Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Här kan du skapa omröstningar. Är Kalle Anka starkare än Fantomen?

Vem är den bästa fantomentecknaren?

Ray Moore
10
20%
Wilson McCoy
1
2%
Bill Lignante
0
Inga röster
Seymor Barry
6
12%
Jaime Vallvé
10
20%
Kari Leppänen
4
8%
Georges Bess
4
8%
Heiner Bade
0
Inga röster
Knut Westad
0
Inga röster
Hans Lindahl
15
30%
 
Antal röster: 50

Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av larsa66 »

Dessa är dom tecknare jag känner till och som jag tycker varit mest orginella. Jag har inte hängt med i Fantomen dom senaste 25 åren och jag antar att det funnits duktiga tecknare även under denna tid efterson serien överlevt. Det får väl bli en annan omröstning i så fall.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Fick bli Jaime Vallvé för min del. Han var den främste på historiska äventyren på den tiden jag läste/prempade på Fantis. Sy Barry skulle jag nog ge en utmärkelse för lång och trogen tjänst och en stadig kvalitetsnivå. Ray Moore och Wilson McCoy vill jag också nämna ur ett mer historiskt perspektiv, seriens historia alltså inte äventyren i sig. De övriga uppräknade kan jag inte skilja på över huvud taget, mest för att jag aldrig brytt mig om dem nämnvärt.

Vallvé hade intressant användande av skuggor som jag inte direkt sett hos någon annan, att han även rätt ofta hade lättklädda damer gjorde att hans äventyr fastnade lite lättare i mitt unga jag. Det gav en extra krydda så att säga. [8)]
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av RioGrande »

Paul Ryan tycker jag borde lyftas fram mer. Han har gjort många fina jobb på Fantomen.
(Vallvé slarvade på tok för mycket, särskilt mot slutet...)

På den gamla goda tiden var alltid Bess min favorit, men han har blivit lite nedgraderad senare.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av AndreasEriksson »

Hasse Lindahl, tveklöst. Han var fantastisk i svartvitt, och fortfarande en av de bästa när serien gick över till färg (men hela serien tappade av att teckningarna blev färg istället för svartvitt). Under de år som omröstningen gäller var Hasse verkligen på topp. Hans äventyr från 1983 till 86 var otroligt vältecknade, med "Slavarnas järnväg" som personlig favorit i hård konkurrens.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av GuestOnQuest »

Finns det några ihopklippta bilder (collage) på typiska Fantomen-teckningar av var och en av de nämnda serietecknarna? Blir lättare att jämföra/minnas.
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av UlfK »

Ray Moore. Jag gillade inte alls Moore när jag var yngre, då var Barry, Vallve och Bess favoriter. Nuförtiden ser jag att de inte alls ritar naturtroget (som jag trodde då), och uppskattar Moores rena linjeföring på ett helt annat sätt.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av Labrador Road 26 »

GuestOnQuest skrev:Finns det några ihopklippta bilder (collage) på typiska Fantomen-teckningar av var och en av de nämnda serietecknarna? Blir lättare att jämföra/minnas.

Ser också gärna exempel. Här är tre olika till att börja med.

Jaime Vallvé
Bild

Sy Barry
Bild

Ray Moore
Bild

Samtliga exempel ur Fantomen från 1975. Vallvé verkar ha problem med att skilja på höger och vänster. Man kan dock konstatera att serien över lag lider av "show and tell-syndromet", text och bild förmedlar samma sak.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av AndreasEriksson »

Bild

Bild

Hasse Lindahl, hämtat från bortgångne Oskar Forsgrens hyllningsblogg. Där kan man även klicka sig fram till förstoringar av ovanstående bilder.

Bild

Bild
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av Wakuran »

Den här sidan känns som rätt typisk klassisk Lindahl.

Bild

Jag hittar inte de två nedersta bilderna Andreas postade.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av RioGrande »

Har blivit mer och mer förtjust i Moore på sistone. I och med publiceringen av de långa tidiga äventyren ("på ett snyggt sätt") i Fantomen under det sista året. Man fattar att detta är " den riktiga Fantomen", som bygger sin makt på vidskepelse både hos djungelfolken och hos världens kriminella. Lite roligt i dessa äventyr är också att Fantomen själv inte är särskilt smart eller stark. Han kaxar sig men blir lurad av bovarna hela tiden. Det finns en sorts symbios mellan Moore och Falk som är svår och hitta längre fram.

Den som läst H. Rider Haggard (Hon, eller Dödsgrottorna vid Kõr eller Kung Salomos skatt) känner igen Trettiotalsfantomens värld. Unket ideologiskt kanske, men äkta djungelmystik!

Lindahl har tyvärr en tendens överlasta sina bilder. De blir svåravlästa. Sidkomposition från helvetet bidrar också till svårlästhet (Skräckexemplet när han lät alla rutorna på en sida bilda en stjärna!). Anatomin är ofta mer spännande än realistisk.

Vissa knotiga träd har han dock lyckats bra med, nästan i Berni Wrightsons efterföljd...
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Lite lustigt egentligen att både Fantis och Läderlappen har som upplägg att skurkar och banditer skulle vara särdeles skrockfulla och vidskepliga. De om några borde vara mer "down to earth". En kniv, puffra eller Tommy-gun löser liksom alla problem. Eller tänker man närmare på det så är det inte lustigt utan närmast helt osannolikt. Lee Falk och Bob Kane kan knappast ha gjort studiebesök på lokala fängelset så konstig bild som de måste haft av kriminella.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av larsa66 »

Vilken spännande omröstning detta blev, jag har inte haft så roligt sen melodifestivalen.
Jag kompletterar bildexemplen med
Wilson McCoy:
Bild
Bill Lignante:
Bild
Heiner Bade:
Bild
Georges Bess:
Bild
Kari Leppänen:
Bild

Då din översta bild förskjuter hela forumet byter jag till en mindre.
LR26 var vänlig och skickade samma bild men i mindre skala.
/Admin
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av smorkin »

Ray Moore för mig, men det beror nog lika mycket på manuset som teckningarna; de där första åren är verkligen bra :-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av GuestOnQuest »

Nu är frågan vem som är "den bäste Fantomen-tecknaren" och det betyder att man lägger äventyren på sidan och tittar främst på bilderna. Svårt att välja endast en tecknare då man har haft flera favoriter. Jag tycker många av dem har gjort ett riktigt bra jobb.

Vallvé med skuggorna håller (höll) jag högt och Barrys smöriga bilder gillar (gillade) jag också. Ska jag välja en stil som tillfredsställer mina ögon bäst idag så säger jag Ray Moore. Han har en lite primitiv, barnslig och charmig stil. På senare år dras jag mer och mer till teckningar som är åt det orealistiska hållet. Vet inte riktigt varför men kan ha att göra med att man läst så otroligt mycket i realistisk stil att man har tröttnat lite.

Tack till de som la upp bilder!
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av larsa66 »

GuestOnQuest skrev:Svårt att välja endast en tecknare då man har haft flera favoriter. Jag tycker många av dem har gjort ett riktigt bra jobb.


Kan inte annat att hålla med. Alla tecknare hade sina guldperioder. Och plockar man fram dessa från var och en är det väldigt svårt att välja bara en. Jag håller också med Andreas om att Hans Lindahl varit jämnast. Jag måste dock erkänna att jag inte tycker att han borde börjat teckna Fantomen. P.g. a. den stil han har skulle han kunna skapa något helt annat. Jag minns hans serie Axel B Storm i svenska serier och om någon sagt då att han skulle bli fantomentecknare då hade jag inte trott det. Hans skapande var liksom något helt annat. Någon nämnde Berni Wrightson-influenser, fast mer Sverige, och ja... jag hade nog gissat någon helt annan seriekaraktär än Fantomen. Något mer eget. Men det är ju aldrig försent. Nog om det. Jag vet inte hur reglerna är men jag såg att jag också kunde rösta och kunde inte motstå frestelsen. Jag tänker dock inte berätta vem som fick min röst :) Tack alla för era kommentarer och deltagande. Hade jag pratat om nåt sånt här i fikarummet på jobbet hade jag bara mötts av tysdnad. Tur att det finns likasinnade.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av larsa66 »

larsa66 skrev:Då din översta bild förskjuter hela forumet byter jag till en mindre.
LR26 var vänlig och skickade samma bild men i mindre skala.
/Admin

Förskjuter hela forumet :O Det känns som jag backat på en bil som i sin tur rullar in i en annan o.s.v.
Ursäkta mig Admin och tack LR26. Ibland känner jag mig som Hulk, det var inte alls min mening
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av Agentum »

Ray Moore så klart, kanske elakt mot de andra som ju många inet alls är dåliga på nåt sätt men här handlar det ju om nån som gjorde Fantomen till nånting från början.
Ok man kan kanske tycka att det ser lite knöligt ut först kanske och han blev väl mer rentecknande senare.

Men spom sagt vem är bäst? frågor är ju inte alltid rättvisande kanske, men vi ska komam ihåg tat Fantomne var mångas angelägenheter då och renodlade äventyrserier hade iofs funnits ett tag men ändå inet så många så då var han ju stor även i sitt hemland.

Dock kan man kanske ha åsikter om det var bättre än andar äventyrserier från samtiden, men det var det ju inte om här.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av Nima »

larsa66 skrev:Förskjuter hela forumet :O Det känns som jag backat på en bil som i sin tur rullar in i en annan o.s.v.
Ursäkta mig Admin och tack LR26. Ibland känner jag mig som Hulk, det var inte alls min mening


Finns inget att be om ursäkt för. Inte alltid lätt att hitta bilder i rätt skala [:)]

Mer generellt, och detta är inte riktat mot någon speciell, skulle det vara bra om man länkar till bilden, om man ej hittar en i "rätt" storlek.
/Admin
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jag är lite undrande till om inte manusen spelat in en hel del här. Får känslan att det är mer helheten som gett röster än bara teckningarna i sig. Vilket jag rätt ofta tycker är fallet, svårigheter med att rent objektivt plocka ut enskilda saker och bara bedöma dem. Det är som med Carola, hennes track record påverkar folk missar liksom att bortse från sådant och se varje sak individuellt och objektivt utan att ta med irrelevanta saker för bedömningen.

Det knepiga är också att när man påpekar det faktumet så blir det mer känslomässig reaktion än saklig.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av larsa66 »

Det är en intressant synpunkt LR26, det är klart att manusen har påverkat tecknarnas insatser. Jag tycker att när Janne Lundström slutade som manusförfattare tappade Jaime Vallvé lite av sin glöd. Det kan naturligtvis vara annat som också påverkar. t.ex. när Ray Moore kom tillbaka efter andra världskriget blev det inte riktigt bra. Men jag vill gärna komma ihåg det det bästa alla tecknare gjort och hoppas att ni också gör det.
Skriv svar