Vilka är de bästa monstren?

Här kan du skapa omröstningar. Är Kalle Anka starkare än Fantomen?

Vilka är de bästa Monstren?

Omröstningen slutade lör 28 maj 2011, 20:15

Vampyrer
3
19%
Varulvar
1
6%
Zombier
0
Inga röster
Spöken
0
Inga röster
Frankensteins Monster
7
44%
Utomjordingar (vilka)
2
13%
Dinosaurier
0
Inga röster
Troll
1
6%
Sjömonster
2
13%
Annat (vilka)
0
Inga röster
 
Antal röster: 16

Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Vilka är de bästa monstren?

Inlägg av Peral »

Apartförlag ger nu ut "The Walking Dead" serier fyllda med Zombier, Men vilka är de bästa monstren och varför?
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Vad är det bästa monstret?

Inlägg av Mithroth »

Oh, det var en klurig fråga. :? Får ta och tänka på det en dag innan jag kan bestämma mig.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vilka är de bästa monstren?

Inlägg av tfels »

Läste Frankenstein när jag var ca 12 år och blev rädd. De andra sorterna har aldrig skrämt mig, så det fick bli Frankensteins monster då förstås. De andra känns så kommersialiserade och plastiga, svåra att ta på allvar, även om zombier och utomjordingar är roliga. Bra fråga Peral!
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Vilka är de bästa monstren?

Inlägg av Nima »

Var klurigt. Funderade först på sjömonster, men kom på att du säkert menar sjömonster som Nessie och liknande.
Vidare tänkte jag på varulvar. Alltid tyckt de är intressanta och ser coola ut.
Men valet blev ändå Frankensteins monster. Han är en klassiker. Underbar bok, och gillar filmatiseringen med De Niro & Bonham Carter extremt mycket.
Man blir ju också empatisk när det gäller honom, stackaren [:p]
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vilka är de bästa monstren?

Inlägg av UlfK »

Frankensteins monster såklart. Den allra första scenen i Frankenstein (1931), när Boris Karloff stapplar in i rummet hör till det bästa du kan få se på film.

Titta själv här: http://www.youtube.com/watch?v=JyQdvwcmpTo
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Vilka är de bästa monstren?

Inlägg av Peral »

kungnima skrev:Var klurigt. Funderade först på sjömonster, men kom på att du säkert menar sjömonster som Nessie och liknande.
Vidare tänkte jag på varulvar. Alltid tyckt de är intressanta och ser coola ut.
Men valet blev ändå Frankensteins monster. Han är en klassiker. Underbar bok, och gillar filmatiseringen med De Niro & Bonham Carter extremt mycket.
Man blir ju också empatisk när det gäller honom, stackaren [:p]


När det gäller Sjömonster så tänkte jag själv på allt från "Monstret i svarta Lagunen till Nessie, Jätte bläckfiskar, Hajen och Godzilla men det är förstås alltid läsaren som tolkar!
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vilka är de bästa monstren?

Inlägg av tfels »

Oj, vilken skön scen UlfK! Tack för den!
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Vilka är de bästa monstren?

Inlägg av Peral »

Jag valde själv Troll, Frankensteins Monster är en fantastisk sedelärande historia. När det gäller Vampyrer och Zombier (som jag själv är väldigt förtjust i), börjar de kännas en smula överexponerade. Troll gjorde jag research om för några år sedan och de ligger och rullar i bakhuvudet. De finns i en väldigt massa former och känns som om de kommer härnäst efter Zombie och Vampyr trenden.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Vilka är de bästa monstren?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Även här blev det Victor von Frankensteins skapelse fast på lite andra grunder. Har inte läst Shelleys bok måste jag erkänna men en annan variant som heter Frankensteins dagbok där mycket av fokus ligger på det ideologiska planet med att skapa människor artificiellt. I den boken får varelsen namnet Adam, som en koppling tillbaka till den första människan skapad av gud, och här är nu den första människan skapad av människan. Vidare från det spåret leds man i tanken också in på dagens kloning, genmanipulering och framtidens replikanter, och det etiska/moraliska där, och där kommer den verkliga fasan.

Så alltså "varelsen" som embryo och symbol för ytterligare vansinnigheter som vi kan ta oss för. Då jag tycker människan är det värsta monster som vi kan råka ut för, på olika sätt.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vilka är de bästa monstren?

Inlägg av UlfK »

Peral skrev:Jag valde själv Troll, [...] De finns i en väldigt massa former och känns som om de kommer härnäst efter Zombie och Vampyr trenden.


http://en.wikipedia.org/wiki/The_Troll_Hunter

Norska troll ser helt annorlunda ut från svenska, men ändå bra.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vilka är de bästa monstren?

Inlägg av Allan Kämpe »

Jag röstade på Frankensteins monster som är en episk klassiker, något jag diggade redan kring 1972 då svensk TV visade en serie klassika skräckfilmer. Förutom Boris Karloffs fantastiska monster visades klassiska filmer med både varulven och Dracula (Bela Lugosi).
Vid samma tid 1972-74 blommade skräckserietidningar med samma karaktärer upp i Sverige.
Annars är jag ganska förtjust i rymdmonster också; Alien, Predator m.m.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Vilka är de bästa monstren?

Inlägg av Peral »

UlfK skrev:
Peral skrev:Jag valde själv Troll, [...] De finns i en väldigt massa former och känns som om de kommer härnäst efter Zombie och Vampyr trenden.


http://en.wikipedia.org/wiki/The_Troll_Hunter

Norska troll ser helt annorlunda ut från svenska, men ändå bra.


Jag tänkte på att nämna den norska Troll filmen som jag tänker se när jag får tag på den! Favoriten som jag upptäckte under researchen är dock det enbenta Trollet. Sedan finns mycket att hämta i materialet under "Bortbytingar" där Trollbarn byts ut mot människobarn
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Vilka är de bästa monstren?

Inlägg av Magnus »

Lite konstigt är det att jämföra ett enskilt monster (Frankensteins) med generella grupper av andra monster.
Hade förstått vad det går ut på om t ex Frankensteins monster jämförs med Greve Dracula.

Jag valde vampyrer. Som grupp är de mest intressanta.
Men jag gillar andra monster också, det är svårt att peka ut en speciell grupp.

Som Bela Lugosi säger i Ed Wood-filmen: "How dare that asshole bring up Karloff? You think it takes talent to do Frankenstein? It's all makeup and grunting."
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Vilka är de bästa monstren?

Inlägg av Nima »

Annars är ju de våras för Frankenstein en klassiker utan dess like!
http://www.youtube.com/watch?v=dQ_pKqiB ... re=related
De som inte har sett den, bör absolut göra det.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Vilka är de bästa monstren?

Inlägg av Peral »

Magnus skrev:Lite konstigt är det att jämföra ett enskilt monster (Frankensteins) med generella grupper av andra monster.
Hade förstått vad det går ut på om t ex Frankensteins monster jämförs med Greve Dracula.

Jag valde vampyrer. Som grupp är de mest intressanta.
Men jag gillar andra monster också, det är svårt att peka ut en speciell grupp.

Som Bela Lugosi säger i Ed Wood-filmen: "How dare that asshole bring up Karloff? You think it takes talent to do Frankenstein? It's all makeup and grunting."

Grejen med Victor von Frankensteins skapelse är att det står i en kategori för sig själv, det smittar inte såsom Vampyrens, Varulvens eller Zombiens bett
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Vilka är de bästa monstren?

Inlägg av Magnus »

Peral skrev:Grejen med Victor von Frankensteins skapelse är att det står i en kategori för sig själv, det smittar inte såsom Vampyrens, Varulvens eller Zombiens bett


Monster skapade genom vetenskapliga experiment. Kemi, alkemi, elektricitet m m. Olika typer av artificiellt mänskligt liv, både biologiska, mekaniska och mellanformer.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vilka är de bästa monstren?

Inlägg av rkaj »

Som "monsterhistoria" är den om Frankensteins skapelse kanske unik, men om man läser den som science fiction så ingår den ju i en stor kategori av mer eller mindre levande väsen skapade av människan, från Golem till robotar.

Jag får erkänna att jag inte heller har läst Shelleys originalbok, men den ska tydligen vara betydligt mer science fiction -- som i tänkvärd historia som ställer intressanta frågor om liv och mänsklighet -- än de drösvis olika filmatiseringarna, som är enklare "monsterskräckisar".

Så även om robotik och artificiellt liv är ett favorittema i science fiction så får det bli något helt annat när det gäller monster. En av väldigt få "monsterhistorier" som gjort något vidare intryck på mig är Leo Gwen, Djuphavets fasa (som publicerades Fantomen 8, 1981), så jag klickar "sjömonster".
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Vilka är de bästa monstren?

Inlägg av Magnus »

rkaj skrev:Som "monsterhistoria" är den om Frankensteins skapelse kanske unik, men om man läser den som science fiction så ingår den ju i en stor kategori av mer eller mindre levande väsen skapade av människan, från Golem till robotar.


Tack rkaj! Frankensteins monster är givetvis en variant av Golemlegenden. Jag kom inte på det igår kväll. Golemlegenden är väl för övrigt ursprungligen judisk folktro, har jag för mig.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4391
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vilka är de bästa monstren?

Inlägg av RioGrande »

Alien är rätt bra också. Annars är det väl så med monster att ju mer människa de är desto lättare är det att bli rädd för dem (alternativt förstå deras lidande, bevekelsegrunder osv). Det är därför Frankensteins monster är så intressant. Varken monstrets skapare eller varelsen själv har ont uppsåt. Ändå går det illa. Det är nästan som i verkligheten.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vilka är de bästa monstren?

Inlägg av Agentum »

Visst kan man skriva Frankensteins monster, men för de där gamla filmerna, boken är obegriplig mer eller mindre, inte alls svårt att förstå att Mary Shelley var 19 när hon skrev den.

Många av de här gamla klassikerna annars som Bram Strokers Darcula mfl är ju läsbara ändå.

Dracula är ju en bra figur med, men monster vete fasen.

Zombier snabba som långsamma brukar ju fungera ändå, även om det kan bli lite för mycket av varan.

Dinosaurier är ju inte monster i den meningen, de är ju inte påhittade, isf finns en det en jäkla massa utdöda djur som vi defeitivt kunnat kalla monster om vi träffat på dem idag.

Troll käns saga för mig, kan inte uppbåda nåt särskilt tankesätt om dessa, inget är liksom konkret, de arierar ju i vilken tid eller vilken del av världen de hittats på.

Likätare då? (eng. ghoul) de äter döda, de påminner ju klart om vissa zombier men deras bett är nog mer gifigt än smittande, och så är de väl inte fullt lika korkade som zombier är.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar