Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Här kan du skapa omröstningar. Är Kalle Anka starkare än Fantomen?

Vem är den bästa fantomentecknaren?

Ray Moore
10
20%
Wilson McCoy
1
2%
Bill Lignante
0
Inga röster
Seymor Barry
6
12%
Jaime Vallvé
10
20%
Kari Leppänen
4
8%
Georges Bess
4
8%
Heiner Bade
0
Inga röster
Knut Westad
0
Inga röster
Hans Lindahl
15
30%
 
Antal röster: 50

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av Agentum »

Fast alltså det klart han ändrade stilen och tightade upp det lite, det var nya tider ändå, jag kan förstå det iaf, konkurransen hade vid det laget blivit rent skrämmande om man bar sert til tecknarna i genren som väl är de bästa som nånsin funnits kanske.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av RioGrande »

Paul Ryan borde också fått vara med. Förmodligen viktigare än Lignante idag...
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av AndreasEriksson »

Han började dock inte förrän 2001. Och ska man utöka omröstningen till att gälla nutid så är det fler namn som bör vara med. Spadari, Felmang, Cruz, Mitton, Velluto...
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av RioGrande »

Du har helt rätt Andreas. Troligen var huvudprocenten av forumdeltagarna mest aktiva (uppriktigt engagerade) som Fantomenläsare mellan 1950 och 1996 (olika för olika individer, förstås). Men de där riktigt unga Fantomenläsarna som etablerat kultrelationer med de lite nyare tecknarna är nog NÅGON ANNANSTANS med sina tankar... Undrar hur många forumdeltagare det finns som är födda på nittiotalet? Tjugohundratalet?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Du har helt rätt Andreas. Troligen var huvudprocenten av forumdeltagarna mest aktiva (uppriktigt engagerade) som Fantomenläsare mellan 1950 och 1996 (olika för olika individer, förstås). Men de där riktigt unga Fantomenläsarna som etablerat kultrelationer med de lite nyare tecknarna är nog NÅGON ANNANSTANS med sina tankar... Undrar hur många forumdeltagare det finns som är födda på nittiotalet? Tjugohundratalet?

Erik Sundblom?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av RioGrande »

Antagligen även Linus S.
De måste tycka att detta att vara på forumet är lika häftigt och stimulerande som att hälsa på på ett PRO-arrangemang. (Program idag: Fågelskådaren Magnus Hermodsson visar bilder från Helgeåns delta. Lokalen är utrustad med hörslinga. Efter föredraget, c:a 16:30 bjuder vi på kaffe och sju sorters kakor.)
[:)]
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av Mithroth »

RioGrande skrev:Antagligen även Linus S.
De måste tycka att detta att vara på forumet är lika häftigt och stimulerande som att hälsa på på ett PRO-arrangemang. (Program idag: Fågelskådaren Magnus Hermodsson visar bilder från Helgeåns delta. Lokalen är utrustad med hörslinga. Efter föredraget, c:a 16:30 bjuder vi på kaffe och sju sorters kakor.)
[:)]


Vi har cookies redan, bara kaffet som saknas [:o)]
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av UlfK »

RioGrande skrev:Antagligen även Linus S.
De måste tycka att detta att vara på forumet är lika häftigt och stimulerande som att hälsa på på ett PRO-arrangemang. (Program idag: Fågelskådaren Magnus Hermodsson visar bilder från Helgeåns delta. Lokalen är utrustad med hörslinga. Efter föredraget, c:a 16:30 bjuder vi på kaffe och sju sorters kakor.)
[:)]


OT: Man kan lika gärna använda Internet. De tre senaste dagarnas fågelobservationer vid Äspet, Helgeåns utföde i Åhus: http://artportalen.se/birds/dagens.asp?lokalid=4272
/OT
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av Nima »

Jag är född 92, men ger inte alltför sällan intryck av att vara född 06 [;)]
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av Wakuran »

kungnima skrev:Jag är född 92, men ger inte alltför sällan intryck av att vara född 06 [;)]

Vilket århundrade? [8D]
Själv är jag född 1980, men ger inte alltför sällan intryck av att vara född 92...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av Agentum »

Fast de blir inte bättre tecknare i modern tid längre på nånting som skandinaviska Fantomen, det rä ingen angelägenhet längre.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av Nima »

Wakuran skrev:
kungnima skrev:Jag är född 92, men ger inte alltför sällan intryck av att vara född 06 [;)]

Vilket århundrade? [8D]
Själv är jag född 1980, men ger inte alltför sällan intryck av att vara född 92...


Skulle ha tagit illa upp, men äsch, jag är ju mentalt sett född 06 [:o)]
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av smorkin »

Håller med om att manuset spelar roll; att vara en bra serietecknare innebär ju bland annat att teckna på ett sätt som passar manuset. T ex håller jag med om det någon skrev här tidigare om att Vallvé passade bra till Lundströms manus. Och det är nog därför jag tycker bäst om Moore, totalt sett: Hans fartfyllda stil och hans Fantomen med de smala ögonen (med glimt däri) passar perfekt till Falks manus vid den tiden som var smarta och snärtiga. När McCoy tog över med sin mer runda och naiva stil tappade Falks humor sitt bett, och Barrys teckningar fullföljde utvecklingen.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av larsa66 »

RioGrande skrev:Paul Ryan borde också fått vara med. Förmodligen viktigare än Lignante idag...

Lignantes Samaris tycker jag fortfarande är guddomligt tecknat. Dom gjorde en modernare version för några år sedan men den kom aldrig i närheten tycker jag.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av rkaj »

Jag röstade som så många andra på Hasse Lindahl, men vill nog lyfta en bägare eller nåt även för Georges Bess, Heiner Baade och framförallt Kari Leppänen. Obegripligt att de inte fått några röster alls.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av GuestOnQuest »

Du kunde ha röstat på någon av dem men du valde att inte göra det. Kan det vara så att man tror att det är en bortkastad röst och väljer någon som redan fått röster och på så sätt stärker den man gillar bäst av dem?!
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av Mithroth »

Hade man haft mer än en röst så hade de nog fått. Hade själv Leppänen på andra plats.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av larsa66 »

Det skulle vara intressant om man hade den här typen av omröstning även i tidningen Fantomen. Jag såg ju att äventyret singhpiraterna vann tävlingen bästa fantomenäventyret 2006. Så Ray Moore hänger nog bra med trots att det var över 70 år sedan.

mithroth skrev:Hade man haft mer än en röst så hade de nog fått. Hade själv Leppänen på andra plats.


Jo jag borde nog ha gjort lite annorlunda när jag lade upp den här omröstningen. T.ex. att man fick lägga röster på dom tre bästa. Och även tagit med tecknarna efter 1986. Men jag trodde faktiskt det skulle bli några fler som röstade. Sedan borde jag kanske tidsbegränsat omröstningen också. Men jag vill tacka er alla som lagt era röster och hedrat dessa fantastiska tecknare med kommentarer. Några av dom har ju lämnat denna världen och man kan väl hoppas att dom sitter nånannanstans med sina stålpennor och penslar.
Mötley
Good
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 01 maj 2015, 13:56

Re: Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av Mötley »

Georges Bess är mitt val. Hans utsökta teknik gav realism till fantomen. Visst gillar jag Lindahls "robusta" stil, hans säkra tuschlinjer och balans mellan svarta och vita partier. Men, Bess är och har alltid varit snäppet vassare på att rita.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av Allan Kämpe »

Jag tycker förstås att Hans Lindahl är den tekniskt sett skickligaste tecknaren av alla, även om jag tycker att hans serieoriginal tappat i kvalitet sedan Fantomen blev en färgserie.
Men jag röstade på Jaime Vallvé för jag tycker att han är den bäste för just Fantomenserien och han är en mästare på att framkalla en magisk stämning på seriesidorna. [^]
Skriv svar