Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Här kan du skapa omröstningar. Är Kalle Anka starkare än Fantomen?

Vem är den bästa fantomentecknaren?

Ray Moore
10
20%
Wilson McCoy
1
2%
Bill Lignante
0
Inga röster
Seymor Barry
6
12%
Jaime Vallvé
10
20%
Kari Leppänen
4
8%
Georges Bess
4
8%
Heiner Bade
0
Inga röster
Knut Westad
0
Inga röster
Hans Lindahl
15
30%
 
Antal röster: 50

Mötley
Good
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 01 maj 2015, 13:56

Re: Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av Mötley »

Hade Lindahl ritat händer bättre (och i övrigt inte missat i proportioner emellanåt) hade jag hållit honom som bäst. Oavsett är han Sveriges i särklass främsta serietecknare någonsin. Men fransosen är trotts allt skolad i den belgiskfranska andan :) Håller förvisso med om att Vallvé skapar god stämning, och så gör även Bess och Lindahl
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av UlfK »

Mötley skrev:Oavsett är han Sveriges i särklass främsta serietecknare någonsin.


*host*Peter Bergting*host*
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av Ray »

Hans Lindahl var suverän under sin 80 tals period. Hans bilder tappade lite i och med färgens återintåg. Sy Barry var ruggigt bra i vissa äventyr, men kanske bäst på 70 talet.
Så för mig så ger jag rösten till Hans lindahl officiellt men vill helst ha med båda så då skriver jag det här. :)
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av Ray »

Håller med, Hans Lindahl Sveriges bäste någonsin.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av Sir-L »

Hade tydligen missat denna. Min röst lade jag på Georges Bess. Nog för att jag håller Hasse högt men när jag tänker tillbaks på 1980-talet så är det äventyren medGeorges Bess som sticker ut. (Dessutom så har Hasse fått så många röster ;) )
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av larsa66 »

Sir-L skrev:Hade tydligen missat denna. Min röst lade jag på Georges Bess. Nog för att jag håller Hasse högt men när jag tänker tillbaks på 1980-talet så är det äventyren medGeorges Bess som sticker ut. (Dessutom så har Hasse fått så många röster ;) )


Jag håller honom väldigt högt också. Även om Ray Moore fick min röst. Det var roligt att Fantomen tidningen körde den där dubbeläventyret sist. Även om man läst dom tidigare är det kul att se dom i färg, tycker jag.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av Coppas »

Tycke, smak och liknande subjektiva åsikter är svåra att rangordna. Lade visserligen min röst på Jaime Vallvé då hans teckningar för min del verkligen lockade fram mystiken i de historiska äventyren. Håller däremot med om att Georges Bess[is] var fenomenal han med. Hans Fantomen var även mera mänsklig till utseendet, dvs. han var mera smärt, smidig och vältränad snarare än att ha det mera bodybuilder-aktiga utseendet som många andra tecknare gett Fantomen. En annan favorit för mig är Kari Leppänen och även hans Fantomen påminde mig en del om Bessis version, framförallt just för att de inte var så biffiga.

Den värsta motsatsen var annars en av Sy Barrys skapelser som förekom i något slags alternativhistoria om den 13:e Fantomens övertagande av rollen (Falk och Berry måste ha fått hjärnsläpp som glömde att de redan gjort en historia om det). Här fanns det tre äldre bröder och ingen ville bli Fantomen utan en yngre fjärde broder som hade fysionomi som en klubbad oxe eller i alla fall var vanskapt, fick axla rollen, slog sig fram och gifte sig sedan med en mongolprinsessa eller något ditåt. Absolut en av de värsta sörjorna jag läst och även ett absolut lågvattenmärke för Barrys Fantomen som i vanliga fall ändå var ett slags standardmall om man kan säga så.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av Ray »

Ja coppas,
Det där håller jag med dig fullständigt om. ett uselt äventyr. Barry tycker jag hade sina bästa stunder med äventyr på 70- talet och tidigt 80 tal, vill jag minnas. Minns ett avsnitt där Devil greppat en " domare" över ansiktet. Det var ett kanonäventyr. De ondas liga hette nog ett annat fast det var nog 70 tal på det äventyr. riktiga guldkorn. Fantomen experter här på forumet vet säkert mer bestämt vilka äventyr jag funderar på :)
Jag är lite osäker på titlar och dylikt.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av Serieguden »

Barry var outstanding under -60 & -70 talet för att sedan gradvis bli sämre och
Sämre. Till slut var det så kass tecknat att det blev outhärdligt att läsa.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av Sir-L »

Serieguden skrev:Barry var outstanding under -60 & -70 talet för att sedan gradvis bli sämre och
Sämre. Till slut var det så kass tecknat att det blev outhärdligt att läsa.

Kan det vara så att Olesen spöktecknade mer och mer på slutet då? För jag har svårt att minnas att jag sett något dåligt tecknat av Barry, däremot Olesens kvalitet har ju var varierande.
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av Ray »

Det skulle jag misstänka. Går knappt att tro att det är samme tecknare om man jämför 60, 70 och tidiga 80 talets Barry, med de senare.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av AndreasEriksson »

Barry var huvudsakligen tuschare och det var alltid hög klass på hans linjer. Men det gjorde stor skillnad beroende på vem som skissat.
När Olesen fortsatte som skissare efter Barrys pensionering och tuschades av andra blev det uppenbart hur mycket Barry trots allt tillfört.
Men att Barry var en bättre tuschare kunde ju inte rädda upp att layouten var stel och tråkig i grunden.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av Ray »

Så han var i huvudsak tuschare? det var nytt för mig, vem var det som skissade hans teckningar på 60 70 talet?
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av Ray »

Så han var i huvudsak tuschare? det var nytt för mig, vem var det som skissade hans teckningar på 60 70 talet?
Sampsa K
Very Good
Inlägg: 151
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 12:27
Ort: Finland

Re: Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av Sampsa K »

Ray skrev:Så han var i huvudsak tuschare? det var nytt för mig, vem var det som skissade hans teckningar på 60 70 talet?

Olesen, André LeBlanc, Rich Buckler och andra. Kolla PhantomWiki. Det här är inte nytt för Fantomen-fans.

Men Barry tillförde till serien väsentligt liksom Andreas redan skrev. LeBlanc säger där bakom länken: "The strip is actually Sy Barry's. He is the real artist. His name appears on the strip all the time. I helped him on it, but it was never my strip."
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av Serieguden »

AndreasEriksson skrev:Barry var huvudsakligen tuschare och det var alltid hög klass på hans linjer. Men det gjorde stor skillnad beroende på vem som skissat.
När Olesen fortsatte som skissare efter Barrys pensionering och tuschades av andra blev det uppenbart hur mycket Barry trots allt tillfört.
Men att Barry var en bättre tuschare kunde ju inte rädda upp att layouten var stel och tråkig i grunden.


Tänker du på att han började som tuschare åt brodern Dan?
Jag har aldrig hört att någon annan skulle skissat fantomen åt Sy, då
Borde den personen stått som tecknare istället.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av AndreasEriksson »

Barry har aldrig hymlat med att han haft assistenter, läs intervjuerna med honom i Fantomen nr 2/1986 och "Sy Barry - En jubileumskrönika 1961-91" t.ex.

Bob Forgione var en skissare han samarbetade med i början av 60-talet. Olesen började faktiskt också på 60-talet, men på söndagssidan. Plus namnen som sampsa nämner.

Eftersom Barry ansvarade för slutprodukten så var det han som signerade serien. Andra personer kom och gick som skissare medan Barry kvarstod som fast punkt i över 30 år. Och att Barry betydde mycket för slutprodukten visade sig som sagt när han slutade och samme skissare (Olesen) fortsatte.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Lars R Johansson
Good
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 19 maj 2015, 21:55
Ort: Den brinnande södern
Kontakt:

Re: Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av Lars R Johansson »

Ingen tvekan. Originalet är bäst.

RAY MOORE!

Lindahl kommer dock inte långt efter... Och med ursäkter till herrarna Bergting, Bergkvist, Jonsson och Andersson, så tror jag faktiskt att det är fullt möjligt att han är sveriges bästa nu levande och aktiva serietecknare... : O
Följ Presley Pan's otroliga äventyr som OVERMAN på - overman.be
Och på Facebook! facebook.com/overmansbastion
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av Ray »

Svårt att säga att han är Sveriges BÄSTE just nu, det är naturligtvis en smaksak. Han var bättre på 80 talet, anatomin brast lite mot slutet av Fantomen tiden, men det kan också varit motivationsbrist. Helt klart är han min favorit av de svenska serietecknarna.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vem är den bäste fantomentecknaren (1936-1986)?

Inlägg av larsa66 »

Blir kul att se Henrik Jonssons version av Fantomen. Den 27:e augusti gäller det visst.
Skriv svar