Finns det utomjordiskt liv?

Här kan du skapa omröstningar. Är Kalle Anka starkare än Fantomen?

Finns det utomjordiskt liv?

Nej.
3
8%
Ja, i form av bakterier och liknande.
8
20%
Ja, i form av djur och växter, med mera.
5
13%
Ja, ungefär på människans nuvarande utvecklingsnivå.
6
15%
Ja, och de kan färdas till andra stjärnor.
10
25%
Ja, och de har färdats till jorden.
4
10%
Ja, och de har hemlig diplomatisk kontakt med oss.
0
Inga röster
Ja, de finns mitt ibland oss.
4
10%
 
Antal röster: 40

mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av mikaelbergkvist »

Faktiskt så har man inte bevisat vare sej det ena eller det andra ännu.
ALH 84001 är fortfarande skälet till att Nasa så ivrigt ville undersöka Mars, och ännu så länge så står den ursprungliga hypotesen fast, att det är fossil från Mars. Frågan man brotas med är om det är fossil av liv, eller resultatet av en ännu okänd typ av kemisk reaktion utan koppling till liv.
Att det skulle komma från jorden anser man numera inte längre.

"None of the original features supporting our hypothesis for ALH84001 has either been discredited or has been positively ascribed to non-biologic explanations.[14]
In addition, they argued that since the original paper was published, the biogenic hypothesis has been "further strengthened by the presence of abundant biomorphs in other Martian meteorites."

Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Allan_Hills_84001

Sedan dess har man upptäckt hundratals nya meteoriter från Mars.
Bland annat i Afrika.
http://www.usatoday.com/tech/science/sp ... 52611430/1
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av Agentum »

Bara de inte vill hitta det så gärna så att de övertygar sig själva, vilket genom historien varit vanligt.
9mm, i'm never further away than that.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av mikaelbergkvist »

Den misstanken har funnits där sedan de hittade stenen runt 1984. Det är orsaken till att fyndet fått den hårdaste och längst pågående granskningen i historien, men trots att det nu är 2012, så har man inte hittat några fel eller misstag i deras ursprungliga analys.
I förslaget till Mars expeditionerna med Mars rovers, som man skickade, så listades just detta som ett av de tvingande skälen till att man måste till Mars. Man kan inte avgöra frågan annars.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av Agentum »

Nä, ja en mer avancerad resa till Mars blir det nog en dag när det finns pengar för sånt, Mars är av större intresse än nåt nnat man kan nå nu, det är nästa steg efter månen, frågan är dock om mna ska sätta folk där eller om komplicerade robotar räcker.
9mm, i'm never further away than that.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av mikaelbergkvist »

Dit måste vi i alla fall, förr eller senare. Frågan blir aldrig löst annars, utan kommer att hänga över oss som ett Damocles svärd till dess. :-/
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av Agentum »

Tja alltså det finns många problem med att flytta till Mars, det blir ju att bo i kupoler som i sci-fi filmer antar jag då den är mcket mindre än Jorden och inte kan hålla kvar en tillrälkigt tjock atmosfär.

Terraforming käns inte som nåt vi kan göra direkt på planeten utn det blir isf i kupoler och tunnlar.

Nåväl det behöver nog inte just vi oroa oss för, det är knappast troligt tat nån flyttar dit så länge jag lever iaf, de slutade knalla på månenn i början på 70-talet.

Om inget annat tar oss så är överbefolkning troligen det svåraste vi stått inför, det är ett faktum.

Människan har förökat sig för mycket särskilt i Asien.
9mm, i'm never further away than that.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av mikaelbergkvist »

Det intressanta med Mars problematiken är ju att Nasa slagit fast att en resa till Mars blir en "one way ticket". Man kommer att tvingas stanna där för gott när man en gång anlänt. Det blir för dyrt och krångligt annars.
Sedan inträffar nästa problem. Människor tar med sej en massa extra resenärer i form av mikroorganismer, bakterier, virus, etc, som kan överleva på egen hand på Mars. Om vi skickar människor till Mars lär de "smitta ner" planeten med liv, som troligen kommer att förstöra vad liv som e.v redan existerar där.
Mars är annorlunda än andra planeter, eller Månen, på det sättet. Vi har aldrig haft det problemet förut.

Nasa vill alltså inte skicka människor till Mars förrän man vet säker om liv redan finns där eller ej. Och det kan dröja länge.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av Agentum »

Saken är att i valet och kvalet om det kommer dit så får nog mikroberna dö helt enkelt.

Jag förstår att det måste bli en fruktansvärt dyr och svår grej att göra.

Hur många kan de skicka tro? för allvarligt talat stora skepp kan inte lyfta från jorden iaf utan måste isf tillverkas i mindre delar och sättas ihop i rymden.

Det blir lit Bladeruner där sen då de som inte har pengar eller är iktiga får bo kvar här i skiten medans de andra har åkt.
Jag får huvudvärk över att tänka på så mycket bråk dt skulle bli om det där, men som du skriver det är ju inte precis aktuellt i dagsläget.

Risken är att de skjuter på det hela tills det är för sent, de rika påverkas sist av problemen som finns och då kan det redan vara bortom punkte för all räddning av människan.

Elakt sagt är det kanske lika bra.
9mm, i'm never further away than that.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av Kattmannen »

När det gäller Mars-resor så är det ju avsevärt svårare än att resa till Månen. Jag har inte hört talas om att diskussionerna om att resa till Mars handlar om att man direkt ska skicka dit några som ska stanna där, one way ticket. Det borde väl bli ganska krångligt också att inte bara skicka dit några, utan att dessutom ordna så att de kan stanna där. Jag läste en gång en bok om planeringen kring framtida Mars-resor; Ella Carlsson – Framåt Mars! Månpocket Fakta. Jag minns inte att det stod något där om ”one way ticket”. Jag tror att en del resonemang var att skicka dit bränslebehållare i förväg, för att fylla på inför återresan. Det verkar vara mycket som är komplicerat i vilket fall. Men jag har förstått att man diskuterar att utnyttja dragningskraften för att spara bränsle, mycket handlar om Jordens och Mars läge i förhållande till varandra när man åker dit, och när man åker hem.

Risken att ”smitta ner” med liv vet jag har diskuterats i alla fall i fallet med en Vänern-stor sjö under Antarktis istäcke. Man har tydligen inte borrat sig ner till den ännu. Man är nyfiken på om det kan finnas liv i den sjön, men vet ännu inte hur man ska ta sig dit utan att riskera att mikrober utifrån kommer dit, och då vet man inte om det man hittar där är sånt som just kommit dit eller funnits där innan.

Om människor kommer till en annan planet med liv så kanske mikroberna där är farligare för oss en våra mikrober är för dem. Fast vad gäller Mars är jag tveksam till om det finns liv alls. Mikrober kan komma som fripassagerare även med obemannade rymdsonder.

OT; Agentum; när du skriver så är det ganska mycket stavfel. Du har inte någon stavningskontroll, eller att du kanske kollar igenom dina inlägg innan du postar. Den rikliga mängden stavfel riskerar att flytta fokus från det du skriver.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av Agentum »

Förhoppningsvis blir det lite bättre snart, jag har äntligen köpt ett nytt tangenbord, det här saknar bokstäver på mer än hälften av tangenterna:-)

Men jag skriver slarvigt ändå, men det har blivit värre sen jag helt enkelt trycker på tangenten bredvid den rätta eller på en som inte funkar.

OCH det är ett Logitec bord 2 år gamalt, sämsta elände jag nånsin haft.

Ändå köpte jag ett nytt sånt igen haha, deras grejor har funkat bra förr, men med det här har jag bara haft otur med.
9mm, i'm never further away than that.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av mikaelbergkvist »

Kattmannen skrev:Jag har inte hört talas om att diskussionerna om att resa till Mars handlar om att man direkt ska skicka dit några som ska stanna där, one way ticket. Det borde väl bli ganska krångligt också att inte bara skicka dit några, utan att dessutom ordna så att de kan stanna där.


Planen har designats av James Cameron av alla människor, och iden är att man först skickar dit allt material, alla förnödenheter, maskiner, etc, för sig. Först när man vet säkert att det materialet är där och har säkrats, så skeppar man iväg människor.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av Labrador Road 26 »

mikaelbergkvist skrev:Planen har designats av James Cameron av alla människor, och iden är att man först skickar dit allt material, alla förnödenheter, maskiner, etc, för sig. Först när man vet säkert att det materialet är där och har säkrats, så skeppar man iväg människor.

OT.

Om det är samma som regissören, och inte någon namne bara, så skulle jag inte sätt mycket tilltro till den planen. Jim, regissören alltså, har ju blivit fullständigt snurrig på äldre dar. Rena pajasen i mitt tycke. Fast nu handlar ju tråden om annat än honom, även om han är ett ufo numera. Slut OT.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av Agentum »

Dock kvarstår hur man ska utföra det, du kan ju inet bygga ett enormt skepp på Jorden och så bara flyga iväg med det, då måste vi hoppa fram nåt enormt tekniskt sett och det gör vi ju inet på det området då det är så hejdlöst dyrt.

Då återstår att sätta ihop det ute i rymden helt enkelt och sen shuttla in folk till det.

Men ni ser nu har inte USA rymdskyttlar längre ens, men ok vi kanske snackar 100 år här eller nåt, inet vet jag.

Mycket kan ju hända på den tiden, idag är det nog helt omöjligt att genomföra ens, skicka dit några gubbar det är möjligt men dyrt även det, det är ju därför det inte utförts.
9mm, i'm never further away than that.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av Kattmannen »

Agentum skrev:Dock kvarstår hur man ska utföra det, du kan ju inet bygga ett enormt skepp på Jorden och så bara flyga iväg med det, då måste vi hoppa fram nåt enormt tekniskt sett och det gör vi ju inet på det området då det är så hejdlöst dyrt.

Då återstår att sätta ihop det ute i rymden helt enkelt och sen shuttla in folk till det.

Men ni ser nu har inte USA rymdskyttlar längre ens, men ok vi kanske snackar 100 år här eller nåt, inet vet jag.

Mycket kan ju hända på den tiden, idag är det nog helt omöjligt att genomföra ens, skicka dit några gubbar det är möjligt men dyrt även det, det är ju därför det inte utförts.


Man kanske kan bygga en bas på Månen och åka iväg därifrån, då blir ju flykthastigheten lägre än om man startar från Jorden.

Idag verkar ju USA:s rymdverksamhet ligga lite i träda, men vi vet ju som sagt inte hur det ser ut om 100 år.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av Isegrim »

OT angående "de finns bland oss"-svarsalternativet och cafebesök så är här det jag (nog) syftade på tidigare... (En artikel) http://www.ufo.se/fakta/artiklar/lindgren.shtml /OT
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av Linus S »

Jag har alltid tyckt det varit intressant med planeter, stjärnor, svarta hål, dvärgar osv. Jag röstade på att dem fanns, samt att de har varit här. Vad jag vet, så kommer jordens liv ifrån "stora stenar", som kolliderade under tiden då jorden var ung, eller något liknande. I vilket fall, spännande tråd här på serieforum tycker jag!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av Agentum »

Detta är en kuggfråga med, väljer man egentligen nåt annat än NEJ så har man valt tat det finns utomjordiskt liv, man kan inet längre egentligen hålal igen nån nivå.

Jag tror avstånden är de stora problemen helt nekelt, hur överbrygger man dem?

Går det ens.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av tfels »

Att med dagens raketer färdas till närmaste stjärnan (Alpha centauri) tar ungefär 80000 år. Vilket fiasko då om det inte finns liv eller en beboelig planet där. Bara att åka vidare.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av rkaj »

tfels skrev:Att med dagens raketer färdas till närmaste stjärnan (Alpha centauri) tar ungefär 80000 år. Vilket fiasko då om det inte finns liv eller en beboelig planet där. Bara att åka vidare.


När den expeditionen kommer fram finns det människor där! 80000 år är seriöst lång tid, och på den tiden lär människorna här hemma utveckla snabbare rymdskepp. I princip borde det gå att komma dit på mindre än fem år ...
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Finns det utomjordiskt liv?

Inlägg av Agentum »

Eller så är vi utdöda så inget finns att ev. återvända till iaf.

De i rymden är de sista kvar.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar