SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Information, nyheter, på gång från små och stora serieförlag- saker som inte är rena kom-och-köp annonser.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av Wakuran »

BoJustBo skrev:
RioGrande skrev:Är det inte större risk att det ser "pixligt" ut, schackruteaktigt, när man har svartvitt? Att sådant syns lättare på linjer och vid övergångar mellan skarpt vitt och skarpt svart?

Kanske, men vi har ju sett Cobolt's Illustrerade Klassiker samling...

Fast de körde väl typ 40 DPI?... Bättre och billigare... [;)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av RioGrande »

De ville väl att det skulle se lika kasst och billigt ut som på femtio- och sextiotalet... för de HÅRDASTE nostalgikerna.... [:(]
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av BoJustBo »

Fast det såg ju så mycket värre ut. Och uselheten var av en helt annan typ.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av Wakuran »

Yes. C i förfalskning!
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av AndreasEriksson »

Seriemix nummer 1 finns på plats i Uppsala, redo att säljas på Uppsala Comix på söndag. Jag har lagt upp lite smakprov i detta Facebook-album:
https://www.facebook.com/seriemix/photo ... 2863936619

Ett exempel länkar jag in här också, bara för att titeln på Daniel Ahlgrens senaste SH3-serie var så passande... [V]
Bild
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av Wakuran »

Att döma av exemplen på Facebook verkar det nästan bara vara äventyr och liknande, ingen humor?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av AndreasEriksson »

Humor-/inte äventyrsserierna är ensidingar (5 st) och eftersom jag inte orkade klippa ut enstaka rutor och tyckte det var dumt att lägga upp en hel serie på FB så blev det så...
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av BoJustBo »

Mycket hög medel kvalitet av dessa exemplen att dömma. Jänkarna får skämmas med sina moderna antologier.
Wakuran skrev:Att döma av exemplen på Facebook verkar det nästan bara vara äventyr och liknande, ingen humor?

Renodlad humor antar jag du menar. Äventyrs serier har ofta humor i sig.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av AndreasEriksson »

Åtminstone Daniel Ahlgrens 20 sidor långa serie är ju rolig som tusan [:D]
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av Allan Kämpe »

Det riktigt kliar i fingrarna av att få lägga vantarna på ett rykande färskt ex! Det har varit otroligt roligt att som en av tre redaktörer (under Andreas ledning som huvudredaktör/utgivare och Lars Andersson som redaktör) att delta i urvalsprocessen av vilka serier som skulle få ta plats i nr 1 av Seriemix! Och nu på söndag på Uppsala Comix ska det bli spännande att se reaktionerna från köpare och läsare på denna lilla nykomling i det svenska serieutbudet! [:)]
Tänk vad en diskussion viewtopic.php?f=25&t=10262 på det här serieforumet kan leda till! [^]
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av MrKumquack »

Som ny i forumet är det här en tråd jag helt har missat. Men väldigt glad att jag hittade hit idag! Kan bara säga att det känns bättre o bättre att jag ska åka till Uppsala nu i helgen. Det här blir ett givet köp för min del. Ser fram emot det mycket!! [:)]
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av rkaj »

Ser fram emot att skaffa mig ett eget exemplar av Seriemix i helgen!

På frågan om varför det behövs högre upplösning för svartvitt än färg: 600 dpi är tillräckligt för att det inte ska behövas någon antialiasing, så för att göra en svart linje så är de pixlar som ingår i linjen helt svarta och de pixlar som inte ingår i linjen helt vita (om man vill ha gråskala så kan man antingen dittra själv eller ha gråa pixlar, men vill man dittra själv utan att hålla på med en massa extra provtrycksvändor bör man dittra ganska grovt, dvs ganska många devicepixlar för varje rasterpunkt). Digitala färgorginal bör man (nästan) alltid hantera som "continous tone", dvs inte dittra själv. Där finns det för många variabler som behöver stämma med exakt hur det trycks för att dittringen ska bli bra, så där bör man överlåta åt tryckaren att dittra.

(Mina tryckkunskaper är inte helt up-to-date, men ovanstående bör inte ha ändrats.)
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av AndreasEriksson »

Det hann komma en separatleverans från tryckeriet ända till Skellefteå också, så igår skickade jag så många beställningar och medverkandeexemplar som jag bara hann. (det blev inte sååå många, så de flesta medverkandeexemplaren går iväg nästa vecka).

Till min förvåning upptäckte jag att posten sedan 1 april SÄNKT portot med 2 spänn (och att vanligt brevporto numera är momsbefriat, men inte paket...). Med andra ord kostar det bara 50 + 26 kr att beställa en Seriemix till brevlådan. Nu finns det verkligen ingen anledning att låta bli att beställa Seriemix :lol:

Billigast blir det förstås att köpa på mässor då man slipper portokostnaden helt. Första chansen på söndag i Uppsala...
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av RioGrande »

Jag planerar att skaffa den på SIS.
JörgenBerthage
Very Good
Inlägg: 75
Blev medlem: mån 09 jul 2012, 22:49
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av JörgenBerthage »

Fick Seriemix nummer 1 idag.

Jag kan bara bekräfta det Andreas skrev: Tidningen är mycket snygg! [^] Glansigt omslag/baksida med klara färger, pappret är tjockt med fint tryck. Kul att läsa dom olika serierna med för mig många nya serieskapare. Som serietidning ger den ett mycket proffsigt intryck. Bra jobbat redaktionen och alla som medverkat, hoppas det går bra för detta nya serieprojekt. Rekommenderas!
marveljanne
Very Good
Inlägg: 63
Blev medlem: tis 19 feb 2013, 13:54

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av marveljanne »

Okej, nu har jag läst Seriemix nummer ett ...

Framsida: Snygg, framför allt FÄRGEN som dominerar sidan.

Ledare: Rakt på sak, informativ och med drömmar om framtiden!

DEBUT: Mycket underhållande! Jag har ofta undrat varför det inte finns en storsäljare i Pressbyråns sortiment med namnet MEGA AHLGREN eller nåt sånt ...

VÄCKELSE: Elegant liten story!

EN SAGA: Snyggt och effektivt berättad fornsaga!

Serieskaparna: Roligt att läsa!

FRESTELSERNAS NATT: Som att läsa en story från 60-talet ... helt OK!

DANSA: nja...

SKRATTAR BÄST: Imponerande bra story och teckningar ... och färgläggning!

GARPEN: Härlig liten skröna, känns som den tecknades för länge sedan ... och det känns rätt!

...HELL... Tja ...

CITY LIGHTS: Lite småkul ...

DE SKREV FRED MED VÅRT BLOD: Fascinerande berättelse, fascinerande teckningar! Bra!!

FASAN I DUNWICH: Alltid roligt att läsa serieadoptioner av gamla grejer av Lovecraft, Poe, Verne m.fl. m.fl. Fint gjord!!

Vore förstås kul att se nummer 2 ...
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av Allan Kämpe »

Seriemix nr 1 kommer ni att kunna köpa under Seriefestivalen SIS på Kulturhuset i Stockholm. Gå till monter H79 (Ades Media), Hörsalen, vån 3, Kulturhuset nu på lördag-söndag 7-8 maj mellan kl 11.00-17.00.

Bild
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av larsa66 »

marveljanne skrev:Okej, nu har jag läst Seriemix nummer ett ...

Framsida: Snygg, framför allt FÄRGEN som dominerar sidan.

Ledare: Rakt på sak, informativ och med drömmar om framtiden!

DEBUT: Mycket underhållande! Jag har ofta undrat varför det inte finns en storsäljare i Pressbyråns sortiment med namnet MEGA AHLGREN eller nåt sånt ...

VÄCKELSE: Elegant liten story!

EN SAGA: Snyggt och effektivt berättad fornsaga!

Serieskaparna: Roligt att läsa!

FRESTELSERNAS NATT: Som att läsa en story från 60-talet ... helt OK!

DANSA: nja...

SKRATTAR BÄST: Imponerande bra story och teckningar ... och färgläggning!

GARPEN: Härlig liten skröna, känns som den tecknades för länge sedan ... och det känns rätt!

...HELL... Tja ...

CITY LIGHTS: Lite småkul ...

DE SKREV FRED MED VÅRT BLOD: Fascinerande berättelse, fascinerande teckningar! Bra!!

FASAN I DUNWICH: Alltid roligt att läsa serieadoptioner av gamla grejer av Lovecraft, Poe, Verne m.fl. m.fl. Fint gjord!!

Vore förstås kul att se nummer 2 ...


Tack för berömmet Janne. Jag blev dubbelt så glad då jag både är med i redaktionen och kul att du gillade Garpen.
Jag talar nog för alla då jag säger att vi är väldigt stolta över den tidning det blev. Det enda det hänger på för fortsättningen är att det finns fler som du.

Tack Jörgen också. Kommer seriemix att vara tidningen där Captain Sweden gör debut?
Robopolizei
Fair
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 16 dec 2015, 19:12

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av Robopolizei »

Då har man precis beställt första numret av Seriemix från Serier Å Sånt. Passade även på att plocka upp några gamla billiga 2000+ och Tung Metall också.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av Allan Kämpe »

AndreasEriksson skrev: Skicka in serier till Seriemix nr 2!

Viktigt att tänka på här är att vi alltså inte kan garantera att det blir något nummer 2, det beslutet kan faktiskt dröja till efter deadline för inskickade bidrag (om den säljer tokbra direkt är det inte mycket att fundera på, då kan vi bekräfta att det blir en 2:a innan deadline gått ut).

Här är förutsättningarna denna gång:

Materialet får ha publicerats tidigare, och alla rättigheter kvarstår hos seriens skapare och får således även publiceras i andra publikationer efter publicering i SERIEMIX.

Arvodet för medverkande är ett gratisexemplar av tidningen + rätt att köpa hur många exemplar man vill till självkostnadspris (tryckkostnad) samt vinstdelning OM tidningen täcker sina kostnader och går plus.

Tryckformat: 17 x 26 cm (+5 mm utfall i alla riktningar om du tecknar ända ut till sidans kant).
Förmodligen 68 till 84 sidor. (första numret blev 84 sidor)
Färg eller svart/vitt beroende på vilka serier vi får in, men mest troligt blir det övervägande svartvita sidor i tidningen. Om du skickar in en färgserie, ange om det är viktigt att den publiceras i färg eller om du kan tänka dig att den publiceras i sv/v.

Tidningen är öppen för såväl glada amatörer som rutinerade proffs. Både svenska och utländska serieskapare är välkomna, men inskickade bidrag måste vara antingen på svenska eller engelska så vi kan bedöma innehållet.

Deadline: 30 juni 2016
Skicka filer via nedladdningsbar länk till info(a)adesmedia.se
Skicka ett personligt mail till samma mailadress, som även innehåller en presentationstext på formatet "Förnamn Efternamn är/har/vill..." (se Seriemix nr 1 för exempel). Presentationstext är obligatorisk, med undantag om du medverkade i nummer 1. I så fall krävs ingen ny presentation.

Redaktionen har som ambition att färdigställa urvalet innan 15/7 2016.

I undantagsfall tar vi emot serier på papper, om tillgång till scanner saknas. Men för urvalsprocessen vill vi att ni i så fall skickar kopior. Maila först ovanstående adress för mer information.

Seriens längd: 1 till 20 sidor (humorstrippar, skämtrutor o.dyl. går också bra)
Alla typer av serier beaktas, men tidningen kommer främst ha inriktning på äventyrsserier/berättande serier, kompletterat med några sidor humorserier för variationens skull. Avsnitten bör vara fristående, men serier med återkommande figurer är välkomna.

OM nummer 1 gått tillräckligt bra så är tanken att nummer 2 ska släppas i september.

Redaktionen består (för närvarande) av Andreas Eriksson, Janne Murevärn och Lars Andersson.
Vi tar också emot förstärkning till vår redaktion. Främst är vi i behov av personer som kan hjälpa till med försäljning på mässor, transport/lager och sådana praktiska bestyr som vi måste ta itu med nu när tidningen tar fysisk form.


Påminner om att vi vill ha in serier till Seriemix nr 2! Observera dock att inga absoluta garantier kan ges för att det blir ett andra nummer! Vi behöver sälja bra av Seriemix nr 1 för att det ska bli en fortsättning. Hittills har responsen varit väldigt positiv och välvillig till att Seriemix nr 1 höll en hög nivå när det gäller de medverkande seriernas kvalité och att tidningen i tryck blev riktigt snygg!!!

DEADLINE TILL SERIEMIX 2 är 30 JUNI 2016.
Skicka filer via nedladdningsbar länk till info(a)adesmedia.se
Skicka ett personligt mail till samma mailadress, som även innehåller en presentationstext på formatet "Förnamn Efternamn är/har/vill..." (se Seriemix nr 1 för exempel). Presentationstext är obligatorisk, med undantag om du medverkade i nummer 1. I så fall krävs ingen ny presentation.
Skriv svar