Comanche-samling

Information, nyheter, på gång från små och stora serieförlag- saker som inte är rena kom-och-köp annonser.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Comanche-samling

Inlägg av RioGrande »

Varför översätts dessa alls? Det finns ju redan två eller tre (i några fall) översättningar. Den i Champion, den i Western-serier och den i Carlsenalbumen....
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Comanche-samling

Inlägg av Wakuran »

Champion-tidningarna har ju rätt dåligt papper, Western-utgivningen är krympt och i svartvitt, och Carlsen-albumen är väl kanske inte alltid så lätta att få tag på utanför storstadsområdena... (Iofs kanske de dyker upp då och då på Tradera och liknande...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Comanche-samling

Inlägg av RioGrande »

Menade att Mooz kunde köplånat de redan existerande översättningarna? Samtliga ligger väl hos Egmont nu --- men det måste väl finnas nån taxa för att överta?
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Comanche-samling

Inlägg av Göran Semb »

Johan Blixt skrev:Tyvärr har Göran översatt 16 sidor till danska i det andra albumet (Förtvivlans krigare) i samlingen!

Puuuuhhhhh…
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Comanche-samling

Inlägg av BoJustBo »

*facepalm* Mooz does it again!
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Comanche-samling

Inlägg av Göran Semb »

Tycker jag bör få extra kredd för mina danskakunskaper, dock.

Är det en hela upplagan-grej, eller ett enstaka felbundet exemplar? frågade han med förtvivlans hopp i rösten.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Comanche-samling

Inlägg av Agentum »

låter inte bra, jag tänkte också köpa den, men är det danska en massa sidor väntar jag.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Sandblaster
Very Good
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 04 dec 2015, 01:11

Re: Comanche-samling

Inlägg av Sandblaster »

Påminner lite om den där svenska youtube kanalen med två skinnskallar som viftar med pistoler och snackar serier. Känns som ren pro-dansk propaganda ;)
"Ingen kan vara nere med en ballong!" - Nalle Puh.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Comanche-samling

Inlägg av Agentum »

va? hehe vad är det om?

Är det Skånsk Nationalit eller, trams som uppfunnits i modern tid.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Comanche-samling

Inlägg av lennon »

Johan Blixt skrev:Tyvärr har Göran översatt 16 sidor till danska i det andra albumet (Förtvivlans krigare) i samlingen!

Inte vad jag hitta i mitt ex (nu har jag förvisso bara kollat igenom lite snabbt, men 16 sidor borde jag ha hittat). Begär ett nytt album.

Trycker man dansk och svensk upplaga så kan det bli lite problem i skiftningen, men det borde bara vara typ 20-30 ex då. Har tyvärr egen erfarenhet av det...
www.albumforlaget.se
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Comanche-samling

Inlägg av trimble »

Inte i mitt ex heller, däremot finns det ingen klar avskiljning i form av en omslagsbild mellan "Kampen om Triple Six" och "Förtvivlans krigare".
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Comanche-samling

Inlägg av Göran Semb »

lennon skrev:Inte vad jag hitta i mitt ex (nu har jag förvisso bara kollat igenom lite snabbt, men 16 sidor borde jag ha hittat). Begär ett nytt album.

Trycker man dansk och svensk upplaga så kan det bli lite problem i skiftningen, men det borde bara vara typ 20-30 ex då. Har tyvärr egen erfarenhet av det...

Puh, tack!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Comanche-samling

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:va? hehe vad är det om?

Är det Skånsk Nationalit eller, trams som uppfunnits i modern tid.

Jag tror det var ett skämt om Göran Sembs videoblogg... [B)]

Göran Semb skrev:
lennon skrev:Inte vad jag hitta i mitt ex (nu har jag förvisso bara kollat igenom lite snabbt, men 16 sidor borde jag ha hittat). Begär ett nytt album.

Trycker man dansk och svensk upplaga så kan det bli lite problem i skiftningen, men det borde bara vara typ 20-30 ex då. Har tyvärr egen erfarenhet av det...

Puh, tack!


Jag har nog något gammalt Buck Danny-album som verkar omväxlande danskt och svenskt, men annars har jag mest erfarenhet av liknande skandinaviska unioner för serietidningar...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Comanche-samling

Inlägg av AndreasEriksson »

RioGrande skrev:Menade att Mooz kunde köplånat de redan existerande översättningarna? Samtliga ligger väl hos Egmont nu --- men det måste väl finnas nån taxa för att överta?
Det gäller att ta kontakt med respektive översättare och förhandla om taxa med dessa personer. Som jag gjort när jag gett ut Dylan Dog med "återanvänd" översättning från tiden Semic Press gav ut Dylan i serietidning.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Comanche-samling

Inlägg av burnout »

Lite OT
AndreasEriksson skrev:]Det gäller att ta kontakt med respektive översättare och förhandla om taxa med dessa personer.


Att en tecknare vill ha en summa för sin teckning kan jag förstå om den används av någon annan, men en översättare? han har fått betalt av förlaget för publiceringen för den översättningen. Vad händer om man använder den och byter ut viss översättning?

Ps kan du skicka din adress till mig, jag hittade något skoj i somras som jag inte har användning för, men du har. [:o)]
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Comanche-samling

Inlägg av AndreasEriksson »

översättaren har ju fått betalt av ett annat förlag, inte av mig, så jag kan inte använda den till min utgivning utan översättarens tillstånd. I regel har översättare upphovsrätt för sin text. Det är nog billigare att få tillstånd att använda en gammal översättning, men ofta enklare att anlita ny översättare istället för att spåra upp någon som kanske inte ens är verksam längre. Plus att vid nyöversättning får man texten digitalt vilket underlättar textningen.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Comanche-samling

Inlägg av Göran Semb »

Ähum. Det kommer nu en andra Comanche-samling, som samlar tre album plus en kortare historia om hur Red Dusts häst hamnade på Triple Six. Jag har precis levererat översättningen av serierna, så den lär väl komma på senvåren eller så.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Comanche-samling

Inlägg av BoJustBo »

Gött, då kommer vi redan med samling två komma förbi dit de tidigare svenska albumen slutade.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Comanche-samling

Inlägg av Agentum »

måste de var så tunna? det var ju knappt nånting i detta första?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Comanche-samling

Inlägg av BoJustBo »

Agentum skrev:måste de var så tunna? det var ju knappt nånting i detta första?

Hah, tre album ju, Väldigt tunt papper bara. Jämför Zoom's första Spirou samling med de som kom efter. Pappret blev rejält tunnare efter första samlingen.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Skriv svar