SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Information, nyheter, på gång från små och stora serieförlag- saker som inte är rena kom-och-köp annonser.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4385
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av RioGrande »

Det är en KNASIGT kort deadline.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av Wakuran »

Det kanske finns en del restmaterial kvar som inte fick plats i Nr. 1 ?

Apropå för- och efternamn så antar jag att det väl är tillåtet att skriva under pseudonym?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av larsa66 »

RioGrande skrev:Det är en KNASIGT kort deadline.


Det är väl inget för en serieräv som du, vässa pennorna så ritar du fortare ;)

Jag vet Andreas har annonserat om att man kan skicka in bidrag till nummer två redan före Ettan gick på tryck.
Jag har för mig att han nämnde deadlinen i samma veva. Mars/april nånting men hittar det inte.

edit: 19:e mars såg jag när jag letade ordentligt.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av AndreasEriksson »

Dessutom kommenterade RioGrande den diskussionen om materialefterlysning 20:e mars...

Ja, vi har material som inte rymdes i nr 1.

Ja, man får använda pseudonym, även om jag hellre ser att man använder Seriemix som ett tillfälle att presentera sig.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av Wakuran »

När kommer nya numret i tryck?

AltCom, Malmö (30-31 juli), Bokmässan (22-25 september), Stockholm Comic Con (4-6 november), Örebro Seriefestival (26-27 november) ?

(Det är nog alla större svenska seriemässor som är kvar för året...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av AndreasEriksson »

AndreasEriksson skrev:OM nummer 1 gått tillräckligt bra så är tanken att nummer 2 ska släppas i september.

Dvs, om vi trycker nummer 2 i år så görs det i samband med att jag trycker Dylan Dog till Bokmässan.

AltCom hade jag för övrigt inte ens övervägt, den känns ännu mer alternativ än Seriemix är. Men borden är tydligen gratis (men begränsat antal) så om någon i trakterna vill sälja Seriemix åt oss där så kan det gå att lösa.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av larsa66 »

Tvåa på nöjeslistan! Enligt Blekinge-posten.

Edit: BLT, var det visst. Blekinge Läns tidning. /edit

Bild
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av Cadial »

Kul att den namns i pressen. Fast AR den ideell nar det kravs att ettan ska hava in storkosing som en garanti for att tvan ska tryckas?
Stranger
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 23:04

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av Stranger »

Hah, BLT ja, jag ritade politisk satir för dom en gång i tiden
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av AndreasEriksson »

Cadial skrev:Kul att den namns i pressen. Fast AR den ideell nar det kravs att ettan ska hava in storkosing som en garanti for att tvan ska tryckas?
Nu är det väl BLT:s egen tolkning att Seriemix är ideell, men den är närmare sanningen än att "ettan ska håva in storkosing som en garanti för att tvåan ska tryckas". Ideellt innebär att man inte förväntar sig privatekonomisk ersättning för det jobb man lägger ner (se Wikipedia), men det innebär inte att någon på förhand måste ta på sig en privatekonomisk förlust för att projektet ska fortsätta.

Det är långt ifrån några fantasisummor som krävs för att täcka de utgifter vi haft för nummer 1, men därmed inte sagt att någon av oss har råd att ur egen ficka stå för de kostnaderna plus kostnaderna för nummer 2 innan vi ens sett hur ettan säljer i praktiken.

(och de enda som jobbar ideellt som en del av konceptet är vi i redaktionen, serieskaparna har möjlighet till att få pengar i egen ficka genom vinstdelning samt att söka IR-ersättning från BUS. Dock vill jag på förhand tona ner möjligheterna till vinstdelning, det är helt enkelt inte realistiskt för en tidning av det här slaget. Serieskaparna har även haft möjlighet att avsäga sig sin eventuella vinstandel till förmån för tidningens framtida utgifter, men även i det fallet kan man fortfarande söka ersättning från BUS)

Om ni vill ge Seriemix ert stöd, så har varje sålt exemplar (50 kr+porto) stor påverkan på resultatet. Vi är tacksamma för de exemplar vi sålt hittills till Serieforumiter, men jag tror det finns utrymme för fler. [:)]
Om ni vill delta i redaktionsarbetet så är ni välkomna att vara med och dela på kostnaderna för nummer 2 (dock är det inget krav på ekonomiskt deltagande bara för att man hjälper till i redaktionen). Och ett tredje alternativ är faktiskt att betala för en annons i nästa nummer.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av Cadial »

Wikipedia behovs inte; pa nagot satt sa KANNER man vad som ar ideellt! Seriemix kanns GANSKA ideell, men kanske inte riktigt pa samma niva som de tva stora antologierna Plutonium och Home Made Comics; jag tror det var Per Myrhill som forsvarade Plutoniums ekonomi med att "han inte koper nya motorcyklar utan istallet lagger det pa utgivning av Plutonium" (fritt citat ur ett luddigt minne!). Med detta sagt,sa ar det kanske inget fel i att hoppas pa att fa in lite pengar ocksa. [:)]
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4385
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av RioGrande »

Pengar är överskattat. Och har gett upphov till så många onödiga konflikter.... Mitt förslag är att vi börjar använda nötter och kastanjer istället. Fördel 1: om allt går åt skogen kan man i alla fall ÄTA dem. Fördel 2: Man kan plocka nya i nåt träd.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av Wakuran »

Det låter litet som ett klassiskt svepskäl som undanflykt för sitt samlande eller motargument mot en ekonomisk bubbla...

