Serienytt.se på Facebook

Information och diskussion om Serienytt.se
Kategoriregler
Kontakta Serienytt.se genom att posta ett inlägg i detta delforum, eller genom att skicka e-post till info@serienytt.se.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Serienytt.se på Facebook

Inlägg av UlfK »

Som ni kanske kommer ihåg hade vi en diskussion förra året om vi skulle skapa en Facebooksida för Serieforum.se. Tanken var främst att det skulle vara ett sätt för de Facebookfrälsta att visa att man gillade serier - och oss. Men vi kunde inte se vad vi skulle fylla sidan med som vi inte redan gjorde bättre här. Och det skulle skapa en massa dubbelarbete för oss att hålla koll och administrera flera olika siter och sidor.

Nu har tekniken rullat på och vi har nu möjlighet att autoposta från en RSS-feed till Facebook. Fortfarande inget av intresse för forumet, men perfekt för en annan av våra sidor. Så - från och med idag ligger Serienytt.se uppe som Facebooksida! Gå dit och klicka "Gilla"-knappen, så får du sen alla uppdateringar från Serienytt.se direkt in på din Facebookfeed.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Morganhed
Fine
Inlägg: 555
Blev medlem: ons 30 jan 2008, 00:24
Ort: Uppsala

Re: Serienytt.se på Facebook

Inlägg av Morganhed »

Det ser mycket trevligt ut!
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Serienytt.se på Facebook

Inlägg av Peral »

Det bara måste bli en framgång, säkert som sex [;)] http://www.serieforum.se/viewtopic.php?f=8&t=6639
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Serienytt.se på Facebook

Inlägg av Labrador Road 26 »

UlfK skrev:Gå dit och klicka "Gilla"-knappen, så får du sen alla uppdateringar från Serienytt.se direkt in på din Facebookfeed.

För oss som är helt vilse i pannkakan på FB kan en länk underlätta. [;)]
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serienytt.se på Facebook

Inlägg av UlfK »

Labrador Road 26 skrev:
UlfK skrev:Gå dit och klicka "Gilla"-knappen, så får du sen alla uppdateringar från Serienytt.se direkt in på din Facebookfeed.

För oss som är helt vilse i pannkakan på FB kan en länk underlätta. [;)]


Kan inte få någon fast länk förrän vi har 25 gillare. Tills dess, skriv "serienytt.se" i sökrutan överst i mitten på FB-sidan, så kommer ni rätt.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Serienytt.se på Facebook

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Åh, vad jag inte gillar Facebook. [}:)]
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serienytt.se på Facebook

Inlägg av UlfK »

APenny4YourThoughts skrev:Åh, vad jag inte gillar Facebook. [}:)]


Förlåt, jag skulle sagt att det är frivilligt att använda. [;)]
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Serienytt.se på Facebook

Inlägg av Peral »

Det räckte med att trycka på "gilla" knappen va? Då är du en närmare målet. I övrigt är jag mycket inne på "A pennys..." tankegångar
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Serienytt.se på Facebook

Inlägg av Mithroth »

Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serienytt.se på Facebook

Inlägg av UlfK »

mithroth skrev:Den här länken borde fungera: http://www.facebook.com/pages/Serienytt ... 23?sk=wall


Ja, titta! Tack Mithroth! Bra, då har ni ingen ursäkt kvar, in och gilla. [:o)]

Och på tal om det...
Peral skrev:Det räckte med att trycka på "gilla" knappen va? Då är du en närmare målet. I övrigt är jag mycket inne på "A pennys..." tankegångar


Man måste inte gilla sidan. Det går alldeles utmärkt att hålla fast vid den förvirrade idén om att människor har en "fri vilja". [;)]


Och egentligen har jag lite svårt att se varför folk ogillar Facebook. Är det inte lite som att ogilla telefoni? Eller ogilla kaféer?
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Serienytt.se på Facebook

Inlägg av rkaj »

UlfK skrev:Och egentligen har jag lite svårt att se varför folk ogillar Facebook. Är det inte lite som att ogilla telefoni? Eller ogilla kaféer?


Nä, mer som att ogilla starbucks om 95% av alla kaféer skulle vara just starbucks. Jag gillar fri kommunikation över internet, men tycker det är tråkigt att en så stor del av kommunikationen sker hos ett enskilt företag, som dessutom har åsikter om innehållet i kommunikationen. Vilket inte hindrar att även jag använder facebook till en del onlinekommunikation (och har gillat serienytt.se där).
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Serienytt.se på Facebook

Inlägg av Labrador Road 26 »

UlfK skrev:Och egentligen har jag lite svårt att se varför folk ogillar Facebook. Är det inte lite som att ogilla telefoni? Eller ogilla kaféer?

Kan bara svara för egen räkning, men hela idén känns bisarr. Varför ska jag ha någon slags big brother-övervakning på vad folk jag känner (eller rätt ofta inte känner) gör? Och detta eviga "gillande" hit och dit, allting ska ha någon slags fasad av gullighet, för en fet knogmacka finns ju inte som alternativ. Som något av en datorspelsnörd också ger jag inte mycket för deras spel heller, rent trams.

Säkert bra och givande för vissa, mig passar det inte alls.

EDIT:
rkaj skrev:... som dessutom har åsikter om innehållet i kommunikationen.

OT.

Vad menas med det, har de någon slags censur eller åsiktsfilter? Intye för att det spelar mig personligen någon roll, men bra att veta. Slut OT.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Serienytt.se på Facebook

Inlägg av Peral »

UlfK skrev:
Peral skrev:Det räckte med att trycka på "gilla" knappen va? Då är du en närmare målet. I övrigt är jag mycket inne på "A pennys..." tankegångar


Man måste inte gilla sidan. Det går alldeles utmärkt att hålla fast vid den förvirrade idén om att människor har en "fri vilja". [;)]


Och egentligen har jag lite svårt att se varför folk ogillar Facebook. Är det inte lite som att ogilla telefoni? Eller ogilla kaféer?


Jag tycker mindre illa om Facebook än vad jag gillar marknadsförandet av Serieforum
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Serienytt.se på Facebook

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Jag ogillar vad konceptet Facebook gör med människors förmåga att 1) tänka själva, 2) använda sitt omdöme, 3) bibehålla någon sorts värdig integritet. Då pratar jag givetvis inte om enskilda användare här. Ni är lika fria att använda Facebook som jag är fri att ge f-n i det. :-)
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Serienytt.se på Facebook

Inlägg av rkaj »

Labrador Road 26 skrev:
rkaj skrev:... som dessutom har åsikter om innehållet i kommunikationen.


Vad menas med det, har de någon slags censur eller åsiktsfilter? Intye för att det spelar mig personligen någon roll, men bra att veta.


De har användningsvillkor där det (som vanligt) står något luddigt om att alla ska vara snälla, och de stänger av och raderar all info för folk som de anser bryter mot det. De har tagit bort folk som har länkat till "porr", men de verkar ha blivit lite mer sansade på den punkten efterhand.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serienytt.se på Facebook

Inlägg av UlfK »

APenny4YourThoughts skrev:Jag ogillar vad konceptet Facebook gör med människors förmåga att 1) tänka själva, 2) använda sitt omdöme, 3) bibehålla någon sorts värdig integritet. Då pratar jag givetvis inte om enskilda användare här. Ni är lika fria att använda Facebook som jag är fri att ge f-n i det. :-)


Hade du postat det där på din Facebooksida hade jag gillat det. [;)]


Peral skrev:Jag tycker mindre illa om Facebook än vad jag gillar marknadsförandet av Serieforum


Och det är ju det som är grundidén med den här lilla historien. Jag tror ju att alla ni som hittills har tittar på Serienytt-sidan på Facebook redan känner till såväl Serienytt.se som Serieforum.se. Det jag hoppas på är att era kompisar - för handen på hjärtat, visst känner ni någon som inte är serienörd? - skall hitta till oss via er och Facebook.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Serienytt.se på Facebook

Inlägg av Mithroth »

APenny4YourThoughts skrev:Jag ogillar vad konceptet Facebook gör med människors förmåga att 1) tänka själva, 2) använda sitt omdöme, 3) bibehålla någon sorts värdig integritet.


Jag tyckte folk började tappa de förmågorna flera år innan facebook kom...
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Serienytt.se på Facebook

Inlägg av APenny4YourThoughts »

mithroth skrev:
APenny4YourThoughts skrev:Jag ogillar vad konceptet Facebook gör med människors förmåga att 1) tänka själva, 2) använda sitt omdöme, 3) bibehålla någon sorts värdig integritet.


Jag tyckte folk började tappa de förmågorna flera år innan facebook kom...


För 5-6 år sedan slapp vi i alla fall veta färgen och konsistensen på någons avföring såvida vi inte explicit frågade om det. Nu går det inte att värja sig för dumheterna längre.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Serienytt.se på Facebook

Inlägg av Labrador Road 26 »

UlfK skrev:...visst känner ni någon som inte är serienörd?

Skulle nog säga att de är i majoritet, obegripligt nog. Fast de är ofta nördiga på något annat sätt.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serienytt.se på Facebook

Inlägg av Wakuran »

rkaj skrev:
Labrador Road 26 skrev:
rkaj skrev:... som dessutom har åsikter om innehållet i kommunikationen.


Vad menas med det, har de någon slags censur eller åsiktsfilter? Intye för att det spelar mig personligen någon roll, men bra att veta.


De har användningsvillkor där det (som vanligt) står något luddigt om att alla ska vara snälla, och de stänger av och raderar all info för folk som de anser bryter mot det. De har tagit bort folk som har länkat till "porr", men de verkar ha blivit lite mer sansade på den punkten efterhand.

Min tjejkompis fick någon varning för att hon tecknat en cartoonbild på sig själv, morgonmosig i t-shirt och trosor, och blev tvungen att skriva under någonstans att aldrig uppföra sig så oanständigt mera. Mycket verkar handla om ren slump för vad som anmäls.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar