Ny bokserie: Carl Barks Ankeborg

Information, nyheter, på gång från små och stora serieförlag- saker som inte är rena kom-och-köp annonser.
Användarvisningsbild
sgrumpf
Good
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 15 nov 2009, 17:05

Re: Ny bokserie: Carl Barks Ankeborg

Inlägg av sgrumpf »

Fick mitt exemplar av första boken i dag. Kanonfin! Känns lite som 2010-talets guldböcker, något som i alla fall jag välkomnar med öppna armar! En sak funderar jag dock lite över... Precis som i Hall of Fame-böckerna, Kalle Anka & c:o och (om jag inte minns fel?) CBSV är seriernas svarta konturerna lite otydliga och "pixliga". Finns det nån anledning till att det ser ut som det gör? Är det helt enkelt så det blir nu när allt görs digitalt?
Fortran
Good
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 08 aug 2011, 21:57

Re: Ny bokserie: Carl Barks Ankeborg

Inlägg av Fortran »

Jag har fortfarande inte fått någon bok. Har mailat till bokklubbar@egmont.se två gånger utan att få något svar.
Är det någon som vet hur man får kontakt med Egmont?
/Kristian
Jaymz
Good
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 13 mar 2014, 19:07

Re: Ny bokserie: Carl Barks Ankeborg

Inlägg av Jaymz »

Fortran skrev:Jag har fortfarande inte fått någon bok. Har mailat till bokklubbar@egmont.se två gånger utan att få något svar.
Är det någon som vet hur man får kontakt med Egmont?
/Kristian


Jag fick inte min förrän igår 30/6... Knas hos tryckaren? [;)]
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Ny bokserie: Carl Barks Ankeborg

Inlägg av zlv »

Fick idag första boken, men förpackningen är under all kritik, och boken hade ganska stora stötskador.

Ska det var då svårt att förpacka en bok ordentligt, det var sama visa med Spirou biblioteket t.ex. (tror jag gick igenom 3 ex där innan jag kastade in handuken).
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Ny bokserie: Carl Barks Ankeborg

Inlägg av zlv »

Jaha ... idag kom bok 2, samma dåliga förpackning & hade naturligtvis stötskador ... suck.
Har dessutom inte fått någon ersättings bok för ettan ännu.
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Afrika
Fair
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 11 nov 2014, 18:16

Re: Ny bokserie: Carl Barks Ankeborg

Inlägg av Afrika »

Jag har efter ett långt uppehåll (ca 20 år) börjat läsa Ankeborg-serier igen, och har påbörjat en prenumeration på denna serie, Carl Barks Ankeborg. Böckerna i sig är väldigt fina, gillar layouten, omslagen etc. Är dock tämligen skeptisk till färgläggningen på själva serierna, och jämförde då med en motsvarande serie i en gammal guldbok jag har. Där är serien ifråga (Häxornas natt) helt annorlunda färglagd! Mycket mer de färgskalor jag är van vid sedan jag läste Kalle Anka i unga år.

Det jag undrar är alltså lite, vad är detta för sentida färgläggning i de nya böckerna, när dessa serier redan existerade på svenska sedan tidigare med en helt annan färgläggning? Nu har jag bara fått första boken i den nya serien, men gissar att det är samma nymodigheter i resterande böcker. Det är t.ex väldigt mycket gradienter i den här nya färgläggningen. Kanske är det bara för att jag varit borta från Kalle Anka-världen i cirka 20 år som jag stör mig på detta, men det var verkligen påtagligt från första sidan, utan att jag alls letade efter det. Någon annan som reagerat på detta?
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ny bokserie: Carl Barks Ankeborg

Inlägg av smorkin »

Jag håller helt med om att färgläggningen är dålig, med alla #&%€&%# gradienter. Jag tror att färgläggningen i Carl Barks Ankeborg är samma som i den äldre Carl Barks Samlade Verk-utgåvan, och det är en färgläggning som jag själv verkligen inte gillar. Här bloggade jag lite om den amerikanska utgåvan som just nu ges ut av Barks på förlaget Fantagraphics med jämförelser av olika färgläggningar i nyare Barks-böcker. Fantagraphics är överlägset bäst, jag skulle gärna sett att de svenska böckerna sett lika bra ut...:

http://smorkin.wordpress.com/2011/11/26 ... -antligen/
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Afrika
Fair
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 11 nov 2014, 18:16

Re: Ny bokserie: Carl Barks Ankeborg

Inlägg av Afrika »

Ja, Fantagraphics ser fin ut, men grejen är att jag vill ha serierna på svenska, då det är det som känns bekant för mig.

Jag undrar bara om man möjligen kunde få någon reflektion från förlagets representant (germund?) om den nya färgläggningen? Alltså jag gillar formatet och den övriga layouten, men just färgläggningen har fått mig att fundera på att avbryta min prenumeration på bokserien. Varför kunde man inte bara använda samma gamla hederliga färgläggning som i t.ex guldböckerna?
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Ny bokserie: Carl Barks Ankeborg

Inlägg av germund »

Carl Barks Ankeborg kör samma färgläggning som man använde och godkände i Carl Barks Samlade Verk och det är samma färg i alla länder som ger ut bokserien. Fantagraphics nyfärglägger för sina böcker och färgen i Guldböckerna finns inte digitalt, vilket hade krävt mer jobb än att nyfärglägga (även om vi bortser från att långt ifrån alla Barks serier gick i Guldböckerna).
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ny bokserie: Carl Barks Ankeborg

Inlägg av smorkin »

Jag kan bara föreställa mig hur mycket det kostar att färglägga sådär 6000 sidor serier så jag förstår verkligen att det inte kanske går att göra för den här nya bokserien, oavsett vad man gillar vad gäller färgläggning. Det skulle vara kul att veta i hur hög grad olika Disney-utgivare kan använda vad andra gjort, t ex vad gäller just färgläggning. Så om exempelvis Egmont skulle vilja använda Fantas färger i någon enstaka episod i en tidning någon gång i framtiden, blir det någon slags "rabatt" eftersom båda licensierar från Disney, eller blir det helt upp till Fanta vad de vill ha.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Ny bokserie: Carl Barks Ankeborg

Inlägg av germund »

smorkin skrev:Så om exempelvis Egmont skulle vilja använda Fantas färger i någon enstaka episod i en tidning någon gång i framtiden, blir det någon slags "rabatt" eftersom båda licensierar från Disney, eller blir det helt upp till Fanta vad de vill ha.
Bra fråga vad som gäller vid denna typ av licenspublikation, men jag anar att ingen frågat Fantagrahics i detta fall, och de är ju också långt ifrån färdiga med sin utgivning. Får jag gissa har dock Disney fulla rättigheter till färgläggningarna, även om det är föga troligt att de behöver dem till något eller ens kräver in dem. Själv, som Barks-fantast sen barnsben, läser jag förresten min Barks i amerikanska originaltidningar, svartvita Carl Barks Library från 80-talet samt Fantagraphics nya utgåvor.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ny bokserie: Carl Barks Ankeborg

Inlägg av smorkin »

germund skrev:
smorkin skrev:Så om exempelvis Egmont skulle vilja använda Fantas färger i någon enstaka episod i en tidning någon gång i framtiden, blir det någon slags "rabatt" eftersom båda licensierar från Disney, eller blir det helt upp till Fanta vad de vill ha.
Bra fråga vad som gäller vid denna typ av licenspublikation, men jag anar att ingen frågat Fantagrahics i detta fall, och de är ju också långt ifrån färdiga med sin utgivning. Får jag gissa har dock Disney fulla rättigheter till färgläggningarna, även om det är föga troligt att de behöver dem till något eller ens kräver in dem. Själv, som Barks-fantast sen barnsben, läser jag förresten min Barks i amerikanska originaltidningar, svartvita Carl Barks Library från 80-talet samt Fantagraphics nya utgåvor.

Låter rimligt, m rättigheterna.

Sen måste jag säga att det är precis de utgåvor du nämner som jag tycker allra bäst om av Barks serier. CBL har en fantastiskt trevlig känsla i handen, stora och precis lagom tunga, och jag älskar inbindningen, med den löjligt tjocka kartongen och att de bara har vanliga serietidningsomslag, Fantagraphics är läsvänligare än någon annan (storlek, pris, design, fokus på läsare snarare än samlare, bra färgläggning), och originalen är originalen (som jag har bara några enstaka stycken av, snyft!).
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Merkurius
Fair
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 27 jan 2010, 19:52

Re: Ny bokserie: Carl Barks Ankeborg

Inlägg av Merkurius »

Har först nu fått syn på denna "nya" serie och ber om ursäkt för bumpad tråd. Vets något mer om omfattningen? Det har sagts ovan att det inte är någon kalenderbitar-utgåva men att Barks "klassiska" serier är med, men när första boken handlar om 1952-53, kan man då dra slutsatsen att exempelvis inget från de första guldböckerna är med? Kan jag göra mig av med 38 st Bästisar för att få dem snyggare i den här serien. Detta är ju sånt man vill veta innan man börjar prenumerera och skaffar sig 10-15 böcker.
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Re: Ny bokserie: Carl Barks Ankeborg

Inlägg av Nitro74 »

Jag ställde frågan på NAFS[k]:s hemsida, men fick inget svar. Jag hittar inte Carl Barks Ankeborg i inducks. Är den inte indexerad, eller är den indexerad under någon annan titel?
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Ny bokserie: Carl Barks Ankeborg

Inlägg av Wakuran »

Nitro74 skrev:Jag ställde frågan på NAFS[k]:s hemsida, men fick inget svar. Jag hittar inte Carl Barks Ankeborg i inducks. Är den inte indexerad, eller är den indexerad under någon annan titel?

Det ser ut som att den inte är indexerad än. Om man söker på serier som ingår, som "Tillbaka till Klondike" eller "En lymmel till lämmel" listas bara andra svenska publikationer där serierna ingår.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Fortran
Good
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 08 aug 2011, 21:57

Re: Ny bokserie: Carl Barks Ankeborg

Inlägg av Fortran »

Hur många band har det kommit ut nu? 4?
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Ny bokserie: Carl Barks Ankeborg

Inlägg av Looding »

Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Ny bokserie: Carl Barks Ankeborg

Inlägg av germund »

Bok 5 kom från tryck i veckan, så den bör väl skickas ut till prenumeranter om några veckor. Vill man ha koll på innehållet i de olika böckerna är kanske de norska utgåvorna indexerade - serierna är EXAKT desamma som i de svenska, även om vi leker en del med omslagen och layouten av artikelsidor. Vad det gäller omfattningen innehåller CBA i det närmaste alla Barks Disneyserier - jag har inte gått genom listorna i detalj, men jag tror inte mer än några enstaka omslag utelämnats hittills i de volymer som kommit.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Ny bokserie: Carl Barks Ankeborg

Inlägg av Wakuran »

germund skrev:Vill man ha koll på innehållet i de olika böckerna är kanske de norska utgåvorna indexerade - serierna är EXAKT desamma som i de svenska, även om vi leker en del med omslagen och layouten av artikelsidor.

Bok 1-5 samt 8 är indexerade.
http://coa.inducks.org/publication.php?c=no/CBA
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Merkurius
Fair
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 27 jan 2010, 19:52

Re: Ny bokserie: Carl Barks Ankeborg

Inlägg av Merkurius »

Började prenumerationen förra veckan. Fick svar att första boken kommer i maj? Hur kommer det sig när det redan kommit 4 böcker? Kommer jag inte att få dem? Fick inget svar jag begrep från prenumerationsservicen..
Skriv svar