Det finns ett inneboende värde i produkten, därmed är inte marknaden uppblåst... (Kräm är gott...)

Eller tulpaner... De är vackra och luktar gott...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Stranger
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 23:04

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av Stranger »

Fan heller, jag arbetar ideellt om jan känner för det, annars ska jag fan få stash för det. Har inget emot ifall Seriemix inte går med vinst, men ifall den gör det vill jag ha min del.
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av Ray »

Mjölk kostar pengar, vill jag äta måste jag betala. Ska jag kunna äta måste jag få betalt för mitt jobb. Enkel matematik. Det är inte fult att tjäna pengar. Alla vill det, få säger det. Hela världen är uppbyggd på det. Vi måste för att överleva. Fast jag får inte heller betalt för alla jobb jag gör, vissa släpper jag för att det är kul eller för att dom ligger i byrålådan och har redan betalts en gång tidigare, Kejsarkrönikorna exempelvis. Dom jobb jag väljer att göra gratis är för mitt eget höga nöjes skull, men i slutändan måste man få betalt, annars måste man göra något annat man får betalt för och då minskar tiden för det roliga med att teckna- så Money talks! Som JR Ewing skulle sagt :)
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av Rufus »

Ray skrev:Mjölk kostar pengar, vill jag äta måste jag betala. Ska jag kunna äta måste jag få betalt för mitt jobb. Enkel matematik. Det är inte fult att tjäna pengar. Alla vill det, få säger det. Hela världen är uppbyggd på det. Vi måste för att överleva. Fast jag får inte heller betalt för alla jobb jag gör, vissa släpper jag för att det är kul eller för att dom ligger i byrålådan och har redan betalts en gång tidigare, Kejsarkrönikorna exempelvis. Dom jobb jag väljer att göra gratis är för mitt eget höga nöjes skull, men i slutändan måste man få betalt, annars måste man göra något annat man får betalt för och då minskar tiden för det roliga med att teckna- så Money talks! Som JR Ewing skulle sagt :)


Absolut är det trevligt att tjäna pengar. Just serieskapande brukar dock mycket sällan ge bra betalt. Nästan alla andra jobb brukar ge mer pengar. Så om det är för pengarnas skull, så bör man jobba med nåt annat, vilket jag också gör.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av AndreasEriksson »

Nu har anmälningstiden för bidrag till Seriemix nr 2 gått ut! Under juli månad kommer redaktionen gå igenom bidragen, pussla med sidantal, budget osv med förhoppningen att nummer 2 ska ges ut i höst. Vi lovar inget om detta ännu, men det är inte heller helt uteslutet.

Hur kan du hjälpa oss att våga satsa vidare på Seriemix? Jo genom att...
  • Köpa nummer 1 förstås! Om du inte redan gjort det kan du kolla i din lokala seriebutik, nätbutiken Fosfor eller maila info(a)adesmedia.se
  • Tipsa ditt lokala bibliotek! Seriemix nr 1 går att köpa via Bibliotekstjänst. Och det kostar inte dig en krona att biblioteket köper in den!
  • Annonsera i nummer 2! Vi kan inte lova någon jättestor spridning, däremot massor med god karma och vetskapen om att pengarna bidrar till mer seriekultur i Sverige. Om du inte själv har något att annonsera för, tipsa andra som du känner som kan ha det.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Stranger
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 23:04

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av Stranger »

Fan, hade helt glömt nr 2
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av AndreasEriksson »

Seriemix 2 är på tryck, förresten. Premiär på Bokmässan som vi hoppats. När det gäller bidrag till kommande nummer så är det bara att skicka in löpande, vänta inte på något besked om deadlines för specifika nummer. Vi kan inte lova att det blir ett tredje nummer i och för sig, men vem kan lova nåt i den svenska serietidningsbranschen? [:)]

Mer info om vad nummer 2 innehåller kommer senare.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av Wakuran »

AndreasEriksson skrev:Seriemix 2 är på tryck, förresten. Premiär på Bokmässan som vi hoppats. När det gäller bidrag till kommande nummer så är det bara att skicka in löpande, vänta inte på något besked om deadlines för specifika nummer. Vi kan inte lova att det blir ett tredje nummer i och för sig, men vem kan lova nåt i den svenska serietidningsbranschen? [:)]

Mer info om vad nummer 2 innehåller kommer senare.

Och för oss som missar bokmässan?... Finns det planer på andra mässor?...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar