Roba av Cadial.

Information, nyheter, på gång från små och stora serieförlag- saker som inte är rena kom-och-köp annonser.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Roba av Cadial.

Inlägg av RioGrande »

Nu har den inte helt okände Cadial släppt ett album med sin SF-skräckis Roba. (Hur man beställer får man nog pm:a skaparen och fråga.... han finns ju här på forumet.....)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Roba av Cadial.

Inlägg av Wakuran »

Jag tyckte ju redan den gamla Roba var läskig nog... :shock:

https://www.lambiek.net/artists/r/roba.htm
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Roba av Cadial.

Inlägg av RioGrande »

True. Särskilt i Tembo? Med den underligt färgade elefanten?
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Roba av Cadial.

Inlägg av Cadial »

Tack Rio Grande for gratisreklamen! Reklam, speciellt om den egna personen, ar verkligen inte min grej...
Jag kommer att salja den for 50 shekel inklusive frakt, vilket I dagens kurs innebar 112,50 kronor. Det avrundar jag till en hundring. Ett stort problem ar att jag bara vill ha kontanter I ett kuvert till min postbox I Eilat; anvander Inga Internetgrejer eller bank-post-maffia-mojligheter.
Albumet ar svartvitt, A5, hundra limmade sidor, varav 11-12 utgor ett underbart galleri av Facebookvanners take pa mina figurer, 135 grams blankt papper, bra tryck... Kanslan nar jag haller den I handen ar Graphic novel mer an ett fanzine. Och nej; jag ar inte personen som tar emot en hundring och sager: Den har ju jag skickat for tva veckor sedan, har du inte fatt den an? Leverans garanterad!
Tecknar for tillfallet pa nasta historia med Roba och ar pa s 23 (blyerts). Jag gissar att den kommer att ha exakt samma concept; 100 sidor varav 12 s till galleriet, eftersom jag ar sa grymt nojd med resultatet.
Jasa Wakuran, Roba var redan upptaget? Tur att det inte var en seriefigur!
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Roba av Cadial.

Inlägg av Cadial »

Och just det! Annu batter an att slosa 100 kronor ar ju att lasa den gratis pa Facebook, dar jag ar Cadial Cadial.
Uppdaterar fredagar och har kommit till ungefar halften!
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Roba av Cadial.

Inlägg av RioGrande »

Nja... jag tycker nog man bör skaffa den fysiska boken. Det är ju en riktigt skön historia.... som funkar mycket bättre att läsa i ett svep än en sida i taget. (Det är ju många komplicerade turer och kringelikrokar.)

////

Förresten.. . Har du skickat något recensionsexemplar till Bild & Bubbla?
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Roba av Cadial.

Inlägg av Cadial »

Nej.Senast som jag gjorde det fick jag sa mycket skit pa en gang som jag aldrig har fatt hela mitt liv. [}:)]
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Roba av Cadial.

Inlägg av RioGrande »

Av en recensent? Vem var det?
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Roba av Cadial.

Inlägg av UlfK »

Det var säkert Hoff. Han kan vara grym. [;)]
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Roba av Cadial.

Inlägg av Cadial »

Nej, inte Hoff. Elmgren. Forutom att serien "var sa dalig att den blev bra", negativa kommentarer om anatomi och annat, sa tog hon det verkligt stora stolpskottet nar hon klippte bort en del av rutan som hon visade i Bild och Bubbla (forestaller bl a en bild av ett svard, som efter bortklippet blev annu mindre) och menade att om man vill anvanda svardet, sa ar det bra att presentera det forst. Presentationen (om den nu overhuvudtaget ar viktig; Ingvar Goten och Conan Barbaren BEHOVER inte visa upp sitt svard i alla rutor; lasaren vet att det finns dar) blev alltsa samre i den beskurna bild som Elmgren valde att visa upp.
Jag tankte ungefar sa har nar jag laste det: Ar det sa hon bedriver sin akademiska studier ocksa; sax och Tipp-ex a la Stalin?
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Roba av Cadial.

Inlägg av RioGrande »

Vet inte vilken Elmgren, Tinet eller Ainur, men båda är fantastiska serieskapare. Den ena har gjort Goldenbird den andra Asfaltshjärta. Köp och läs dem!
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Roba av Cadial.

Inlägg av Cadial »

Ainur var det. Visst, "The cutest sisters in comics" (F Stromberg?) gor fina serier. Och bada fanns (finns?) ju pa natet ocksa, Golden Bird och Tunguska laste jag nagra kapitel av for nagra ar sedan.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Roba av Cadial.

Inlägg av RioGrande »

Vilket battle. Sötaste seriesystrarna..... för Batistorna är ju också TUNG KOMPETENS.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Roba av Cadial.

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Vilket battle. Sötaste seriesystrarna..... för Batistorna är ju också TUNG KOMPETENS.

Men Emma och Lisen Adbåge är väl de enda som är tvillingar?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Roba av Cadial.

Inlägg av Cadial »

Mitt citat ur minnet "The cutest sisters in comics" har ju nagra ar pa nacken. Det ar val en liten aldersskillnad pa elmgrenarna och batistorna, sa att det inte var nagon tavling nar begreppet myntades? Batistorna var helt enkelt inte kanda nar elmgrenarna forst rockade!
Tvillingarna har jag helt missat, far googla...
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Roba av Cadial.

Inlägg av mikaelsol »

Det var väl Stalin som uppfann Tipp-Ex? Han skulle glömma bort ett av sina ex, och lämnade hen på en tipp.

Först trodde jag att det var jag som hade skrivit recensionen. Jag var så hård att folk slutade skicka in.

Jag har för övrigt blivit kallad Seriesveriges snyggaste serietecknare, men det var 2004.

Får se om jag får tid att göra fan-art.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Roba av Cadial.

Inlägg av Cadial »

Precis. Exet var ju Leo Trotsky (Trostkij?), som i skolexempelbilden star nedanfor Lenins talarstol pa bilden. Nar Lenin dor suddar Stalin ut sin konkurrent Trotsky fran historien. Aren tar ut sin ratt pa manga, bara Stan Lee blir snyggare for varje ar!
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Roba av Cadial.

Inlägg av RioGrande »

https://www.youtube.com/watch?v=3sRIJPVMO6I Ny Roba ute nu! FJÄRDE boken! Den är gul.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Roba av Cadial.

Inlägg av larsa66 »

Ja, han ligger inte på latsidan, den gode Cadial.
4 album på lika många år tror jag. Man förstår inte hur han hinner att vara gitarrlärare också.
Bild
Här är första uppslaget från första albumet, bob the ripper. Redan där sätter han stämningen i vad som sedan ska följa:
Bild
Det här är en sida ur det senaste, the temple of cutah
Bild
Här är lite mer info för den som blir nyfiken på serien och dess skapare
Stewe sundin gjorde en intressant intrvju med cadial på sin blogg:
http://stewe.blogg.se/2016/november/interview-with-the-one-and-only-cadial.html
Göran Semb och hans kompis recenserade andra boken i seriepodden:


Jag rekommenderar serien varmt, den är flummig och stämningsfull. Precis vad man behöver i dessa allvarsamma och dystra tider.
Vill ni beställa boken/böckerna skicka ett mail till cadial33@hotmail.com han bits inte [;)]
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Roba av Cadial.

Inlägg av RioGrande »

Utan att vara helt säker... tror jag att du missade ett L i epostadressen? (Roba from Uruk har f ö även en sida på fb)
Skriv svar