet/tecknandet finns naturligtvis i det manuella handlaget/tecknarbegåvningen/författandet.
Skriv svar