Ny bokserie: Carl Barks Ankeborg

Information, nyheter, på gång från små och stora serieförlag- saker som inte är rena kom-och-köp annonser.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Ny bokserie: Carl Barks Ankeborg

Inlägg av germund »

Carl Barks Samlade Verk har varit utsålt i många år, så nu lanseras en ny bokserie med Carl Barks serier, helt enkelt kallad Carl Barks Ankeborg. Bokserien blir på upp till 30 böcker och är i praktiken en läsutgåva av Barks verk, utan allt det detaljerade bonusmaterialet som fyllde CBSV. För den som är intresserad finns mer info att hitta här:
http://www.univers.se/cba
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Ny bokserie: Carl Barks Ankeborg

Inlägg av Nima »

Folk kommer säkert att klaga på att det bara är Barks och Rosas serier som ges ut på svenska, men det är ju dessa som säljer.
Tycker att det här är ett fint initiativ. Frågan är om jag kommer att skaffa mig även dessa, trots att jag köper Fantagraphics volymer.

Hm!
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
sgrumpf
Good
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 15 nov 2009, 17:05

Carl Barks Ankeborg, ny bokserie

Inlägg av sgrumpf »

Fick just ett erbjudande från Egmont om en ny serie böcker under namnet "Carl Barks Ankeborg". Ser rätt trevligt ut. Kan detta var någon form av Nordiskt svar på Fantagraphics finfina Barks-utgåvor?

http://www.univers.se/bokklubbar/carl-b ... BLGWpe0d4=
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Carl Barks Ankeborg, ny bokserie

Inlägg av Wakuran »

Slå ihop med tidigare tråd.

viewtopic.php?f=59&t=10015
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
sgrumpf
Good
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 15 nov 2009, 17:05

Re: Carl Barks Ankeborg, ny bokserie

Inlägg av sgrumpf »

Aj aj aj, detta var ju ytterst pinsamt av mig. Det är bara att slänga den är tråden i papperskorgen.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Ny bokserie: Carl Barks Ankeborg

Inlägg av Erik S »

Kul med en lite mer läs- och plånboksvänlig utgåva, det har jag alltid förespråkat. Sen verkar detta i och för sig inte vara alltför prispressat (295:- som ordinarie pris), så det hade nog säkert gått att göra en (ännu) billigare och mer läsarattraktiv bok/albumserie, så klart, för att på allvar kunna locka bredare skaror av ankläsare än de gamla vanliga samlargubbarna. Men ett steg i bra riktning.
Är likheterna i upplägg och stil med Fantagraphics senaste Barks-utgåva resultatet av något slags samarbete eller enbart fristående inspiration?
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Ny bokserie: Carl Barks Ankeborg

Inlägg av Magnus »

Jag har varit inne på liknande tankar som Erik, sedan jag hörde om den nya utgivningen.

Kan ni få med de gamla samlarna på ytterligare en bokserie till med CB-serier?
För egen del har jag fått nog av böcker med detta innehåll. Jag kommer inte att hänga med i den nya utgivningen.

Är det inte lite för dyra böcker för att locka nya läsare?
Någonting i stil med Kalle Ankas bästisar-albumen, prisklass max. en hundring, kanske är att föredra.

Hursomhelst, jag tycker också det är kul att materialet åter kommer i tryck igen. Bra initiativ!
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Ny bokserie: Carl Barks Ankeborg

Inlägg av germund »

Denna bokserie har ingenting med Fantagraphics utgåva att göra. Den är, precis som Barks Samlade Verk var, sammmanställd i Norge, även om vi leker lite med designen för den svenska utgåvan. Dessa böcker är dock enbart numrerade med årtal, så tanken är att man ska kunna köpa fristående volymer med sina favoritserier.

Det finns många som absolut vill ha hårdpärm, så det går aldrig att ge alla exakt vad de vill ha. Jag gillar dock själv softcover-utgåvor - för de nya utgåvorna av Samlade MAD satsade vi på mjukpärm men ändå snygg klassisk layout, och de kan ju köpas för en mycket överkomlig slant.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ny bokserie: Carl Barks Ankeborg

Inlägg av smorkin »

Bra med tji löpande numrering och istället ha årtal, jag föredrar definitivt läsvänliga utgåvors kan locka ströläsare som är ute efter någonting bra [:)]

Samma presentation (översättning, färgläggning osv) av serierna som i CBSV annars?
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
bassto
Fair
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 27 sep 2012, 13:18

Re: Ny bokserie: Carl Barks Ankeborg

Inlägg av bassto »

Hur mycket mindre serier är det jämfört med cbsv?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Ny bokserie: Carl Barks Ankeborg

Inlägg av Agentum »

Ärligt visst de är inbundna med skyddsomslag, men de verkar ju inte var mer i dem än de engelska, och de på engelska kostar hälften ungefär.

Visst de är snyggare men alltså kan man engelska bra nog så skiter man nog i de här, de skulle kostat 150 spänn styck, då skulle ni fått set på försäljning.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Ny bokserie: Carl Barks Ankeborg

Inlägg av Rufus »

Bara serier och inget bonusmaterial och inga textsidor (bortsett från ett litet förord eller nåt), tror jag skulle vara en bra grej. Men enligt reklambilden så är det ju tydligen dock med en del textsidor i alla fall. Sen tror jag som många andra tidigare i tråden, att det förmodligen är nödvändigt att försöka hålla nere priset, och att det nog är hos nya och yngre generationer Disney-fans som målgruppen finns. Vi äldre har tröttnat på att köpa nya utgåvor av sånt som vi egentligen redan har.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ny bokserie: Carl Barks Ankeborg

Inlägg av smorkin »

Måste nog säga att jag hellre har den här nya serien än den gamla Carl Barks Samlade Verk, men det är kanske bara jag [:)]

Jag föredrar Barks i lite mindre format, tycker sidorna ser mycket bättre ut och är mer läsvänliga i den avsedda serietidningsstorleken. Den gamla amerikanska Carl Barks Library (dvs den svartvita) tycker jag har sin plats eftersom den är så nära Barks ursprungliga teckningar man kan komma, dvs utan någon annans färgläggning osv. Så personligen om jag ska ha den optimala uppsättningen av Barks i samlat format så skulle den bestå av:

- CBL. Amerikansk, svartvit, stort format, för att se hur Barks original såg ut.
- Fantagraphics Barks-utgåva. Amerikansk, färg (mkt snygg!), mindre format, för att helt enkelt läsa bra serier.
- Carl Barks Ankeborg. Svensk, färg (tyvärr inte så bra), mindre format, om jag vill läsa Barks på svenska.

Lite överdrivet, onekligen, men som sagt optimalt för egen del. Så kanske dags att sälja min CBSV och alla Gladstone-album (fast kanske ska vänta med det tills Fantagraphics faktiskt lyckats ge ut allt i färg...).
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Ny bokserie: Carl Barks Ankeborg

Inlägg av germund »

Anders1 skrev:Bara serier och inget bonusmaterial och inga textsidor (bortsett från ett litet förord eller nåt), tror jag skulle vara en bra grej.
Det är precis så dessa böcker är upplagda. Bilderna känns nästan lite missvisande, för förordet är mycket kort, fokuserar på en "huvud-serie" i boken och är den enda artikeln i boken. Sist i boken återfinns även tre sidor med biografier över figurer i Barks serier, men det är allt.

Exakt vad som kommer med eller inte vet nog inte ens norska huvudredaktionen än, men det som utelämnas ska vara obskyra saker. Jag kan till exempel tänka mig att serien "Pluto Saves the Ship" från 1942 utelämnas, men alla Barks klassiska Disneyserier ska komma med. Däremot strävar inte bokserien på något vis efter att vara "kalenderbitar-komplett". Det är en läsutgåva med all Barks klassiska Disneyserier, helt enkelt.
bassto
Fair
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 27 sep 2012, 13:18

Re: Ny bokserie: Carl Barks Ankeborg

Inlägg av bassto »

Vilken dag kommer första boken? Borde väl bli snart
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Ny bokserie: Carl Barks Ankeborg

Inlägg av germund »

Har man gått med i bokklubben bör första boken skickas relativt snart nu i maj. Exakt när den släpps i bokhandeln vet jag dock inte.
bassto
Fair
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 27 sep 2012, 13:18

Re: Ny bokserie: Carl Barks Ankeborg

Inlägg av bassto »

Fick boken idag, jättefin
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Ny bokserie: Carl Barks Ankeborg

Inlägg av Serieguden »

Kommer man att använda de restaurerade sidorna man använder i Fantagraphics böcker?
Jämför man med CBSV var flera sidor tryckta efter sämre förlagor än de i Fantagraphics.
Det stora formatet gjorde ju saken ännu värre.
En ny utgåva med bättre tryck hade fått mig att köpa den, trots att jag har CBSV. De var
dessutom alldeles för tunga för bekväm läsning.

Hur många sidor skall böckerna hålla sig runt, och i vilket format?
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Ny bokserie: Carl Barks Ankeborg

Inlägg av germund »

Egmont har inget samarbete med Fantagraphics; detta är samma serieversioner som i Carl Barks Samlade Verk, dock med direkta stavfel och annat åtgärdat. Formatet är något mindre än CBSV, de redaktionella sidorna hållna till ett minimum och än så länge 240-256 sidor per volym.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Ny bokserie: Carl Barks Ankeborg

Inlägg av Serieguden »

Ok, tack.
Det finns inga planer på Egmont att ge ut en samling med Floyd Gottfredsons Disneyserier?
Skriv svar