Finns det utomjordiskt liv?

Här kan du skapa omröstningar. Är Kalle Anka starkare än Fantomen?

Finns det utomjordiskt liv?

Nej.
3
8%
Ja, i form av bakterier och liknande.
8
20%
Ja, i form av djur och växter, med mera.
5
13%
Ja, ungefär på människans nuvarande utvecklingsnivå.
6
15%
Ja, och de kan färdas till andra stjärnor.
10
25%
Ja, och de har färdats till jorden.
4
10%
Ja, och de har hemlig diplomatisk kontakt med oss.
0
Inga röster
Ja, de finns mitt ibland oss.
4
10%
 
Antal röster: 40

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av Agentum »

Angående resor för oss till andra planeter, det kräver en hel del, vi bör åtminstonde nå starx under ljusets hastighet för at komma npånstans, vad nu för bränslekälla det kan finas som fixar det.

Det krävs en förbaskad bra datorteknig och ett skepp so sköter sig självt och bara behöver reperationer.

Enorma rymdskepp är förmodligen inte lyckat att bygga i Jordens gravitation, så vi måste ha en rymddocka.

Men varför ska vi fara iväg till närsta stjärnorna? tänk om inget fis där av vikt ens, så nna enorma insatser bortkastade.

Vi har annars förstås exemplet att vi skiter i yttre universum och bygger baser på planeter, baser som sen kanske kan omges av en skyddsbarirär där luft mat och sånt finns så an slipper leva i rymddräkter.

Terraforming käns tufft, det måste ta enorma tider att få ordning på o det ens går, Mars är mindre än jorden och kommer släppa ifrån sig gaser ut i rymden för evigt, det kanske inet räcker med det vi ar där som jag då antar är nån slags enorm syretillverkande alger och liknade.

Venus är ju liksom bara att glömma då den är så hejdlöst ogästvänlig.

Vad har mer hörts om då, nästa steg är väl en måne som Titan eller Europa kanske, för de planeterna är gasjättar som vi inte kan göra nåt åt och de längre ut ja där ser solen ut som en stark stjärna på himmlen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av Allan Kämpe »

tfels skrev:Sedan har vi ju en annan fråga. Vart ska vi åka? Tänk om man hamnar på ett ställe som visar sig vara värdelöst. Häpp.


Idag har ju astronomerna tillgång till information om ett flertal planetsystem av vilka en del verkar mycket lovande (tillgång till vatten, fast yta och lagom avstånd/inom livszonen till sin stjärna). Så det är väl lämpligt att färdas till något av dessa solsystem.
Men det bör vara ej vara en röd dvärgstjärna som är sol i systemet eftersom det verkar som om högre livsformer ej kan utvecklas där. Blå jätte-stjärnor är alltför kortlivade för att det ska hinnas utvecklas liv. Det bästa verkar vara någon typ av gul stjärna liknande vår egen sol.

Terraformning är mycket intressant men verkar svårt och tidskrävande att genomföra. Inte desto mindre är det spännande att spekulera över om en terraformning av Mars skulle vara möjlig. Syreproducerande blågröna alger/cyanobakterier (som Agentum nämnde) har ju tagits upp som en möjlighet för att skapa en atmosfär. Att göra Mars yta mörk på olika sätt för att öka värmeupptaget från solen, placera ut reflekterande spegelparaboler av gigantisk storlek i omloppsbana runt Mars som kan öka solflödet till planeten osv. Det finns ju tydligen en del vatten bundet under ytan vid polerna på Mars som kan frigöras. Sedan kanske det går att bärga fruset vatten från någon asteroid eller förbipasserande komet också...
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av Allan Kämpe »

Jakten på utomjordiskt liv i Vetenskapens Värld:
http://svtplay.se/t/102814/vetenskapens_varld
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av Kattmannen »

Jag tror att det är mindre möjlighet till avancerat civiliserat utomjordiskt liv :mrgreen: än primitivt utomjordiskt liv (typ mikrober). Men jag är tveksam till om det finns (eller har funnits) utomjordiskt liv över huvud taget. Och om det finns eller har funnits liv så är det inte säkert att vi upptäcker det, främst pga de stora avstånden.

Det kan ju faktiskt vara så att Jorden är det enda stället i Universum där liv hittills har uppstått. Så länge vi inte funnit utomjordiskt liv så är det inget som säger att det är orimligt att liv bara finns (eller har funnits) på Jorden. Men det är så gott som omöjligt att få bekräftat att liv bara finns/har funnits på Jorden, om det nu är så. Hypotesen om Jorden som enda platsen med liv är alltså ”lätt” att falsifiera (det är ”bara” att hitta utomjordiskt liv), men så gott som omöjlig att bekräfta.

Det verkar ha varit ganska många förutsättningar som alla måste ha klaffat för att liv skulle uppstå på Jorden. Sen verkar det ha dröjt ganska länge innan flercelligt liv uppstod. Vid flera tillfällen har det varit många massutdöenden, även mänskligheten har hängt på en skör tråd. Skulle ju kunna vara så att det finns liv på en del planeter, men att det är på motsvarande encellig nivå. Förutsättningarna för jordiskt liv verkar ha varit såna faktorer som; tid, lagom (och jämn) temperatur, förekomsten av ”rätt” ämnen, en stabiliserande måne, att Jupiters dragningskraft håller neddimpande asteroider borta från oss, skydd mot strålning, en okej atmosfär, en stabil sol m.m..

Sen har vi ju förutom avståndsaspekten (som många redan behandlat) även tidsaspekten. Avståndsaspekten försvårar ju upptäckt, kräver att åtminstone en av parterna är tekniskt avancerad för att två olika livsformer ska upptäcka att de inte är ensamma. Vad gäller tidsaspekten så räknar man ju med att Universum är ca 13-14 miljarder år gammalt. Människan är avsevärt yngre, och har sänt ut radiovågor i lite drygt 100 år.

Om man tar den fascinerande klassiska jämförelsemodellen att göra om Jordens historia till ett år, så blir Universums historia ca 3 år. Livet uppstod på Jorden på våren det 3:e året. För att hoppa fram en bra bit så uppstod människoliknande varelser kring sen eftermiddag den 31/12. Våra förfäder vandrade in i Europa några minuter innan tolvslaget. Radiosändningar började vi med för mindre än en sekund sedan.

Vad jag vill säga med den jämförelsemodellen är att det kan ha uppstått och gått under otroligt utvecklade civilisationer även i vår kosmiska närhet relativt nära i tiden, utan att vi någonsin kommer att ha en aning om det. Spåren kan vara helt igensopade.

Jag röstade nej.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av Kattmannen »

mohsart skrev:Ämnet snuddar vid religion på ett par sätt.
Snillen spekulerar, ingen har bevis för det ena eller det andra, men många är ändå övertygade.
Sannolikheten för annat liv än jordiskt hänger lite på ifall det finns en "gud" eller ej - finns den kan den ha skapat jordiskt liv och inget annat och då är sannolikheten för annat liv dåligt; men finns det ingen "gud" känns det osannolikt om vi skulle vara de enda, trots att våra förhållanden är perfekta (för våra livsformer) så borde liknande förhållanden (eller andra, som är optimala för andra former av liv) kunna ha uppstått någonstans där ute. Det är ju så förbannat jävla apstort!

Personligen tror jag inte att det finns en gud, men jag tror heller inte att det inte finns en. Och framförallt tror jag att alla som tror vad det är för slags gud som eventuellt finns och vad den vill tror fel (i stor eller liten grad), varför jag lutar aningen mot att det finns annat liv där ute :-)

/Mats


Jag är ateist, jag har alltså ingen tro på att det skulle finnas en gud. Men jag kopplar inte resonemanget om att en teistisk (gudstroende) ståndpunkt säger något i frågan om utomjordiskt liv eller inte. Lika lite förstår jag inte att en ateistisk ståndpunkt skulle vara för ståndpunkten att det finns utomjordiskt liv.

Ofta i sammanhang där det är många ateister och liknande så verkar det tas för givet att det finns utomjordiskt liv, jag förstår inte varför, så ateist jag är. Jag säger inte att jag vet. Men jag ser förutsättningarna och uppkomsten för liv som mycket speciella händelser (ev. EN mycket speciell händelse).

En gång på nätet läste jag ett inlägg av en extremt kristen person, där hon ondgjorde sig över att påven hade uttalat sig positivt om möjligheten till existensen om utomjordiskt liv. Jag frågade henne om vad hon hade för grund för sitt ställningstagande, hon svarade att det stod inget i Bibeln om utomjordiskt liv. Jag svarade då att de som levde kring östra medelhavsområdet på Bibelns tid inte kände till utomjordiskt liv (det gör inte vi idag heller), men att de kände inte till kängurur och pingviner heller, följaktligen stod det inget om dem heller i Bibeln. Hon svarade något allmänt om att kristna inte skulle tro på sånt som utomjordiskt liv.

Nu vet jag att det finns andra kristna som istället menar att det kan finnas utomjordiskt liv, och att gud då kanske skickat någon Jesus-liknande figur till de utomjordingarna.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av Kattmannen »

Scappa skrev:jag tror det finns utomjordiskt inteligent liv. För att vår existens bara skulle vara en slump i det oändliga känns inte möjligt. Man har ju hittat tecken på liv redan på Mars.(iofs fossil)


Varför ”känns” det inte möjligt? Jo jag tror att det är en slump att liv kom till, även om förutsättningarna på Jorden var bra, men förmodligen mycket ovanliga. Det kan iofs finnas liv på flera håll som resultat av flera slumpartade tillfällen, men det vet vi ingenting om (idag). Vi har inget belägg för att det funnits liv på Mars. Universum är inte oändligt, finns en begränsad mängd stjärnor (även om det är fascinerande många).
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av rkaj »

Hur ovanliga är mycket ovanliga? Om vi antar att en stjärna på miljonen har en planet som är "lämplig" för liv, och att liv har utvecklats på en på miljarden av dem, så skulle det finnas liv på 300000000 planeter (enligt någotsånär aktuella siffror finns det i runda slängar 3*10^23 stjärnor i universum), Därmed inte sagt att någon av dem nödvändigtvis ligger så nära oss att någon information från dem hinner hit innan jorden går under ...

Jag vet naturligtvis inte att det finns liv i universum utanför vår planet. Men jag tror att det finns. På så sätt kan det när som hellst visas att jag har rätt, medans jag kan vara helt säker på att inte motbevisas. [8D]
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Man kan varken man tror på liv utanför Jorden eller inte, konstatera att det verkar finnas en väldigt stark inneboende kraft hos liv att överkomma eventuella hinder. Livet ska spira oavsett om det passar sig eller inte. Gräs som skjuter upp i asfalt exempelvis. Denna kraft att slå sig fram även i de mest olämpliga förhållanden tolkar jag som att det inte spelar så stor om förutsättningarna är idealiska eller inte.

Med det i bakhuvudet säger det mig att liv uppstått lite här och var i resten av universum för det räcker med att titta på hur ihärdigt det är här på Jorden. Sett ur tidsperspektivet är det däremot inte lika givet att det finns annat liv aktivt just precis nu, men jag lutar nog åt att det gör det i och med att jag generellt ger livsförutsättningarna ett klart större område. Till och med vi människor slår ju oss ner på de mest oländiga områdena. Det är ju en relativt liten del av den totala befolkningen som valt att bosätta sig i behagligt tempererade delar, utan du hittar folk både i Sibirien och vid Kalahari.

"Livet måste gå vidare" tror jag är så starkt att idealförhållanden har en klart mindre påverkan i det stora hela.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av Agentum »

Och jag vidhåller det jag skrivit tidigare, det finns fysiska lagar som gäller för hela universum, jag är inet mycket för det här där allt bryter mot vad som rä möjligt och blir övernaturligt, då är man inne på tunn is.

Jag tror inte vi här behöver oroa oss iaf, det är inte troligt at vi får veta nåt om ev. intelligent liv på andra planeter nånstans.

Kanske är mänsligheten utdöd redan ijnna nåt sånt är möjligt, sci-fi har alltid haft förmågan att fokusera på fel saker när det gäller att se in i framtiden.

Det utvecklar sig nästan alltid på ett annat vis.

På 50-talet trodede man ju att folk skulel kunna åka på seester till månen och liknande, ha flygande "bilar" drivna av atomkraft och sånt, men ingen funderadee över datorer och framväxandet av internet och annat som verkligen blev det som gjort störst skillnad i verkligheten.

Lika fel tror vi nog om framtiden, OM vi har nån, då överbefolkningen kan bli vårt slutliga öde och en spiral nedåt igen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av Isegrim »

Vad heter han som brukade sitta på café Madelene på Biblioteksgatan, som hade kontakt med stjärnbröderna?
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av Agentum »

Stjärnbrlder?:-)

Får mig att tänka på nån snubbe de visade på TV som stod i direkt konttakt med utomjordingar, de sände rätt in i hans huvud.

Det var hejdlöst komiskt skådespel där han satt och stånkade och lät underligt och pratade robotaktigt om var rymdskeppet befann sig just nu osv, och vilka grimascher.

De kan vara rätt kul sånna där tokdårar.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av Peral »

Jag har för mig att det var någon astronomisk upptäckt nyligen där forskarna kom fram till att det fanns ett otal planeter här i vintergatan som hade förutsättningar för utomjordiskt liv
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av Isegrim »

Här är en länk till ufo.se http://www.ufo.se/ som är en svensk sida (.se) om ufon.




...och dess historia i Sverige. Sidan tillhör UFO-Sverige, riksorganisationen för ufospaning i Sverige.
Det klart intressantaste på sidan är dess bakgrundshistoria:
http://www.ufo.se/fakta/artiklar/ufohistoria.shtml
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av Kattmannen »

rkaj skrev:Jag vet naturligtvis inte att det finns liv i universum utanför vår planet. Men jag tror att det finns. På så sätt kan det när som hellst visas att jag har rätt, medans jag kan vara helt säker på att inte motbevisas. [8D]


Ja det var ungefär det jag menade [8D] med mitt inlägg igår 27/1 kl 20.16, 2:a stycket. Bara det att du tror att det finns utomjordiskt liv, jag tror det inte, men ingen av oss vet. Men jag går absolut med på att min hypotes om avsaknaden av utomjordiskt liv är ”lätt” att falsifiera (det är ju ”bara” att hitta liv :mrgreen: ), men praktiskt taget omöjlig att bekräfta (man måste genomsöka varenda vrå i universum).
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av Kattmannen »

Labrador Road 26 skrev:Man kan varken man tror på liv utanför Jorden eller inte, konstatera att det verkar finnas en väldigt stark inneboende kraft hos liv att överkomma eventuella hinder. Livet ska spira oavsett om det passar sig eller inte. Gräs som skjuter upp i asfalt exempelvis. Denna kraft att slå sig fram även i de mest olämpliga förhållanden tolkar jag som att det inte spelar så stor om förutsättningarna är idealiska eller inte.

Med det i bakhuvudet säger det mig att liv uppstått lite här och var i resten av universum för det räcker med att titta på hur ihärdigt det är här på Jorden. Sett ur tidsperspektivet är det däremot inte lika givet att det finns annat liv aktivt just precis nu, men jag lutar nog åt att det gör det i och med att jag generellt ger livsförutsättningarna ett klart större område. Till och med vi människor slår ju oss ner på de mest oländiga områdena. Det är ju en relativt liten del av den totala befolkningen som valt att bosätta sig i behagligt tempererade delar, utan du hittar folk både i Sibirien och vid Kalahari.

"Livet måste gå vidare" tror jag är så starkt att idealförhållanden har en klart mindre påverkan i det stora hela.


Man kan absolut tro på utomjordiskt liv, om man hittar det så bör man naturligtvis tro på det.

Att liv finns även där förhållandena inte är idealiska, det är något som vi sluter oss till utefter jordiska förhållanden. Utifrån jordiska förhållanden så är det långt ifrån idealiska förhållanden när man hittar mikrober under glaciärisar och vid heta svavelkällor eller liknande. Likaså att vi kan fascineras över att människor kan leva i Arktis och Kalahari. Men det är ju efter jordiska förhållanden.

