Nytt fönster vid länkning

Frågor om funktioner och/eller felrapporter postas här.
Kategoriregler
Kontakta Serieforum.se genom att posta ett inlägg i detta delforum, eller genom att skicka e-post till info@serieforum.se.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Nytt fönster vid länkning

Inlägg av Kattmannen »

Jag vet inte om detta går att åtgärda. Men iafall, till saken;

När man klickar på en länk i serieforum så kommer man (oftast) in på sidan länken leder till. Men jag tycker att det vore bäst om man kom in på den nya sidan via ett nytt fönster, så är det lättare att klicka bort den när man vill tillbaka till Serieforum. Det är mycket svårare när man som nu måste backa för att komma tillbaka.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Nytt fönster vid länkning

Inlägg av Grumme »

Kattmannen skrev:Jag vet inte om detta går att åtgärda. Men iafall, till saken;

När man klickar på en länk i serieforum så kommer man (oftast) in på sidan länken leder till. Men jag tycker att det vore bäst om man kom in på den nya sidan via ett nytt fönster, så är det lättare att klicka bort den när man vill tillbaka till Serieforum. Det är mycket svårare när man som nu måste backa för att komma tillbaka.


Jag håller med dig till 100%, Kattmannen, och har tidigare efterlyst just en sådan funktion.
Visst, det går ju att istället för att vänsterklicka på länken som man brukar, välja att högerklicka på den. Då får man upp några alternativ, bl.a. ett där det står "Öppna länk i nytt fönster".
Gör du det så får du sidan i just ett nytt fönster. [:)]

Men som sagt, det vore oerhört skönt att slippa den detaljen.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Nytt fönster vid länkning

Inlägg av Kattmannen »

Grumme skrev:
Kattmannen skrev:Jag vet inte om detta går att åtgärda. Men iafall, till saken;

När man klickar på en länk i serieforum så kommer man (oftast) in på sidan länken leder till. Men jag tycker att det vore bäst om man kom in på den nya sidan via ett nytt fönster, så är det lättare att klicka bort den när man vill tillbaka till Serieforum. Det är mycket svårare när man som nu måste backa för att komma tillbaka.


Jag håller med dig till 100%, Kattmannen, och har tidigare efterlyst just en sådan funktion.
Visst, det går ju att istället för att vänsterklicka på länken som man brukar, välja att högerklicka på den. Då får man upp några alternativ, bl.a. ett där det står "Öppna länk i nytt fönster".
Gör du det så får du sidan i just ett nytt fönster. [:)]

Men som sagt, det vore oerhört skönt att slippa den detaljen.


Tack för tipset Grumme!
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Nytt fönster vid länkning

Inlägg av BoJustBo »

Du kan även hålla in Shift tangenten och klicka vanligt så blir det i nytt fönster.
Eller hålla in Ctrl tangenten (äpplet på en mac tror jag) för att få den som en ny flik.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Simpukka
Very Good
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 13 jan 2015, 13:23

Re: Nytt fönster vid länkning

Inlägg av Simpukka »

Hmm oj lite sent ute här ser jag hehe... men håller med Kattmannen: I "övriga internet" är man ju lite bortskämd med att den länk man klickar på öppnas i nytt fönster (vilket åtminstone för mig är bekvämt på flera sätt) men har märk att länkar i detta forum öppnas i samma fönster/tabb. Tja... :)
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nytt fönster vid länkning

Inlägg av UlfK »

Detta är en av de saker som saknas i foruminställningarna. Det finns olika tredjepartsmjukvaror som hanterar det, men det jag ser på nätet är att folk har problem med dem. Vid varenda uppgradering av forummjukvaran slutar de fungera. Så tyvärr blir det inget sånt till jul. [:I]

(Och igen, med inte fullt så tekniktuggöverlastat språk: Ledsen, det går inte att fixa.)


Lösningar som inte redan nämnts i texten: På smartphones och paddor, där begreppet "högerklick" inte finns, brukar man kunna få upp motsvarande meny genom att röra länken och hålla still en sekund eller två.

Och för er som inte var med från början: När vi Macanvändare (eller "eliten" som vi kallar oss på mötena) talar om "äppel-tangenten", menar vi den som är märkt "cmd" och/eller "⌘". En gång i tiden hade den tangenten nämligen ett äpple som tangentsymbol i stället för Sankthanskorset. Men som sagt, för att öppna i ny tab utan att skifta fokus till den nya tabben, håll nere Sankthanskorstangenten när du klickar på länken. Så, nu kan du både öppna en ny tab, och irritera din närmaste Mac-fantast med att du faktiskt vet vad ⌘-symbolen heter. (Sankthanskors, om det var otydligt.) Oddsen är väldigt små att de vet. Jag vet faktiskt inte varför vi Macanvändare kallar oss "eliten".
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Simpukka
Very Good
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 13 jan 2015, 13:23

Re: Nytt fönster vid länkning

Inlägg av Simpukka »

Sankthanskors, got it! Jodå här körs mac(book) oxå, så får allt ta och briljera med mina nyförvärvade kunskaper vid lämpligt tillfälle!

Mjo det är ju lite av ett i-lands problem detta att man måste hålla ner "cmd" eeeh.... S:t Hanskorset (kan det skrivas ut så fö?) när det ska öppnas länkar som man inte vill ska "sabba" det aktuella fönstret... nåja då är det väll bara att fortsätta bita i det sura äpplet (haha...) ;)

Men hade jag inte författat ett inlägg i denna tråd så hade ju den andra lärdomen gått mig helt ovetandes förbi. Så säg aldrig att man inte kan lära sig både det ena och det andra på serieforum.se!
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nytt fönster vid länkning

Inlägg av UlfK »

Alltid trevligt att kunna hjälpa till! För mer info i frågan hänvisar jag glatt till Riksantikvarieämbetet: http://www.raa.se/om-riksantikvarieambe ... ts-symbol/

Simpukka skrev:då är det väll bara att fortsätta bita i det sura äpplet


*Simpukka har nu en besynnerlig smak – som av en blandning av aluminium och glas – i munnen*
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Simpukka
Very Good
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 13 jan 2015, 13:23

Re: Nytt fönster vid länkning

Inlägg av Simpukka »

Plus kaffesmak bör tilläggas, jösses då vad kaffefläckigt tangentbordet var vid närmare betraktelse...

Men upptäckte nu till min stora förfäran att jag i åtta års tid "högerklickat" med ctrl på länkar och sen på "öppna i ny flik" på menyn, istället för att hålla ner Sankt Hanskorset och sen klicka och voila nytt fönster öpnnas i ny flik på en gång. Aaaarg.... alla tusentals sekunder som gått förlorade på detta sätt... :(
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nytt fönster vid länkning

Inlägg av UlfK »

Simpukka skrev: "högerklickat" med ctrl på länkar


Då kanske jag har ett tips till... System preferences – Trackpad – Point and click*. Är Secondary click förbockat? Du kan nämligen "högerklicka" genom att toucha trackpaden med två fingrar. Av någon outgrundlig anledning brukar inte detta vara på från start på mac:ar.

*Förutsatt att du kör El Capitan. Annars finns inställningen någonstans bland möss och styrplattor, den har funnits sen urminnes tider.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Simpukka
Very Good
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 13 jan 2015, 13:23

Re: Nytt fönster vid länkning

Inlägg av Simpukka »

UlfK skrev:
Simpukka skrev: "högerklickat" med ctrl på länkar


Då kanske jag har ett tips till... System preferences – Trackpad – Point and click*. Är Secondary click förbockat? Du kan nämligen "högerklicka" genom att toucha trackpaden med två fingrar. Av någon outgrundlig anledning brukar inte detta vara på från start på mac:ar.


Tammejtusan bara nya lärdomar hela tiden här ju. Stort tack igen! Nej, helt rätt, den var inte förbockad som default.

Hmm... och samtidigt känns det ändå lite bökigt som tillvägagångssätt (tre fingrar samtidigt att koordinera blir lite överbelastning för hjärnan märker jag...) så i de fall jag vill sekundärklicka (= få upp meny) så tror jag nog ändå att jag fortsätter köra old school Simpukka style d.v.s. ctrl och klick... Man kan liksom inte lära en gamla hund nya trick som ordspråket lyder... :roll:

(upptäcker fö att när den säger två fingrar så menar den verkligen två -- testade med tre som kul grej och då blev det ett vanligt vänsterklick!)

UlfK skrev:*Förutsatt att du kör El Capitan. Annars finns inställningen någonstans bland möss och styrplattor, den har funnits sen urminnes tider.


Que? No es bueno! Nåja inställningen fanns ju och det fungerade. Men vad har jag för os x egentligen? 10.6.8 var det visst... :geek:
Skriv svar