Ser vi till universum i stort så är det en tillvaro som till största delen är ytterst ogästvänlig för liv, Jorden är en mikroskopiskt liten oas. Ser man till de behagligaste ställena utanför Jorden (Mars och Jupiter-månen Europa?) så kommer vi möjligen i närheten av de värsta jordiska platserna med liv. Men livet ska ju kunna uppstå också.

Jag har för mig att jag läst om att månfarare har hittat mikrober (från Jorden förståss) i en kamera som glömts kvar på Månen av tidigare månfarare, sant eller inte så säger det inte att Månen är lämplig för uppkomst av liv. Det kan kanske vara så att om liv väl har uppstått så är det mycket seglivat.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av Kattmannen »

Peral skrev:Jag har för mig att det var någon astronomisk upptäckt nyligen där forskarna kom fram till att det fanns ett otal planeter här i vintergatan som hade förutsättningar för utomjordiskt liv


Jag läste också om det. Jag tror att det var frågan om lite överoptimistisk övertolkning, kanske för att få upp intresset för astronomi från media och allmänhet, eller också att andra har feltolkat astronomerna.

Jag tror att de menar att det fanns ett otal planeter som var fasta planeter (inte gasjättar) och som mer eller mindre var i Jordens storlek, men att man inte vet så mycket mer om dem i övrigt (temperatur och atmosfär m.m.). Det är nog som sagt många fler faktorer än en fast yta och mer eller mindre lämplig storlek som avgör om det kan uppstå liv. Ser man till vårt solsystem så finns det väl åtminstone 11 fasta himlakroppar (planeter och månar) med en storlek av Jordens måne eller mer.

Sen vet jag inte om det kanske skulle kunna uppstå liv på en gasjätte, något slags mikrober. Men det liv vi känner till uppstod på en mindre och fast planet.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Ska man hårklyva så är utomjordiskt liv redan bevisat både på Mars och Venus. Visserligen "bara" på mikrobnivå, men trådskaparen definierade inte gränserna för diskussionen.

Jag har samma inställning som rkaj i övrigt. Det vore väldigt osannolikt om det INTE fanns liv (till och med på samma nivå som livet på Jorden) och har jag den inställningen KAN jag få rätt och samtidigt aldrig bli motbevisad. Mycket smidigt.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av Agentum »

Förr överderevs som sagt de gär förutsättningarna enormt, det finns ändå en hake, att planeten måsrte finnas på rätt avstånd från sin sol, kanske rotationen har betydelse, magnetfält kanske, det fins nämligen inte på alla planeter.

Sen att det ändå finns fler som lyckats kommit på rätt ställe och dessutom utvecklat liv och på det dessutom är högre i teknologinivå, tja inte omöjligt, men alltså det troliga är att det kanske isf sitter intelligenta varelser långt härifrån och funderar om de är ensamma eller inte hehe:-)

UFO har inget med saken att göra, det är ett namn på alla flygande objekt man inte kan identifiera, så det edför automatiskt inte tta det är nån som är inuti.

Jag har själv sett nåt jag inte kunnat få ett bra svar på fast jag frågat folk, jag märker iofs att online menar de när förklaringarna inte funkar så ljuger man.

Jag menar inte tat det var ET i dedet på nåt sätt, men jag kan inte förklara det bara.
9mm, i'm never further away than that.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av Kattmannen »

APenny4YourThoughts skrev:Ska man hårklyva så är utomjordiskt liv redan bevisat både på Mars och Venus. Visserligen "bara" på mikrobnivå, men trådskaparen definierade inte gränserna för diskussionen.

.


Nej, man har inte hittat några tecken på att liv finns eller ens har funnits på Mars eller Venus. 1996 hittade man en gammal meteorit i Antarktis som hade ursprung från Mars, och där fanns det något som en del tolkade som att det möjligen skulle kunna vara fossil från mikrober.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av Agentum »

Sant inga bevis finns, de trodde det ett tag, men det visade sig att det troligen blivit kontanierat här på jorden.

Mars och särskilt Venus är hejdlöst ogästvännliga platser, Venus kan skrivas av direkt tom.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar